Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn Computer geeft problemen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MuurlingJunior
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-11 11:46
Hallo Allemaal,

Ik weet niet of ik nu op het goede deel van het Forum ben. Als het niet zo is hoor ik het graag.
Ik heb sinds een paar maanden problemen met mijn computer. Dit begon bij constant errors tijdens het spelen van Warzone. (Toen nog heel lang gedacht dat dit aan Warzone lag). Sinds kort krijg ik ook blue screens (Elke keer een andere lijkt het wel). En andere games begint mijn computer nu ook errors te geven of uit het niets crashen.

Temperatuur :
CPU Temperatuur hang tijdens het gamen tussen de 70 - 80 Graden
GPU Temperatuur net zo.

Windows Mem Test gedaan - Geen errors.

Ook mijn 2 monitoren beginnen soms uit het niets te flikkeren.
Een paar concrete vragen zijn :
- Waar kan dit aan liggen?
- Hoe kan ik dit verhelpen of er achter komen wat precies het probleem is?
- Wat moet ik mijn computer vervangen om dit op te lossen?

Computer :
- AMD Ryzen 7 2700X processor
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 Geheugenmodule
- MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord
- Corsair CX450M 450W ATX Zwart
- Corsair Case Carbide Series 100R
- Crucial SSD BX200 240GB
- WD HDD 3.5" 1TB S-ATA3 64MB WD10EZEX
- Nvidia Geforce GTX 1070

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen wat betreft de problemen!
Nogmaals als het verkeerd staat hier hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Tim Muurling

[ Voor 5% gewijzigd door MuurlingJunior op 02-11-2020 14:10 ]

Alle reacties

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:53
Eerste wat mij opvalt is de voeding, 450 watt is aan de lage kant voor dit systeem, maar dat zou dan al vanaf het begin problemen gegeven moeten hebben.

Andere vaste verdachte is corsair lpx geheugen, mogelijk even memtest draaien om te kijken of dat allemaal naar behoren werkt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat zijn je temperaturen idle en onder gebruik.

Draai idd even een lange memtest.
Desnoods eerst met 1 module, en daarna met de andere.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• MuurlingJunior
Bedankt voor de snelle antwoorden!
@jack zomer Temperaturen zijn goed. Die heb ik al getest.

@sjaakwortel
Ik zal even wat onderzoek doen naar een Mem test. Dat heb ik nog nooit gedaan!

• jack zomer
  • Niet online
MuurlingJunior schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:35:
Bedankt voor de snelle antwoorden!
@jack zomer Temperaturen zijn goed. Die heb ik al getest.
Tip.
Vermeld wat je zelf al hebt gedaan aan testen, en vermeld het resultaat.
En dan bedoel ik niet "die zijn goed" maar ik bedoel " de temp was 30 graden idle, en 60 graden onder bv 8 uur prime95.... Dit voorkomt vragen in het topic waarvan jij het antwoord al weet, maar nog niet hebt getypt

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Op welke snelheid bij welk voltage staat het ram in het bios?

• MuurlingJunior
Uszka schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:41:
Op welke snelheid bij welk voltage staat het ram in het bios?
Deze staat op 3200 MHZ en DDR Voltage is 1.364V

• MuurlingJunior
@jack zomer @sjaakwortel

Ik heb een Windows Mem test gedaan.
Die geeft geen errors aan.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:09
Wat voor soort bluescreens krijg je?
Kan je met CrystalDiskInfo kijken of je SSD nog beetje ok is?
Heb je een overclock draaien? Zet je BIOS eens terug naar default instellingen en kijk of het probleem nog speelt.

• jack zomer
  • Niet online
hoelang.

en met memtest86?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

sjaakwortel schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:29:
Eerste wat mij opvalt is de voeding, 450 watt is aan de lage kant voor dit systeem, maar dat zou dan al vanaf het begin problemen gegeven moeten hebben.

Andere vaste verdachte is corsair lpx geheugen, mogelijk even memtest draaien om te kijken of dat allemaal naar behoren werkt.
450w is ruim voldoende voor een 2700x en 1070 hoor ;)
Nu is een CX450 niet geweldig mbt kwaliteit, dus hij zou instabiel kunnen zijn.
Misschien de voltages in de gaten houden, via software?

Kan je misschien nog de error codes van de BSODs terug vinden in de event log viewer van windows? Dat maakt het zoeken makkelijker.

En hoe crasht het spel? Wat gebeurt er precies, sluit hij gewoon af of crasht je hele GPU driver/desktop etc.

