Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf reanimeren

Pagina: 1
Acties:

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Ik heb een harde schijf van Western Digital die gecrasht is en het niet meer doet. Er staat data op die ik indien mogelijk er vanaf zou willen halen. Het gaat om een WD 1002FAEX .

De schijf wordt niet meer gezien in de BIOS of als ik hem in een docking station benader en de motor(en) spinnen niet meer op. Ik vroeg me af of het probleem zou kunnen worden veroorzaakt doordat de electronica kapot is.

Het is niet moeilijk is om een printplaat te vervange en ik vroeg me af of als ik de printplaat van een andere HD van hetzelfde merk en type over zou zetten zou kunnen werken. Je komt dan in een twilight zone waarbij mogelijk verschillende revisies van printjes of firmwares bestaan en succes niet vanzelfsprekend is maar wellicht de moeite van het proberen waard is.

De belangrijkste vragen zijn of mijn aanname klopt dat kapotte electronica het probleem vormt en hoe ik zou kunnen bepalen of het probleem de printplaat of het binnenwerk van leeskoppen en motoren betreft.

Waarom wil ik dit proberen? Tsja, het bloed van de tweaker kruipt soms waar het niet gaan kan.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en eventuele ervaringen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01
Als de data belangrijk is zou ik deze laten recoveren door een bedrijf.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• EricJH
De data is niet zo belangrijk dat ik daar veel geld aan wil besteden. Zie het maar als een projectje omdat het tweaker bloed soms kruipt waar het niet gaan kan.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:33
EricJH schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:33:
De data is niet zo belangrijk dat ik daar veel geld aan wil besteden. Zie het maar als een projectje omdat het tweaker bloed soms kruipt waar het niet gaan kan.
Als dat zo zou zijn dan had je een kopie gemaakt, en beter nog een offsite back-up.
Als het echt niet meer reageert, dan houd het echt op.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-11 17:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Als je het echt wil proberen: pak de multimeter erbij en ga de traces nameten. Die zijn meestal niet zo belachelijk complex te volgen bij een HDD. In jou geval 'helemaal makkelijk' want je moet meten waar ergens de 12V van SATA onderbroken wordt richting de motor. Of de motor zelf is overleden, in welk geval je sowieso op kunt geven denk ik.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• EricJH
@Bad Brains Het idee voor het project is van after the fact. Ik ben nieuwsgierig om iets te proberen en te leren.
Kuusj schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:46:
Als je het echt wil proberen: pak de multimeter erbij en ga de traces nameten. Die zijn meestal niet zo belachelijk complex te volgen bij een HDD. In jou geval 'helemaal makkelijk' want je moet meten waar ergens de 12V van SATA onderbroken wordt richting de motor. Of de motor zelf is overleden, in welk geval je sowieso op kunt geven denk ik.
Dat wordt priegelen maar ik ga het proberen.

Is de voedingaansluiting in het rood omkaderde gedeelte van de foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WlqQCpzRbtpKii60UYBvsh8jw8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KI9BEv3g7vPSdbdTANnk9w6m.jpg?f=fotoalbum_medium

• Kuusj

Kuusj

EricJH schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:03:
@Bad Brains Het idee voor het project is van after the fact. Ik ben nieuwsgierig om iets te proberen en te leren.

[...]
Dat wordt priegelen maar ik ga het proberen.

Is de voedingaansluiting in het rood omkaderde gedeelte van de foto?

[Afbeelding]
Ja, maar die wordt aangestuurd door een controller (kan ik me zo voorstellen). Dus je zult moeten meten vanaf de 12V pin van de SATA stroomconnector naar waar die trace ook heen gaat. Ik vermoed één of meerdere chips. Ik zou hier eerst gewoon de continuïteit-meet-modus op je multimeter voor gebruiken.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
Het is mij wel eens gelukt door inderdaad het printje te vervangen door die van een identieke schijf. Dat had tot gevolg dat ik de data op die schijf weer kon benaderen. Dit is echter wel 20 jaar geleden, toen HDD's nog een stuk eenvoudiger waren.

Aan de andere kant, als je de data toch niet dermate belangrijk vindt, waarom niet gewoon proberen? Je uitdaging is inderdaad om exact zo'n schijf te vinden, dat wordt een paar avonden marktplaats of ebay. Laat iig ee weten of het lukt, want ik vind het ook wel interessant om te weten.

• EricJH
Kuusj schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:05:
[...]

