Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Build check budgetsysteem (400-500 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hi Tweakers

Het zit me eindelijk nog eens mee, ik mag nog eens een nieuwe build samenstellen :+ Het is er dit keer eentje voor de ouders dus de grafische mogelijkheden zijn niet zo belangrijk. Alles moet wat vlot openen en werken dus de componenten die hierbij belangrijk zijn, zijn de CPU en SSD.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard basisdingen: surfen, mailen, Office en de mogelijkheid om van tijd tot tijd wat lightweight games te spelen zoals Minecraft. Absoluut geen 4K @ 144 Hz-toestanden dus ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen harde limiet maar iets rond de 400-500 euro lijkt me wel voldoende.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Toetsenbord & muis
  • FHD Scherm (VGA & DVI-D inputs)
  • Optische drive (5.25"; DVD-brander)
  • (Optioneel een kaartlezer (3.5"))
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics, plus, bij sommige builds heb ik nog 'n aparte netwerkadapter (WiFi) nodig en/of grafische kaart wegens geen iGPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst had ik een op AMD gebaseerd systeem. Zomaar, zonder echte reden, buiten dat ik altijd al Intel gebouwd heb en ook eens met AMD aan de slag wil :P Helaas bleek dit niet altijd even voordelig uit te komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de computer in de woonkamer komt te staan, is stilte niet onbelangrijk. Ook de omvang van de kast moet niet overdreven zijn en is het wel de bedoeling dat ook dit systeem minstens vijf jaar meegaat.

Ga je overklokken?
Da's bij deze build niet aan de orde :)

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht dat ik wat feedback krijg over mijn componentkeuze. Dat ik bijvoorbeeld niets over het hoofd heb gezien, dat alles past, ik voor hetzelfde geld misschien net iets beters kan kiezen en ik niet onnodig geld uitgeef. Maar het belangrijkste blijft dat alles eigenlijk werkt wanneer ik het ga aansluiten.

Na eigenlijk heel lang te liggen wikken en wegen, heb ik een drietal systemen weten samen te stellen die je hieronder ziet. De moeilijkheid kwam hoofdzakelijk door de combo mobo+CPU. Zoals eerder aangegeven, leek het me vooraf een no-brainer om een AMD APU te kiezen maar aangezien de wél leverbare APU's nog gebaseerd zijn op Zen of Zen+, lever je natuurlijk wel wat op performance in. Dat is nu geen probleem maar mogelijk binnen vijf jaar wel. In hetzelfde straatje zit je dan met de slechte leverbaarheid van de Renoir APU's.

Zo dacht ik aan de R3 3100/3300X, maar die hebben beide dan weer geen geïntegreerde graphics (doodzonde!), aan de R5 3400G, maar die focust dan weer wat meer op de grafische kant (wat niet echt nodig is en niet beter presteert op CPU-gebied dan de i3-10100 mét iGPU), aan de R5 4650G (maar die is amper beschikbaar en de non-Pro variant (4600G) en R3 4300/4350 al helemaal niet), dus ja.

Daarom ben ik maar eens gaan kijken naar wat het blauwe kamp te bieden had en daar kwam het neer op de i3-10100 en de i5-10400. De i3 is ongeveer on par met de R3 3100 maar heeft daarentegen wel 'n iGPU en de i5 gaat overduidelijk over beide heen en heeft ook 'n iGPU. Deze zingt het hoogstwaarschijnlijk ook makkelijker vijf jaar lang uit ivg met de i3. Ik weet het, een i5 nu is overkill, maar in de toekomst doe je er misschien net nog anderhalf jaartje extra mee O-)

Zonder nog veel meer te lullen, hier zijn drie systemen waarbij m'n voorkeur toch uitgaat naar de i5. Een aparte GPU of netwerkadapter is hierbij niet nodig en 't is best een stevige CPU.

R5 3400G

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 47,90€ 47,90
1NetwerkadaptersInter-Tech DMG-32€ 15,95€ 15,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 56,82€ 56,82

R3 3100

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed€ 100,05€ 100,05
1MoederbordenMSI MAG A520M Vector Wifi€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 72,91€ 72,91
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90

i5-10400

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 167,95€ 167,95
1MoederbordenASRock H410M/ac€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 56,82€ 56,82

Overige componenten

1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 60,50€ 60,50
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,85€ 42,85
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90

Dus, heb ik nog iets over het hoofd gezien? Heb ik geheugen dat werkt (vooral bij AMD is het met dat E-die/B-die geheugen opletten geblazen)?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-08 11:51
Hier lijkt allemaal niets mis mee, maar heb je ook gekeken naar de barebone-optie?
Zoiets als dit neemt bijna geen plek in en gaat denk ik wel 5 jaar mee.

