Out of the box oplossing voor hond + trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:51
Dag allen,

We zijn voornemend om dierlijke vriend toe te voegen aan ons gezin, een Ridgeback. Los van het feit dat dit bijzondere honden zijn met vele eisen (hier zijn we ons van bewust) staat dit soort (en vele met hem) bekend om de slechte heupen. Traplopen is killing voor de heupen van het beestje.

Ik woon in een pand met een dubbele trap (open trap 1.5 verdieping recht omhoog). Zolang de pup "pup" is, kunnen we 'm de trap optillen, maar deze monsters worden op den duur erg groot en zwaar. Ik ben dus op zoek naar een oplossing voor de toekomst voordat we hier aan beginnen. Aangezien we 3-4 maal daags met het beestje uitgaan, wordt deze oplossing meermaal daags gebruikt. Voor de beeldvorming: Een volwassen Ridgeback is max 65cm hoog, en 40kg zwaar.

Wat heb ik gevonden:

Een aangepaste traplift:
De welbekende traplift maar zonder stoel. In plaats daarvan met een plateau / bench. In principe meerwaarde voor het huis (bij evt. verkoop). Wel onderhoudscontracten nodig.
kosten ca. 3400 - 4000 (zelfs tweedehands)

Een automatisch traploper:
Dit is feitelijk een traplift voor gebruik on the go. Voordeel is geen rotzooi gemonteerd en minder onderhoud (zelf accu's vervangen), nadeel is dat dit volgens mij veel zwaarder is in het gebruik.
kosten ca. 1000-5000 (tweedehands)

Ik vind deze oplossingen best prijzig. Ik heb best budget om iets uit te geven, maar wil dit beperken tot dat wat strikt noodzakelijk is.

Op AliExpress zijn automatische traplopers te vinden voor 1000$, maar ik vind dit veel te veel geld om blind uit te geven op AliExpress, niet wetende hoe lang en hoe vaak het products gaat werken. Andere oplossingen komen vooral uit het buitenland waardoor je zit met import en dan zijn de bedragen toch al gauw weer hoger dan gewenst.

Heeft iemand een alternatief idee?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:34
las3r schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:44:
Heeft iemand een alternatief idee?
Verhuizen of een chihuahua nemen?

Maar even zonder gekheid, wat is verder je woonsituatie? Want dit is niet echt een ras die je in een appartement twee hoog neemt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als traplopen zo'n probleem gaat zijn zou ik toch voor een andere soort gaan.

Of zo'n traplift een meerwaarde is bij verkoop huis is ook maar afwachten, ik zou er bv geen cent meer voor betalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sterker nog, ik zou het als minderwaarde zien. Laat schade achter aan de trap bij verwijdering, je moet hem er ook weer uit zien te krijgen, je zit met een onderhoudscontract...

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
Wij hebben een Ridgeback pup van bijna 8 maanden. Sinds deze week kan ze traplopen, ze heeft zich er eigenlijk nooit aan gewaagd en wij hadden zoiets dat het misschien wel handig was om dat zo te laten (we dachten ook dat dit slecht was). Maar ze vond het toch wel interessant boven en heeft het erop gewaagd.

Twee weken geleden waren we bij de dierenarts omdat ze een beetje mank liep met haar linker achterpoot. De dierenarts had meteen het vermoeden van HD (heupdysplasie). Zij gaf echter juist aan dat het goed was om een hond te laten traplopen om de spieren te versterken rondom het heupgewricht. Gelukkig blijkt er na een röntgenfoto niks aan de hand en zijn haar heupen goed.

Ik denk dat je vooral met een hele jonge pup moet opletten qua belasting totdat ze wat groter zijn en de gewrichten verder zijn gevormd. Nu weegt onze ridgeback ongeveer 30 kilo en lukt het mij nog om deze op en af de trap te tillen, mijn vriendin lukt dat echter niet meer. Als je het zo lang mogelijk kan rekken lukt het wellicht om de hond uiteindelijk zelf de trap te laten lopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Naar de sportschool,
Tillen vanuit je knieën.
Rug recht houden..

En serieus.
Slechte hond keuze voor de locatie waar je bent.
Of slechte locatie keuze voor de hond die je wilt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:59
Daarbij moet je met zon liftje nog maar geluk hebben dat je hond daar rustig op blijft staan/zitten/liggen. Verder heb ik geen kennis van dit specifieke ras, maar ik lees verschillende berichten dat wanneer de pup ouder is dan 6 maaden, trappen niet meer zo'n probleem moeten zijn.

Mocht het toch een probleem zijn dan kun je je afvragen of een Ridgeback de juiste keuze is bij je huidige woonsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

Woon je op de 1e/2e verdieping? Het is mij niet helemaal duidelijk of het beestje per se de trap op moet? In huis doet een traphekje wonderen om evt traplopen te voorkomen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Invisible_man schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:52:
[...]

Verhuizen of een chihuahua nemen?

