Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[BE] Zonnepanelen & thuisbatterij & omvormer suggesties

Pagina: 1
Acties:

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo

Sinds hier veel experts & mensen met ervaring zitten.
Zou ik graag via deze weg , suggesties vragen voor mijn nieuwbouw woning (België).

Ik ben volop in de ruwbouw fase en nu moet ik al mijn materiaal beginnen aankopen & kiezen.

Wat nie heel simpel is met alle verschillende fabrikanten die er zijn.

Nu wat ik in gedachten had qua opstelling voor mijn warm water + centrale verwarming.

- Panasonic WH-MXC09H3E8 Monobloc systeem 3-phase T CAP 9KW
- SWP-300 ( buffervat 300liter)
- Deze dan in combinatie met "Smart Cloud Modul CZ-TAW1" de virtuele Thermostaat die ik dan via mijn gsm kan beheren.

Ik vermoed dat deze opstelling dan genoeg is en volledig mijn vloerverwarming van 180vierkante meter kan aansturen + mij voorzien van warm water.

Dan sinds lucht warmte waterpompen toch redelijk veel elektriciteit verbruiken
wou ik 20 X zonnepanelen aankopen + hybride inverter + thuisbatterij BYD.

20 X https://www.solar-bouwmarkt.nl/360wp-perc-111681949.html
hybride inverter 3-fase : https://www.solar-bouwmarkt.nl/sun2000-8ktl.html
thuisbatterij = BYD high voltage 5kWh voor te starten

We zijn een gezin van 4personen dus ik denk dat deze opstelling dan genoeg kan zijn voor mijn volledig verbruik van elektriciteit/warm water te dekken qua kosten als ik een goed beheer doe.

Nu ik weet niet wat jullie van deze opstelling denken en er suggesties of verbeter punten zijn.

Of raden jullie bepaalde domotica aan waar het beheer heel handig is / alles kan aansturen.

Grtz

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2020 13:46 . Reden: duidelijker gemaakt dat het om België gaat :) ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:26
Bij nieuwbouw klinkt een 9kW T-CAP als enorme overkill. Gemiddeld genomen. Wat komt er uit de warnteverliesberekening, hoeveel kWh / jaar werd is er eerder door het gezin verbruikt en wat zijn ongeveer de leeftijden?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
België of Nederland?
Kun je de terugverdientijd berekening van die thuisbatterij delen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jens1211
busscherski schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:47:
België of Nederland?
Kun je de terugverdientijd berekening van die thuisbatterij delen?
België ,
ik heb nog niet echt een berekening gemaakt maar vanaf 2021 zijn er nieuwe regels
en een nieuwe slimme teller waarbij je moet betalen voor al de overige elektriciteit die je op het distributienet aanstuurt. Dus een thuisbatterij die gemanaged word op een correcte manier kan wel een voordeel bieden dan.

• jens1211
The Lord schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:59:
Bij nieuwbouw klinkt een 9kW T-CAP als enorme overkill. Gemiddeld genomen. Wat komt er uit de warnteverliesberekening, hoeveel kWh / jaar werd is er eerder door het gezin verbruikt en wat zijn ongeveer de leeftijden?
leeftijden 40-42-15-17

Er werden berekening gemaakt en werd toen als resultaat dit weergegeven :
Nodige vermogen volledige woning volgens onze berekening: 10,15 kW

Als ik de warmteverliesberekening maak kom ik op 7KW via de website.

Nu vraag ik mij af als dit veel verschil maakt dan qua kosten als ik dan gekozen had voor een 7.6KW warmtepomp of een 9KW dan.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
jens1211 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:24:
[...]

België ,
ik heb nog niet echt een berekening gemaakt maar vanaf 2021 zijn er nieuwe regels
en een nieuwe slimme teller waarbij je moet betalen voor al de overige elektriciteit die je op het distributienet aanstuurt. Dus een thuisbatterij die gemanaged word op een correcte manier kan wel een voordeel bieden dan.
Ik weet niet alle Belgische regels, maar het begint met een tvt berekening.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@jens1211
20 X zonnepanelen aankopen + hybride inverter + thuisbatterij BYD.

grofweg:
als je 2000kWh per jaar gebruikt doe je 2000Wp leggen om dit te dekken en elk jaar voldoende kWh te hebben per jaar.
ga je met accu's werken, dan kun je beter.
het aantal Wp verdrievoudigen, als je accu's verdrievoudigen.
gewoon omdat Wp erg goedkoop is versus een accu.
meer Wp betekenend dat je vaker ook in de slechte weken je accu nog gevuld krijgt.
(denk aan maart/april en september/oktober)

(lastig goede getallen aan te geven, dus zie de 3x meer Wp als een richt lijn, niet als een waarheid.
dit getal moet je zien als een ongeveertje. ;) )

