Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 16:14
Beste medetweakers,

Mijn monitor gaat soms op zwart beeld voor een seconde of twee, en daarna gaat hij weer verder. In Windows komt dit zelden voor, in Rocket League vooral in het hoofdmenu. Dat is niet zo erg, maar bij Dark Souls 3 doet hij het ook tijdens de gameplay, en dat maakt de game nog net ietsje pittiger dan ik zou willen. Weet iemand hoe dit komt? Deze monitor heb ik sinds afgelopen april, daarvoor gebruikte ik een Samsung 1080p 32" tv als monitor waar ik dit probleem nooit mee had. Nu heb ik een AOC Q27G2U.

Verdere specificaties zijn een i5 9400F, GTX 1060 6GB en 16GB aan ram geheugen.

Voor zover ik weet heb ik alles in het Nvidia Control Panel goed staan om de G-sync en Freesync met elkaar samen te laten werken, en wanneer hij het doet doet hij het ook goed dus ik heb verder geen issues met het scherm behalve dit. Bedankt voor alle hulp alvast!

edit: ik gebruik een Displayport kabel om hem aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Discodave1990 op 02-11-2020 10:49 ]

Beste antwoord (via Discodave1990 op 18-11-2020 17:43)

• Sayla90
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-01 12:50
Ik heb dezelfde monitor, en laatst een andere DisplayPort kabel aangesloten. Een 1.4 kabel. Na het verwisselen van de oude kabel voor deze 1.4 versie kreeg ik dezelfde problemen als jij beschrijft. Ondanks dat DisplayPort backwards compatible hoort te zijn, heb ik toch maar een nieuwe 1.2 kabel gekocht en aangesloten, aangezien deze monitor alleen 1.1 en 1.2 ondersteund. Dat heeft voor mij de problemen opgelost. Wat de oorzaak echt is, geen idee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Wat als je gsync in je nvidia settings uitzet en dan speelt, heb je dit dan nogsteeds? Zie vaker voorbij komen dat aoc monitoren en gsync niet altijd lekker werken en dan gaat inderdaad het beeld tijdelijk zwart. Standaard staat g sync alleen aan voor ‘fullscreen applicaties’ dus dan is het wel logisch dat windows normaal doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Fusi0nking op 02-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
AOC freesync monitoren hebben soms wat gedoe met gsync. Ik heb een GTX 1070 en de pricewatch: AOC CU34G2X/BK Zwart en precies het zelfde probleem. Zie ook de reviews van die monitor.

Sommigen claimen dat je door je freesync range aan te passen van 48-144, naar iets als 73-144 door middel van een tool genaamd CRU het probleem grotendeels zou kunnen oplossen. Anderen zeggen juist dat je de range moet verruimen naar iets als 24-144. Geen hiervan werkte voor mij. Ik heb nu freesync uitstaan.

https://www.reddit.com/r/...ckering_on_gsyncfreesync/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:31

Dhrax

Prog Lord

Fusi0nking schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:52:
Wat als je gsync in je nvidia settings uitzet en dan speelt, heb je dit dan nogsteeds? Zie vaker voorbij komen dat aoc monitoren en gsync niet altijd lekker werken en dan gaat inderdaad het beeld tijdelijk zwart. Standaard staat g sync alleen aan voor ‘fullscreen applicaties’ dus dan is het wel logisch dat windows normaal doet.
Heeft niks met AOC zelf te maken, het is gewoon een driver issue.
De problemen worden op veel verschillende schermen gemeld, MSI, LG, Acer, Asus en ga zo maar door.

[ Voor 3% gewijzigd door Dhrax op 02-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Dhrax schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:59:
[...]

Heeft niks met AOC zelf te maken, het is gewoon een driver issue.
De problemen worden op veel verschillende schermen gemeld, MSI, LG, Acer, Asus en ga zo maar door.
Vind het toch een aoc dingetje, ja het komt wel is voor op andere monitoren maar bij aoc gebeurd het wel heel vaak vs de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

Fusi0nking schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:02:
[...]

