Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:31
Ik wil eens werk maken om nog electriciteit te besparen.
Ik zit met een analoge dag/nacht meter.
De vraag is, overschakelen naar digitale meter?
Welk tarief?
Behouden dag/nacht?

Hier wat gegevens

Klopt die calculatie van de vreg?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9vjyKtB/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LNVgtKb/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y37PdCN/3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZmqkXZB/4.jpg

Ik verschiet wel van het verbruik: 6700 , kan dat wel? Zoveel?
Ik heb overal LED. Wel een ventilatiesysteem D die continu aanligt + 2 frigo's en een vijverpomp die continu aanligt.

Daarnaast is het misschien interessant om ook de gegevens bij mn leverancier voor gas/Elec te bekijken?

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 02-11-2020 11:38 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meet je frigo's eens los voor een weekje, x52 geeft een aardig beeld, ook de vijverpomp even meten, die staat 24/7 aan? Dat kan hard oplopen als het nog een AC motor is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• skank
De pomp is een oase pomp aquamax 10.000l https://www.oase-livingwa...ium-10000.1000079288.html
+ 75 watt uv lamp

Die pomp kan niet uit, die uv lamp doe ik in de winter uit.
Qua verbruik kan ik niet veel sparen vrees ik..

Vraag is, naar digitale meter gaan ja of nee?
Welk tarief?
en nog steeds dag/nacht nemen of niet? Rekening houdend met zonnepanelen.
Daarna kan ik nog zien om van energieleverancier te veranderen? (nu lampiris)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@skank
ik kan de pomp van de vijver ook niet uit zetten.
dat levert problemen op met heel het systeem.

maar dan nog, ik gebruik 2 pompen.
1 pomp 24x7 en 1 die op een tijdklok hangt, die draait over dag met een erg grote kans dat mijn zonnepanelen leveren.
de pomp gebruikt maar 10W, dat doen mijn zonnepanelen onder de meest slecht omstandigheden wel. ;)

filteren met UV is effectief, maar eigenlijk niet nodig als je een fatsoenlijke filter bouwt.
zo heb ik een filter van 400l op een vijver van 2200l.
(dit heb ik niet zo gekozen, maar de bak van de filter heb ik zo groot gratis gekregen.
wat je krijgt moet je maar gebruiken, het is een granieten bak (officieel gebruikt als drinkbak voor jak's, vraag je niet af hoe ik er aan ben gekomen. >:) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILO_sPtjLePjCnQD9_WoAlTFre8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzHfFLRAisVs9D4xvJeTqT8f.jpg?f=user_large
een oude foto van het begin van de vijver. (zie je de granieten bak op de achter grond)
voldoende planten zorgt voor een natuurlijk evenwicht en daar door heb je bijna geen filtering meer nodig.
(ik filter nu met lisdodde, dit kan omdat die niet door een granieten bak groeien, maar doe dit niet met plastic bakken of mij zeiltjes, daar groeien de wortels dwars door heen.
elk jaar haal ik flink wat daar van uit de vijver en zo hou ik het water goed.)

maar ja je hebt ook mensen die willen zichzelf pijnigen door een totaal onnatuurlijke vijver te maken.
tja tegen dat soort dommigheid kun je niks doen, dan moet je veel betalen aan energie.
dat is gewoon een keuze die mensen maken. (heb er geen problemen mee, maar slim is toch iets anders. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:10:
De pomp is een oase pomp aquamax 10.000l https://www.oase-livingwa...ium-10000.1000079288.html
+ 75 watt uv lamp

Die pomp kan niet uit, die uv lamp doe ik in de winter uit.
Qua verbruik kan ik niet veel sparen vrees ik..

Vraag is, naar digitale meter gaan ja of nee?
Welk tarief?
en nog steeds dag/nacht nemen of niet? Rekening houdend met zonnepanelen.
Daarna kan ik nog zien om van energieleverancier te veranderen? (nu lampiris)
De vijver is 1500 kWh in ergste geval dus daar zit wel iets maar niet alles, nog meer pompen van cv of vvw?
De koel en vriezer ook meten, die willen nog wel eens 24/7 lopen en dan gaat het duur worden.