[ Voor 8% gewijzigd door DarkBlaze op 02-11-2020 14:37 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• MuurlingJunior
DarkBlaze schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:36:
[...]

450w is ruim voldoende voor een 2700x en 1070 hoor ;)
Nu is een CX450 niet geweldig mbt kwaliteit, dus hij zou instabiel kunnen zijn.
Misschien de voltages in de gaten houden, via software?

Kan je misschien nog de error codes van de BSODs terug vinden in de event log viewer van windows? Dat maakt het zoeken makkelijker.

En hoe crasht het spel? Wat gebeurt er precies, sluit hij gewoon af of crasht je hele GPU driver/desktop etc.
Stop Code : DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
What Failed : nviddmkm.sys

Stop Code : KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
What Failed :
nvlddmkm.sys

Crashes :
Warzone : Deverrors, Zomaar uitvallen, Vast blijven hangen (Uiteindelijk de fout : Programma werkt niet meer)

Apex :
Vast blijven hangen
Uitvallen zonder error code

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 17:09

De Nelis

en anders maar niet...

MuurlingJunior schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:06:
[...]

Stop Code : DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
What Failed : nviddmkm.sys

Stop Code : KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
What Failed :
nvlddmkm.sys
Beide foutmeldingen duiden op de NVIDIA driver, probeer eens je videokaart stuurprogramma's bij te werken.

En zoals eerder al door @sjaakwortel gezegd, wellicht een zwaardere voeding proberen, deze is inderdaad wel een beetje licht gezien de specs waardoor de videokaart instabiel draait.

[ Voor 84% gewijzigd door De Nelis op 02-11-2020 15:11 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• MuurlingJunior
De Nelis schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:08:
[...]

Beide foutmeldingen duiden op de NVIDIA driver, probeer eens je videokaart stuurprogramma's bij te werken.

En zoals eerder al door @sjaakwortel gezegd, wellicht een zwaardere voeding proberen, deze is inderdaad wel een beetje licht gezien de specs waardoor de videokaart instabiel draait.
Alle Drivers zijn up to date. Ik heb geprobeerd een tijdje de studio driver te proberen. (Dit stond als een van de Fixes bij Warzone) I.p.v de Game ready driver. Maar in beide gevallen de drivers up te date gehouden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 15:07

DataGhost

iPL dev

Driverfouten duiden vaker wel dan niet op onderliggende hardware-issues. Zeker als je het over een "flikkerend schem" hebt. Probeer het eens met een andere videokaart. Het kan natuurlijk ook dat je kaart toch te weinig prik krijgt van je voeding, dus een andere voeding testen is ook niet verkeerd, tenzij je op de een of andere manier nauwkeurig kan meten dat de voltages bij je kaart niet inkakken onder load.

• MuurlingJunior
Ik ben nog MemTest 86 aan het proberen. Ik heb geen andere voeding om te proberen.
Dus dan zou ik er 1 moeten kopen. Wat is dan aan te raden?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou zelf dan een pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt kopen denk ik, zwaar overkill voor je systeem, die gebruikt een keer 300w of zo, maar als je ooit naar een 3080/3090 of 6900XT wil is het wel fijn dat je daar de capaciteit voor hebt.

Verder bekijk eens de voltages van je voeding via een programma dat dit uit kan lezen van je moederbord zoals hwinfo64. Is geen end all oplossing, maar geeft je wel een klein idee, anders moet je echt met een multimeter of iets dergelijks in de weer.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• MuurlingJunior
DarkBlaze schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:43:
Ik zou zelf dan een pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt kopen denk ik, zwaar overkill voor je systeem, die gebruikt een keer 300w of zo, maar als je ooit naar een 3080/3090 of 6900XT wil is het wel fijn dat je daar de capaciteit voor hebt.

Verder bekijk eens de voltages van je voeding via een programma dat dit uit kan lezen van je moederbord zoals hwinfo64. Is geen end all oplossing, maar geeft je wel een klein idee, anders moet je echt met een multimeter of iets dergelijks in de weer.
Bedankt! Prijs valt me mee.. Is een overkill ook weer niet een risico voor mijn setup?
Ik zal Hwinfo64 eens proberen. Maar grote kans dat de problemen komen door de Voeding dus?!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Die zou zeker dit soort problemen kunnen veroorzaken ja, maar je weet het pas zeker door het uit te sluiten.

Als je voeding niet 100% stabiel meer is, kan je hardware daar door crashen, en vervolgens krijg je dus dit soort problemen.