Vind het toch een aoc dingetje, ja het komt wel is voor op andere monitoren maar bij aoc gebeurd het wel heel vaak vs de rest.
Op basis van wat concludeer je dat?
De VA panelen die AOC gebruikt komen van Samsung. Die panelen worden ook door andere merken gebruikt.

Volgens Samsung zijn de panelen inmiddels verbeterd, maar als ik bv wat willekeurige reviews van de Odyssey G7 pak dan kom ik ook veel flickering issues tegen. Scherm van gemiddeld 1000 EUR.

Nee, ik geloof niet in een hardware issue hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Toevallig, mijn GTX 1060 Windforce OC 6G doet hetzelfde op het scherm dat via DP is aangesloten. Doet het voornamelijk als ik op het HDMI scherm een full-screen game heb. Ik heb 2x Samsung LS24R650FDU trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door vuurtjih op 02-11-2020 12:10 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Dhrax schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:08:
[...]

Op basis van wat concludeer je dat?
De VA panelen die AOC gebruikt komen van Samsung. Die panelen worden ook door andere merken gebruikt.

Volgens Samsung zijn de panelen inmiddels verbeterd, maar als ik bv wat willekeurige reviews van de Odyssey G7 pak dan kom ik ook veel flickering issues tegen. Scherm van gemiddeld 1000 EUR.

Nee, ik geloof niet in een hardware issue hier.
waar ik dat vandaan haal? zoon beetje elke review/ervaring die met een aoc monitor te maken heeft.
Ik zeg zeker niet dat het niet bij andere monitoren voor komt, alleen het komt wel extra vaak voor bij aoc imo.
Maar goed, dit gaat offtopic en helpt OP niet met zijn probleem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

Fusi0nking schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:12:
[...]

Maar goed, dit gaat offtopic en helpt OP niet met zijn probleem ;)
Eens :)

@Discodave1990 heb je al gecheckt of er een firmware update beschikbaar is voor je scherm?
Daarnaast is de tip van @NESFreak ook een goede om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
Bedankt voor alle suggesties zo ver. Het is nog niet opgelost.

- Gsync uitzetten is inderdaad een oplossing, maar dan ziet met name Rocket League er echt niet uit. Plus, ik heb deze monitor juist gekocht voor deze functie, smoothness.
- M'n monitor is volgens het G-Menu van AOC up to date.
- Ik heb CRU gedownload maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik daar wijzigingen in moet brengen. Ik ben bang dat ik daarmee meer kapot maak dan fix. Ook via de gegeven Reddit link vind ik het lastig om te volgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sayla90
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-01 12:50
Ik heb dezelfde monitor, en laatst een andere DisplayPort kabel aangesloten. Een 1.4 kabel. Na het verwisselen van de oude kabel voor deze 1.4 versie kreeg ik dezelfde problemen als jij beschrijft. Ondanks dat DisplayPort backwards compatible hoort te zijn, heb ik toch maar een nieuwe 1.2 kabel gekocht en aangesloten, aangezien deze monitor alleen 1.1 en 1.2 ondersteund. Dat heeft voor mij de problemen opgelost. Wat de oorzaak echt is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb het ook. iiyama ProLite XUB2792QSU-B1. Aangesloten via hdmi en displayport (laptop en pc). Op hdmi valt ie af en toe een paar seconden weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

Discodave1990 schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:36:
- Ik heb CRU gedownload maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik daar wijzigingen in moet brengen. Ik ben bang dat ik daarmee meer kapot maak dan fix. Ook via de gegeven Reddit link vind ik het lastig om te volgen.
https://www.displayninja....freesync-range-using-cru/
hier staat het stap-voor-stap uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Discodave1990
Ik wil iedereen nog even bedanken voor alle reacties, ik heb ze gelezen en ik heb er ook een paar opgevolgd maar het was zeer druk de afgelopen weken, dus nog niet kunnen reageren.

De Displayport kabel vervangen door een 1.2 variant heeft uiteindelijk het probleem opgelost.

Ontzettend bedankt allemaal, jullie zijn twoppers.
Pagina: 1