Dag nacht win je niets mee, tenminste, in nederland dan. Dat zijn peanuts, je vijver kost geld maar ik denk dat er nog wel een 2000 kWh af kan met andere dingen, dus zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 02-11-2020 12:53 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 22:54

bomberboy

BOEM!

skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:11:
Klopt die calculatie van de vreg?
De calculatie van de vreg is puur een simulatie. Dus indien je statistisch gezien overal op het gemiddelde zit zal het in de buurt komen. Indien niet, dan kan er best een significante afwijking op zitten.

Ik heb deze zelf ook eens proberen in te vullen (ook Belg) en in mij geval zal het al zeker niet kloppen want ik kan een aantal zaken niet selecteren (grootte huis klopt niet, oost-west opstelling zonnepanelen is geen optie, warm water loopt grotendeels via zonnecollector wat ik niet kan selecteren enz)

Ik meet zelf hoeveel ik injecteer en werkelijk verbruik. En in mijn geval zit het er ongeveer 10% naast en injecteer ik minder dan voorspeld. (onder andere door een verwarmd zwembad in de zomer wat er voor zorgt dat ik minder injecteer dan verwacht)
Ik verschiet wel van het verbruik: 6700 , kan dat wel? Zoveel?
Zonder iets te weten over je woning en gebruik: uiteraard kan dat. Hoe verwarm je, hoe maak je warm water? (elektrische boiler?)

De opbrengst van je zonnepanelen heb je die exact ingevuld of ook laten inschatten door de vreg simulator?

Indien je die exact kent (bv via web-interface of display van de omvormer), dan is het natuurlijk gewoon je meterstanden op je afrekening te bekijken en de opbrengst van je zonnepanelen er bij te tellen en je hebt je exacte verbruik.
Ik heb overal LED. Wel een ventilatiesysteem D die continu aanligt + 2 frigo's en een vijverpomp die continu aanligt.
Als je het allemaal echt wil weten, dan moet je gaan meten. Zonder dat exact te doen blijft het wat gokken natuurlijk. Misschien is het inderdaad nuttig om eens zo'n stopcontact met meter te kopen/lenen en paar zaken te gaan testen/valideren.

• skank
Eigenlijk zijn er meerdere vragen:
- overstappen naar digitale meter, welke?
- hoe minder energie verbruiken
- veranderen van leverancier?

Ik wil eerst het eerste aanpakken..

Wat het tweede betreft, kan ik vermoedelijk enkel maar weten door te meten.
Je zegt dat jij exact weet hoeveel je injecteert, hoe doe je dat?
Hoe ik verwarm is via een condensketel (gas)
Ik heb ook vloerverwarming op het gelijkvloers

Opbrengst zonnepanelen is idd exact ingevuld.
De meterstanden heb ik overgenomen van de jaarlijkse factuur

Dus volgens mij is het vrij exact..

Als ik wil meten, (ik heb dergelijke pluggen), hoe doen jullie dat? 1 dag laten inzitten en dan x 365 ofzo?
Voor de vijver/ ventilatie zie ik weinig mogelijkheden om dit te gaan beperken.

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:03:
Eigenlijk zijn er meerdere vragen:
- overstappen naar digitale meter, welke?
Is er dan meer dan één soort? Of bedoel je enkel dag of dag/nacht? Daarvoor moet je eens kijken wat je verbruik dag/nacht werkelijk is en of het de moeite waard is. Eens een digitale meter is dat bijna een configuratie-setting en weinig relevant.

Ik zou ook eerst eens kijken naar je huidige contract en of daar geen betere opties zijn. Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid aan om daar geen onderscheid meer in te maken.

