Dilemma Homey | Ik wil van tijdrovende software af.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:56
Beste Tweakers,

Ik draai heel mijn woning op hue lampen en ben eens bezig geweest met domoticz en home Assistant op mijn Synology DS918+, om meer dingen te gaan doen in huis.

Ik heb toen wat zWave spullen gekocht en opzich kwam ik er redelijk uit met hier en daar wat onderzoek wat betreft scripts e.d.
Ik ben geen onwijze power user, maar wil wel zeker complexere dingen dan alleen lampen aan in de gang als ik langs loop. Overigens werkt dit ook al, en hangen hier ook specifieke tijden aan vast met diverse scènes.

Nu wil ik alleen iets meer, maar heb geen/weinig tijd
Het probleem wat ik alleen ondervond met Home Assistant, is dat zWave netwerken regelmatig niet werkte na updates, lovelace interfaces een aantal keer verdwenen na een updates, automations spontaan ineens niet meer werkte etc. Dit koste mij zoveel tijd en frustratie, dat ik die kant niet meer op wil gaan.
Ik snap dat home Assistant prima zal werken als alles eenmaal goed draait, echter heb ik die tijd en frustratie er niet meer voor over (gezinsleven etc).

Waar doe ik nu goed aan?
Ik doe wat dingen met Google home, heb Sonos speakers en een Nvidia shield waarmee ik wat automations zou willen doen. Is Homey nou de oplossing voor mij? Ik lees namelijk ook wel af en toe wat mindere verhalen met zigbee wat traag zou werken (motions sensors) etc. En werkt homey lokaal, of heb je er niks meer aan mocht het bedrijf er mee stoppen?

Ik ben heel erg benieuwd of iemand hetzelfde traject heeft meegemaakt. Ik was ook benieuwd of het dan ook allemaal fijn via een app o.i.d. werkt zodat mijn vriendin ook alles makkelijk kan bedienen en automations kan starten/uit zetten.

Alternatieven zijn uiteraard welkom.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou toch bij home assistant blijven. Het wordt snel ontwikkeld en daarmee wordt het ook snel volwassener.
Voor elke release draai ik een check of mijn configuratie compatibel. En de laatste 5 releases ofzo hoefde ik niets te wijzigen. En alles bleef werken.

Daarnaast kun je tegenwoordig bijna alles via de interface regelen en dat wordt alleen maar meer. Dat maakt het makkelijker te configureren en te onderhouden.

En home assistant heeft voor Apple en Android apps om alles te bedienen en in te stellen. Daarnaast kun je ervoor kiezen allerlei data van de telefoon door te sturen.

Disclaimer: ik heb geen zwavel, dus geen ervaring daarmee.

[ Voor 21% gewijzigd door Jelte op 01-11-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Maar ik heb het dus een half jaar geleden ofzo geprobeerd. Toch ondervond ik enorm veel problemen.

Kan het nog een probleem zijn dat ik hem op de nas draai? Had het namelijk ook wel eens op de RPI3 gezet, maar dat was intens traag allemaal!

Mijn ervaring was dus niet zo stabiel en makkelijk als iedereen zij (en kwam van domoticz af) wat super stabiel draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Als eerste: met domoticz heb ik geen ervaring.

Home Assistant is zeker in het laatste half jaar een stuk beter, efficiënter en sneller geworden. Ook op een Raspberry Pi. Het is echt het platform voor huis automatisering op dit moment. Veel meer dan de commerciële alternatieven, die kunnen dit tempo echt niet bijhouden.

Probeer het op een Pi nog eens en laat je versteld staan. Zwave en Sonos kun je direct via de interface koppelen. Ook automatisering kan via de interface. Visueel of, als je moeilijkere dingen wil, via yaml code. En bijna alle wijzigen zijn te herladen, zonder opnieuw op te starten.

Nas weet ik zo niet, wat ik wel weet is dat je op een Pi (of een andere dedicated apparaat, zelf gebruik ik de goedkoopste NUC) je extra mogelijkheden hebt met behulp van de addons.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelte op 01-11-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Ik heb van alles in huis gehad: hass, Domoticz, homebridge, zwave, zigbee op rpi’s (ook zero’s) Uiteindelijk vanwege zo’n beetje dezelfde reden verder gezocht, omdat ik iets wilde wat gewoon werkte en zonder al te veel tijd kwijt te zijn aan trouble shooten e.d.

Met Homey ben ik daar aardig in geslaagd, dat werkt gewoon. Heb alle zwave de deur uit gedaan en gebruik alleen nog Zigbee apparaten. Homey verbindt hier alles, exposed de devices naar HomeKit voor de prettige UI. Automatiseringen doet Homey allemaal. Daarnaast draai ik nog wel wat software op een NAS ter ondersteuning van de UI (Homebridge) en Domoticz voor het uitlezen van P1 poort maar werkt standalone.

En als Homey er mee zou stoppen (als ontwikkelaar) dan zien we het dan wel weer. Homey heeft een actieve community, lijkt me niet dat het ineens stopt met werken. Geen idee of die alles via cloud of lokaal doet eigenlijk. Maar belangrijker: het werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

aex351

I am the one

Ik ben recentelijk overgestapt van Domoticz (op een Raspberry Pi 1 b+) naar Home Assistant (op een Raspberry Pi 2). Ik heb een lange tijd zitten kijken naar een mogelijke alternatief. Alleen Homey is best prijzig en Home Assistant was niet gebruiksvriendelijk.

Home Assistant is naar mijn inzicht qua gebruiksgemak flink verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Je kan nu veel meer doen via de interface. Hoe het zit qua stabiliteit kan ik niet zeggen. Maar vooralsnog lijkt alles goed in elkaar te zitten.

Homey heb ik dus ook nog overwogen. Alleen zolang Home Assistant stabiel blijft en het gebruiksgemak blijft toenemen, zie ik nog geen reden tot overstap. Homey is out-of-the-box wel makkelijker volgens mij. Om Home Assistant te koppelen aan Google/Alexa via de cloud betaal je toch al snel 120 dollar/euro(?) Per jaar geloof ik. Dus in die zin is de prijs dat je betaald voor Homey ook wel wat waard.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Ik heb Homey. Je bent best afhankelijk van de apps voor specifieke apparaten. Zo heb ik meerdere Gardena smart producten voor in de tuin, die hebben enkele maanden niet met Homey gewerkt omdat er iets bij Gardena was gewijzigd in de API en de app pas enkele maanden later geüpdatet was. De belangrijkste apps (waaronder deze) worden door de makers van Homey zelf bijgehouden, maar dat is dus geen garantie op een snelle reactie bij dit soort wijzigingen. Dat heeft mij mening van Homey wel nadelig beïnvloed zullen we maar zeggen. Dat gezegd hebbende, verder werkt ie prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Rgerr schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:38:
[..]
Geen idee of die alles via cloud of lokaal doet eigenlijk. Maar belangrijker: het werkt gewoon.
Dat het werkt is inderdaad belangrijk, dat het blijft werken misschien nog wel meer.
En keer op keer wordt bewezen dat dingen die via de cloud werken risicovol zijn. Dus probeer ik zoveel mogelijk lokaal te regelen. En dat is de kern van Home Assistant. Van Homey weet ik dat niet.
aex351 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:57:
[..]
Om Home Assistant te koppelen aan Google/Alexa via de cloud betaal je toch al snel 120 dollar/euro(?) Per jaar geloof ik. Dus in die zin is de prijs dat je betaald voor Homey ook wel wat waard.
Google assistant kun je ook gratis koppelen aan Home Assistant. Dat kost alleen een boel exrta handmatige stappen. Niet supermoeilijk, maar eenvoudig zou ik het ook niet willen noemen.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
pirke schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:40:
Ik heb Homey. Je bent best afhankelijk van de apps voor specifieke apparaten. Zo heb ik meerdere Gardena smart producten voor in de tuin, die hebben enkele maanden niet met Homey gewerkt omdat er iets bij Gardena was gewijzigd in de API en de app pas enkele maanden later geüpdatet was. De belangrijkste apps (waaronder deze) worden door de makers van Homey zelf bijgehouden, maar dat is dus geen garantie op een snelle reactie bij dit soort wijzigingen. Dat heeft mij mening van Homey wel nadelig beïnvloed zullen we maar zeggen. Dat gezegd hebbende, verder werkt ie prettig.
Bovenstaande is dus precies wat ik regelmatig lees en waar ik bang voor ben als ik voor Homey ga.
Een Homey kost toch 300 euro, (en 400 euro voor de pro versie) echt een enorme bak geld. Als je dan bedenkt dat na een jaar of 4 dat hij nu bestaat, er nog steeds bepaalde kinderziektes in zitten en veel apparaten gewoonweg niet compatible zijn met dit apparaat, Nogmaals, je betaald er 300 euro voor! Dit is voor mij echt onbegrijpelijk.

Ik draai hier bijvoorbeeld al 4 jaar Philips HUE, met 12 sensoren, 8 dimmers en 2 buttons, en werkelijk nog nooit 1 probleem ondervonden.

Later ben ik toen eens over gegaan naar Home assistant
Omdat ik meer wilde gaan doen ben ik toen over gestapt naar Home Assistant, maar naast alle tijd die ik erin moest steken om yaml files te bewerken, mijn zwave stick aan de praat krijgen wat een drama was, nodes koppelen die steeds dood gingen etc (allemaal Neo Coolcam sensoren), heeft dit bijna enkel frustratie geleverd.
En op het moment dat ik alles een aantal weken draaiende had, kwamen er weer frustraties bij na diverse updates. Eerst was ik alles kwijtgeraakt in mijn lovelace interface en moest dus alles opnieuw maken. Diverse Zwave nodes waren dood gegaan en kon ik niet verwijderen en dus veel onnodige entities in mijn lijst die niks deden. En na weer een andere update werkte geen enkele automation meer....
Ik heb overigens Home assistant 4x opnieuw geinstalleerd (2x op een RPI en 2x op mijn Synology NAS), en heb het dus niet van 1 installatie af laten hangen.