( mijn jaar gebruik 6000kWh, 7100Wp op dak met een opbrengst van 6000kWh.
om de stroom die ik nu over heb van de zomer naar de winter te kunnen brengen, heb ik ongeveer 2000kWh accu nodig, helaas is mijn zolder daar niet groot genoeg voor. >:)
dit geeft je een idee van de hoeveelheden, en is vrij onmogelijk om te doen.
dit zijn ongeveer 20 grootste accu's die in een tesla zitten.
opbrengst van een dag naar een nacht brengen, dat kan met veel minder accu, ik zou er dan al zijn met een <10kWh accu of 0,1 tesla. (10kWh is mijn gemiddelde dag gebruik in de zomer.)
zoek daar je eigen verhouding tussen, kan die niet voor je bepalen, maar begin met te veel Wp. ;) )

hier mijn opbrengst en dan zie je het verschil goed tussen "winter en zomer maanden".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
december met zijn 10kWh per 1000Wp (kWh/kWp) levert pinda's op hellaas.
gemiddeld is dat 0,3kWh per dag per 1000Wp. :-(

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 02-11-2020 13:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jens1211 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:24:
[...]

België ,
Ik zou even wachten totdat deze leverbaar wordt.
https://www.fronius.com/n...taire/expertise/gen24plus

Noodstroom voorziening is ook handig. (Op de dag dan :) )

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jens1211
Rol-Co schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:05:
[...]

Ik zou even wachten totdat deze leverbaar wordt.
https://www.fronius.com/n...taire/expertise/gen24plus

Noodstroom voorziening is ook handig. (Op de dag dan :) )
ok dankuwel

Heeft iemand een idee voor een plat dak welk montagesysteem het makkelijkst
is voor zelf-installaties van zonnepanelen ?

Ik zou voor 30graden hellingsgraad willen gaan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Topictitel even wat verduidelijkt dat het hier om België gaat :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jens1211 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:44:
[...]

ok dankuwel

Heeft iemand een idee voor een plat dak welk montagesysteem het makkelijkst
is voor zelf-installaties van zonnepanelen ?

Ik zou voor 30graden hellingsgraad willen gaan.
platdak, oke.

kijk mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
die is oost-west, daar door begint mijn set eerder en eindigt later.
die stroom hoef je dan niet op te slaan in een accu maar kun je rechtstreeks gebruiken. (effectiever.)
(als je dat nog zou willen. ;) )

maar als je echt naar een accu wil, dan moet je nog meer doen als oost-west.
je hebt dan oost-west+zuid nodig.
oost-west(<15graden) tof in de zomer, lekker stijl(>15 graden) zuid tof in de winter(herfst/lente).
dit verdeelt de opbrengst lekker over de dag en lekker over de seizoenen.
en krijg je een kleinere accu vaker vol. ;)

welk systeem, ze zijn allemaal makkelijk.
is meer persoonlijke voorkeur als echt een verschil. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jens1211
danku voor de reacties.

Ik lees nu veel berichten dat een omvormer toch heel wat warmte afgeeft
en deze ruimte van koeling voorzien moet worden.

Ik weet niet als jullie een speciale koeling of airco hebben waar deze omvormer staat ?
of moet dit voorzien worden , wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ook een thuisbatterij geen idee als deze kamer dan heel erg opwarmt ?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De meeste omvormers kunnen wel in ruimtes hangen tot 50°C. Ik mag hopen dat het niet zo warm wordt bij jou.

Je zou ook een omvormer kunnen nemen met een hoge EU-efficiency. StecaGrid 3000/3600/4200 bijvoorbeeld.

Accupack geen idee. Kan je niet je buren koppelen op je huis dat hun verbruik er ook bij komt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Koeling is een groot woord in de zin van airco oid. ik heb geforceerde koeling op het passieve koellichaam liggen van mijn sma 10.0 mede omdat de ventilatie niet optimaal is waar hij hangt. en er naar mijn zin te weinig luchtstroom is langs het koellichaam. Het lichaam werd echt heet en de omvormer begon een wat vaag geluid te maken bij een tijdje vollast. door de toegevoegde ventilator (geforceerde koeling) is het lichaam normaal warm en geen raar geluid.
Maar in basis zouden de montage voorschriften (afstand tot muren en plafond) voldoende moeten zijn.

• jens1211
Dre schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:43:
De meeste omvormers kunnen wel in ruimtes hangen tot 50°C. Ik mag hopen dat het niet zo warm wordt bij jou.

Je zou ook een omvormer kunnen nemen met een hoge EU-efficiency. StecaGrid 3000/3600/4200 bijvoorbeeld.

Accupack geen idee. Kan je niet je buren koppelen op je huis dat hun verbruik er ook bij komt.
Ik zal 20 zonnepanelen plaatsen met 445WP
en heb gezien dat Stecagrid geen omvormers heeft met een hoger vermogen
ook wou ik een hybride voor te koppelen aan een thuisbatterij.

Heeft u een idee wat er nog populaire omvormers zijn die niet te erg opwarmen?
Pagina: 1