Zowiezo zie ik op vandaag weinig redenen om zelf een aanvraag in te dienen voor een digitale meter en daar dan nog extra voor te betalen ook.
- hoe minder energie verbruiken
Hier moet je eerst meten welke (grote) verbruikers je hebt voor je daar iets kan gaan aan doen.
- veranderen van leverancier?
Dat is het eenvoudigste waar je onmiddellijk mee kan starten (en eigenlijk onafhankelijk kan van al de rest. Het makkelijkste is om de v-test eens in te vullen: https://vtest.vreg.be/ en je keuze van de favoriete leverancier te maken. Kan je ieder jaar opnieuw doen.
Wat het tweede betreft, kan ik vermoedelijk enkel maar weten door te meten.
Je zegt dat jij exact weet hoeveel je injecteert, hoe doe je dat?
Ik heb een aantal energiemeters geïntegreerd in mijn domoticasysteem en daarmee kan ik continu alles monitoren. en dat dan ook kan berekenen.
Voorbeeldje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v8C_Uk83SlWTjgPCHBGUVc7ssQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1rBqLEWx70jVOZGvDsjqugx.png?f=fotoalbum_large

Grafiek links boven geeft dat weer. Oranje is effectief verbruik. Blauw is netto verbruik en paars is wat opgewekt wordt door zonnepanelen. Links onderaan zie je dan de zon, die over de middag even achter wolken zat. Dan is er effectief ook een netto verbruik (blauw gaat boven de 0-lijn) Voor de rest wordt er die dag terug geleverd. (grafiek links onder is de effectieve zonneschijn, gebruikt voor het aansturen van screens enz, maar je ziet mooi de relatie met de opbrengst van de zonnepanelen)

Daarnaast kan ik ook een aantal groepen en toestellen afzonderlijk meten. De extra kost die ik hiervoor gemaakt heb zal ik waarschijnlijk nooit terugverdienen, maar het is een leuk hobbyprojectje en doordat het bij de aanleg in ons nieuwe huis al voorzien was en ik veel zelf kon doen viel de kost best mee. (Maar zo kan ik nu bijvoorbeeld wel afzonderlijk meten hoeveel het verbruik van ons zwembad is, bepaalde toestellen zoals droogkast en wasmachine enz. De echte reden is om ze te weten wanneer die klaar is en dan een berichtje sturen enz Dus het past in het domotica verhaal)

Maar gevolg is dat ik nu exact kan uitrekenen hoeveel en wanneer ik terug lever aan het net.
Er zijn trouwens ook wel wat kant en klare oplossingen beschikbaar: https://maakjemeterslim.be/ems
Vroeger had ik zelf een smappee, maar het "entry model" waarmee ze gestart zijn (en betaalbaar was) is er nu niet meer jammer genoeg.
Hoe ik verwarm is via een condensketel (gas)
Ik heb ook vloerverwarming op het gelijkvloers
Ok, dan draagt dat al niet bij aan je elektriciteitsverbruik :)
De meterstanden heb ik overgenomen van de jaarlijkse factuur

Dus volgens mij is het vrij exact..

Als ik wil meten, (ik heb dergelijke pluggen), hoe doen jullie dat? 1 dag laten inzitten en dan x 365 ofzo?
Voor de vijver/ ventilatie zie ik weinig mogelijkheden om dit te gaan beperken.
Afhankelijk van het toestel zou ik dat tot een week meten om een representatief cijfer te hebben en een wat nauwkeurigere schatting te hebben. Bij je vijver zal je dat vast na 2 dagen wel al weten. Bij een vriezer/frigo zou ik dat al eens een week laten zitten zodat je het normale gebruik (bv nieuwe lading boodschappen toevoegen) mee hebt.

Denk bv ook aan de digicorder van telenet (of equivalent toestel van proximus) en eventueel een computer van zoon/dochterlief die 24/7 aan staat enz.

En als je dan alles extrapoleert heb je wel een idee van waar het verbruik komt. Schrijf ook eens je meterstand op voor het slapengaan en 's ochtends, dan heb je wel een goed idee van je sluipverbruik ook.

• skank
Wel,
Ze gingen normaal komen om die gratis te vervangen. Ik was toen echter niet thuis, en nu bellen ze niet meer.
Zou jij eventueel weten naarwaar ik daarvoor moet bellen?