En nu dus mijn twijfels over Homey
Misschien zijn er bepaalde dingen inmiddels al opgelost, maar een aantal van de dingen die ik dus tegenkom online zijn:
  • Veel apparaten schijnen niet of slechte compatibiliteit te hebben.
  • Motion sensoren schijnen heel slecht te werken (voornamelijk van Zigbee) en laat ik er daar nu net veel van hebben.
  • Regelmatig problemen gehoord van mensen waarbij ze complete flows zijn kwijtgeraakt of niet werken en dus de flows opnieuw op moeten zetten.
  • Al snel aan een limiet van aantal ondersteunende apparaten, ik las ergens iets dat je maar 20 zigbee apparaten kunt koppelen aan Homey? daar zit ik dus al ruim boven.
Als bepaalde dingen (niet meer) kloppen, dan hoor ik het graag. Dit soort bedrijven ontwikkelen zich natuurlijk ook, en ik hoop dat alles wat ik hier noem verleden tijd is bij Homey.
Ik wil alleen niet weer een traject van frustratie in gaan zoals ik tot nu toe bij Home Assistant heb gehad.
Jelte schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:15:
Google assistant kun je ook gratis koppelen aan Home Assistant. Dat kost alleen een boel exrta handmatige stappen. Niet supermoeilijk, maar eenvoudig zou ik het ook niet willen noemen.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
En dit zijn nou precies de dingen waar ik vanaf wil.
Ik heb veel Neo Coolcam Zwave spullen nog liggen van mijn Home assistant project. Ik heb een Nvidia shield, een aantal Google Homes, Nest thermostaat, Sonos speakers, en Hue lampen. Ik zal nog wel verder uit gaan breiden, maar dit zijn de belangrijkste componenten waarmee ik Automations wil gaan doen, zonder hoofdpijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 02-11-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Wij hebben al sinds het prille begin een Homey (2016). En op dit moment moet ik zeggen dat het een aardig stabiel systeem is.We hebben een mix van Zwave, klik aan/uit, zigbee. En dat werkt aardig goed. Dat is echter wel afhankelijk van zoveel factoren.

Wat betreft het werken via de clowd cloud. In theorie werkt de Homey cloudloos. Dat hangt echter heel erg af van wat je precies aan Homey koppelt. Als je een weerdienst app installeert dan moet je natuurlijk niet raar opkijken als internet eruit ligt en dat niet werkt. Verder zal alles blijven werken zolang het geen verbinding met internet nodig heeft. Het kan zijn dat bepaalde devices daardoor niet meer werken maar dat is een kwestie van goed onderzoek doen of dat een device internet nodig heeft of niet ( tuya, i'm looking at you! )
Bovenstaande is dus precies wat ik regelmatig lees en waar ik bang voor ben als ik voor Homey ga.
Een Homey kost toch 300 euro, (en 400 euro voor de pro versie) echt een enorme bak geld. Als je dan bedenkt dat na een jaar of 4 dat hij nu bestaat, er nog steeds bepaalde kinderziektes in zitten en veel apparaten gewoonweg niet compatible zijn met dit apparaat, Nogmaals, je betaald er 300 euro voor! Dit is voor mij echt onbegrijpelijk
Ik wil het niet goedpraten maar bedenke je wel dat Homey probeerd om heel veel merken/apparaten te laten werken terwijl een Philips bijvoorbeeld alleen maar Hue apparaten aan stuurt. Dat is een stuk simpeler natuurlijk.

De vraag is nu als Hue goed werkt waarom dan wisselen?

[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 02-11-2020 09:37 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Webgnome schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:31:
Wij hebben al sinds het prille begin een Homey (2016). En op dit moment moet ik zeggen dat het een aardig stabiel systeem is.We hebben een mix van Zwave, klik aan/uit, zigbee. En dat werkt aardig goed. Dat is echter wel afhankelijk van zoveel factoren.

Wat betreft het werken via de clowd. In theorie werkt de Homey cloudloos. Dat hangt echter heel erg af van wat je precies aan Homey koppelt. Als je een weerdienst app installeert dan moet je natuurlijk niet raar opkijken als internet eruit ligt en dat niet werkt. Verder zal alles blijven werken zolang het geen verbinding met internet nodig heeft. Het kan zijn dat bepaalde devices daardoor niet meer werken maar dat is een kwestie van goed onderzoek doen of dat een device internet nodig heeft of niet ( tuya, i'm looking at you! )

[...]

Ik wil het niet goedpraten maar bedenke je wel dat Homey probeerd om heel veel merken/apparaten te laten werken terwijl een Philips bijvoorbeeld alleen maar Hue apparaten aan stuurt. Dat is een stuk simpeler natuurlijk.

De vraag is nu als Hue goed werkt waarom dan wisselen?
Goed om jou kant te horen, maar heb je dan ook bijvoorbeeld motion sensors van Zigbee? (schijnt een groot probleem te zijn lees: trage response).
Je verhaal over de cloud is ook duidelijk, en ik zal daar dus weinig problemen mee ondervinden.

Wat betreft je vraag over Hue en waarom ik dan wil wisselen, is dat ik meer wil doen met home automation. Nu heb ik enkel automations met motion sensors en dimmers, maar ik wil dus ook gebruik maken van deur/raamsensoren, complexere automations (die niet met Hue kunnen) en wat automations met Nvidia shield, Sonos, smart deurbel, smart plugs voor wasmachine etc.

Dit gaat allemaal net niet met de Hue app ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
@ivootjuh Ter indicatie, dit heb ik aan de Homey gekoppeld:
  • Philips Hue (60 lampen, verdeeld over 2 bridges)
  • Evohome
  • Roomba stofzuiger (puur logging, geen aansturing)
  • Gardena: robotmaaier, tuin irrigatie, bodemsensor, buitenstopcontact (voor zwembadpomp in de zomer)
  • Verschillende zwave fibaro modules om alle screens en luifels aan te sturen
  • Buienradar en OpenWeatherMap koppeling
  • Zonnepanelen
Elk jaar komt er wel weer wat bij.

Het klopt dat iets als Philips Hue zonder problemen goed werkt, en datzelfde geldt voor alle andere ook. Maar als je zaken aan elkaar wilt koppelen, bijvoorbeeld screens en tuinirrigatie weersafhankelijk maken, dan moet je naar een Homey of andere oplossing kijken.

Toen de Gardena koppeling met Homey niet meer werkte, werkte de Gardena app zelf ook nog gewoon. Alleen nu moest ik zelf weer de irrigatie gaan regelen, ipv dat ik alles aan de Homey over liet :) Dat is overigens ook de enige keer dat ik echt een negatieve ervaring met Homey had, op alle andere momenten bevalt hij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ivootjuh Ik heb het idee dat met hetgeen je wil, je voor Homey of Home Assistant moet gaan. Waarbij Home Assistant inderdaad mogelijk wat meer configuratie vereist, maar je er uiteindelijk ook meer mee kunt (vooral meer verschillende apparaten aan je installatie hangen).

Maar met alle opties die je wilt, denk ik dat je met Homey én met Home Assistant allebei veel aan het pielen bent om het te krijgen zoals je wilt. Het ingewikkelde zit hem in de automations, niet in de koppelingen van allerlei apparaten.

Als ik jou was, zou ik Home Assistant nog eenmaal de kans geven. Installeer het (waar dan ook, want kopieer de config folder naar een nieuwe installatie en je bent over) en ga een avond stoeien. Ben je er dan niet tevreden over, koop een Homey. Lijkt me een prima uitgangspunt om mogelijk €300 - €400 uit te sparen.

En als je moeite hebt met Zwave kan het ook aan zwave liggen en niet aan Home Assistant. Zelf ga ik voor wifi apparaten en Zigbee (Hue en Tradfri bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
pirke schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:44:
@ivootjuh Ter indicatie, dit heb ik aan de Homey gekoppeld:
  • Philips Hue (60 lampen, verdeeld over 2 bridges)
  • Evohome
  • Roomba stofzuiger (puur logging, geen aansturing)
  • Gardena: robotmaaier, tuin irrigatie, bodemsensor, buitenstopcontact (voor zwembadpomp in de zomer)
  • Verschillende zwave fibaro modules om alle screens en luifels aan te sturen
  • Buienradar en OpenWeatherMap koppeling
  • Zonnepanelen
Elk jaar komt er wel weer wat bij.

Het klopt dat iets als Philips Hue zonder problemen goed werkt, en datzelfde geldt voor alle andere ook. Maar als je zaken aan elkaar wilt koppelen, bijvoorbeeld screens en tuinirrigatie weersafhankelijk maken, dan moet je naar een Homey of andere oplossing kijken.

Toen de Gardena koppeling met Homey niet meer werkte, werkte de Gardena app zelf ook nog gewoon. Alleen nu moest ik zelf weer de irrigatie gaan regelen, ipv dat ik alles aan de Homey over liet :) Dat is overigens ook de enige keer dat ik echt een negatieve ervaring met Homey had, op alle andere momenten bevalt hij goed.
Heb jij eigenlijk ook wel eens iets met Domoticz of Home assistant gedaan?
Ik ben namelijk ook wel benieuwd naar die overstap en hoe dat bevallen is.

En wat ik in een eerdere post aangaf, is complexere automations zonder teveel gedoe, precies wat ik nu voor elkaar wil krijgen.

De twijfel is alleen, ga ik toch kijken voor een Conbee stick en wachten tot Home assistant (hopelijk) meer richting de werkwijze gaat van Homey, of gaat dit nooit gebeuren bij Home assistant en ben ik beter af met een Homey? Niemand kan in de glazen bol kijken natuurlijk, maar ik volg nu al 2 jaar Home assistant, en ondanks er heel veel verbeterd is, heeft het voor mij nog lang niet het gemak wat ik zou willen zien. Dit komt dus mede door een hoop frustraties die ik heb gehad tijdens setups en fouten na updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
ivootjuh schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:43:
[...]

Goed om jou kant te horen, maar heb je dan ook bijvoorbeeld motion sensors van Zigbee? (schijnt een groot probleem te zijn lees: trage response).
Je verhaal over de cloud is ook duidelijk, en ik zal daar dus weinig problemen mee ondervinden.

