Nieuwe CPU voor basic game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-01 09:13
Ik zoek een?
CPU voor een basic game PC. Heb momenteel een i5-3350p maar merk bij canirunit.com dat het regelmatig de bottleneck is.

Wat is je budget?
Plusminus 100 euro, mag (voorkeur?) tweedehands zijn. Heb wat i7-4470 zien staan rond die prijs, maar mogelijk zijn er betere alternatieven?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Moederbord is een ASRock B75 Pro-3M, zover ik kan zien kan ik daar i5 of i7 op draaien, of zitten daar nog limieten aan in welke typen wel/niet?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 10, 8GB ram (wellicht update naar 12 of 16 wel handig?), SSD, ASRock B75 Pro-3M, Radeon RX 570.

Thanks!

Beste antwoord (via CrossYY op 02-11-2020 15:07)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Met je huidige moederbord zit je vast aan een LGA1155 socket, met een 2e of 3e generatie CPU. Een 4470 zal niet zomaar gaan (mogelijk met een bios upgrade wel, maar ik kan daar zo snel geen bevestiging van vinden).

i5 of i7 maakt verder niks uit qua compatibiliteit, en een i7 zul je weinig aan merken.

Voor €100 zijn er niet heel veel upgrade mogelijkheden. Deze op V&A is binnen je prijs en nog de moeite waard: V&A aangeboden: Intel Core i5-3570K Boxed

Maar m.i. kun je beter je geld sparen en een volledige upgrade doen als dat een optie is. Voor rond de 300-400 euro kan je al een nette low-end PC bouwen met een AMD processor en 16GB RAM.

[ Voor 9% gewijzigd door Oon op 02-11-2020 13:05 ]

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-01 12:48
Je kunt geen 4e generatie i7 op dat bord plaatsen. "Supports 3rd and 2nd Generation Intel® Core™ i7 / i5 / i3 / Xeon® / Pentium® / Celeron® in LGA1155 Package". Veel geld zou ik uberhaupt niet meer uitgeven aan dat systeem. Mogelijk dat je nog voor enkele tientjes een i7-3770 erop zou kunnen zetten. Maar kijk even of je moederbord het aankan 4+2 Power Phase Design klinkt namelijk niet heel sterk in mijn oren.

Alles wat nieuwer is dan de derde generatie moet je het moederbord voor vervangen (en na de 4e gen ook de RAM). Wat voor een spellen gaat het dan over?

Acties:
  • Beste antwoord

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Met je huidige moederbord zit je vast aan een LGA1155 socket, met een 2e of 3e generatie CPU. Een 4470 zal niet zomaar gaan (mogelijk met een bios upgrade wel, maar ik kan daar zo snel geen bevestiging van vinden).

i5 of i7 maakt verder niks uit qua compatibiliteit, en een i7 zul je weinig aan merken.

Voor €100 zijn er niet heel veel upgrade mogelijkheden. Deze op V&A is binnen je prijs en nog de moeite waard: V&A aangeboden: Intel Core i5-3570K Boxed

Maar m.i. kun je beter je geld sparen en een volledige upgrade doen als dat een optie is. Voor rond de 300-400 euro kan je al een nette low-end PC bouwen met een AMD processor en 16GB RAM.

[ Voor 9% gewijzigd door Oon op 02-11-2020 13:05 ]

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-11-2025

F T

De beste processor die je op je moederbord kan doen is de i7 3770K, deze zijn soms te vinden voor onder de €100 in V&A.
Alleen zoals @Oon zegt is het waarschijnlijk beter om een low-end PC te bouwen met AMD processor en meer RAM. Zelfs met een Ryzen 3 ga je er al flink op vooruit en je bent wat meer "futureproof".

• CrossYY
Helder, dank. Jammer dat de nieuwe gen i7 er niet op past, voor de kleine upgrade is het denk de moeite niet waard.

Even afwegen of ik voor een nieuwe mobo/cpu upgrade ga.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-01 12:48
[b]CrossYY in "Nieuwe CPU voor basic game PC"

Even afwegen of ik voor een nieuwe mobo/cpu upgrade ga.
Je hebt nu DDR3 terwijl nieuwe moederborden alleen nog maar DDR4 ondersteunen. Dus je moet dan ook nieuw RAM aanschaffen.

• CrossYY
lamaa1 schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:24:
[...]

Je hebt nu DDR3 terwijl nieuwe moederborden alleen nog maar DDR4 ondersteunen. Dus je moet dan ook nieuw RAM aanschaffen.
Ja dat had ik wel verwacht, maar goed dat je het nog even aangeeft!
Pagina: 1