De energieleverancier test ga ik doen. Mn huidig contract bij lampiris vervalt in januari
Ofwel moet ik meestappen in groepsaankoop, hoewel ik niet weet hoe dat zit.
Ik heb ook reeds een aantal plugs die energie meten en te zien zijn in home assistant.
Ik heb nog een extra plug liggen waarmee ik zou kunnen kijken hoeveel iets verbruikt.. Maar hoe zet ik dat dan om jaarlijks?

Mn zonnepanelen kan ik helaas niet uitlezen, ik heb niet zo'n module... waar ik nu spijt van heb. Of kan ik die alsnog slim maken (op een goedkope manier)

• Rol-Co

Rol-Co

@skank

Je kan toch exact een weekje meten en dan x52, dan heb je wel een "ongeveer" beeld toch?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het verbruik is nog veel hoger omdat je de zonnepanelen niet apart registreert.
Als de omvormer op een aparte groep zit dan zou je die kunnen gaan registreren met een dinrail teller.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• skank
Even gekeken nr contract en de vreg test gedaan

Voor elec zit ik bij lampiris online, dus redelijk slecht
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hHyhvb7/elec.jpg

Voor gas ook lampiris online, iets beter maar kan nog beter
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SBq92yB/gas.jpg

Ik heb nu een variabele..

De vraag is, het hoeft niet de goedkoopste, ik wil vooral ook een betrouwbare..
Welke kiezen? En hoe schakel ik gemakkelijk over? Kosten bij overstap?

• skank
Speedy-Andre schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:50:
Het verbruik is nog veel hoger omdat je de zonnepanelen niet apart registreert.
Als de omvormer op een aparte groep zit dan zou je die kunnen gaan registreren met een dinrail teller.
Je bedoelt op een aparte kring?
Die zit apart ja

• skank
Net via mijn energie bekeken
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X5bDX7H/elec.jpg

en gas

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g3KGHdJ/gas.jpg

Wat kiezen he, ik lees nu niks van de kleine letters...
en het is variabel he, kan goed zijn dat ze 2 maanden later hele dure prijzen hantere?n?
Wat zou je doen/kiezen?

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:29:
Wel,
Ze gingen normaal komen om die gratis te vervangen. Ik was toen echter niet thuis, en nu bellen ze niet meer.
Zou jij eventueel weten naarwaar ik daarvoor moet bellen?
Fluvius waarschijnlijk
Maar ik zou er persoonlijk niet achter zitten. Ik denk niet dat je er een heel groot voordeel mee zou doen (if any)

ivm die kleine lettertjes van de verschillende energie-contracten: die zal je toch echt zelf moeten nakijken ;)
Persoonlijk vermijd ik gewoon alle "rare" voorwaarden zoals "lid/aandeelhouder moeten zijn van de cooperative", een jaar vooruit betalen, niet maandelijks opzegbaar na eerste jaar enz.

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:03:
skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:29:
Mn zonnepanelen kan ik helaas niet uitlezen, ik heb niet zo'n module... waar ik nu spijt van heb. Of kan ik die alsnog slim maken (op een goedkope manier)
Je weet de opbrengst van je zonnepanelen wel exact, maar kan het niet uitlezen? Hoe kan je het dan exact weten, zonder het "ergens" te kunnen uitlezen?

• skank
Ik kan dit zien aan de certificaten die ik doorgeef he.

• skank
Voila zopas overgegaan nr eneco

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

bomberboy schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:55:
[...]

Je weet de opbrengst van je zonnepanelen wel exact, maar kan het niet uitlezen? Hoe kan je het dan exact weten, zonder het "ergens" te kunnen uitlezen?
Da's wel apart ja, volgens de 1e post zou het totale verbruik incl. direct verbruik via de zonnepanelen zijn.
Dan zal dat toch ergens afgelezen moeten zijn en niet ingeschat.
Misschien valt er technisch iets te regelen (loggen) als we weten welke omvormer wordt gebruikt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

skank schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:59:
Ik kan dit zien aan de certificaten die ik doorgeef he.
Ah, juist, jij bent nog zo'n gelukzak met groene stroomcertificaten :)

Wel de meterstand die je daar ziet is wat er opgewekt is. Als je die meterstand gedurende een week ook meeneemt kan je zien wat je werkelijk verbruikt. (Het verschil van de groenemeterstand moet je dan toevoegen aan wat er op je dag/nacht teller staat)

Met wat je dan meet via je powerplugs zou je dan een groot deel van je verbruik moeten kunnen verklaren.