Wat betreft je vraag over Hue en waarom ik dan wil wisselen, is dat ik meer wil doen met home automation. Nu heb ik enkel automations met motion sensors en dimmers, maar ik wil dus ook gebruik maken van deur/raamsensoren, complexere automations (die niet met Hue kunnen) en wat automations met Nvidia shield, Sonos, smart deurbel, smart plugs voor wasmachine etc.

Dit gaat allemaal net niet met de Hue app ;)
Ik heb zelf twee zigbee apparaten. Een lampje van de Ikea en een afstandsbediening ( merkt weet ik even niet). De lamp was een impuls aankoop omdat ik wilde weten of dt dat werkte. En verdomd het werkt. Goed dat ding staat een meter of twee recht tegenover homey dus echt een goede veldtest is het niet. En op dit moment hebik de ikea app er zelfs niet meer opstaan. Die lamp zit namelijk ook al aan een z-wave stekkerdoos. Dan maar niet dimmen.

De afstandsbediening heb ik een tijd geleden gekocht voor mijn vrouw zodat ze met een klik op de knop alles aan of uit kan zetten. Ook daar, dat werkt gewoon al is het daarbij wel duidelijk dat de afstandsbediending soms wakker moet worden.

Verder heb ik op dit moment de volgende zaken
  • twee zwave domitech lampen
  • twee neo coolcam bewegingssensoren
  • twee neo coolcam slimmer stekker
  • een fibaro slimme stekker
  • twee neo coolcam deursensoren
  • een fibaro deursensor
  • twee greenwave powernode 6 stekkerdozen
En op dit moment werkt dat gewoon goed. Wat ik wel merk is de verschil in kwaliteit tussen Neo coolcam en Fibaro maar dat is ook niet heel gek. Het ene is een budget china merk en het andere is gewoon een gerespecteerd merk.

Beweginssensoren eigenlijk nooit problemen mee en als ik dat al heb dan is dat omdat ik ze zelf verkeerd heb ingesteld of omdat de batterijen weer eens leeg zijn. Bijvoorbeeld een flow waarin de timings niet goed staan etc. Het is bij home automatisation gewoon goed nadenken over hoe iets logisch is en ook nog realistisch. Ik kan mijn badkamer wel helemaal vol gaan hangen met sensoren maar je kan ook gewoon een deursensor kopen. Op het moment dat die sensor iets doet -> ligt aan.

Op onze hal komen drie deuren uit. Voordeur, deur naar de woonkamer en deur naar de badkamer. Kun je moeilijk doen met 3 deursensoren en een bewegingssensor. ( als alle deuren dicht zijn en er toch beweging is dan ligt aan laten ). Of je kunt die bewegingssensor weg laten en zeggen. Als een van de deuren op staat -> ligt aan laten anders zet uit.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Jelte schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:59:
@ivootjuh Ik heb het idee dat met hetgeen je wil, je voor Homey of Home Assistant moet gaan. Waarbij Home Assistant inderdaad mogelijk wat meer configuratie vereist, maar je er uiteindelijk ook meer mee kunt (vooral meer verschillende apparaten aan je installatie hangen).

Maar met alle opties die je wilt, denk ik dat je met Homey én met Home Assistant allebei veel aan het pielen bent om het te krijgen zoals je wilt. Het ingewikkelde zit hem in de automations, niet in de koppelingen van allerlei apparaten.

Als ik jou was, zou ik Home Assistant nog eenmaal de kans geven. Installeer het (waar dan ook, want kopieer de config folder naar een nieuwe installatie en je bent over) en ga een avond stoeien. Ben je er dan niet tevreden over, koop een Homey. Lijkt me een prima uitgangspunt om mogelijk €300 - €400 uit te sparen.

En als je moeite hebt met Zwave kan het ook aan zwave liggen en niet aan Home Assistant. Zelf ga ik voor wifi apparaten en Zigbee (Hue en Tradfri bijvoorbeeld).
Ik heb dit inderdaad wel in mijn hoofd. Het volgende punt komt dan alleen weer aan bod.
Ik heb dus regelmatig problemen ondervonden met de setup van mijn zwave stick van AeonLabs.
Nu weet ik inmiddels hoe dat werkt en krijg ik dat redelijk snel weer werkend, maar;

Ik heb dus ook veel Zigbee spullen en lees dan overal verhalen dat de Conbee stick veel problemen heeft als deze op een USB 3.0 poort aangesloten wordt (die op mijn NAS zit), en je dus een USB 2.0 verlengkabel moet kopen, mede ook omdat je de USB stick ergens vrij wilt hebben hangen om interference tegen te gaan. Alleen dit soort dingen geven mij al weer de kriebels, omdat het met de Zwave stick ook niet plug and play was. Ik zie mezelf dan weer uren lang klooien en andere hubs en kabels bestellen om dit aan de praat te krijgen.

En misschien is dit helemaal niet meer relevant en zijn dit soort problemen door updates opgelost. Ik kan hier echter geen kant en klaar antwoord op vinden. Straks geef ik namelijk weer 40 euro uit voor een USB stick en ben ik onder de streep nog meer kwijt omdat het toch ook allemaal niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ivootjuh Geen idee hoe het met die stick en een NAS zit. Ik gebruik een Conbee in combinatie met mijn NUC en de standaard Zigbee integratie in HA (sinds een paar maanden volwassen) en dat werkt vlekkeloos. Via de interface eenvoudig zigbee apparaten koppelen.

Zoals gezegd, geen ervaring met zwave, daar kan ik je dus niet bij helpen.

Heb je een Pi liggen (liefst een 3 of 4, maar een 2 gaat ook)? Probeer het daarop, dat werkt waarschijnlijk soepeler dan op een NAS, omdat je gelijk het hele ecosysteem installeert op een dedicated apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
ivootjuh schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:10:
[...]

Ik heb dit inderdaad wel in mijn hoofd. Het volgende punt komt dan alleen weer aan bod.
Ik heb dus regelmatig problemen ondervonden met de setup van mijn zwave stick van AeonLabs.
Nu weet ik inmiddels hoe dat werkt en krijg ik dat redelijk snel weer werkend, maar;

Ik heb dus ook veel Zigbee spullen en lees dan overal verhalen dat de Conbee stick veel problemen heeft als deze op een USB 3.0 poort aangesloten wordt (die op mijn NAS zit), en je dus een USB 2.0 verlengkabel moet kopen, mede ook omdat je de USB stick ergens vrij wilt hebben hangen om interference tegen te gaan. Alleen dit soort dingen geven mij al weer de kriebels, omdat het met de Zwave stick ook niet plug and play was. Ik zie mezelf dan weer uren lang klooien en andere hubs en kabels bestellen om dit aan de praat te krijgen.

En misschien is dit helemaal niet meer relevant en zijn dit soort problemen door updates opgelost. Ik kan hier echter geen kant en klaar antwoord op vinden. Straks geef ik namelijk weer 40 euro uit voor een USB stick en ben ik onder de streep nog meer kwijt omdat het toch ook allemaal niet lekker werkt.
Je mag producten toch binnen twee weken terug sturen? Ik zou zeggen. Koop die stick , probeer het een aantal dagen. Werkt het niet stuur dan maar terug.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Jelte schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:22:
@ivootjuh Geen idee hoe het met die stick en een NAS zit. Ik gebruik een Conbee in combinatie met mijn NUC en de standaard Zigbee integratie in HA (sinds een paar maanden volwassen) en dat werkt vlekkeloos. Via de interface eenvoudig zigbee apparaten koppelen.

Zoals gezegd, geen ervaring met zwave, daar kan ik je dus niet bij helpen.

Heb je een Pi liggen (liefst een 3 of 4, maar een 2 gaat ook)? Probeer het daarop, dat werkt waarschijnlijk soepeler dan op een NAS, omdat je gelijk het hele ecosysteem installeert op een dedicated apparaat.
Ik heb een aantal pi`s (3 modelB) maar daar waag ik me niet meer aan, dat was zo intens traag.
Ik zie nu wel dat ik Home assistant op mijn nas heb gedraaid via een community package en dat is uiteraard niet de officele app.

De enige officiele manier is via aan VM, maar dit vreet natuurlijk weer cpu en ram (al heb ik wel een 918+ met 8GB ram).

Ik ga nog even uitzoeken of ik het via docker ga doen of via VM en zal Home assistant dan nog een kans geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:16
Z-Wave zou ik wegdoen (verkopen), dat is naar mijn mening voorbijgestreefd door Zigbee de afgelopen jaren.

Ik zou kijken of je dingen wat meer kunt regelen in het eigen ecosysteem. Vooral voor de 'kritische' zaken zoals je verlichting. Ik heb dat een tijd lang buiten de Hue hub zelf om gedraait, maar op die manier heb je wel één grote SPOF. Ik heb daarom de regels voor de verlichting weer geprogrammeerd in de Hue hub, die doet het gewoon, altijd.

Overige zaken die ik wil schakelen doe ik met Node-RED en de schakelbare outlets zijn allemaal Sonoff (met Tasmota firmware). Die werken op wifi en doen het ook gewoon altijd.
Node-RED heb ik in een Docker container op m'n thuisserver draaien, maar kan ook prima op een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ivootjuh Probeer het toch eens op een pi3. Het is echt zoveel sneller geworden. Je zal versteld staan. Waar vroeger het logboek en de geschiedenis niet te doen was, is het nu ook op een Pi 3 binnen 2 seconden geladen.
Bij mijn moeder draait het op een Pi3 en dat is prima werkend, inclusief wat extra addons, zoals Adguard en een MQTT server.

Herstarten blijft wel wat traag, maar wat wil je met een pi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
@ThinkPad
Dank voor je antwoord, Ik ben het met je eens dat ik geen SPOF wil hebben, en zeker niet met verlichting.
Ook kwam ik er inderdaad achter dat Zwave toch wel minder goed werkt en vaak problemen geeft, die ik met Zigbee nog niet heb ondervonden.

Maar kun je dan bijvoorbeeld zowel de HUE sensoren in Home assistant en in de HUE app configureren, of gaat dit dan conflicten geven? Ik wil namelijk bijvoorbeeld dat mijn HUE sensoren buiten de verlichting om, nog meer automations gaan doen.