1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 29,85€ 29,85
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 164,35€ 164,35
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA266€ 56,94€ 56,94
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 49,02€ 49,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,11

[ Voor 6% gewijzigd door Edwardbrink00 op 02-11-2020 14:03 ]

• RangedNeedles
  • Niet online
Edwardbrink00 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:00:
Hier lijkt allemaal niets mis mee, maar heb je ook gekeken naar de barebone-optie?
Zoiets als dit neemt bijna geen plek in en gaat denk ik wel 5 jaar mee.

1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 29,85€ 29,85
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 164,35€ 164,35
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA266€ 56,94€ 56,94
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 49,02€ 49,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,11
Klopt zeker! Maar aangezien er 'n optische drive in moet, heb ik onmiddellijk barebones afgeschreven. En vaak zijn het aantal USB-poorten ook maar karig, vind ik. Op zich zou ik een USB DVD-lezer kunnen regelen maar ik kan nu een inbouw ODD hergebruiken uit het oude systeem, dus dat vind ik anders ook zo'n zonde van het geld :)

Naar die AX200 had ik trouwens ook eerst gekeken want ik heb liever een bekende Intel netwerkadapter dan een random (althans voor mij) "Inter-Tech" maar die AX200 vind je bijna nergens. Prijs lijkt ook erg te fluctueren. Toen ik had gekeken, was die 24,95 euro maar ook enkel maar bij Max ICT beschikbaar, dacht ik.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Voor een stil systeem is een aftermarket cooler voor de cpu geen overbodige luxe.

I.p.v. een GT 1030 zou je voor rond € 75,- ook naar een tweedehands GPU kunnen kijken. Een GT 1030 geeft beeld, maar dat is het dan ook zo'n beetje. Aan de andere kant, voor Minecraft op 1080p is het voldoende en het is een zeer zuinige en passief gekoelde kaart.

• RangedNeedles
  • Niet online
Baardhaas schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:34:
Voor een stil systeem is een aftermarket cooler voor de cpu geen overbodige luxe.

I.p.v. een GT 1030 zou je voor rond € 75,- ook naar een tweedehands GPU kunnen kijken. Een GT 1030 geeft beeld, maar dat is het dan ook zo'n beetje. Aan de andere kant, voor Minecraft op 1080p is het voldoende en het is een zeer zuinige en passief gekoelde kaart.
Goeie tip, inderdaad! Een aftermarket cooler heb ik in mijn zoektocht over het hoofd gezien.

Voor de GT 1030 in de AMD build heb ik inderdaad specifiek gekozen omdat die voldoende prestaties biedt, stil is en zuinig ook. Het was die of een RX550 maar die vond ik niet onmiddellijk fanless. Als nu blijkt dat er met de i5 toch nog nood zou zijn aan wat extra grafische kracht, kan ik er alsnog eentje scoren, eventueel tweedehands :)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De Silencio 352 uit 2013! is niet meer interessant. Neem de pricewatch: Cooler Master Silencio S400 voor 10 euro meer als je zo'n kast wilt. Heeft een ingebouwde SD kaartlezer.

De voeding is ook niets. Anno 2020 wil je geen double forward voeding meer. Neem de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W als budget voeding.

Wat betreft de i5 10400 ben ik het met je eens. Pak er een moederbord bij met bluetooth en wifi. RAM keuze is ook oké.

• RangedNeedles
  • Niet online
Djarune schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:45:
De Silencio 352 uit 2013! is niet meer interessant. Neem de pricewatch: Cooler Master Silencio S400 voor 10 euro meer als je zo'n kast wilt. Heeft een ingebouwde SD kaartlezer.

De voeding is ook niets. Anno 2020 wil je geen double forward voeding meer. Neem de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W als budget voeding.

Wat betreft de i5 10400 ben ik het met je eens. Pak er een moederbord bij met bluetooth en wifi. RAM keuze is ook oké.
Haha, nog net op de valreep! :P Dat van de PP 11 vs. SP 9 heb ik ook over zitten het twijfelen. Ik had op hardware.info een review gezien waarbij de SP 9 nog wel "okee" was, en toch ook DC-DC. Dat kan blijkbaar slechter/ouder. Anyway, ik heb toch veranderd voor de PP 11 uiteindelijk. Een goede voeding doe je namelijk wel wat langer mee dus die kan eventueel wel mee naar een volgende build. De computer gaat vaak lang aanstaan dus dan doe je toch iets van voordeel met de hogere efficiëntie, hetzij beperkt, maar goed.