• skank
Voor de vijver heb ik een oase aquamax 10.000 l pomp voor 8000l water in mn vijver + 75W uv-lamp
Ik denk dat ik hier serieus wat kan sparen.

Ik overweeg de pomp te vervangen door deze https://www.2dehands.be/a/tuin-en-terra ... b9c5b7a618
Een superfish pond eco plus rc 15000
Goed idee?
Voordeel is dat ik die kan regelen... en dus eventueel op 8000 laten draaien waardoor ik hopelijk ook minder verbruik.
Nadeel is vermoedelijk dat ik mn skimmer die ik ook op de oase heb, niet meer kan gebruiken

Edit: net getest, mn pomp verbruikt continu 95 W , de lamp 62W
ouch nog es 27 voor de compressor ook
Dus in totaal 95+60+27= 182 W continu voor de vijver
Jaarlijks verbruik dus 1594 kWh

Damn zeg

• skank
Speedy-Andre schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:34:
[...]

Da's wel apart ja, volgens de 1e post zou het totale verbruik incl. direct verbruik via de zonnepanelen zijn.
Dan zal dat toch ergens afgelezen moeten zijn en niet ingeschat.
Misschien valt er technisch iets te regelen (loggen) als we weten welke omvormer wordt gebruikt :)
Diehl Platinum 4600 S

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een ouwetje, daar heb ik Websolarlog ooit voor gebruikt met mijn 2100S.
Die tool kan de data opslaan en tegelijk uploaden naar Pvoutput.
Deze omvormer heeft een eigen webserver dus je kan hem zo uitlezen, of kijk op het display.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-11-2020 13:27 ]

• migjes
@skank
gaat hard hé zo een vijver. ;)
ik meet het na en ik gebruik nu een 174kWh per jaar.
dit met 2 pompen a 10W, waarvan 1 grof mee schakelt met de zonnepanelen zodat er alleen direct opgewekte stroom word gebruikt.

maar ik heb "maar" 2600 liter jij heb 3x zoveel.
dus dan mag je de kWh ook 3x zoveel maken als wat ik doe.
en zou je nog op een 522kWh zitten.
dus een 1000kWh zou je wel kunnen besparen. ;)

lukt dat met die pomp? geen idee maar betwijfel het wel.
zorgen dat je geen UV filter nodig hebt, bespaart meer.
de juiste aanleg bespaart het meest, is mijn ervaring. ;)

(van de andere kant, een vijver is luxe en luxe kost geld.
het is ook een hobby, en hobby's kosten geld.
dus denk ook weer niet te moeilijk, soms moet je iets accepteren dat het zo is. ;)
ik kan het relativeren omdat ik ook +1600kWh per jaar in een warmtepomp gooi. )

edit:
zoals @Rol-Co hier onder ook schrijft d:)b , er zijn wel belangrijkere dingen als hobby's om aan te pakken.
de vijver is de laatste. ;)

ik ben bezig met een aquarium (heb de helft van de apparatuur al verzameld.), zal ook veel kWh gaan kosten, maar die ga ik net zo als mijn vijver aanpakken met allerlei slimme foefjes om de kosten te drukken.
het moet wel leuk blijven. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 03-11-2020 14:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

@skank

Ik zou aan die vijver niets doen, hobby en kost 1500 kWh dus prima. Kijk naar andere dingen zoals ik een aantal posts al schreef.

