GPU draait niet lekker.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-11-2020
Beste Mede Tweakers,

Ik heb ongeveer twee weken terug een computer gekocht, Heel leuk en erg naar me zin maar nog niet vaak gespeeld. Nu speel ik de laatste twee dagen volop spelletjes. Alleen merk ik hele erge frame drops. Nu heb ik een spel aanstaan en blijkt dat mijn gpu niet 90-100 procent draait maar 40-65max. Nu heb ik al 12 keer letterlijk windows opnieuw geinstalleerd meer ik krijg het probleem niet verholpen. Misschien weet ik zelf al het probleem. Zou het kunnen dat ik 2 PCIe kabels moet hebben in plaats van 1 via mijn psu?

Specs:
3700x
5700xt
asus b550f
asus evo 500gb (3500,300)
4tb hdd
nzxt 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Lees ik het goed en heb je 1 van de 2 PCIe-kabels aangesloten? Dan zal het vast komen omdat je GPU niet voldoende vermogen kan trekken uit die ene kabel. Zitten niet voor niets 2 aansluitingen op ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:05
FooLsKi schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:08:
Lees ik het goed en heb je 1 van de 2 PCIe-kabels aangesloten? Dan zal het vast komen omdat je GPU niet voldoende vermogen kan trekken uit die ene kabel. Zitten niet voor niets 2 aansluitingen op ;)
Eén kabel met 2 connectors zal hij bedoelen want anders werkt de videokaart niet eens.

@Jorgenss Alle drivers van moederbord en videokaart geïnstalleerd?
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu tijdens gamen?
Wat is de belasting van de cpu tijdens gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FooLsKi schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:08:
Dan doet hij het helemaal niet, dus dat lijkt mij het probleem niet. TS bedoeld waarschijnlijk dat hij een 8 pins kabel heeft die splitst naar 2x 6+2, wat geen probleem is.

Ik neig naar de richting van temps of clocks die blijven hangen. Maar daar moet TS een stuk meer informatie over bieden willen wij er wat zinnigs over kunnen zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 01-11-2020 22:15 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
@Jorgenss
Graag iets meer informatie:

- Resolutie monitor
- Welke spellen speel je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik mis ook nog welk geheugen je hebt en op welke snelheid en CAS latency deze echt draait.

Kortom, werk aan de winkel :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Uszka schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:13:
[...]

Eén kabel met 2 connectors zal hij bedoelen want anders werkt de videokaart niet eens.

@Jorgenss Alle drivers van moederbord en videokaart geïnstalleerd?
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu tijdens gamen?
Wat is de belasting van de cpu tijdens gamen?
CPU IDLE: 33/45 graden springt de hele tijd naar 33 - 45 om de 2 à 3 seconden.
GPU IDLE: Constant 45 graden.
CPU LOAD: Constant 46 graden. met 24% Load in SQUAD.
GPU LOAD: Contsant 66 graden. met 100% load. (Dus wel 100% in squad)

Alleen ook in dit spel hapert het beeld soms niet overdreven maar wel zichtbaar om de 10-30 seconden gebeurd dit steeds.

Ik heb alle drivers gedownload op de site van Asus.

Clock van CPU is 4331MHz, En van de GPU is het 1984MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Kuusj schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:14:
[...]

Dan doet hij het helemaal niet, dus dat lijkt mij het probleem niet. TS bedoeld waarschijnlijk dat hij een 8 pins kabel heeft die splitst naar 2x 6+2, wat geen probleem is.

Ik neig naar de richting van temps of clocks die blijven hangen. Maar daar moet TS een stuk meer informatie over bieden willen wij er wat zinnigs over kunnen zeggen.
Ik heb inderdaad 1 kabel die gaat naar 2x 6+2,

CPU IDLE: 33/45 graden springt de hele tijd naar 33 - 45 om de 2 à 3 seconden.
GPU IDLE: Constant 45 graden.
CPU LOAD: Constant 46 graden. met 24% Load in SQUAD.
GPU LOAD: Contsant 66 graden. met 100% load. (Dus wel 100% in squad)

Alleen ook in dit spel hapert het beeld soms niet overdreven maar wel zichtbaar om de 10-30 seconden gebeurd dit steeds.

Ik heb alle drivers gedownload op de site van Asus.

