Mesh router, bomen en bos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:46
Beste allen,

Alvast de disclaimer dat ik wel een beetje begrijp van IT zaken maar niet geschoold ben in de kunst van alle termen dus misschien wat als een n00b kan overkomen, waarvoor mijn excuses.

Waar het om gaat is dat ik graag een snellere en stabieler WiFi signaal op de 2de verdieping en zolder wil hebben. Ik heb een huis met 4 lagen (begane grond, 1ste, 2de en zolder), coax komt binnen in de meterkast die op een hoek van de begane grond is. Alles is 10 jaar oud, veel beton en staal. Ben klant bij Ziggo, andere optie zijn er niet ivm afwezigheid telefoonlijn.. Heb wel de modem (Ziggo Connect Box, Arris), maar de router functie is uitgeschakeld door Ziggo en heb er een losse router aan zitten. Kabel trekken naar boven is geen optie, alles zit vast en dicht gebouwd...

Ik zou graag mijn huidige (best wel krachtige, Linksys EA9500) ) WiFi setup vervangen voor een Mesh setup. Waarom, omdat ik denk/meen dat mijn snelheid op vooral de 2de dusdanig slecht is dat ik er geen home-office van kan maken + ik heb dar mijn fietstrainer staan plus Zwift. Dat laatste draai ik nu op mijn laptop met de iPhone als hotspot omdat het signaal continue wegvalt. Heb ook een extender (RE1000) maar zoals wel bekent krijg ik wel stabiliteit, maar geen extra snelheid

Nu ben ik wel gecharmeerd van een Mesh setup omdat deze de snelheid van m'n internet wel kan vasthouden naar boven. Ik wilde mijn huidige router vervangen voor wederom een krachtig exemplaar en dan met 1 of 2 nodes gaan werken. Ik dacht aan de MR9600 en dan een tri-band node.

Mijn vraag is; zouden jullie ook deze setup gebruiken, of zijn er betere alternatieven. Kosten is niet echt een punt, heb liever iets goeds dan iets wat net goedkoper is. Router staat in de meterkast dus een fel blinkend ding is geen probleem. Ik heb alleen wel 4 ethernet aansluitingen nodig voor randapparatuur zoals Hue, NAS, Alarmsysteem etc. dus dan vallen volgens mij de Velop systemen van Linksys af. Correct me if I'm wrong. Reden Linksys is omdat ik 'altijd' dit merk heb gehad, maar is geen must

TL;DR; welk Mesh systeem met potente router (+4 ethernet aansluitingen) zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:14
Ik heb zelf het TP-Link Deco M4 (die met korting te kopen is bij Ziggo voor klanten) mesh systeem draaien als access points naast mijn eigen router. Erg tevreden over, dat er op elk apparaat ethernet poorten zitten is ook fijn.
Naar mijn ervaring stabiel en snel. Wel heb ik er twee op de begane grond staan en één op de eerste verdieping. Of het in jouw geval goed gaat werken op zolder bijvoorbeeld weet ik niet, mogelijk zou je er dan nog een bij moeten halen.

Naar mijn ervaring wel een effectieve en betaalbare oplossing. Doet wel maar 1.2Gbit/s (theoretisch) maximaal, maar voor de meeste toepassingen is dat ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:44
Heb je helemaal nergens in huis (vooral op de verdiepingen) netwerk aansluitingen ? Best bijzonder voor een huis van 10 jaar oud. Als dat zo is, best wel jammer maar het zou met mesh of access points wel draadloos op te lossen zijn. Als je wél netwerk aansluitingen hebt kan je de nodes het beste bedraad aansluiten, dan heb je geen snelheid verlies.
In het geval van draadloos, zorg er dan voor dat de afstand tussen de router en nodes zo kort mogelijk is qua plaatsing.
Mijn eigen ervaring is dat op de verdieping zelf een node wel heel ver kan komen qua bereik. En als je zolder via een open trap vanaf de 2e verdieping te bereiken is dan zou daar de node van de 2de verdieping ook nog wel genoeg bereik moeten hebben. Werkt tenminste bij mij wel goed.

In principe kan je de router die je nu hebt houden als je bereik op de begane grond gewoon goed is.
En dan zou ik een node op de 1e en 2e verdieping plaatsen.
Zelf heb ik alleen ervaring met Asus aimesh, maar daarvoor heb je wel een Asus router nodig. Ik zie hier op Tweakers vaak de TP-Link Deco voorbij komen dus dat is wellicht een betere optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 02-11-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
@Plenkske Ja, toen we het huis lieten bouwen had ik dat moeten doen.. Heb wel overal coax maar geen UTP.. Bedoel je dat ik op mijn huidige router een node bedraad aan kan sluiten en die dan via 1 of 2 andere nodes door kan laten zenden? Na mijn weten werkt een Mesh-node niet op de non-Mesh router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
Kan je niet ergens een coax laten vervallen op de vd en inzetten voor utp? Of je netwerk over coax maken?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:44
Holk schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:15:
@Plenkske Ja, toen we het huis lieten bouwen had ik dat moeten doen.. Heb wel overal coax maar geen UTP.. Bedoel je dat ik op mijn huidige router een node bedraad aan kan sluiten en die dan via 1 of 2 andere nodes door kan laten zenden? Na mijn weten werkt een Mesh-node niet op de non-Mesh router?
Als je ergens geen coax nodig hebt dan zou je die dus kunnen vervangen voor UTP. Dat is echt niet heel veel werk.
In principe kan je altijd gebruik maken van access points vanuit je bestaande router. Als je per se mesh wil dan moet het volgens mij met een mesh router zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Oke, dat zet me aan het denken. Als ik de coax er uit trek en er een UTP in leg, dan kan ik een access point op de 2de maken door die vanuit de router bedraad aan te sluiten. Dan zou ik volledige sterkte qua signaal hebben op de 2de. Heb ik gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:50