En Node red kun je ook op Home asssistant draaien, is dit dan weer makkelijker dan bijvoorbeelde de automations in Home assistant zelf? Of ben je alleen bekend met het los draaien van Node red in een docker? Ik moet dan ook even uit gaan zoeken hoe ik de Conbee usb stick moet configureren.

Het wordt bijna weer een bomen bos verhaal.... ;)

@Jelte
Hmmm....Ik heb alleen zo gigantisch vaak corupte sd kaartjes gehad met de RPI, vandaar dat ik het liever niet gebruik (overigens altijd netjes afgesloten en niet zomaar de stekker eruit getrokken)

Het fijne is dan wel weer dat de RPI een officiele package kan draaien en niet via een onofficiele docker app, plus dat het minder stroom vreet dan een VM draaien op mijn Synology.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Ik heb geen oplossing, maar het moet me toch even van het hart dat het prettig is om te zien dat anderen deze problemen ook hebben. Los alles voor elkaar krijgen lukt prima.. maar de puntjes op de i krijgen en het dan ook nog draaiend houden vind ik toch nog steeds lastig. Dit topic is een mooie opsteker om weer door te bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

ivootjuh schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:55:
[...]

Ik heb een aantal pi`s (3 modelB) maar daar waag ik me niet meer aan, dat was zo intens traag.
Ik zie nu wel dat ik Home assistant op mijn nas heb gedraaid via een community package en dat is uiteraard niet de officele app.

De enige officiele manier is via aan VM, maar dit vreet natuurlijk weer cpu en ram (al heb ik wel een 918+ met 8GB ram).

Ik ga nog even uitzoeken of ik het via docker ga doen of via VM en zal Home assistant dan nog een kans geven!
Ik heb Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 2 en het werkt vrij vlot. Ik kan me niet herkennen in de uitspraak dat het intens traag werkt. Wellicht was het voorheen trager of ligt het aan de gekozen installatie methode. Ik heb de officiële image gebruikt met alles erop en eraan.

Wat ik wel merk in vergelijking met Domoticz op een Raspberry PI 1b+ dat het schakelen van bijvoorbeeld lampen iets sneller gaat. Maar of dat aan het software of apparaat ligt weet ik niet. In elk geval een positieve vooruitgang.

In elk geval herken ik je kritiek over Home Assistant wel met betrekking tot de hoeveelheid handmatig configuratie (in het verleden). Dat is ook exact de reden waarom ik destijds niet ben overgestapt van Domoticz naar Home Assistant.

Wat ik naast dit wel merk is dat z-wave lastig te configureren blijft. Of nou ja, je hebt er weinig controle over zo heb ik het idee. HA met een overgezette Zwave USB stick pakte out-the-box het netwerk en de apparaten op (top). Alleen voor 1 apparaat heeft toch even geduurd voordat het zichtbaar werd in HA.
ivootjuh schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:17:

Maar kun je dan bijvoorbeeld zowel de HUE sensoren in Home assistant en in de HUE app configureren, of gaat dit dan conflicten geven? Ik wil namelijk bijvoorbeeld dat mijn HUE sensoren buiten de verlichting om, nog meer automations gaan doen.
Ja, Home Assistant heeft een Hue integratie. Deze koppel je dan aan de Hue bridge. Qua automation moet je natuurlijk wel rekening houden met waar je wat doet. Dus ja, dat kan conflicten geven. Maar dat is niet meer dan logisch. Home Assistant automation is geen native Hue automation.

Je kan ook aan de gang gaan met een Zigbee USB stick en dan kan je helemaal om de Hue bridge heen volgens mij. Dan wordt HA de bridge en dan loopt ook alles via HA.

[ Voor 19% gewijzigd door aex351 op 02-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@ivootjuh Ja ik gebruik de Hue bewegingssensoren ook buiten Hue. De Hue bridge kun je uitvragen via een HTTP API. Dit werkt prima. Ik denk dat een Home Assistant hier een kant-en-klare integration voor heeft om je sensoren te kunnen uitvragen.

Node-RED is wel wat meer programmeren dan Home Assistant. Dat moet je liggen. Maar Home Assistant vond ik dan weer vrij 'log' aanvoelen. Je moest het ook herstarten als je een regel had gewijzigd enzo (volgens mij is dat inmiddels aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
aex351 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:55:
[...]
Je kan ook aan de gang gaan met een Zigbee USB stick en dan kan je helemaal om de Hue bridge heen volgens mij. Dan wordt HA de bridge en dan loopt ook alles via HA.
Nofi, maar dit is typisch een voorbeeld van hoe ik het niet zou doen :X TS geeft aan op zoek te zijn naar stabiliteit, jouw oplossing is een stuk meer foutgevoelig dan het gewoon door het Hue-eigen ecosysteem te laten aansturen.

De Hue bridge kan prima zelf de verlichting aansturen, waarom wil je je dan in allerlei bochten wringen om de lampen/sensoren door iets anders te laten besturen :? De prijs van een Hue bridge hoef je het ook niet om te laten, die pik je tweedehands op voor €30 ofzo. En zoals gezegd kun je ook prima de sensoren (beweging/hoeveelheid licht/batterijniveau) uitlezen terwijl ze aan de Hue bridge gekoppeld zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 21:03
Ik lees hierboven ook voor een groot deel hoe ik het regel en er in sta.
Ik gebruik Home Assistant met een conbee stick.

Verder doe ik het liefst slimme schakelaars/dimmers achter de ouderwetse schakalaars en dommpe lampen in de socket. Dan werk die schakelaar altijd voor de betreffende lamp mocht er een netwerk (z-wave/zigbee/wifi) uitliggen dat je gebruikt. En dan kan niemand je HUE lamp stroomloos maken.

Ook is het voor iedereen thuis duidelijk hoe het werkt. Automatiseringen maken het vervolgens af, maar zijn niet noodzakelijk.

Wifi lampen en schakelaars gebruik ik liever niet tot ik ze kan scheiden van het internet.

En als alles werkt, niet updaten tot je eventueel een functionaliteit nodig hebt die niet werkt in je huidige versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

ThinkPadd schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:09:
[...]

Nofi, maar dit is typisch een voorbeeld van hoe ik het niet zou doen :X Het introduceert een stuk meer foutgevoeligheid dan het gewoon door het Hue-eigen ecosysteem te laten aansturen.

De Hue bridge kan prima zelf de verlichting aansturen, waarom wil je je dan in allerlei bochten wringen om de lampen/sensoren door iets anders te laten besturen :? De prijs van een Hue bridge hoef je het ook niet om te laten, die pik je tweedehands voor €30 ofzo.
Ja, zodat je alles via Home Assistant kan doen. En niet verschillende bridges nodig hebt voor allerlei verschillende apparaten. Zelf heb ik ook nog de Hue bridge in gebruik. Zo'n stick heb ik hier liggen maar nog niet in gebruik.

Met z-wave producten doen we het over het algemeen net zo toch. Misschien is dit dan de reden waar de uitspraak vandaan komt dat Zigbee stabieler/makkelijker zou zijn. Omdat men sneller gebruik (moet) maken van een officiële bridge. Terwijl bij zwave de USB stick/protocol al veel eerder opengebroken was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ja corrupte kaartjes zijn een issue met de raspberry Pi helaas. Zelf ook al eens last van gehad. Maar om uit te proberen dus een prima optie. En zoals gezegd, je zet de hele installatie zo over naar een andere instantie.

NodeRed is simpelweg een andere manier om te automatiseren. Ik doe het zelf ook, omdat het visueel is en dat vind ik fijn. Moeilijker? Nee, wel anders en het heeft een leercurve.
Je kunt het als je Home Assistant met Supervisor draait (zoals direct op een Raspberry Pi of een NUC) direct als addon installeren en dan kun je gelijk bezig met automatiseren.

Wel of niet een aparte zigbee bridge is een keuze. Zo'n conbee stick kan eigenlijk alle zigbee apparaten aan. Een brdige van een fabrikaat is toch wat beperkter. Zelf ben ik na een Hue bridge ook voor een conbee stick gegaan. Koppelen gaat eenvoudiger als je het mij vraagt (nu alleen Hue en tradfri hier in huis trouwens)

En ik kan je hier mijn hele installatie gaan uitleggen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om jouw keuze. En ik zou het zonde vinden als je enkele honderden euro's uitgeeft op basis van ervaringen met Home Assistant uit het verleden. Als je het nu nog steeds niets vind (en dat kan ;)), dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Ja, zodat je alles via Home Assistant kan doen
Als je meerdere merken in huis hebt dan is dat inderdaad een reden om voor HA te kiezen, of Homey of Domoticz. Maar zolang je dat NIET hebt is het niet nodig. Tenzij je dingen wil die de standaard Hue integratie niet kan. Als je dat wil dan kijk je dus naar systemen die dat wel kunnen en dan komen we terug bij de vraag van de TS.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
EDIT: Onderstaande is opgelost. Geen idee hoe, maar na het inloggen op de router (waar ik dus wel de VM machine zag staan) werkte het ineens.

------------------------------------------------------------------

Dit is alweer een beetje wat ik bedoel......

Ik dacht ik ga voor een veilige optie en kies voor een kant en klare VM package in Synology VM manager (officieel en wel, dus wat kan er mis gaan)

Ik krijg de package echter nog niet aan de praat.... Ik wil mijzelf toch niet echt geen leek noemen, maar loop toch geregeld tegen dit soort dingen aan! Frustratie 1 is alweer gestart....

Ik krijg overigens geen ip adress te zien in VM manager (terwijl ik wel een ip adress ingesteld heb)
Ik heb onderstaande tutorial gevolgd.

https://www.inspectort.eu...stant-op-een-synology-vm/

-------------------------------------------------------

@Jelte
Mijn volgende stap is dus dat ik een aantal slimme stekkers wil aanschaffen die mijn een signaal kunnen geven zodra er stroom doorheen gaat (voor wasmachine e.d.) Ik heb 2x een innr sp120 stekker, maar voor deze stekkers heb ik dan dus wel een Conbee stick nodig. Of is er een handigere/betere manier om dit soort meldingen te krijgen?