Ja, maar die wordt aangestuurd door een controller (kan ik me zo voorstellen). Dus je zult moeten meten vanaf de 12V pin van de SATA stroomconnector naar waar die trace ook heen gaat. Ik vermoed één of meerdere chips. Ik zou hier eerst gewoon de continuïteit-meet-modus op je multimeter voor gebruiken.
Wat bedoel je met continuiteit-meet-modus? Is dat de functie waarmee je de drempelspanning van een halfgeleider meet (en die piept als er een kortsluiting is)?
PhilipsFan schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:10:
Het is mij wel eens gelukt door inderdaad het printje te vervangen door die van een identieke schijf. Dat had tot gevolg dat ik de data op die schijf weer kon benaderen. Dit is echter wel 20 jaar geleden, toen HDD's nog een stuk eenvoudiger waren.

Aan de andere kant, als je de data toch niet dermate belangrijk vindt, waarom niet gewoon proberen? Je uitdaging is inderdaad om exact zo'n schijf te vinden, dat wordt een paar avonden marktplaats of ebay. Laat iig ee weten of het lukt, want ik vind het ook wel interessant om te weten.
Er worden toevallig twee in Vraag en Aanbod aangeboden. Dat maakt het interessant.

• Kuusj

Kuusj

EricJH schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:13:
[...]
Wat bedoel je met continuiteit-meet-modus? Is dat de functie waarmee je de drempelspanning van een halfgeleider meet (en die piept als er een kortsluiting is)?

[...]
Er worden toevallig twee in Vraag en Aanbod aangeboden. Dat maakt het interessant.
Dat de multimeter piept als je een connectie hebt. Hij stuurt in principe een klein stroompje door je kabels, en als er een verbinding is tussen 2 meetpunten piept hij.

• EricJH
@Kuusj Thanks. Dan praten we over hetzelfde.

@PhilipsFan Waren de motoren bij jouw probleem actief of niet meer actief?

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 23:10
Leuk projectje. Ik heb even geen tips, maar ga dit topic met belangstelling volgen. Succes!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

De bekende trucjes van vroeger die heb je al op de schijf geprobeerd? Leg de schijf met USB case heel goed verpakt in de vriezer. Na een paar uren sluit je de voeding en usb aan terwijl de schijf in de vriezer blijft. Mocht de motor mechanisch vast zitten dan komt deze dan veelal wel los. Mocht het werken zet dan gelijk de data over. Mocht het niet werken, haal de schijf uit de vriezer en laat deze op temperatuur komen. Let op condensvorming. (vandaar de goede verpakking, condens wil je niet in de schijfbehuizing krijgen)

De HD is zo'n tien jaar oud, dus de kans is vrij groot dat je wel een vervangende printplaat kan vinden ervoor.

Zoek in de V&A en op marktplaats naar exact deze schijf. Zoek op je printplaat naar markeringen die iets over een revisie aangeven (let niet op een week/year productiecode, dit is veelal een code als 4420 welke ergens gedrukt kan staan (in dit geval week 44, jaar 2020). Koop een paar schijven op en zet de printplaat over van de schijf die je het meest vertrouwt. Daarna kun je alle schijven weer verkopen (let wel, mogelijk is de donorschijf niet meer verkoopbaar, maar dit kun je zelf beoordelen)

Garantie dat het werkt is er niet. De kans dat het werkt is er wel..

7400 Wp op het dak

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

Kuusj schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:05:
[...]

Dit zou ik niet zomaar meten en vertrouwen. Hoe de motor exact aangestuurd wordt is onbekend, maar de kans is zeer groot dat het hier om een stappenmotor gaat waarbij de spoelparen in de motor met een H-brug worden gestuurd. Dan is het niet mogelijk om een weerstandmeting te doen van 12V_SATA naar de motor zelf. Je kan de meting wel doen, maar je zal geen laagohmig pad meten.

En mocht je aan de motor zelf willen meten, de DC weerstand tussen de vier pinnen is erg laag. Een paar Ohm tussen de pinnen is normaal.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Je kan inderdaad in veel gevallen de printplaat vervangen en zo data weer toegankelijk maken - ALS dat het probleem is natuurlijk.

Begin eens met het printje eraf te halen, dat is zeer eenvoudig. Wellicht zie je al schade aan de print of onderdelen

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-11 11:02
Bij google images is een van de eerste plaatjes die je tegenkomt als je jouw typenummer intypt een PCB van die hardeschijf die te koop wordt aangeboden:

https://nl.harddriveparts...wd-wd1002faex-p-1195.html

Maar misschien is het handiger als je eerst kunt bepalen of de schijf mechanisch is vastgelopen of dat het inderdaad een PCB defect is. Mij geeft het de indruk dat het het PCB is, omdat de BIOS er helemaal niks mee doet. Anders zou hij denk ik wel fouten geven van startup/read/write errors.

