Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen van wat zwaardere (slecht geoptimiseerde) games zoals Escape From Tarkov, Star citizen etc.
Ook video bewerken sporadisch (vegas 17) en sporadisch streamen.
Heb 2 schermen, en draai op 1440p en gebruik regelmatig chrome op mijn 2e scherm
Wat mag het systeem gaan kosten?
900 is eigenlijk de max
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment het volgende systeem waar ik de Videokaart van ga gebruiken en de samsung 860 SSD mee ga nemen naar de nieuwe build.
Het oude moederbord ga ik compleet, inclusief CPU, ram, PSU en de crucial SSD ga ik overzetten naar een oude case die ik heb liggen, samen met een oude videokaart en maak daar een media pc van voor op mijn 1080p tv voor browsen en wat lichte games voor in de woonkamer :
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Een nieuw moederbord, het liefst een x570 maar sta open voor redeneringen waarom een b550 eventueel beter zou zijn, of hetzelfde qua prestaties maar wel goedkoper. Vind het onderscheid lastig maar zie dat ik daar niet de enige in ben
-Een nieuwe CPU, en ik zou graag de 5800x hebben, hopen dat ik er een kan scoren donderdag!
-Een zwaardere/nieuwe voeding voor de toekomst ( wil volgend jaar kijken naar de nieuwe GPU van AMD maar dat is toekomst muziek)
-Een M2 harde schijf want ik ga eindelijk naar een moederbord die dat ondersteunt
-Een goede koeling voor de CPU, lawaai maakt me niet heel veel uit
-Nieuw DDR4 ram wat goed gaat draaien en waar ik niet teveel aan hoef te tweaken, geen ervaring met timing en dat soort dingen, bang dat ik iets verkeerd doe dus raak dat liever niet aan.
Dit is de lijst die ik zelf in gedachte had, maar ik hoop dat ik nog goedkopere hoeken kan vinden. Prijs van de CPU is inflated maar hoop er een bij alternate.be te kunnen scoren, en wacht tot 5 november om te zien of ik de "normale" prijs voor de 5800 kan krijgen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het verhaal is dus, ter verduidelijking, ik ga de PC die ik nu heb en hierboven gelinkt is voor het meerendeel, exclusief de GPU en de EVO SSD in een andere kast bouwen.
Dan gebruik ik de GPU en de SSD voor de nieuwe build, die ik toekomst bestendig wil maken voor een nieuwe 6800 amd videokaart die ik volgend jaar wil halen.
Ga je overklokken?
Wil ik niet uitsluiten maar verwacht niet dat het nodig gaat zijn
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral jullie opinie over het RAM, moederbord, voeding keuze, CPU koeler keuze, en eventuele tips voor het overzetten naar de andere case en of ik iets over het hoofd zie/vergeet/nog niet aan had gedacht.
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Voornamelijk gamen van wat zwaardere (slecht geoptimiseerde) games zoals Escape From Tarkov, Star citizen etc.
Ook video bewerken sporadisch (vegas 17) en sporadisch streamen.
Heb 2 schermen, en draai op 1440p en gebruik regelmatig chrome op mijn 2e scherm
Wat mag het systeem gaan kosten?
900 is eigenlijk de max
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment het volgende systeem waar ik de Videokaart van ga gebruiken en de samsung 860 SSD mee ga nemen naar de nieuwe build.
Het oude moederbord ga ik compleet, inclusief CPU, ram, PSU en de crucial SSD ga ik overzetten naar een oude case die ik heb liggen, samen met een oude videokaart en maak daar een media pc van voor op mijn 1080p tv voor browsen en wat lichte games voor in de woonkamer :
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-4790K Tray | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B85M Pro4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | KFA2 GeForce GTX 1080 EXOC 8GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 65,- | € 65,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | € 72,55 | € 72,55 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,68 | € 49,68 |
| 1 | Fan-controllers en lcd's | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | € 41,73 | € 41,73 |
| 1 | Ventilatoren | Gelid Solutions Silent 12, 120mm | € 5,29 | € 5,29 |
| 1 | Muizen | Logitech G502 Hero | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Antec VPF Series 450W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 1TB | € 120,- | € 120,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 409,15 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Een nieuw moederbord, het liefst een x570 maar sta open voor redeneringen waarom een b550 eventueel beter zou zijn, of hetzelfde qua prestaties maar wel goedkoper. Vind het onderscheid lastig maar zie dat ik daar niet de enige in ben
-Een nieuwe CPU, en ik zou graag de 5800x hebben, hopen dat ik er een kan scoren donderdag!
-Een zwaardere/nieuwe voeding voor de toekomst ( wil volgend jaar kijken naar de nieuwe GPU van AMD maar dat is toekomst muziek)
-Een M2 harde schijf want ik ga eindelijk naar een moederbord die dat ondersteunt
-Een goede koeling voor de CPU, lawaai maakt me niet heel veel uit
-Nieuw DDR4 ram wat goed gaat draaien en waar ik niet teveel aan hoef te tweaken, geen ervaring met timing en dat soort dingen, bang dat ik iets verkeerd doe dus raak dat liever niet aan.
Dit is de lijst die ik zelf in gedachte had, maar ik hoop dat ik nog goedkopere hoeken kan vinden. Prijs van de CPU is inflated maar hoop er een bij alternate.be te kunnen scoren, en wacht tot 5 november om te zien of ik de "normale" prijs voor de 5800 kan krijgen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 564,95 | € 564,95 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix X570-E Gaming | € 255,05 | € 255,05 |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 1TB | € 35,32 | € 35,32 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 30,65 | € 30,65 |
| 2 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX434C17FB4/16 | € 75,70 | € 151,40 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 750W | € 127,90 | € 127,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 500GB | € 83,40 | € 83,40 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.248,67 | ||
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het verhaal is dus, ter verduidelijking, ik ga de PC die ik nu heb en hierboven gelinkt is voor het meerendeel, exclusief de GPU en de EVO SSD in een andere kast bouwen.
Dan gebruik ik de GPU en de SSD voor de nieuwe build, die ik toekomst bestendig wil maken voor een nieuwe 6800 amd videokaart die ik volgend jaar wil halen.
Ga je overklokken?
Wil ik niet uitsluiten maar verwacht niet dat het nodig gaat zijn
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral jullie opinie over het RAM, moederbord, voeding keuze, CPU koeler keuze, en eventuele tips voor het overzetten naar de andere case en of ik iets over het hoofd zie/vergeet/nog niet aan had gedacht.
Bij voorbaat dank voor het meedenken