Misschien een zwave stekker, aangezien ik al een zwave stick tot mijn beschikking heb. Of zou je, zoals meerdere mensen al aangaven, proberen om van zwave af te blijven en volledig over te gaan om Zigbee?

[ Voor 42% gewijzigd door Wachten... op 02-11-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ivootjuh Dat is een hele andere discussie.
Ik zelf ga voor wifi of zigbee apparaten. Vooral Shelly en Ikea.
Zwave heeft niet mijn voorkeur, maar dat is vooral vanwege de prijs. Technisch gezien heb ik er geen ervaring mee.

Probeer eerst je Hue werkend te krijgen en daar je zigbee apparaten aan te koppelen. Als dat werkt, mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Jelte

Wat me al wel gelijk opvalt, is dat ik dus nu ook mijn motions sensors zie in de HUE configuratie binnen Home assistant. Dit is iets wat ik voorheen nooit kreeg, ik kreeg toen enkel de lampen te zien.

Ik zie overigens ook de Innr smart plugs, maar ik ga er vanuit dat ik hiermee niet voor elkaar kan krijgen dat hij stroom meet in Home assistant, aangezien deze via de HUE bridge gekoppeld zijn? Of kan ik er nu wel meer mee omdat het in de Home assistant staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Als de elektra niet meegegeven wordt via de Hue api, dan wordt het lastig. Maar anders staat het vast al wel in HA? Je hebt hem al gekoppeld, dus moet je kunnen zien wat er meegegeven wordt.
De Cobee stick zou wel die elektra data mee moeten geven. Dan vermoed ik dat de Hue Bridge dat ook wel moet kunnen.

Maar begin is dus al positief. Dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Jelte

Ik zie enkel een aan/uit functie, Hue ziet het als een lamp, dus helaas geen mogelijkheid om stroom te meten, dat is jammer.

Het lampen stuk gaat dus tot nu toe wel lukken (mits alles stabiel blijft)
Ik wil dus nu wel een stap verder gaan waar ik een half jaar geleden ook mee bezig wilde zijn. Ik wil het enkel gelijk goed doen, dus ga dan misschien toch maar eens kijken welke zigbee stekker ik kan gaan gebruiken en dan toch ook maar een Conbee stick aanschaffen.

Zwave ga ik dan maar proberen te vermijden als ik het zo begrijp uit de verhalen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
De zigbee stekker van de Ikea werkt hier in ieder geval goed met de Conbee stick. Maar die heeft geen energiemeting.
Zelf gebruik ik dus veel shelly switches achter stopcontacten en schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:11
Jelte schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:55:
Ik zou toch bij home assistant blijven. Het wordt snel ontwikkeld en daarmee wordt het ook snel volwassener.
Voor elke release draai ik een check of mijn configuratie compatibel. En de laatste 5 releases ofzo hoefde ik niets te wijzigen. En alles bleef werken.
[...]
OT: hoe doe je die "pre-upgrade check" in HA? (heb het niet kunnen vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Je moet de Supervisor optie in je menu hebben (die krijg je bij de standaard Raspberry Pi en NUC installaties).
Daar kun je allerlei add-ons installeren. Één daarvan is Check_Config.
Als je die start, wordt er op de achtergrond gechecked of je huidige configuratie compatibel is met de nieuwst beschikbare versie. Zo niet wordt aangegeven waar je probleem zit. In het verleden ging ik dan op zoek in de releasenotes wat de wijzigingen exact zijn. Maar dat is dus al even geleden.

NodeRed staat daar ook tussen, alsook een auto-backup naar Google Drive. Erg nuttig voor de Raspberry Pi met brakke sd-kaartjes. En ook de VScode addon is erg fijn als je meer in de yaml code moet duiken.
https://github.com/home-assistant/hassio-addons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Jelte schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:20:
De zigbee stekker van de Ikea werkt hier in ieder geval goed met de Conbee stick. Maar die heeft geen energiemeting.
Zelf gebruik ik dus veel shelly switches achter stopcontacten en schakelaars.
Zijn die Shelly 1PM dan wel geschikt achter een stopcontact voor wasmachine en droger?

Ik las namelijk wat horror verhalen van sonoff wat betreft het doorbranden van die modules. Het laatste wat ik wil is problemen met brandgevaar natuurlijk.

Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ivootjuh de Shelly 1 is gemaakt en getest op 16A. En 16A is hetgeen je uit een normaal stopcontact kunt krijgen. Sterker nog uit één groep. Dus als je installatie voldoet aan de NEN1010 zou die shelly 1 (PM) daar geen enkele moeite mee moeten hebben.
Ik moet zeggen dat ik mijn shellies meer gebruik voor het schakelen van lampen en niet van grote apparaten. Maar heb ook geen verhalen gehoord van doorbrandende shellies.
Als je het niet vertrouwd om het in te bouwen in een stopcontact (of het kan niet). Je hebt ook een slimme stekker met energiemeting van Shelly. Die is mag ook 16A en hangt in ieder geval vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
ivootjuh schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:10:
[...]

Ik heb dus ook veel Zigbee spullen en lees dan overal verhalen dat de Conbee stick veel problemen heeft als deze op een USB 3.0 poort aangesloten wordt (die op mijn NAS zit), en je dus een USB 2.0 verlengkabel moet kopen, mede ook omdat je de USB stick ergens vrij wilt hebben hangen om interference tegen te gaan.
Ik heb de Conbee stick in een USB 3.0 poort zitten van mijn Intel NUC en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Sterker nog, de NUC staat in een kast onder mijn tv op 30 cm afstand van een TP-Link Deco en alles werkt nog steeds perfect.

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-09 09:55
@ivootjuh Ik heb precies hetzelfde.

Ben van Homey naar Openhab naar home assistant naar homey en weer naar home assistant gegaan en het is het allemaal net niet voor mij.
Afgelopen weekend een hubitat besteld.

Werkt zonder internet/cloud.
Alles in 1 zoals homey.
Actieve community.
Niet duur vergeleken met homey. (€137 inc. verzenden)
Dashboard. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:42
Idanue schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:44:

Ben van Homey naar Openhab naar home assistant naar homey en weer naar home assistant gegaan en het is het allemaal net niet voor mij.

Alles in 1 zoals homey.
Actieve community.
Dashboard. *O*
En waar zit het verdienmodel van zoiets in dan?
Vroeg of laat zal een een subscription model aankomen of zal het bedrijf je gegevens verkopen.
Bij Homey is dit eerste al het geval. Nu gaat het bij Homey om een euro per maand wat niet veel is, maar het zal mij niets verbazen dat dit later duurder wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Ik zat even te twijfelen of ik mijn ervaring zou delen, maar toch maar even kort doen, niet alles wat ik ervaren heb is beschreven.

Ik ben begonnen met Samsung SmartThings, gewoon om even te proeven aan domotica. Kijken of het wat is. Begonnen met sensoren van Xiaomi, die daarmee goed en eenvoudig zonder problemen te koppelen waren. Ik was erg tevreden, maar wilde meer, Samsung is erg beperkt in koppelmogelijkheden, dus overgestapt naar Domoticz.

Met Domoticz veel kunnen koppelen. Je kunt zelf scripten, vrijwel alles is te koppelen en het is een vrij compleet systeem. Uiteindelijk toch overgestapt omdat ik op een gegeven moment 4 controllers in mijn meterkast had liggen (Kaku, Zwave, Xiaomi, Ikea). Dat vond ik wat gortig worden. Daarnaast was een update vanuit Domoticz niet altijd even goed gegaan, dus dat kostte ook frustratie. Ik zag de meerwaarde van de vele instelmogelijkheden, maar het maakte het wat complex. Ook voor de rest van het gezin wat lastig en de integratie met de Google Home in mijn speakers liet enorm te wensen over.

Overgestapt (nu 2 jaar geleden) naar Homey omdat de meeste protocollen daar mee te koppelen waren. Helemaal gelukkig ben ik niet, maar wel tevreden genoeg.

Voordelen ten opzichte van eerdere setups:
- Veel apps vanuit community (niet allemaal vlekkeloos, maar wel veel. Voordelen van de apps is dat ze eenvoudig te gebruiken zijn in de flows
- Apparaten eenvoudig te koppelen. Xiaomi apparaten koppelen lukt meestal, maar er zijn een paar apparaten die ik gewoon niet gekoppeld krijg (bewegingssensor, button, temp sensor, deur sensor). Waarom ze niet gekoppeld krijg is een raadsel. Een andere sensor van exact hetzelfde type koppelt vervolgens weer zonder problemen.
- Flows heel eenvoudig te maken, heb vrijwel elke flow die ik bedacht had nog kunnen maken.
- Je hebt in het algemeen de dure pro versie niet nodig, bij mij werkt alles vlekkeloos zonder de extra memory
- Ziet er leuk uit en je hebt geen extra hardware controllers nodig voor veel te koppelen sensoren en schakelaars en rookmelders (fibaro).
- Prettige en overzichtelijke app.

Nadelen:
- De al eerder te koppelen Xiaomi producten gaat niet altijd vlekkeloos, soms gewoon niet.
- Heb een onbekender merk Wifi lamp, die is niet te koppelen, maar gelukkig snapt Google home die lamp wel, maar dus niet in een flow te gebruiken.
- Volgens mij voor Philips Hue wel een controller nodig, maar nog niet geprobeerd.
- Webinterface is een aantal jaar terug los gelaten om alles te regelen, flows kan je nog wel inrichten, maar werkt beter via de app. Je hebt dus wel een smartphone of tablet nodig.
- Koppelen P1-slimme meter werkt niet, heb je een tussenstation (domoticz) voor nodig om werkend te krijgen

Dat is in vogelvlucht een beetje mijn ervaring. Als je vragen hebt wil ik die graag voor je beantwoorden.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Ik haak nog even aan op @mmniet .
Ik ben met een homey begonnen toen ze net begonnen uitleveren.
Ondertussen herstart hij eigenlijk alleen nog maar voor een firmware update (of als de stop eruit vliegt vanwege een enthousiaste versterker)
Stabiliteit ben ik zeker tevreden over.