Vloerverwarming pompen draaien soms ook 24/7 a 70W
Koelkasten die bijna niet meer stoppen a 125W en zelfde voor vriezers.
Waterbedden die aan staan met de ramen open
Elektrische vloerverwarming in de badkamer, goedkoop bij bouw maar ja....
Elektrische boilers in huis?
Plasma tv's doen ook zomaar 350-550W en sommige zetten hem alleen al aan met de radio.
Koffie automaten die niet op een standby gaan maar de boiler de hele dag warm houden
Enz enz

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Huidige pomp 832kWh/jaar, de Superfish doet 359kWh/jaar dus dat haal je er in een paar jaar wel uit.
Staat er 95W op het label of verbruikt hij dat door slijtage/vervuiling?
Kijk idd verder in je huis, al heb je nu wel een flinke verbruiker te pakken :)

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:10:
Huidige pomp 832kWh/jaar, de Superfish doet 359kWh/jaar dus dat haal je er in een paar jaar wel uit.
Ik vind hem eigenlijk wel meevallen, ik had hier een 10000 liter zwembad pomp met filter die gemakkelijk 450W deed, dat is helemaal niet grappig meer. Zoiets

Maar een vijver (koi ? ) kost nou eenmaal geld, 1 vis dood ook dus als het nu goed werkt lekker zo laten.

Edit: @skank
Pomp die ts nu gebruikt heeft ook vorstbescherming tot -20 en is ook regelbaar volgens de site, mechanisch en electrisch.
https://www.oase-livingwa...ium-10000.1000079288.html

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 03-11-2020 14:19 ]

• skank
Rol-Co schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:06:
@skank

Ik zou aan die vijver niets doen, hobby en kost 1500 kWh dus prima. Kijk naar andere dingen zoals ik een aantal posts al schreef.

Vloerverwarming pompen draaien soms ook 24/7 a 70W
Koelkasten die bijna niet meer stoppen a 125W en zelfde voor vriezers.
Waterbedden die aan staan met de ramen open
Elektrische vloerverwarming in de badkamer, goedkoop bij bouw maar ja....
Elektrische boilers in huis?
Plasma tv's doen ook zomaar 350-550W en sommige zetten hem alleen al aan met de radio.
Koffie automaten die niet op een standby gaan maar de boiler de hele dag warm houden
Enz enz
Hoh ik net wel.
Koelkast en diepvries zijn dit jaar nog maar vernieuwd en zijn A++
Waterbed heben we niet
CV draait al heel zuinig
Electrische kleine boiler bekijk ik nu ook, vermoedelijk zet ik die snachts uit
1 plasma tv, die ik ook zal aanpakken wanneer geen ps gespeeld wordt.
koffie automatoen ook niet...
De rest is redelijk zuinig

• skank
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:10:
Ik heb de pomp op een smartplug gezet en zo uitgemeten
Hij verbruikt continu 95W
en rond de 60 voor uvlamp die ik ook zal uitzetten
en 27 voor de luchtbellen, die ik ook zal uitzetten

• skank
Rol-Co schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:14:
[...]

Edit: @skank
Pomp die ts nu gebruikt heeft ook vorstbescherming tot -20 en is ook regelbaar volgens de site, mechanisch en electrisch.
Dat is de pomp die ik heb idd, hoe moet ik die volgens jou regelen ? Dat gaat niet, ook niet electrisch?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

skank schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:36:
[...]

Dat is de pomp die ik heb idd, hoe moet ik die volgens jou regelen ? Dat gaat niet, ook niet electrisch?
Op de webpagina staat een handleiding, bij de inlaat kan je 4 standen kiezen gericht op de 2e inlaat voor een filter of skimmer.
De pomp regelt zelf dus zal hij wel wat weerstand ondervinden als hij maximaal verbruik heeft.

• skank
ja voor de filter, maar das maar bijkomstig he
Ik vind het moeilijk geloofbaar, dat die superpond evenveel zal doorpompen en maar 25W zou verbruiken tov de 95 nu
Mn huidige verpompt wel 10.000 l en vijver is maar 8000l.. maar ikvind nu zoiezo toch ook dat die "waterval" veel te hard stroomt..
Ik wil alleen niet in de filterproblemen komen.
Als mn koi's het begeven is het ook een duur geval

• Rol-Co

Rol-Co

skank schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:36:
[...]

