Is er dan meer dan één soort? Of bedoel je enkel dag of dag/nacht? Daarvoor moet je eens kijken wat je verbruik dag/nacht werkelijk is en of het de moeite waard is. Eens een digitale meter is dat bijna een configuratie-setting en weinig relevant.
Ik zou ook eerst eens kijken naar je huidige contract en of daar geen betere opties zijn. Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid aan om daar geen onderscheid meer in te maken.
Zowiezo zie ik op vandaag weinig redenen om zelf een aanvraag in te dienen voor een digitale meter en daar dan nog extra voor te betalen ook.
- hoe minder energie verbruiken
Hier moet je eerst meten welke (grote) verbruikers je hebt voor je daar iets kan gaan aan doen.
- veranderen van leverancier?
Dat is het eenvoudigste waar je onmiddellijk mee kan starten (en eigenlijk onafhankelijk kan van al de rest. Het makkelijkste is om de v-test eens in te vullen:
https://vtest.vreg.be/ en je keuze van de favoriete leverancier te maken. Kan je ieder jaar opnieuw doen.
Wat het tweede betreft, kan ik vermoedelijk enkel maar weten door te meten.
Je zegt dat jij exact weet hoeveel je injecteert, hoe doe je dat?
Ik heb een aantal energiemeters geïntegreerd in mijn domoticasysteem en daarmee kan ik continu alles monitoren. en dat dan ook kan berekenen.
Voorbeeldje:
Grafiek links boven geeft dat weer. Oranje is effectief verbruik. Blauw is netto verbruik en paars is wat opgewekt wordt door zonnepanelen. Links onderaan zie je dan de zon, die over de middag even achter wolken zat. Dan is er effectief ook een netto verbruik (blauw gaat boven de 0-lijn) Voor de rest wordt er die dag terug geleverd. (grafiek links onder is de effectieve zonneschijn, gebruikt voor het aansturen van screens enz, maar je ziet mooi de relatie met de opbrengst van de zonnepanelen)
Daarnaast kan ik ook een aantal groepen en toestellen afzonderlijk meten. De extra kost die ik hiervoor gemaakt heb zal ik waarschijnlijk nooit terugverdienen, maar het is een leuk hobbyprojectje en doordat het bij de aanleg in ons nieuwe huis al voorzien was en ik veel zelf kon doen viel de kost best mee. (Maar zo kan ik nu bijvoorbeeld wel afzonderlijk meten hoeveel het verbruik van ons zwembad is, bepaalde toestellen zoals droogkast en wasmachine enz. De echte reden is om ze te weten wanneer die klaar is en dan een berichtje sturen enz Dus het past in het domotica verhaal)
Maar gevolg is dat ik nu exact kan uitrekenen hoeveel en wanneer ik terug lever aan het net.
Er zijn trouwens ook wel wat kant en klare oplossingen beschikbaar:
https://maakjemeterslim.be/ems
Vroeger had ik zelf een smappee, maar het "entry model" waarmee ze gestart zijn (en betaalbaar was) is er nu niet meer jammer genoeg.
Hoe ik verwarm is via een condensketel (gas)
Ik heb ook vloerverwarming op het gelijkvloers
Ok, dan draagt dat al niet bij aan je elektriciteitsverbruik

Opbrengst zonnepanelen is idd exact ingevuld.
De meterstanden heb ik overgenomen van de jaarlijkse factuur
Dus volgens mij is het vrij exact..
Als ik wil meten, (ik heb dergelijke pluggen), hoe doen jullie dat? 1 dag laten inzitten en dan x 365 ofzo?
Voor de vijver/ ventilatie zie ik weinig mogelijkheden om dit te gaan beperken.
Afhankelijk van het toestel zou ik dat tot een week meten om een representatief cijfer te hebben en een wat nauwkeurigere schatting te hebben. Bij je vijver zal je dat vast na 2 dagen wel al weten. Bij een vriezer/frigo zou ik dat al eens een week laten zitten zodat je het normale gebruik (bv nieuwe lading boodschappen toevoegen) mee hebt.
Denk bv ook aan de digicorder van telenet (of equivalent toestel van proximus) en eventueel een computer van zoon/dochterlief die 24/7 aan staat enz.
En als je dan alles extrapoleert heb je wel een idee van waar het verbruik komt. Schrijf ook eens je meterstand op voor het slapengaan en 's ochtends, dan heb je wel een goed idee van je sluipverbruik ook.