Bitbucket cloud CI pipeline en lokale build server modgelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
We hebben hier onlangs Jira cloud en bitbucket cloud in gebruik genomen.
Nu wil ik graag van de CI pipelines gebruik maken.
Onze code is voor embedded targets, dus zouden we deze graag lokaal bouwen en zeker testen op target.

Nu heb ik wat zitten zoeken, maar zie niert 123 hoe de link te leggen tussen de bitbucket cloud en een lokale build machine die de repository uitchecked en bouwd. (en later vervolgens in het target flashed en test)

Ik lees veel over docker container (wat volgens mij een soort VM image is?)
Kan ik een lokale machine naar de bitbucket pipeline laten pollen of er een nieuwe push op de repor is gedaan bijvoorbeeld, vervolgens de code uitchecken, bouwen en het resultaat weer terug naar de cloud sturen?
Of moet alle CI ook echt in de cloud gebeuren en is een bitbucket server in ons lokale netwerk de enige optie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Je kunt onpremise en cloud niet combineren voor zover ik weet. Dus je zult bitbucket pipelines niet kunnen gebruiken in combinatie met lokaal bouwen.

Wat wel zou kunnen is een hook gebruiken van bitbucket om commits te onderscheppen en dan je lokale build te starten. (Je zou daar ook build lokale software voor kunnen gebruiken, bijv Jenkins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kontsnorretje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06-2024
Je kan de API's gebruiken om de commits bij te houden in een lokale omgeving, dit via web hooks doen, of een SSH key toevoegen en een simpele checkout doen. Oftewel een legio aan mogelijkheden.

Echter bij alles wat je lokaal doet ga je volledig voorbij aan de pipelines van Bitbucket. Misschien niet erg als ik zie hoe vaak ik een fout op hun statuspage zie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Ja sorry ik ben niet zo thuis in de pipelines,
maar daar heb je alleen wat aan voor wat generiekere software development?
cloud en web toepassingen bijvoorbeeld?
Want we gebruiken een cross platform compiler die een licentie nodig heeft.
We zouden bitbucket ook lokaal kunnen hosten, maar dan moeten we dat met Jira zeker ook weer doen, om bitbucket lekker met Jira te integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Ik snap je doel nu niet helemaal meer. Bitbucket is een git product. Daar zijn inderdaad 2 varianten van, de cloud en on premise.

Let wel dat voor zover ik weet enkel de cloud versie bitbucket pipelines heeft. De on premise versie heeft geen build tools. Daar hoort bamboo server bij.

Als je doel enkel is om lokaal te kunnen bouwen zou je zo wie zo Bamboo of Jenkins kunnen overwegen. Dan maakt het ook weer niet uit waar je broncode staat. Of dat nou in bitbucket cloud of on premise is doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Ik heb enkel met jenkins gewerkt, maar niet met de configuratie en setup hiervan. Ik had het idee dat bamboo allemaal net iets degelijker opgezet was en iets meer out of the box functionaliteit heeft. Dat is verder puur gebaseerd op verwachting niet op feiten.
Ik dacht voorheen dat enkel bamboo de CI tool van Atlassian was. Tot ik zag dat bitbucket ook pipelines biedt. Het concrete verschil tussen beide is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb het idee dat als ik een lokale build server maak die een webhook listener heeft, ik deze nog steeds kan triggeren vanuit de bitbucket pipeline. Het is enkel wat gedoe om dus zelf die buildserver extern beschikbaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan een lokale build agent gebruiken, die registreren als CI builder zodat bij een SCM/VCS change de CI pipeline triggert maar je on-prem agent gebruikt wordt.

Als alternatief kan je ook een 'build' doen doen eigenlijk een remote build aanroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Maar waarom Bitbucket pipelines gebruiken als je je build toch lokaal doet? In dat geval kan je toch gewoon een git clone van je repo doen (eventueel met een webhook) en je lokale machine de build laten uitvoeren? Geen pipelines nodig.

Wat je ook kan doen is de build wel door pipelines laten doen en die dan downloaden als zipje (is vast wel iets over te vinden in de API docs over hoe dat moet).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Ik wil vooral dat het automatisch gebuild wordt en eventuele build errors en warnings terug gemeld worden in bitbucket/jira. (Soort van ci dashboard zoals ik dat van jenkins ken). Later ook dat de gebuilde executable werkelijk in het product wordt gelachen (het gaat om embedded software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Je kunt in Jenkins plugins voor Jira en BitBucket installeren.
Bij een build kun je dan je code van BitBucket halen en de buildstatus zetten en Jira updaten.
Je kunt dan Jenkins gewoon lokaal gebruiken. Die zal de code uitchecken, bouwen etc.

Maar dat moet je wel in Jenkins een build pipeline configureren waar dat gebeurd.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiemjn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-11-2020
Misschien niet direct een antwoord op de vraag, maar heb je gekeken naar sofware testing doormiddel van mocking?

En als side-node ik zou niet terug gaan naar Jira Server on prem. Alle on prem server product van atlassian worden langzaam uitgefaseerd.
Pagina: 1