Edit: Ohja, controleer even goed of die site legit is, hij ziet er ietwat verouderd uit :p

[ Voor 7% gewijzigd door IceBlackz op 02-11-2020 08:48 ]

Verwijderd

EricJH schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:20:
Ik heb een harde schijf van Western Digital die gecrasht is en het niet meer doet. Er staat data op die ik indien mogelijk er vanaf zou willen halen. Het gaat om een WD 1002FAEX .

De schijf wordt niet meer gezien in de BIOS of als ik hem in een docking station benader en de motor(en) spinnen niet meer op. Ik vroeg me af of het probleem zou kunnen worden veroorzaakt doordat de electronica kapot is.

Het is niet moeilijk is om een printplaat te vervange en ik vroeg me af of als ik de printplaat van een andere HD van hetzelfde merk en type over zou zetten zou kunnen werken. Je komt dan in een twilight zone waarbij mogelijk verschillende revisies van printjes of firmwares bestaan en succes niet vanzelfsprekend is maar wellicht de moeite van het proberen waard is.

De belangrijkste vragen zijn of mijn aanname klopt dat kapotte electronica het probleem vormt en hoe ik zou kunnen bepalen of het probleem de printplaat of het binnenwerk van leeskoppen en motoren betreft.

Waarom wil ik dit proberen? Tsja, het bloed van de tweaker kruipt soms waar het niet gaan kan.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en eventuele ervaringen.
Hij wordt niet gezien door de bios, ok. Maar maakt de schijf nog wel geluid? Als je hoort dat de schijf 'opspint' (en begint te klikken) als je je PC aanzet, en hij wordt niet herkent, dan is de kans erg groot dat de koppen gecrashed zijn. Omzetten van een print heeft dan geen zin. Als er absoluut geen geluid uit komt, en een beetje tikken of 'aanslingeren' (de schijf in de rz richting een bescheiden zwieper geven direct na spanning erop) zorgt ook niet voor enig mechanisch leven, kun je een andere print overwegen. Hou er wel rekening mee dat als er dan leven in komt, de kans dat je rechtstreeks je data kan benaderen erg klein is vanwege de matching van de controller op de schijfindeling, een hele hoop moderne schijven bouwen een of andere tabel op in de controller zodat die uiteindelijk gepaired is met de schijf.
s6. (ik zou iig beginnen met de vrieskist methode).

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

Zalmanman

So long,

Het vervangen van een PCB van een harde schijf gaat zo 1-2-3 nog niet. Tenminste, niet met de meer moderne schijven. Die hebben vaak een BIOS of NVRAM chip erop zitten zoals hier wordt aangegeven: https://www.hddzone.com/fix_hard_drive_pcb_board.html
Die chip zal je dan ook moeten overpoten als je een goede kant wilt hebben om een succesvolle transplantatie uit te voeren.

Zoals @Verwijderd al zegt, probeer eerst eens het hele PCB grondig na te kijken of er misschien ergens iets geploft is.

and thanks for all the fish.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 18:33

Part

Helemaal niets.....

Bij de link die IceBlackz hierboven geeft is de component zijde van het PCB te zien.
Helemaal links onder zitten een aantal 0 ohm weerstanden (R64 en R67 als ik het goed lees). Deze dienen vaak ook als een soort zekering. Met de ohm meter kun je kijken of die nog goed zijn.

Aanvulling:
Indien doorgebrand deze overbruggen en de Diode die er naast zit er af halen. Zie ook de opmerking van RMartijnR hier onder.

[ Voor 20% gewijzigd door Part op 02-11-2020 09:34 ]

• RMartijnR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11-2023
Soms is een beveiligingsdiode in het voedingscircuit defect waardoor deze kortsluiting op de 12V maakt en de schijf niet meer gaat draaien.
Dit kun je controleren door de print los te schroeven zodat je de component-zijde kunt bekijken.
Maar misschien makkelijker om de SATA voeding aan te sluiten en te meten of er wel 12V en 5V op staat.
Als beide spanningen aanwezig zijn, dan verder zoeken.
Een defecte beveiligingsdiode kun je er af knippen om je data te kunnen lezen en daarna de schijf weg te doen.
Zie inderdaad die eerder gegeven link https://www.hddzone.com/fix_hard_drive_pcb_board.html.

En een andere print is inderdaad niet zo 1-2-3 te doen, je zit namelijk met een flash chip waarin de schijf specifieke data staat zoals bad-blocks. Deze zal je dan ook over moeten zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door RMartijnR op 02-11-2020 10:14 ]

• EricJH
Dank voor al jullie reacties. Ik heb vannacht nog verder gezocht en gemeten. Hieronder volgt mijn verslag. Het overlapt deels met jullie reacties en geeft ook nieuwe informatie.