Ik gebruik hier Hue lampen zowel met als zonder bridge.
'met' omdat ik dan ook de standaard functionaliteiten van Hue kan gebruiken. De dimmers met 4 scenario's en de hue app.
'zonder' omdat ik dan het zigbee netwerk wat kan uitbreiden, zodat sensoren op batterijen binnen bereik blijven.
Beide situaties zijn prima in flows binnen homey op te nemen. Wel in dit geval een merkbaar verschil in reactiesnelheid van een bewegingssensor met daarop een lamp aanzetten.

Xiaomi aqara sensoren/drukknoppen tot nu toe geen probleem om zonder eigen bridge rechtstreeks tegen homey te koppelen (n=1)(wel veel enthousiaste medegebruikers)

Verder nog een enphase installatie aan gekoppeld (omdat het kan, doe er verder nog niets mee via homey)
Somphy rolluiken (oude standaard)
Unifi is gekoppeld (ook omdat het kan)
Klik aan klik uit schakelaars.
Thermosmart thermostaat.
IKEA tradfri (ook deze met en zonder bridge gekoppeld)
ELRO schakelaars.
Nog wat zwave materiaal, maar dat ga ik denk ik wel afbouwen. Wil hier niet lekker werken. Ik verdenk de sensoren/schakelaars.

Overall best tevreden met een homey als centrale hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:25
pirke schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:40:
De belangrijkste apps (waaronder deze) worden door de makers van Homey zelf bijgehouden, maar dat is dus geen garantie op een snelle reactie bij dit soort wijzigingen. Dat heeft mij mening van Homey wel nadelig beïnvloed zullen we maar zeggen. Dat gezegd hebbende, verder werkt ie prettig.
We wachten pas 2 jaar op een werkende Plugwise app. Overgenomen en compleet verkl**t door Athom. Een schande, maar het interesseert ze geen reet. En dat is niet de enige keer.

Ik heb een Homey, maar als ie kapot gaat schop ik hem letterlijk van het balkon. Het is dat ik geen 299 euro wil weggooien als het deels werkt, maar ben er zeer ontevreden over en heb spijt van mijn aankoop en de op advies van Athom gekochte Plugwise Anna.

Mijn advies, blijf ver weg van Homey.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

Wat is precies de rol van de 'community' bij het up-to-date houden van de apps/integraties bij Homey? Kan de community bijvoorbeeld ook wijzigingen aanbrengen in 'officiële' apps/integraties en in hoeverre is alles open-source dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
aex351 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 01:04:
Wat is precies de rol van de 'community' bij het up-to-date houden van de apps/integraties bij Homey? Kan de community bijvoorbeeld ook wijzigingen aanbrengen in 'officiële' apps/integraties en in hoeverre is alles open-source dan?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik gekeken heb maar zover ik weet zijn veel apps door Athom closed source. Er is wel een github repo maar die is er alleen maar om bugs te vangen. Dat gezegd is het ook mogelijk voor de community om bij te dragen. Sommige apps hebben een community tegenhanger omdat de athom versie niet goed werkt of omdat er bugs niet tijdig worden opgelost.

Of dat dit goed werkt of problemen veroorzaakt weet ik zo niet aangezien ik daar geen ervaring mee heb. De apps die ik heb werken allemaal zoals ik zou verwachten. Er is een app waar Athom in het verleden een potje van heeft gemaakt en dat is de app voor de greenwave producten. Offiiceel hebben ze daar de energie/stroomverbruik uit gehaald om dat het apparaat teveel data naar homey zou sturen en daardoor Homey instabiel werd. Dat vond ik in het begin toen de nieuwe versie uitkwam heel irritant maar nu een jaar of wat later kan het mij niet meer boeien. De hoofdfunctionaliteit , het aan/uit zetten van apparaten per aansluiting, werkt nog gewoon en daar gaat het mij uiteindelijk om.
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:20:
[...]

We wachten pas 2 jaar op een werkende Plugwise app. Overgenomen en compleet verkl**t door Athom. Een schande, maar het interesseert ze geen reet. En dat is niet de enige keer.

Ik heb een Homey, maar als ie kapot gaat schop ik hem letterlijk van het balkon. Het is dat ik geen 299 euro wil weggooien als het deels werkt, maar ben er zeer ontevreden over en heb spijt van mijn aankoop en de op advies van Athom gekochte Plugwise Anna.

Dus omdat er een fabrikant ( als ik het zo lees) niet wordt ondersteund terwijl dat wel door Athom is aanbevolen zeg je dus dat het een kutproduct is ( excuse voor mijn woorden). Als het werkelijk zo erg is waarom heb je hem dan niet al lang vervangen? Dat geld heb je toch al uitgegeven dus dat komt ook niet meer terug?. Ik heb zomaar het idee dat er meer aan de hand is dan alleen maar 'plugwise'. Als ik zo snel naar de app store kijk zie ik dat daar ook een officiele plugwise app staat gemaakt door Plugwise. Die is niet meer te gebruiken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat is natuurlijk wel het voordeel van Home Assistant. Alles is opensource, dus werkt iets niet, dan is er altijd wel iemand die het oppakt om het te laten werken.
Domoticz is volgens mij ook open source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 12:09
Jelte schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:53:
Dat is natuurlijk wel het voordeel van Home Assistant. Alles is opensource, dus werkt iets niet, dan is er altijd wel iemand die het oppakt om het te laten werken.
Gefeliciteerd!

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

@TheFes Gefeliciteerd?

Anyways, open source is niet heilig. Als je wat meer exotische merken hebt gaat de support overal tegenvallen. welke controller je ook gebruikt. Als je handig bent met programmeren kan je op elke platform terecht al denk ik dat je vanuit de community het meeste hulp zal krijgen in de grote opensource projecten (Home Assistant en Domoticz). Het maakt dus uiteindelijk niet zo veel uit wat je kiest als je op een platform kunt ontwikkelen, dan heb je mensen die wat kunnen maken of jezelf.

Voor mij was de grote vraag tussen Domoticz of Homey destijds. De vraag die ik mijzelf stelde was:
Wat wil ik connecteren en hoe gebruiksvriendelijk wil ik het systeem hebben?

ik zit in de software ontwikkeling, maar vind het prettiger om gebruiksvriendelijke producten voor de gemiddelde user te hebben. Ik ben immers niet de enige in huis en Homey gaf me betere integratie met andere platforms zoals Google Assistant.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Jelte schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:53:
Dat klopt. Dat is een voordeel. Bij Homey is er een groot deel opensource ( heel veel apps zijn verplicht opensource). Maar daar zie je toch ook de keerzijde. Als de ontwikkelaar er geen zin meer in heeft ( ik kijk dus even naar mijzelf..) dan houdt het gewoon op en dan is het lastig om iemand anders te vinden die de app nog wil onderhouden. Dat zal bij HA niet anders zijn al is de community daar waarschijnlijk een stukje actiever omdat de filosofie anders is. Homey is een systeem voor de massa maar staat met één been in de kamer van de tweaker..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:25
Webgnome schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:33:
[...]
Dus omdat er een fabrikant ( als ik het zo lees) niet wordt ondersteund terwijl dat wel door Athom is aanbevolen zeg je dus dat het een kutproduct is ( excuse voor mijn woorden). Als het werkelijk zo erg is waarom heb je hem dan niet al lang vervangen? Dat geld heb je toch al uitgegeven dus dat komt ook niet meer terug?. Ik heb zomaar het idee dat er meer aan de hand is dan alleen maar 'plugwise'. Als ik zo snel naar de app store kijk zie ik dat daar ook een officiele plugwise app staat gemaakt door Plugwise. Die is niet meer te gebruiken?
Was het maar zo makkelijk allemaal.

Op advies van Athom heb ik een Plugwise Anna gekocht. Die boden ze aan voor € 100 omdat ze Google NEST niet meer konden ondersteunen. Op dat moment was er een Homey App van Plugwise BV welke prima werkte.

Vervolgens heeft Athom deze app overgenomen van Plugwise, om onduidelijke redenen. Deze app hebben ze vervolgens deprecated verklaard, je kan deze app hier nog vinden maar niet installeren: https://github.com/athombv/com.plugwise

Vervolgens is Athom zelf iets gaan knutselen, dit heeft geresulteerd in de app die je nu in de AppStore ziet en kan vinden op GitHub (https://github.com/athombv/com.plugwise.adam). Deze app werkt niet goed en je mist belangrijke features van de Anna die er in de oude app wel inzaten. Om onverklaarbare redenen staat er nu weer dat de app door PlugWise BV gebouwd wordt, daar stond Athom tot 4 maanden geleden.

Vervolgens is er iemand heel hard aan het werk gegaan, een user genaamd synegic (zie https://github.com/athombv/com.plugwise.adam/pull/6) om een paar simpele regels code toe te voegen en de app bruikbaar te maken. Dit is gebeurd in mei 2019 (!!) en tot op heden vind Athom het teveel moeite om dit even te reviewen en door te zetten. Waarmee we dus al tijden zonder fatsoenlijke app zitten. Een app die bij een hoop mensen Anna niet eens kán koppelen en bij andere mensen (zoals mij) geen enkele functionaliteit bieden.

Mijn keuze is nu om Anna los te gebruiken en dus geen € 299 (Homey) en € 100 (Anna) weg te donderen. Puur economische overweging. Maar genoeg reden om Homey bij iedereen af te raden wat mij betreft, dit is hoe ze met hun gebruikers (klanten!) omgaan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:10

MsG

Forumzwerver

Zelf Domoticz jarenlang gehad (nog steeds voor P1-logging). Tussendoor een Homey gehad en nu al tijden homeassistant heerlijk stabiel op een NUC draaien. Ik heb een hekel aan onnodige fabrikant-blackboxes (inclusief onnodig stroomverbruik), dus werk zelf echt op protocolbasis zonder enige gateway, veelal middels Zigbee-technologie. Complexere automations maak ik in nodered, gezien dat zich er goed voor leent.

Bij de Homey kon je in theorie veel, maar werkte niks echt goed. Bovendien werd voice opeens afgeschoten, terwijl dat heel vaak mijn entry point is voor bediening.