Qua kast had ik die Silencio 400 ook al gezien maar is opnieuw ook weer wat duurder terwijl de 352 ook al 'n kaartlezer heeft. Enkel z'n looks zijn iets beter maar ik vond de 352 eigenlijk al net wat duur en had net "toestemming" gekregen voor de 352 :+ Moest de 400 nu ook direct leverbaar zijn bij de winkel waar ik alles plan te bestellen, had ie het waarschijnlijk wel gehaald.

En het moederbord heeft WiFi (2.4 & 5 GHz; n/ac) en BT (4.2) via een standaard meegeleverde adapter die in het M2 slot past, dus dat zou wel goed moeten zitten :)

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
De ASRock H410M/ac heeft alleen een HDMI Video uitgang, geen VGA of DVI-D. Die i5 is echt zwaar overkill voor wat je ouders met het systeem gaan doen. Bespaar die €55 lekker en steek die tezijnertijd in een upgrade van de CPU.

@Djarune Waarom is die SP 9 niets?

[ Voor 32% gewijzigd door Kereltje88 op 03-11-2020 15:09 ]

• Djarune
System Power 9 400w is een double forward voeding (met DC-DC), 3 jaar garantie en goedkope onderdelen. Vroeger was zoiets een prima budget voeding, maar tijden veranderen. Voor 3 euro meer heb je al een LLC half bridge resonant voeding met DC-DC: pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2. Die is echter niet heel stil of efficient. Meer de budget game oplossing

Daardoor raad ik voor deze niet game pc's liever de PP11 400W Gold aan. Wel ACRF ipv LLC half bridge, maar stil, efficient en 5 jaar garantie. Deze is ongeveer hetzelfde als de productreview: be quiet! Straight Power 10 400W review door -The_Mask-.

@SanderL pak de pricewatch: MSI B460M PRO-VDH WIFI als moederbord. Wifi, bluetooth, DVI-D, VGA & HDMI.

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 03-11-2020 15:30 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
is cd/dvd drive essentieel?

• RangedNeedles
  • Niet online
Kereltje88 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:40:
De ASRock H410M/ac heeft alleen een HDMI Video uitgang, geen VGA of DVI-D. Die i5 is echt zwaar overkill voor wat je ouders met het systeem gaan doen. Bespaar die €55 lekker en steek die tezijnertijd in een upgrade van de CPU.

@Djarune Waarom is die SP 9 niets?
Ik weet dat het nu "wat" overkill is, maar dat zal niet meer zo zijn binnen 5+ jaar. Ik upgrade liever nu dan in de toekomst met systemen zoals deze en zeker als het een build is die niet voor mezelf is. Ook nu het een Intel is, vind ik het tricky omdat ik niet zeker weet dat ik binnen 5 jaar nog een socket 1200 CPU ga vinden voor een betaalbare prijs (omdat deze dan waarschijnlijk al moeilijker te vinden zijn).

Hier heb ik me in het verleden al eens aan laten vangen toen ik tevergeefs een vervanger zocht voor een socket 1155 i5-3350P. Een reepje RAM erbij (nu niet in deze build met maar 2 DIMM slots) of een GPU erbij prikken voor extra grafische kracht of zo, dat kan altijd nog wel. En daar zal dan ook wel budget voor uitgetrokken moeten worden, maar goed. Ondertussen kunnen ze verder.

Het idee nu was zoveel mogelijk power uit het budget krijgen zodat ik er minstens 5 jaar lang niet naar moet omkijken. Telkens links en rechts wat liggen upgraden en de prijzen en beschikbaarheid in het oog houden, zie ik niet helemaal zitten en uiteindelijk heeft de volgende upgrade toch een nieuw mobo en CPU nodig. De behuizing en voeding kan ik dan houden en met (heel) wat geluk slikt het toekomstige mobo nog DDR-4 en is 16 GB nog steeds voldoende. Een goed deel van het budget ging dus nu op aan dingen die ik voortaan wel kan meenemen.

De opmerking omtrent de video-uitgang heb je terecht opgemerkt :) Gelukkig kan je passief HDMI naar DVI-D omzetten en heb ik hier nog zo'n adapter rondslingeren. Dat heb ik al eerder gedaan met dezelfde adapter. Dit had ik misschien wel moeten vermelden in m'n post, my bad. Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nz6dHzz2/hdmidvi.jpg
Djarune schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:26:
[...]