Overigens is overkill niet erg, behalve voor de efficieny in idle maar dat is verwaarloosbaar bij deze moderne voedingen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijder alle drivers van je Nvidia kaart eens met DDU in de safe mode... trek je internetkabel er dan eerst even uit tot nadat je de nieuwste drivers geïnstalleerd hebt.

Anders zou ik het ook richting de voeding zoeken.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 07:36

SpamLame

niks

Voor ~100 euro zijn er imo beter voedingen dan de Enermax beschikbaar (Seasonic of Fractal Design kloon).
@TS Pak er eens een PSU calculator bij zodat je ~weet wat je nodig hebt, denk daarbij ook aan event. upgrades in de nabije toekomst.
Kijk dan zaken als naar ATX/SFX, silent operation, RGB, design of andere zaken die jij belangrijk vind.
Als het goed is heb je nu een aardige shortlist, ga van deze PSU op zoek naar revieuws en kies daaruit deigene die het beste bij je lijkt te passen.

• MuurlingJunior
SpamLame schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:05:
Voor ~100 euro zijn er imo beter voedingen dan de Enermax beschikbaar (Seasonic of Fractal Design kloon).
@TS Pak er eens een PSU calculator bij zodat je ~weet wat je nodig hebt, denk daarbij ook aan event. upgrades in de nabije toekomst.
Kijk dan zaken als naar ATX/SFX, silent operation, RGB, design of andere zaken die jij belangrijk vind.
Als het goed is heb je nu een aardige shortlist, ga van deze PSU op zoek naar revieuws en kies daaruit deigene die het beste bij je lijkt te passen.
Seasonic zie ik 650 eentje voor 55 Euro.
https://www.megekko.nl/pr...MaiwVWSc_o-RoCAKQQAvD_BwE

Is 650 Watt het enige waar ik dan op moet letten? of zijn er nog andere verschillen?

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 13:11
Even zonder gekheid maar is 70 a 80 graden voor een CPU niet erg warm?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

SpamLame schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:05:
Welke seasonic zou beter moeten zijn dan, ik zou het namelijk niet weten.
Voor ~90 euro ga jij geen betere voeding vinden dan de enermax, die is namelijk vrijwel gelijk aan de bitfenix whisper en dat is een uitstekende voeding en beter dan welke seasonic ook voor dit geld.

De FD ion is weer een stuk duurder, en is niet veel beter.

edit:
https://www.tweakpc.de/ha...max_revolution_df/s10.php

review (wel in het duits) maar de conclusie is wel duidelijk.
MuurlingJunior schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:19:
[...]

Seasonic zie ik 650 eentje voor 55 Euro.
https://www.megekko.nl/pr...MaiwVWSc_o-RoCAKQQAvD_BwE

Is 650 Watt het enige waar ik dan op moet letten? of zijn er nog andere verschillen?
Dat is een slechte voeding, en moet je zeker niet voor kiezen.

[ Voor 25% gewijzigd door DarkBlaze op 02-11-2020 17:29 ]

• MuurlingJunior
DarkBlaze schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:25:
[...]

Welke seasonic zou beter moeten zijn dan, ik zou het namelijk niet weten.
Voor ~90 euro ga jij geen betere voeding vinden dan de enermax, die is namelijk vrijwel gelijk aan de bitfenix whisper en dat is een uitstekende voeding en beter dan welke seasonic ook voor dit geld.

De FD ion is weer een stuk duurder, en is niet veel beter.

edit:
https://www.tweakpc.de/ha...max_revolution_df/s10.php

review (wel in het duits) maar de conclusie is wel duidelijk.

[...]

Dat is een slechte voeding, en moet je zeker niet voor kiezen.
Ik wacht nog even de MEMTest af die nu bezig is. Als daar niets op te zien is ga ik deze bestellen! Ik zal even laten weten hoe het verlopen is.

Bedankt alvast allemaal!

• MuurlingJunior

• chaoscontrol
  • Laatst online: 20:28
MuurlingJunior schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:40:
[...]

Ik wacht nog even de MEMTest af die nu bezig is. Als daar niets op te zien is ga ik deze bestellen! Ik zal even laten weten hoe het verlopen is.

Bedankt alvast allemaal!
Aantal keer (meerdere passes) om uit te sluiten dat het niet een random 'bit-flip' is maar echt defect geheugen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
@rwbk idle wellicht wel, maar onder load is dat gewoon prima te doen.