Maar even zonder gekheid, wat is verder je woonsituatie? Want dit is niet echt een ras die je in een appartement twee hoog neemt.
We hebben 3 verdiepingen tot onze beschikking van ieder 120-150m². Dus aan ruimte geen gebrek :-).
toolkist schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:53:

Of zo'n traplift een meerwaarde is bij verkoop huis is ook maar afwachten, ik zou er bv geen cent meer voor betalen.
toolkist schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:53:

We willen echt specifiek dit ras vanwege vroeger (m'n vriendin is gek van het ras). Ik noemde trouwens alleen de voordelen die ik kan verzinnen haha.
rnark schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:59:
Wij hebben een Ridgeback pup van bijna 8 maanden. Sinds deze week kan ze traplopen, ze heeft zich er eigenlijk nooit aan gewaagd en wij hadden zoiets dat het misschien wel handig was om dat zo te laten (we dachten ook dat dit slecht was). Maar ze vond het toch wel interessant boven en heeft het erop gewaagd.

Twee weken geleden waren we bij de dierenarts omdat ze een beetje mank liep met haar linker achterpoot. De dierenarts had meteen het vermoeden van HD (heupdysplasie). Zij gaf echter juist aan dat het goed was om een hond te laten traplopen om de spieren te versterken rondom het heupgewricht. Gelukkig blijkt er na een röntgenfoto niks aan de hand en zijn haar heupen goed.

Ik denk dat je vooral met een hele jonge pup moet opletten qua belasting totdat ze wat groter zijn en de gewrichten verder zijn gevormd. Nu weegt onze ridgeback ongeveer 30 kilo en lukt het mij nog om deze op en af de trap te tillen, mijn vriendin lukt dat echter niet meer. Als je het zo lang mogelijk kan rekken lukt het wellicht om de hond uiteindelijk zelf de trap te laten lopen?
Dank voor deze informatie!
jack zomer schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:00:
Naar de sportschool,
Tillen vanuit je knieën.
Rug recht houden..

En serieus.
Slechte hond keuze voor de locatie waar je bent.
Of slechte locatie keuze voor de hond die je wilt.
Qua ruimte / locatie is het een prima locatie (hij kan beneden gaan hardlopen, mocht ie dat willen). Maar thanks voor je input. W.m.b. is enkel de trap een issue.
Roozzz schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:00:
Woon je op de 1e/2e verdieping? Het is mij niet helemaal duidelijk of het beestje per se de trap op moet? In huis doet een traphekje wonderen om evt traplopen te voorkomen.
We wonen op alle 3 verdiepingen, ik werk beneden, we leven boven, en op zolder hebben we nog niets. w.b. traphekje is dat een idee, maar ik wil hem juist veilig naar beneden krijgen (en omhoog) zonder dat het beestje z'n spieren bezeert.

---

Maar goed, ik zie een hoop mensen reageren (dank daarvoor) die met name spreken over het ras + locatie wat een issue zou zijn - dat was nou net niet de vraag - het ging met name om creatieve oplossingen voor het van A-B verplaatsen van de hond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezin met een Berner Sennen hier en dus ook een HD en ED gevoelig ras. Ongeacht de leeftijd gaat vier keer per dag twee verdiepingen op en af een slijtageslag op zijn gewrichten zijn. Dan heb je na een paar jaar een hond waar elke stap pijn doet.

Verder vraag ik me af of je daadwerkelijk je goed hebt ingelezen in het ras Ridgeback. Naast een moeilijk op te voeden karakter, zeker met kinderen in huis, is het écht geen hond voor twee hoog achter. Het aantal keren naar buiten maakt minder uit dan de totale duur. Zo'n ras heeft zeker een paar uur uitdagende beweging per dag nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 02-11-2020 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
rnark schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:59:

Twee weken geleden waren we bij de dierenarts omdat ze een beetje mank liep met haar linker achterpoot. De dierenarts had meteen het vermoeden van HD (heupdysplasie). Zij gaf echter juist aan dat het goed was om een hond te laten traplopen om de spieren te versterken rondom het heupgewricht.
Zo snel mogelijk een andere dierenarts zoeken, vooral het afdalen is vreselijk slecht voor de gewrichten.
Honden mogen nooit traplopen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
las3r schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:11:

Qua ruimte / locatie is het een prima locatie (hij kan beneden gaan hardlopen, mocht ie dat willen). Maar thanks voor je input. W.m.b. is enkel de trap een issue.

---

Maar goed, ik zie een hoop mensen reageren (dank daarvoor) die met name spreken over het ras + locatie wat een issue zou zijn - dat was nou net niet de vraag - het ging met name om creatieve oplossingen voor het van A-B verplaatsen van de hond.
Locatie is in dit geval een totaal plaatje. Inclusief de toegang tot de woning. Ondanks dat je mischien 800m2 binnen hebt waar de hond in kan rennen blijf je die trap houden.

Zou je een beneden ingang kunnen maken en bv beneden gaan wonen?
Beneden wonen. 1ste etage slapen. 2de etage werken..?