System Power 9 400w is een double forward voeding (met DC-DC), 3 jaar garantie en goedkope onderdelen. Vroeger was zoiets een prima budget voeding, maar tijden veranderen. Voor 3 euro meer heb je al een LLC half bridge resonant voeding met DC-DC: pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2. Die is echter niet heel stil of efficient. Meer de budget game oplossing

Daardoor raad ik voor deze niet game pc's liever de PP11 400W Gold aan. Wel ACRF ipv LLC half bridge, maar stil, efficient en 5 jaar garantie. Deze is ongeveer hetzelfde als de productreview: be quiet! Straight Power 10 400W review door -The_Mask-.

@SanderL pak de pricewatch: MSI B460M PRO-VDH WIFI als moederbord. Wifi, bluetooth, DVI-D, VGA & HDMI.
Bedankt voor de verduidelijking :) Zoals gezegd, heb ik de SP 9 gewisseld voor de PP 11. Qua voedingen ben ik niet 100% mee dus ik volg graag andermans advies.

Best duurder moederbord. Is het vanwege de extra video-outputs dat je deze aanraadt? Want da's op zich niet echt een probleem. Ik had de aansluitingen in m'n post eerder ter volledigheid vermeld. De MSI heeft ook een betere chipset maar of dat nu heel relevant is in deze situatie, dat denk ik niet.
Helaas wel. Nu goed, er zijn nog behuizingen (zoals die CM Silencio 352) met 'n externe 5.25" dus op zich niet het grootste probleem. Persoonlijk zou ik 't ook niet meer inbouwen en moest ik toch nog bepaalde discs willen lezen, zou ik er nog eerder een image van maken. Maar ja, ouders en zo.. :+

• Djarune
SanderL schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:27:
Best duurder moederbord. Is het vanwege de extra video-outputs dat je deze aanraadt? Want da's op zich niet echt een probleem. Ik had de aansluitingen in m'n post eerder ter volledigheid vermeld. De MSI heeft ook een betere chipset maar of dat nu heel relevant is in deze situatie, dat denk ik niet.
Vind je? Is maar 10 euro meer voor betere stroomvoorziening, 4 ramsloten ipv 2 en meerdere video outputs. Als je ouders ooit 2 schermen willen hebben of het geheugen willen uitbreiden is het wel fijn.

• Kereltje88
Djarune schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:47:
[...]

Vind je? Is maar 10 euro meer voor betere stroomvoorziening, 4 ramsloten ipv 2 en meerdere video outputs. Als je ouders ooit 2 schermen willen hebben of het geheugen willen uitbreiden is het wel fijn.
Het probleem is dat je zo bezig kunt blijven, ja maar voor een tientje meer heb je dit en dat. De vraag is heeft het systeem al die foefjes nodig? Het blijft een huis-tuin-en-keuken systeem voor zijn ouders.

Het is wel een erg mooi bordje voor die prijs.

• RangedNeedles
  • Niet online
Djarune schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:47:
[...]

Hier in de Pricewatch is het maar 10 euro extra, no-brainer inderdaad. Die extra ramsloten en mogelijkheid tot meerdere video-outputs is wel wat waard :) Echter bestel ik alles bij Megekko en daar is het € 78,90 vs. € 105,50. Da's toch 'n goeie 25 euro extra voor iets dat ze eigenlijk niet per se nodig hebben of gaan merken.

Want het klopt wel wat @Kereltje88 zegt, 'n vijfje hier, 'n tientje daar, en voor je 't weet ben je 100 euro verder. Dan had ik ook andere "toegevingen" kunnen doen zoals voor de net iets duurdere CM Silencio S400 gaan. Of gewoon toch eens m'n AMD build maken en er dan wel 'n GPU in knallen die het geheel wat duurder (maar ook grafisch robuuster) maakt. De enigste uitzondering die ik hierop wou maken is toch voor de i5 gaan ipv de i3, die zoals eerder gezegd, inderdaad volstaat voor nu.

Persoonlijk geef ik je volledig gelijk en zou ik ook upgraden, zelfs voor 25 euro extra. (Ik zou wel 'n iets steviger systeem samenstellen, maar dat terzijde.) Maar voor hen moet het "gewoon werken, geen verdere poespas". Je kent het wellicht wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door RangedNeedles op 03-11-2020 18:17 ]

• Kereltje88
Leek alsof 4launch de MSI B460M PRO-VDH WIFI fout geprijsd had, prijs is alweer omhoog gegaan.
Pagina: 1