Ik heb wat met de universeelmeter op de print gemeten en zag dat één diode die in de buurt van de voedingsaansluiting zit is doorgeslagen. Zie foto. Weet iemand de functie van deze diode? Als ik me goed herinner heb ik lang geleden hier op Tweakers een topic gezien te hebben waarin iemanand een print aan het werk kreeg door een doorgeslagen beveilingsdiode te verwijderen.

Ik had succes met een zoektocht op het nummer van de printplaat.
1. We should know not every HDD's problem is caused by damaged PCB. Damaged PCB has the below symptoms:
Damaged PCB always has the obvious burnt marks.
The HDD can't spin. You can't hear any noise or just hear a tick sound, which means the PCB is probably faulty.

Which HDD's problems are not caused by PCB:
HDD has a buzzing voice or a sound like it is trying to spin.
HDD can spin. However, it makes a lower clicking noise. It spins for a moment and then slow down.
HDD will power up normally (no ticking noises, errors etc) but will not be recognized by the computer
HDD will power up normally and be recognized correctly but will report a size of 0 bytes
HDD will power up but report SMART errors on boot
Bron
Bovenstaande bevestigt mijn hoop en vermoeden dat het probleem de printplaat zou kunnen zijn.

Ik heb tot zover drie services gevonden die vervangende printplaten aanbieden. Voor eens succesvolle swap is het cruciaal dat de juiste BIOS wordt gebruikt. Twee van de drie services, 1 en 2, bieden BIOS swap aan als onderdeel van hun service. Bij de derde is de BIOS swap de verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Ik twijfel over het verwijderen van de doorgeslagen diode. Mijn soldeervaardigheden betreffen klassieke printplaten (pin door gaatje) en niet SMD printplaten maar ik zou kunnen proberen de diode los te knippen.

Ik overweeg serieus om bij één van de drie services een vervangende print met BIOS swap te kopen. De kosten zijn te overzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj5fYSneC-ed6RhOibLjZ88Ry54=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHmHmXMEAr5x6YeuarAHhEdU.jpg?f=fotoalbum_medium

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37
Een TVS-diode. Die is om de schijf te beschermen tegen te hoge spanningen. Sowieso zou ik de voeding waar deze aan heeft gehangen niet helemaal meer vertrouwen.

• EricJH
Ik heb de voeding toen vervangen omdat ik vermoedde dat die een rol speelde; de pc deed af en toe 'vaag'.

Er is toen ook een tweede WD harde schijf overleden. Ik heb bij deze zojuist de TVS diodes bekeken en ook bij deze is dezelfde diode doorgeslagen; de printen hebben een bijna identieke opbouw.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
EricJH schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:28:
Ik twijfel over het verwijderen van de doorgeslagen diode. Mijn soldeervaardigheden betreffen klassieke printplaten (pin door gaatje) en niet SMD printplaten maar ik zou kunnen proberen de diode los te knippen.
Die diode is zo klein niet, toch..

Volgens mij wil je 'm juist overbruggen: hij was immers doorgebrand.
Ik overweeg serieus om bij één van de drie services een vervangende print met BIOS swap te kopen. De kosten zijn te overzien.
Flash overzetten kun je ook zelf wel met een Raspberry Pi - was het nu een projectje of niet :+. Het is gewoon een SPI flash met belangrijke inhoud. Maargoed, dat is nog meer solderen (of een SOIC clipje kopen).

Lijkt me zonde om nieuwe printplaten te gaan kopen als je weet dat de diodes doorgebrand zijn. Als ze hun werk hebben gedaan dan is de rest nog intact. Gezien er verder niets verbrand lijkt viel het wellicht wel mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 02-11-2020 20:41 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
"Volgens mij wil je 'm juist overbruggen: hij was immers doorgebrand."

juist niet! deze diodes slaan door als de spanningspiek te hoog oploopt en beschermen zo de elektronica er achter! de stroom loopt dan van het +5v spoor naar 0 zolang die spanning hoger is dan net iets meer dan 5 volt. als de voeding langduriger meer dan 5 volt levert kan de diode die dissipatie niet aan, en brandt dan door, of maakt volle sluiting.
weghalen is de juiste manier. er is dan geen bescherming meer, maar de schijf is toch al ten dode opgeschreven.

• EricJH
Ik heb de TVS diode van de tweede schijf doorgeknipt en nagemeten dat hij geen kortsluiting meer maakt. Ik heb hem in de docking station gezet maar de schijf komt niet tot leven. De schade is toch groter dan alleen de TVS diode.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Eventueel kun je nog wel wat meer doormeten. Zo zie ik twee 0-ohmweerstanden naast de diodes. Wellicht helpt het ook om te kijken of je kunt achterhalen waar de spanningslijn (5V of 12V) verder nog loopt.

Maargoed, ik weet verder weinig van electronica, zoals je hierboven zag.
Pagina: 1