Clock van CPU is 4331MHz, En van de GPU is het 1984MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Beowulf65 schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:40:
@Jorgenss
Graag iets meer informatie:

- Resolutie monitor
- Welke spellen speel je
Resolutie van mijn monitor is 1080P ook ingesteld in windows.
Mijn monitor zegt overigens wel dat ik ook naar 4k kan maar dit klopt niet aangezien op de doos staat dat het gewoon 1080p is. Spellen geven soms ook aan dat mijn beeld 4k is maar laat het wel draaien in 1080P.

Spellen die ik nu momenteel speel zijn: SQUAD, Call of duty WarZone en Valorent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
nelizmastr schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:22:
Ik mis ook nog welk geheugen je hebt en op welke snelheid en CAS latency deze echt draait.

Kortom, werk aan de winkel :)
Momenteel gebruik ik de G.Skill Ripjaws V F4-3600C18Q-32GVK 32 GB 4 x 8 GB DDR4 3600 MHz

DOCP staat aan in de moederbord en het geheugen draait nu 3600mhz en 18CL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
UPDATE!!

Mijn excuses ik zie nu dat ik squad wel 100% mijn GPU gebruik, alleen in warzone is dit echter 40-60%
Beide spellen heb ik wel last van haperingen. Alleen bij Warzone krijg ik echt hele erge lag spikes en hoe langer ik speel hoe erger het word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk ook even naar de kloksnelheden die je CPU haalt en doe even een echte CPU stress test, zoals de AIDA64 stability test of prime95.

46 graden is namelijk vrij laag en onlogisch voor een Ryzen met een agressief boost algoritme.
Mijn 3600X onder een H115i wordt al warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
nelizmastr schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:51:
Kijk ook even naar de kloksnelheden die je CPU haalt en doe even een echte CPU stress test, zoals de AIDA64 stability test of prime95.

46 graden is namelijk vrij laag en onlogisch voor een Ryzen met een agressief boost algoritme.
Mijn 3600X onder een H115i wordt al warmer.
100% load bijna constant 55 graden hoogste wat mijn cpu heeft gedaan is 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jorgenss schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:41:
[...]

100% load bijna constant 55 graden hoogste wat mijn cpu heeft gedaan is 60 graden.
Wat voor koeler zit erop? Kan geen fabriekskoelertje zijn. Daarmee hoort-ie in de 80-90 reeks te komen.

Nogmaals de vraag, op welke kloksnelheid draait-ie dan? (evt. ook voltage)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 23:20
Kan je iets van 3DMark TimeSpy draaien om te kijken of je wel gewoon normale performance hebt als je systeem maximaal moet werken?

Heb je niet VSync of handmatige Framerate limiter aanstaan in spellen, dan heb je namelijk ook geen max GPU gebruik. Overigens heb ik met vrijwel identiek systeem in ARMA3 ook soms laag GPU gebruik omdat dat type spel voornamelijk CPU bound is.

Gestotter kan ook komen door andere componenten. B.v. door de geluidskaart.

Je zegt dat je alle Drivers op site van ASUS hebt gedownload. AMD zelf heeft nog nieuwere drivers, al zou ik niet verwachten dat je oude drivers de oorzaak van genoemde issue is.

GPU: https://www.amd.com/en/su...md-radeon-rx-5700-xt-50th

Idealiter even eerst AMD's uninstaller gebruiken: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601

Chipset: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Nieuwste BIOS voor je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
nelizmastr schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:32:
[...]

Wat voor koeler zit erop? Kan geen fabriekskoelertje zijn. Daarmee hoort-ie in de 80-90 reeks te komen.

Nogmaals de vraag, op welke kloksnelheid draait-ie dan? (evt. ook voltage)
Zit idd geen standaard koeling maar een NZXT Kraken X53, Draait nu op 12.076 Volt en 4017MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
MailMan schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:40:
Kan je iets van 3DMark TimeSpy draaien om te kijken of je wel gewoon normale performance hebt als je systeem maximaal moet werken?

Heb je niet VSync of handmatige Framerate limiter aanstaan in spellen, dan heb je namelijk ook geen max GPU gebruik. Overigens heb ik met vrijwel identiek systeem in ARMA3 ook soms laag GPU gebruik omdat dat type spel voornamelijk CPU bound is.

Gestotter kan ook komen door andere componenten. B.v. door de geluidskaart.

Je zegt dat je alle Drivers op site van ASUS hebt gedownload. AMD zelf heeft nog nieuwere drivers, al zou ik niet verwachten dat je oude drivers de oorzaak van genoemde issue is.