En dan nu mijn creatieve oplossingen.. kan je een lift aan de buiten gevel kwijt? Zal niet goedkoop zijn, maar lost het probleem in 1 keer op.
Tevens een absolute meerwaarde bij verkoop. En het helpt je te blijven wonen waar je woont als je oud en krakkemikkig bent geworden en 30min nodig hebt om de trap op en af te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 02-11-2020 12:27 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ook een aandachtspunt is wat er op je vloer ligt. Gladde vloeren zijn voor HD-gevoelige honden ook funest.

En alles begint bij de juiste fokker. Een goede Ridgeback kost je minimaal 1500 euro, dan is een traploper o.i.d. ineens niet duur meer ;)

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 02-11-2020 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-06 16:22
Misschien inspiratie ;)

Maar even zonder gekkigheid, heb je al eens aan een draagharnas gedacht? Hiermee kan je een gedeelte van het gewicht van de hond zelf dragen waardoor er minder gewicht op de benen/heupen komen en hij rechter de trap op kan (trap af wordt dan wel meer een uitdaging). Stuk goedkoper en minder ingrijpend in ieder geval.

https://www.medpets.nl/ca...1KdgQtEAAYASAAEgKByvD_BwE

[ Voor 67% gewijzigd door Milo85 op 02-11-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@las3r

out of the box : installeer een kleine goederenlift in je woning. Super handig voor allerlei overige zaken zoals vuile was of zware boodschappen, en dus ook voor je hond

hoeft niet veel groter te zijn dan een keukenkastje, misschien iets hoger

[ Voor 20% gewijzigd door HyperTrophy op 02-11-2020 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06 16:20
Bedoel je "out of the box" of "outside the box"? Dat zijn twee totaal verschillende concepten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 12:35
pagani schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:28:
Ook een aandachtspunt is wat er op je vloer ligt. Gladde vloeren zijn voor HD-gevoelige honden ook funest.

En alles begint bij de juiste fokker. Een goede Ridgeback kost je minimaal 1500 euro, dan is een traploper o.i.d. ineens niet duur meer ;)
Een goede fokker zal geen Ridgeback meegeven in deze situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
mesajjb schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:23:
[...]

Een goede fokker zal geen Ridgeback meegeven in deze situatie...
Zeker waar, de fokker van onze Berners had bij ons nest ook de verkoop ingetrokken aan een familie (maar dat was meer omdat de kinderen hardhandig met de pups omgingen en de ouders van het type satijnenhandschoentjesopvoeding waren)

Bijna alle jonge Ridgebacks die ik hier in de bossen tegenkom hebben het "pitbullprobleem", prima honden als je ze goed opvoedt, maar met totaal incapabele baasjes, dan is het vragen om problemen. Dan rijst ook de vraag hoe kieskeurig de fokkers zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 03-11-2020 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bad Brains schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:16:
[...]

Zo snel mogelijk een andere dierenarts zoeken, vooral het afdalen is vreselijk slecht voor de gewrichten.
Citation needed.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Bad Brains schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:16:
[...]

Raar verhaal, een beetje hond is gewoon atletisch en krijgt met ouderdom typische ouderdomsklachten. Een en ander mogelijk nog ras specifiek.

Bij onze eerste hond, die door een aanrijding sowieso op latere leeftijd wat last van de gewrichten zou krijgen, gaf onze dierenarts het volgende advies. Laat maar gaan, stel ze lopen er 1 a 2 jaar op latere leeftijd moeilijker door, je weet niet wat de ouderdomsklachten zouden zijn als je steeds traplopen tegengaat en mogelijk is er geen effect.

Die hond is door een hartprobleem enkele jaren eerder dan gehoopt moeten gaan en heeft dus vrij weinig typische ouderdomsklachten gekregen. Maar wel altijd fijn kunnen lopen en springen waar ze wilde.

Zomaar roepen dat honden nooit mogen traplopen is weinig nuttig advies voor een hondenbezitter en totaal onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:53

BCC

Je kan de hond toch leren beneden te slapen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_o_o_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-02 12:18
Wat dacht je van een takel ophangen.
Doe dat beest een harnas om takel hem vast en takelen maar ...een elektrische takel is niet zo duur
Plus ...je kan van alles omhoog takelen ....boodschappen ,meubels .verzin het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Thanks voor de toevoegingen tot dusver. We kunnen de hond inderdaad beneden "leren" leven, alleen kennen we dit ras erg goed - het wil graag knuffelen en "erbij" zijn. Ons hoofdzakelijke leven zal zich boven afvinden dus dat zal wel de basis zijn. We hebben grote ruimtes, wandelen heel erg veel (iedere dag) en zijn er zeker van dat we zo'n beeske een prima thuis kunnen geven.

De enige reden dat ik hier gepost heb is omdat ik het onverantwoord vind (na spreken met iemand die veel training doet met "moeilijke" ridgebacks) om zo'n beestje niet vanaf dag 1 een situatie te geven waarin ie het best tot z'n recht kan komen qua gezondheid en persoonlijkheid.

Maar goed, ik denk dat de alternatieve oplossing (in de vorm van een lift c.q. takel c.q. goederenlift allemaal op hetzelfde neerkomen - tijd om te investeren in m'n huis.

Thanks voor de input, ik laat wel weten wat het is geworden als het zover is :-)
Pagina: 1