Melkaz

Melkazar

Zo heb ik dat ook opgelost in mijn huis bouwbaar 1983. Met een touwtje de UTP kabel aan de COAX vastgemaakt en dan is het simpelweg een kwestie van doortrekken. Ik heb jaren lang gebruik gemaakt van een access point op de eerste verdieping en het signaal op de eerste en zolder was prima.

Sinds vorig jaar heb ik tijdens een verbouwing (plaatsing muur) gelijk maar de kabel door het muurtje en plafond getrokken richting zolder omdat ik daar ook mijn PC heb neergezet. Hoe goed WIFI ook is, ik wil toch echt wel een wired connectie op de werkplek.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
Soms is het een kwestie van omdenken. Ik heb een oud jaren '20 huis, en daar liep nog een ongebruikte oude gasleiding naar zolder (waar de CV ooit heeft gehangen). Ongebruikt, maar een prima traject. In de kruipruimte was ie al open (waar de nieuwe gasleiding op de buiten leiding aansluit). Op zolder op een fijne plek ding doorgezaagd. Trekveer dr doorheen, UTP dr doorheen en voila. Even van de meterkast de kruipruimte in met de kabel en het resultaat :bedrade netjes weggewerkte aansluiting op internet. Unify AP op gehangen en perfect internet ook boven nu :)

[ Voor 6% gewijzigd door caspervc op 02-11-2020 12:53 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Koop een moca setje, die kan je netwerk over coax verzorgen en zelf gelijktijdig het tv signaal over die coax houden.
Veel beter en stabieler dan dat gepruts met mesh router die uiteindelijk niet anders dan wifi repeaters zijn.

https://www.hirschmann-mu...re.nl/internet-over-coax/

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2020 13:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:19
Zat in dezelfde situatie als TS met zelfde type huis (bouwjaar 2012).Ik was het drie weken geleden helemaal beu met het slechte signaal hier in huis (combinatie van powerline en wifi repeater ) waarbij de deco m9 heb gekocht.

Gaat hier nu zo snel als de brandweer (op zolder waar wij thuiswerken).

Heb de nodes wel in een rechte lijn onder elkaar staan , 1 meterkast, 1 overloop, 1 zolder bij trapgat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Veel snelheid zal je niet overhouden op zolder.
Het zijn repeaters waarbij elke hop de maximale snelheid gehalveerd wordt en op zolder je dus op z'n hoogst een kwart overhoud.
En dan mag je helemaal niets verliezen door bijvoorbeeld interferentie van buren of demping door vloeren, anders wordt het nog minder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Grappig, ik heb mijn oude router nu als access point geconfigureerd. Nu nog een UTP kabel trekken en dan moet ik voor weinig geld klaar zijn. Maar goed dat ik de oude router niet verkocht had :D

Met als voordeel; gelijk een switch boven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 15:55
Goudstalen schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:55:
Ik heb zelf het TP-Link Deco M4 (die met korting te kopen is bij Ziggo voor klanten) mesh systeem draaien als access points naast mijn eigen router. Erg tevreden over, dat er op elk apparaat ethernet poorten zitten is ook fijn.
Naar mijn ervaring stabiel en snel. Wel heb ik er twee op de begane grond staan en één op de eerste verdieping. Of het in jouw geval goed gaat werken op zolder bijvoorbeeld weet ik niet, mogelijk zou je er dan nog een bij moeten halen.

Naar mijn ervaring wel een effectieve en betaalbare oplossing. Doet wel maar 1.2Gbit/s (theoretisch) maximaal, maar voor de meeste toepassingen is dat ruim voldoende.
Heb deze ook tot volle tevredenheid in gebruik.
Vorige week deze ook nog bij een paar vrienden geïnstalleerd vanwege het slechte wifi bereik icm thuiswerken.

Haal zelf gewoon de maximale snelheid in het grootste deel van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Thanks all! Ik heb gisteren een bestaande coax uit de leiding getrokken en een nieuwe coax+UTP er doorheen gehaald. UTP werkt, verkeek me even op de coax waar ik een F-connector vergeten was mee te bestellen..

Oude Linksys router als access point, haalt nu dezelfde snelheid zoals beneden, helemaal tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blijkt maar weer dat je met wat creativiteit en een beetje verder kijken vaak toch wel een kabel kan trekken. En heel simpel gezegd er gaat niets boven een kabel. Wifi is perfect voor het laatste stukje naar je device maar liefst altijd zo kortbij mogelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1