GPU: https://www.amd.com/en/su...md-radeon-rx-5700-xt-50th

Idealiter even eerst AMD's uninstaller gebruiken: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601

Chipset: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Nieuwste BIOS voor je moederbord?
Zojuist alles geupdate, moederbord was idd al geupdate. Heb Call of duty gespeelt en de groote lag spikes zijn er nu wel uit. Alleen de kleine haperingen die blijven nog steeds voorkomen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jorgenss op 02-11-2020 13:09 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Jorgenss schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:43:
[...]

Zit idd geen standaard koeling maar een NZXT Kraken X53, Draait nu op 12.076 Volt en 4017MHz
Is dat een overklok? Probeer die eens ongedaan te maken. Overigens hoop ik dat je 1.207 V bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
gevulde koek schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:09:
[...]

Is dat een overklok? Probeer die eens ongedaan te maken. Overigens hoop ik dat je 1.207 V bedoelt.
Ik bedoel 1.207! 8)7

Ik heb geen overklok gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
Kan je eens proberen iets als MSI Afterburner te downloaden en dan je systeem (GPU + CPU kloksnelheid, temperatuur, wattage, geheugengebruik, etc) te monitoren en dan kijken of je daar iets geks ziet gebeuren op momenten dat je last hebt van haperingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daletumxa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 17:29
Het issue is dus alleen maar met 1 spel, cod warzone? Eerst maar is de ini file aanpassen, google op VideoMemoryScale, en zet het op 0.60 ofzo.

Wil niet zeggen dat dit de oplossing is want dat spel heeft wel meer issues, al schijnen nu de meeste issues met de nieuwe nvidia 3080/3090's te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Daletumxa schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:39:
Het issue is dus alleen maar met 1 spel, cod warzone? Eerst maar is de ini file aanpassen, google op VideoMemoryScale, en zet het op 0.60 ofzo.

Wil niet zeggen dat dit de oplossing is want dat spel heeft wel meer issues, al schijnen nu de meeste issues met de nieuwe nvidia 3080/3090's te zijn.
Het probleem is niet alleen maar cod warzone, maar alle spellen. Het probleem bij cod is dat het wel echt een stuk erger is dan bij andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
gevulde koek schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:11:
Kan je eens proberen iets als MSI Afterburner te downloaden en dan je systeem (GPU + CPU kloksnelheid, temperatuur, wattage, geheugengebruik, etc) te monitoren en dan kijken of je daar iets geks ziet gebeuren op momenten dat je last hebt van haperingen?
Dit is hoe Squad draait, Warzone crasht met Afterburner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jenLF04GHfVEZQFh2dcaubrJ-7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EN05HGJvc8C5r5fGYwc1ZhAx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:53
Maak eens een logbestand aan met Afterburner :) Ik heb ook een 5700XT gehad en die clockte om de zoveel seconden omlaag (kon je netjes in de logs zien). De reden waarom: geen idee. Uiteindelijk de kaart verkocht en een 2070 Super gehaald, nooit meer last gehad.

Ik wil niet zeggen dat dit dezelfde situatie is, maar laat Afterburner eens een logfile wegschrijven en post die hier eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre4life
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05-2024
Nu lijkt in squad dat die maar een paar cores kan gebruiken, waardoor die daardoor gelimiteerd is.
Je kan proberen om een vaste frame rate te forceren kijken of je dan nog het probleem hebt.
(en op welke schijf staan de spellen?) Mischien dat die het niet snel genoeg kan laden met hoog aantal frames. En download ook even gpu-z en kijk of die wel volledige bus krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Dre4life schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:19:
Nu lijkt in squad dat die maar een paar cores kan gebruiken, waardoor die daardoor gelimiteerd is.
Je kan proberen om een vaste frame rate te forceren kijken of je dan nog het probleem hebt.
(en op welke schijf staan de spellen?) Mischien dat die het niet snel genoeg kan laden met hoog aantal frames. En download ook even gpu-z en kijk of die wel volledige bus krijgt.
Vaste frame helpt ook niet, Zit nu op mijn HDD maar die moet snel genoeg zijn voor de frames.
Ben momenteel ook even bezig met het loggen van mijn gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daletumxa
Jorgenss schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:55:
[...]