Welk systeem je ook kiest, zou ik er voor zorgen dat je voor een bepaald protocol kiest, en daar op protocolniveau mee praat. Dus niet allerlei internet-nodig-hebbende blackboxes er tussen, waar een Homey of een HomeAssistant weer mee moet praten, maar gewoon rechtstreeks contact met de sensor/lamp/etc.

Bij Homey moet je jezelf naar mijn idee al heel gauw in hoepels wringen om dingen te doen, met allerlei virtuele knop-constructies, omdat een iets complexere flow gewoon niet te maken is.

En update ook niet zomaar blind van alles. Bij HomeAssistant maak ik altijd een snapshots, en ik scan met de configuratietool of er niks gaat breken. Daarnaast loop ik liever ietsje achter, omdat er altijd nog wel iets achter wegkomt na een update.
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:20:
[...]

Zet hem op Marktplaats/V&A en je bent hem zo kwijt hoor.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
Even een update: Ik lees al jullie berichten, maar zal even algemeen reageren. Ik ben blij om te zien dat ik niet de enige ben die tegen diverse problemen aanloopt.
Bedankt @Jelte dat je net dat zetje in mijn rug hebt gegeven, waardoor ik Home assistant weer uit de kast heb getrokken. Ik ga het nu overigens wel iets anders gebruiken dan voorheen.

Hoe gebruik ik Home assistant (mede door jullie berichten) nu t.o.v. een half jaar geleden?
Ik ben ditmaal met een iets andere insteek in Home Assistant gedoken. Voorheen wilde ik werkelijk alles erin hebben en alles via die app bedienen en in kunnen zien. Mede door het bericht van @ThinkPad, over SPOF (oftewel, niet heel je domotica af laten hangen van 1 systeem). Ben ik anders gaan kijken naar mijn systeem. Ook draai ik nu de officele Home assistant via VM in mijn Synology met behulp van de onderstaande tutorial:

Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben en hun voordeel uit doen. Alleen het idee al van de onderstaande punten geeft mij veel rust en overzicht.
  1. Ik zie verlichting nu echt als de basis domotica in huis, wat altijd moet werken, en waar ik heel snel dingen in aan kan passen mocht er iets niet lekker werken. Of je nou al je verlichting via Hue, Sonoff, Shelly of iets anders laat lopen, probeer het zoveel mogelijk door 1 systeem/app te laten lopen los van Home Assistant. Zo weet je altijd waar je moet zijn en kun je enorm snel dingen aanpassen of veranderen, zonder dat het nadelig effect heeft of kan hebben op de rest van je domotica. Ikzelf heb alles van Hue, dus laat dit lekker via de Hue Bridge lopen. Dit werkt hier al 4 jaar lang super stabiel en nooit problemen mee ondervonden. Het stukje basis verlichting en bewegingssensoren kan ik dus van mijn lijst afstrepen.
  2. Home Assistant ga ik gebruiken voor wat andere automations en wat dingen proberen en ermee spelen. Doordat de verlichting (wat het belangrijkste is in ieder huis) gewoon via Hue loopt, hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Ik kan dan doen en laten wat ik wil, en iedere automation die lekker gaat werken binnen Home Assistant is dan mooi meegenomen. Dit gaat mij in ieder geval heel wat frustratie en een ontevreden vriendin schelen ;)
Hoe denk ik dan nu over Homey?
Homey is opzich nog niet helemaal uit mijn hoofd, aangezien er best wat potentie in zit.
Echter weet ik ook wat voor een zeikerd ik kan zijn, en voor 300 euro moet zoiets voor mij echt enorm goed en stabiel werken. Ik zie dit echt als een product waarvan de basis zo enorm goed moet zijn, en dat is het gewoon niet als ik alle verhalen lees en hoor.
Dat je dan ook nog extra moet betalen (ook al is het maar 10 euro per jaar) om een backup te kunnen maken, doet mij vermoeden dat er op den duur meer abonnement kosten gaan komen. Dit is uiteraard een aanname die ik doe, maar van abonnements kosten wil ik ver uit de buurt wil blijven.

Toen het bedrijf net begon, was hun intentie om de ideale hub te maken die alles kon. Als ik de verhalen zo lees en hoor, dan is het een redelijk product, maar echt nog niet waar het moet zijn. Pas zodra abonnements vormen weg zijn, en alles in de basis enorm goed en stabiel werkt, ga ik er wellicht eens opnieuw naar kijken, mits ik dan al niet helemaal verkocht ben aan Home Assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 03-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Idanue schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:44:

Alles in 1 zoals homey.
Actieve community.
Dashboard. *O*
Als ik dat dashboard zie, en dan zie dat je icoontjes niet eens kan wisselen, maar bij verplaatsen naar een "gebruikte" tile die gewoon erachter verdwijnen... Dat is nu niet echt iets dat hoopvol lijkt IMHO. O-)
Dat is Alpha-software-level IMHO.

Ben wel benieuwd wat niet lekker werkte en waarom Hubitat dat gaat oplossen? Momenteel zelf nog een IKEA hub, met ikea verlichting. Maar het blijft onhandig met die motion sensors... dus ook aan het kijken wat een handigere oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
ivootjuh schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:41:
Even een update: Ik lees al jullie berichten, maar zal even algemeen reageren. Ik ben blij om te zien dat ik niet de enige ben die tegen diverse problemen aanloopt.
Bedankt @Jelte dat je net dat zetje in mijn rug hebt gegeven, waardoor ik Home assistant weer uit de kast heb getrokken. Ik ga het nu overigens wel iets anders gebruiken dan voorheen.

Hoe gebruik ik Home assistant (mede door jullie berichten) nu t.o.v. een half jaar geleden?
Ik ben ditmaal met een iets andere insteek in Home Assistant gedoken. Voorheen wilde ik werkelijk alles erin hebben en alles via die app bedienen en in kunnen zien. Mede door het bericht van @ThinkPad, over SPOF (oftewel, niet heel je domotica af laten hangen van 1 systeem). Ben ik anders gaan kijken naar mijn systeem. Ook draai ik nu de officele Home assistant via VM in mijn Synology met behulp van de onderstaande tutorial:

Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben en hun voordeel uit doen. Alleen het idee al van de onderstaande punten geeft mij veel rust en overzicht.
  1. Ik zie verlichting nu echt als de basis domotica in huis, wat altijd moet werken, en waar ik heel snel dingen in aan kan passen mocht er iets niet lekker werken. Of je nou al je verlichting via Hue, Sonoff, Shelly of iets anders laat lopen, probeer het zoveel mogelijk door 1 systeem/app te laten lopen los van Home Assistant. Zo weet je altijd waar je moet zijn en kun je enorm snel dingen aanpassen of veranderen, zonder dat het nadelig effect heeft of kan hebben op de rest van je domotica. Ikzelf heb alles van Hue, dus laat dit lekker via de Hue Bridge lopen. Dit werkt hier al 4 jaar lang super stabiel en nooit problemen mee ondervonden. Het stukje basis verlichting en bewegingssensoren kan ik dus van mijn lijst afstrepen.
  2. Home Assistant ga ik gebruiken voor wat andere automations en wat dingen proberen en ermee spelen. Doordat de verlichting (wat het belangrijkste is in ieder huis) gewoon via Hue loopt, hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Ik kan dan doen en laten wat ik wil, en iedere automation die lekker gaat werken binnen Home Assistant is dan mooi meegenomen. Dit gaat mij in ieder geval heel wat frustratie en een ontevreden vriendin schelen ;)
Hoe denk ik dan nu over Homey?
Homey is opzich nog niet helemaal uit mijn hoofd, aangezien er best wat potentie in zit.
Echter weet ik ook wat voor een zeikerd ik kan zijn, en voor 300 euro moet zoiets voor mij echt enorm goed en stabiel werken. Ik zie dit echt als een product waarvan de basis zo enorm goed moet zijn, en dat is het gewoon niet als ik alle verhalen lees en hoor.
Dat je dan ook nog extra moet betalen (ook al is het maar 10 euro per jaar) om een backup te kunnen maken, doet mij vermoeden dat er op den duur meer abonnement kosten gaan komen. Dit is uiteraard een aanname die ik doe, maar van abonnements kosten wil ik ver uit de buurt wil blijven.

Toen het bedrijf net begon, was hun intentie om de ideale hub te maken die alles kon. Als ik de verhalen zo lees en hoor, dan is het een redelijk product, maar echt nog niet waar het moet zijn. Pas zodra abonnements vormen weg zijn, en alles in de basis enorm goed en stabiel werkt, ga ik er wellicht eens opnieuw naar kijken, mits ik dan al niet helemaal verkocht ben aan Home Assistant.
Goed dat je voor jezelf een keuze hebt kunnen maken. Ik denk echter dat wat betreft Homey/Athom de hoop op moet geven dat de abbonnementen er uit gaan. Immers ze verkopen het product a 300 euro. Maar daarnaast moet de schoorsteen wel roken. En ik kan eigenlijk alleen bedenken dat door het introduceren van abbonementen je daar voor kunt zorgdragen.

En de ideale hub? Die bestaat simpelweg niet. Over elk systeem valt wel iets te mekkeren. Al is het natuurlijk bij een systeem wat 300 euro kost logisch dat je daar ook meer van mag verwachten dit i.t.t. een systeem als Domoticz oid dat in principe gratis is ( ok je moet een rpi kopen.)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Webgnome schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:04:
[...]

Goed dat je voor jezelf een keuze hebt kunnen maken. Ik denk echter dat wat betreft Homey/Athom de hoop op moet geven dat de abbonnementen er uit gaan. Immers ze verkopen het product a 300 euro. Maar daarnaast moet de schoorsteen wel roken. En ik kan eigenlijk alleen bedenken dat door het introduceren van abbonementen je daar voor kunt zorgdragen.

En de ideale hub? Die bestaat simpelweg niet. Over elk systeem valt wel iets te mekkeren. Al is het natuurlijk bij een systeem wat 300 euro kost logisch dat je daar ook meer van mag verwachten dit i.t.t. een systeem als Domoticz oid dat in principe gratis is ( ok je moet een rpi kopen.)
Ja wat de knoop voor mij doorhakte was dat ik voor 300 euro zoveel goede spullen kopen....
Dan hoef ik ook geen goedekope chinese spullen kopen, maar borduur ik lekker voor een op goed super stabiel Hue systeem.

