I profiel kabel doorvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:36
Om op zolder o.a. zonnepanelen aan te sluiten wil ik 5x19mm pvc naar boven leggen.

Het verticaal frezen van de sleuf zit erop, nu moeten we echter nog naar de meterkast. Deze ligt in het "aangebouwde" gedeelte met verlaagd plafond. Echter in de doorgang van verlaagde gedeelte naar het huis is een I profiel verwerkt waar de 1ste verdieping/zolder buitenmuur op steunt. Hij is dus erg dragend van functie.
Alleen nu moeten mijn pijpen hier idealiter wel door heen.
In hoeverre kan het kwaad een vierkant van 4x6 cm hier uit te slijpen?

Foto kijkend vanuit de laagbouw toegevoegd. Vermoeden dat het een HEA 160 balk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXlGTjiS-u0dCRUF-DdQqewqC-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLKLDhjjuPTTzAieVmtv2uKW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:45
Als je er echt niet onderdoor of overheen kan zou ik in het midden (qua hoogte balk) en dan aan de zijkant (dus bij de oplegging) een paar gaten boren, dat heeft nagenoeg geen effect op de draagkracht.
Slijpen moet ook kunnen, maar je wilt het gat zo klein mogelijk. De scherpe hoeken maken het ook gevoeliger voor scheuren. Het zal vast ook wel heel blijven als je het gat erin slijpt.. maar toch.. gaten boren is minder risico.

[ Voor 64% gewijzigd door decipherer op 01-11-2020 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:06
Als je het echt wilt weten moet je het opnieuw laten berekenen.

Vraag me af of de standaard constructeur hier de juiste software voor heeft.

Zonder dit goed te laten berekenen is dit een erg slecht idee.
Je verzwakt de balk behoorlijk met wat je wilt doen...

5 gaten van 19mm zoals decipher aangeeft zal waarschijnlijk een betere optie zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyriel85 op 01-11-2020 21:26 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

5 gaten in het hart van de balk heeft nauwelijks effect op de draagkracht.

Maar, constructeur voor de zekerheid/verzekering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Door het lijf? Daar zit bovenin een drukkracht op/in, onderin een trekkracht, in het midden niks. Op afstand van elkaar paar 19mm gaten er in gaat niks significants doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Normaliter zit er behoorlijk wat veiligheidsmarge in berekeningen voor zulke constructies. Zonder de exacte context te kennen is het nooit zeker te zeggen of dat ook hier het geval is. Dikke kans dat je prima weg komt met 5 x 19mm gaten boren met enige afstand tussen de gaten. Wil je het zeker weten zul je je inderdaad toch moeten wenden tot een professional aka constructeur.

Scherpe hoeken wil je altijd vermijden ivm spanningsconcentraties die daar samen komen. Een scherpe hoek is een hotspot voor begin van breuk.

Als je kan lassen kun je wel een ovaal eruit halen en een versteviging oplassen, maar ik gok dat je niet kan lassen. Met een dergelijke dragende constructie moet je ook wel goed weten wat je doet met lassen, anders heb je juist weer een goede kans om de boel eerder te verzwakken dan te versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:18
Hoe dichter het bij een van de oplegpunten (uiteinden) is hoe beter. De hoogste spanning treedt op midden tussen de oplegpunten (als het er 2 zijn). Aan de uiteinden is dit veel minder.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:36
Het heeft even stik gelegen maar het werk is gedaan.
Het doorboren van de balk vond ik, ook op basis van de adviezen hier, niet slim. Daarnaast zou het ook een flinke klus geweest zijn.
Als alternatief gaan de pijpjes nu over de balk.
Pagina: 1