Het probleem is niet alleen maar cod warzone, maar alle spellen. Het probleem bij cod is dat het wel echt een stuk erger is dan bij andere.
Zojuist alles geupdate, moederbord was idd al geupdate. Heb Call of duty gespeelt en de groote lag spikes zijn er nu wel uit. Alleen de kleine haperingen die blijven nog steeds voorkomen.
[Voor 0% gewijzigd door Jorgenss op 02-11-2020 13:09. Reden: Typfout]
Dus in cod zijn het niet alleen kleine haperingen of wel? Spreekt elkaar tegen - als het kleine haperingen zijn in cod gewoon de videomemoryscale aanpassen.

Pic van Squad vertelt weinig, CPU belasting van 25% is niet heel bijzonder met een 3700x. GPU werkt gewoon volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
MitchellHearth schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:49:
Maak eens een logbestand aan met Afterburner :) Ik heb ook een 5700XT gehad en die clockte om de zoveel seconden omlaag (kon je netjes in de logs zien). De reden waarom: geen idee. Uiteindelijk de kaart verkocht en een 2070 Super gehaald, nooit meer last gehad.

Ik wil niet zeggen dat dit dezelfde situatie is, maar laat Afterburner eens een logfile wegschrijven en post die hier eens!
Kan helaas nergens mijn log file terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Daletumxa schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:30:
[...]

[...]

Dus in cod zijn het niet alleen kleine haperingen of wel? Spreekt elkaar tegen - als het kleine haperingen zijn in cod gewoon de videomemoryscale aanpassen.

Pic van Squad vertelt weinig, CPU belasting van 25% is niet heel bijzonder met een 3700x. GPU werkt gewoon volledig.
In alle spelle zitten echt hele kleine haperingen maar niet terug te zien bij de gpu zelf. In cod heb ik wel hele grote haperingen gewoon lag spikes zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
Uit je screenshot lijkt het dat je CPU-gelimiteerd bent. Dan zijn haperingen niet zo vreemd. Dat je maar 25% CPU-gebruik hebt, betekent niet dat het aan je GPU ligt. Als squad maar 2 cores gebruikt dan zit je met 25% op de max, of je zit op je single-threaded maximum. Waar heb je je maximale framerate op gezet? Probeer eens flink te verlagen naar 120. Ik vermoed dat je dan geen haperingen meer krijgt.

Problemen van Warzone lijken eerder aan het spel te liggen dan je hardware wat ik uit een google search kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
gevulde koek schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:54:
Uit je screenshot lijkt het dat je CPU-gelimiteerd bent. Dan zijn haperingen niet zo vreemd. Dat je maar 25% CPU-gebruik hebt, betekent niet dat het aan je GPU ligt. Als squad maar 2 cores gebruikt dan zit je met 25% op de max, of je zit op je single-threaded maximum. Waar heb je je maximale framerate op gezet? Probeer eens flink te verlagen naar 120. Ik vermoed dat je dan geen haperingen meer krijgt.

Problemen van Warzone lijken eerder aan het spel te liggen dan je hardware wat ik uit een google search kan vinden.
Momenteel heb ik alles op 144hz, Is het dan ook verstandig om dit in Windows aan te passen naar 120hz in plaats van 144 of alleen in spellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-09 09:14
Wat ik wel weet is dat je warzone stutters kan verhelpen met het aanpassen van je ini file. Ik heb dat ook ervaren met 5700xt.
Voor de rest is de 5700xt goeie kaart maar helaas zijn de drivers niet goed imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jorgenss Al eens gedacht dat het aan COD warzone kan liggen?
Ook Nvidia kaarten werken niet optimaal met dit spel, nu

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:26
Ik heb sinds de laatste drivers ook last van framedrops in bijv rocket league. Heb het idee dat het aan de drivers van Nvidia ligt, daarvoor geen last. Heb een 1070 hier.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devandrej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:50
Dit klinkt als een probleem wat ik destijds had bij een vriendin van mij. Bij Overwatch, LOL haperingen om de 30 seconden. Je kon de tijd gelijk opzetten. Bleek dat ze background change had aangezet bij Windows zelf.

Blijkbaar gaat dat niet lekker met games en dynamisch achterground veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgenss
Warzone doet het nu wel beter na het aanpassen van files.

Zou het misschien ook kunnen komen doordat ik fabrieks overclock heb op mijn gpu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daletumxa
nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor warzone;
..\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players
Daar staat een adv_options.ini