Geen idee, maar staat in de gegevens, misschien is er een fase aansnijding regelaar voor tekoop of zoiets. :)

• skank
Of ik moet mn huidige pomp dimmen?
Dit zou blijkbaar kunnen met volgende dimmer:
https://www.oase-livingwa...io-dimmer.1000079344.html

In de fiche van de pomp staat electronisch dimbaar

Misschien is dat een betere optie ipv andere pomp?

Werkt blijkbaar met een ab.. (RF?)
Wel 50 euro

Misschien kan ik dat ook op een andere manier/Toestel met zigbee?

Even veilig en hetzelfde bereiken?

OF toch de andere pomp, moeilijk.

• migjes
@skank
je zou ook kunnen kijken naar een air lift pomp. ;)
voorbeeld:
YouTube: home made air lift
of
YouTube: how air lift pumps work

als je alles goed doet (duhuuu) dan heb je helemaal geen pomp meer nodig en doe je eigenlijk alles met je luchtpomp (die jij compressor noemt als ik het goed heb.)
je moet dan wel een "aparte vijver"/bak bouwen naast de vijver om daar het water te filteren met planten.
dan zit je ruim onder de 500kWh voor de vijver, misschien zelfs onder de 250kWh. ;)

(helaas is mijn ervaring dat mensen dit allemaal veel te ingewikkeld vinden en het vaak gewoon weg niet snappen en dus niet uitvoeren. :P )

• skank
migjes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:16:
@skank
je zou ook kunnen kijken naar een air lift pomp. ;)
voorbeeld:
YouTube: home made air lift
of
YouTube: how air lift pumps work

als je alles goed doet (duhuuu) dan heb je helemaal geen pomp meer nodig en doe je eigenlijk alles met je luchtpomp (die jij compressor noemt als ik het goed heb.)
je moet dan wel een "aparte vijver"/bak bouwen naast de vijver om daar het water te filteren met planten.
dan zit je ruim onder de 500kWh voor de vijver, misschien zelfs onder de 250kWh. ;)

(helaas is mijn ervaring dat mensen dit allemaal veel te ingewikkeld vinden en het vaak gewoon weg niet snappen en dus niet uitvoeren. :P )
Beetje vergaand om te besparen, niet?

• migjes
skank schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:24:
[...]

Beetje vergaand om te besparen, niet?
toch heb ik het gedeeltelijk ook zo gedaan. (naar de boven bak moest met gewone pomp, hoogte verschil is te groot voor airlift helaas.)
maar dat heb ik meteen gedaan bij aanleg, en dan kost het zelfs minder als conventioneel spul gebruiken.
energie zuinigheid begint bij het design, naderhand is het vaak alleen maar tobben of heel slim zijn.

het leuke van dit systeem is dat het erg stabiel werkt, veel minder problemen als een pomp.
en ja je hebt er wel wat creativiteit voor nodig om het handig toe te passen.
dus de bak/extra vijver, die moet je creatief oplossen, maar kan ook met een ander soort filter toegepast worden.
dat mag je allemaal lekker zelf iets verzinnen, dat kan ik niet voor je doen. ;)
maar je reageert in 8 minuten, dus ik ben bang dat je onder de grote groep valt: te moeilijk snap ik niet dus doe ik niet.

check youtube hoe andere het opgelost hebben, de grote pro's hebben dit allang door en gebruiken het al vele jaren.

(zeg niet voor niks dit is hobby, en hobby's kosten geld.
maak je niet te druk om de vijver, maar check de rest van het huis eerst. ;) )

en wacht maar tot ik mijn aquarium af heb, daar ga ik het water van verversen met condens water uit de warmtepomp.
volledig kalk vrij water, dus dat kunnen speciale vissen worden. ;)
(vrienden dachten dat kan niet, die hebben het water getest en komen nu elke keer kannen water halen bij mij voor hun vissen. >:) )

of wat dacht je van mijn wasmachine die aangesloten is op de warmtepomp voor warm water.
(deze moet je niet doen, dit is niet kosten effectief, maar wel lachen dat het kan.
soms doe je iets omdat het kan, niet omdat het moet. ;) )

Pagina: 1