@MuurlingJunior Memtest zou ik toch minimaal 12 uur laten draaien om er wat uit te krijgen.
Had je al getest in spellen op 1 ram reepje? Wisselen van slot etc?
Heb nog niet helemaal terug gekeken of je dat al geprobeerd had.

[ Voor 68% gewijzigd door Arunia op 02-11-2020 19:20 ]

• MuurlingJunior
@Arunia @chaoscontrol

Hoe doe ik dat? Hij stopte gewoon na ruim 3 uur..

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 13:11
Arunia schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:18:
@rwbk idle wellicht wel, maar onder load is dat gewoon prima te doen.

@MuurlingJunior Memtest zou ik toch minimaal 12 uur laten draaien om er wat uit te krijgen.
Had je al getest in spellen op 1 ram reepje? Wisselen van slot etc?
Heb nog niet helemaal terug gekeken of je dat al geprobeerd had.
Oh okay

Die van mij komt namelijk echt niet hoger dan 40 graden onder load. Vandaar dat ik het apart vond.

• Arunia
@MuurlingJunior geen idee eigenlijk. Wellicht dat hij na die error stopt. Maar game gewoon eens met 1 reepje in je pc.
Je hebt namelijk twee ram reepjes in je pc volgens je TS.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 02-11-2020 19:43 ]

• MuurlingJunior
Arunia schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:38:
@MuurlingJunior geen idee eigenlijk. Wellicht dat hij na die error stopt. Maar game gewoon eens met 1 reepje in je pc.
Je hebt namelijk twee ram reepjes in je pc volgens je TS.
Goedemiddag,

Ik heb een nieuwe voeding. En deze test geprobeerd. (Nog aan het proberen)
En als ik er 1 gebruik dan gaat het de hele tijd goed. Maakt niet uit welke ik gebruik?

Dat is toch bijzonder ?

• Arunia
@MuurlingJunior
Je hebt ze beide in hetzelfde slot geprobeerd?
Zo ja, probeer ze dan in het volgende slot. Enzovoorts.
Kan zijn dat één van de sloten niet goed is. Dan die niet meer gebruiken.

• MuurlingJunior
Arunia schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:42:
@MuurlingJunior
Je hebt ze beide in hetzelfde slot geprobeerd?
Zo ja, probeer ze dan in het volgende slot. Enzovoorts.
Kan zijn dat één van de sloten niet goed is. Dan die niet meer gebruiken.
Kan dat zo maar? Er moet toch altijd eentje in slot "1" zitten? Ik heb ze nu in het 2e slot geprobeerd.
Dat zou "1" een moeten zijn volgens een vriend.

• Arunia
Kijk even de handleiding na van je moederbord. Volgens mij maakt het eerder uit met 2 dimms.

• MuurlingJunior
Arunia schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:59:
Kijk even de handleiding na van je moederbord. Volgens mij maakt het eerder uit met 2 dimms.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ9YO3YRFmM6WmdcWSaEVbTRR-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q6J2MMqlbIU1UV4tDuPDtaOy.jpg?f=user_large

Dus 1 en 3 horen bij elkaar. en 2 en 4. ?
Ik heb ze nu steeds in de 2e slot. Dus ik zou het eens in de andere slots moeten proberen ?

• Arunia
Dat is raar. Heb net even gekeken en kwam een andere pagina tegen op reddit welke 2 en 4 als A gaf en 1 en 3 als B.

Maar het kan geen kwaad als een enkele dimm in een ander slot zit.
Waarschijnlijk start het niet op.

Volg gewoon de handleiding voor dual channel, maar wilde kijken of een slot niet goed meer was. Aangezien het er op lijkt dat je geheugen wel goed is.

• MuurlingJunior
Arunia schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:07:
Dat is raar. Heb net even gekeken en kwam een andere pagina tegen op reddit welke 2 en 4 als A gaf en 1 en 3 als B.

Maar het kan geen kwaad als een enkele dimm in een ander slot zit.
Waarschijnlijk start het niet op.

Volg gewoon de handleiding voor dual channel, maar wilde kijken of een slot niet goed meer was. Aangezien het er op lijkt dat je geheugen wel goed is.
Ik heb ze nu weer beide installed in 1 en 3. Kreeg wel een setup menu toen ik hem opstartte. Maar als ik F2 drukte ging die gewoon normaal door.

Ik zal het op deze manier eens uitproberen.

• Arunia
Gewoon kijken. Je kunt er weinig aan slopen op die manier.
Pagina: 1