Dan koop ik naast mijn Zwave stick nog wel een Conbee stick van 38 euro, en kan ik volledig experimenten in Home assistant, zonder dat het ten kosten gaat van onze basisfuncties in huis.

Dat de ideale hub niet bestaat, dat weet ik. Ik formuleerde het wat verkeerd. Zoals je al zei, verwacht ik gewoon meer van 300 euro, en niet forums vol met drama verhalen over basisfuncties die niet werken, of flows die verdwijnen, vandaar waarschijnlijk de backup functie voor 10 euro per jaar, omdat ze zich hier zelf ook beuwst van zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

Webgnome schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:04:
[...]
Inderdaad. Het is ook maar waar je zin in hebt. Een Raspberry Pi met alles erop en eraan kost ook al snel 60-80 euro. En dan niet te vergeten hoeveel tijd je er zelf nog aan kwijt bent om alles in te stellen en bij te houden. Dus van een Homey mag je out-the-box wel wat stabiliteit verwachten. En tegelijkertijd een bepaalde mate van gebruiksvriendelijk en functionaliteit. Alleen wanneer je dan leest hoe ze met een pull request omgaan (hierboven) dan ben je toch bijna zeker geneigd om dat product links te laten liggen. Zeker als mocht blijken dat dit geen enkel geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 23:37
Je wilt in mijn ogen voor zoiets gewoon niet afhankelijk zijn van één commercieel bedrijf. Ik ben al jaren aan het aanklooien met Home Assistant i.c.m. (o.a. Z-wave) en heb het inmiddels aardig stabiel draaien. Mijn tips:
  • Na tientallen crashes op Raspberry Pi door gare SD kaarten geswitcht naar een Odroid C2 met eMMC geheugen... veel stabieler en ook nog wat sneller.
  • Regel automatische backup naar bijvoorbeeld Google Drive in. Mocht de boel crashen, dan ben je zo weer online.
  • Kijk zeker ook naar Node-Red (kan als add-on draaien) voor extra integraties en andere manier van automatiseren
Hoewel bij mij in twee installaties best storingsvrij draait, blijft de zwakke schakel toch Z-Wave. Het netwerk wordt wel merkbaar stabieler bij meer nodes, maar dat is ook inherent aan de opzet.

In mijn nieuwe huis heb ik de mogelijkheid om alles te vervangen, dus daar ga ik toch alles bedraad in stervorm aansluiten op een PLC. Die vormt het hart van de installatie met Home Assistant er omheen voor de "nice to haves".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
aex351 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:24:
[...]

Inderdaad. Het is ook maar waar je zin in hebt. Een Raspberry Pi met alles erop en eraan kost ook al snel 60-80 euro. En dan niet te vergeten hoeveel tijd je er zelf nog aan kwijt bent om alles in te stellen en bij te houden. Dus van een Homey mag je out-the-box wel wat stabiliteit verwachten. En tegelijkertijd een bepaalde mate van gebruiksvriendelijk en functionaliteit. Alleen wanneer je dan leest hoe ze met een pull request omgaan (hierboven) dan ben je toch bijna zeker geneigd om dat product links te laten liggen. Zeker als mocht blijken dat dit geen enkel geval is.
Eens. Echter kun je ook stellen dat wanneer dat dit echt een grote ramp was geweest Athom al lang en breedt failliet was verklaard. En aangezien het bedrijf nu alweer een jaar of 4 ~ 5 denk ik dat er toch wel ergens een bestaansrecht voor ze is. Toch?

Het verhaal dat hierboven beschreven staat (over plugwise) en mijn verhaal over greenwave staan niet op zichzelf maar nogmaals. Als het echt allemaal kommer en kwel was dan was Athom al lang failliet en waren toko's als Robbshop e.a. er al lang vanaf gestapt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Roekeloos schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:53:
Je wilt in mijn ogen voor zoiets gewoon niet afhankelijk zijn van één commercieel bedrijf. Ik ben al jaren aan het aanklooien met Home Assistant i.c.m. (o.a. Z-wave) en heb het inmiddels aardig stabiel draaien. Mijn tips:
  • Na tientallen crashes op Raspberry Pi door gare SD kaarten geswitcht naar een Odroid C2 met eMMC geheugen... veel stabieler en ook nog wat sneller.
  • Regel automatische backup naar bijvoorbeeld Google Drive in. Mocht de boel crashen, dan ben je zo weer online.
  • Kijk zeker ook naar Node-Red (kan als add-on draaien) voor extra integraties en andere manier van automatiseren
Hoewel bij mij in twee installaties best storingsvrij draait, blijft de zwakke schakel toch Z-Wave. Het netwerk wordt wel merkbaar stabieler bij meer nodes, maar dat is ook inherent aan de opzet.

In mijn nieuwe huis heb ik de mogelijkheid om alles te vervangen, dus daar ga ik toch alles bedraad in stervorm aansluiten op een PLC. Die vormt het hart van de installatie met Home Assistant er omheen voor de "nice to haves".
Kun je toevallig aangeven wat je dan beter of anders kan met Nodered, wat je niet met home Assistant automations kan? Ik ben er nog nooit mee bezig geweest namelijk en snap niet zo goed waarom ik me met Nodered bezig zou moeten houden?

Ik herken met overigens in het zWave verhaal. Het blijft een raar netwerk soms, die eigenaardige dingen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Waah schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:42:
[...]

Als ik dat dashboard zie, en dan zie dat je icoontjes niet eens kan wisselen, maar bij verplaatsen naar een "gebruikte" tile die gewoon erachter verdwijnen... Dat is nu niet echt iets dat hoopvol lijkt IMHO. O-)
Dat is Alpha-software-level IMHO.
Als ik hier zo kijk vind ik de dashboards er goed genoeg uit zien maar dat is persoonlijk natuurlijk. :)
Waah schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:42:
Ben wel benieuwd wat niet lekker werkte en waarom Hubitat dat gaat oplossen? Momenteel zelf nog een IKEA hub, met ikea verlichting. Maar het blijft onhandig met die motion sensors... dus ook aan het kijken wat een handigere oplossing is.
Home assistant gaat mij gewoon te veel tijd in zitten, ik vond het eerder altijd wel leuk om uren bezig te zijn met dat soort dingen maar tegenwoordig heb ik liever een all in one oplossing wat gewoon werkt.

Homey is een leuk apparaat en dat ze de plugwise app om zeep hebben geholpen is jammer maar is overheen te komen.
Verder vaak problemen met zigbee, buitenlampen die soms wel en soms niet aan gaan terwijl als ik de lampen met de hue bridge aanstuur dat het wel altijd goed gaat.
Ook erg vervelend vind ik dat ze geen desktop app meer hebben, je kan alleen op de PC nog flows maken maar de rest moet allemaal met je telefoon.
En geen dashboard. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
@Idanue -> https://homey.ink/ of https://homeycornelisse.nl/dash/

[ Voor 36% gewijzigd door Webgnome op 03-11-2020 19:00 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Die ken ik maar helaas wel heel erg beperkt als je wat extra informatie wil zien op je dashboard zoals actueel energieverbruik, deuren open of dicht, buienradar, camerabeelden enz.
Ik wil niet zeggen dat homey een slecht product is maar voor mij is het hem gewoon net niet en voor €299/399 had ik gewoon iets meer verwacht.

Homey:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW4WScLtY3W5Zr0PUmBcIcN5-fE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1PCpE3yvwBKDs3mnB0Habyh7.jpg?f=user_large

Hubitat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu2JyXLhU3RC4qPuqbNDPT7hkfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J5Gchk4HNlvhYEJ4SOfoMy9U.jpg?f=user_large

Ik hou van dashboards op een tablet aan de muur ipv telefoon of voice gebruiken dus daarom valt homey voor mij af, ik weet dat ik in de minderheid ben maar ik gebruik mijn telefoon 99% voor nieuws lezen en soms een berichtje of foto sturen. :P

En misschien valt de hubitat ook wel tegen maar voor die prijs wil ik het iig proberen.

Edit: die 2e link die je er bij had gezet is wel beter. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Idanue op 03-11-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiDomoticZ
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-03-2024

XiDomoticZ

Creating a smart home

Al jaren Homey in gebruik en dit bevalt me erg goed. Eenvoudig in gebruik en biedt mij de mogelijkheid om talloze apparaten en sensoren te koppelen. Het maken van flows werkt top en de recent verschenen nieuwe PC interface is prachtig. :Y

123SlimHuis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madzib
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-09 01:09
Is hier iemand met ervaring met AEOTEC Smart Home Hub (= Samsung SmartThings Hub V3)?

madzib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackedtooth
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Madzib schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:45:
Is hier iemand met ervaring met AEOTEC Smart Home Hub (= Samsung SmartThings Hub V3)?
Teruggestuurd..afgelopen maand.
Ikea hub probleemloos ecodim dimmers... met aeotec niet te doen.

Serieus naar crombee en ha gekeken.
Maar ook hier vroeger lol in uren pielen met software om te optimaliseren.
Nu met gezin, liever gebruiksgemak voor iedereen in het huis... en besteed mijn tijd liever anders.

Homey word het v
oor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09 23:30
Ik heb ook al vanalles gehad en niets bevalt echt, Fibaro was het meest stabiele wat hier in huis is geweest, homey werkt over het algemeen goed en is vrij stabiel en ondersteund veel producten (nadeel van Fibaro) ha is mij net iets te veel uitzoeken en al bij al vind ik de homey het simpelste wat goed werkt en veel ondersteund

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 15:36
Misschien toch eens tijd om dit oude topic af te stoffen, want ik zit met hetzelfde dilemma. Mijn ervaringen tot nu toe:

* Al vroeg met domotica bezig, in eerste instantie met de Vera (MiCasaVerde). Leuk systeem, wel wat beperkt en hier en daar traag. Alles draait hier om Z-Wave dus veel Z-Wave aangeschaft. We hebben het over 8 jaar geleden ofzo.
* Dan komt de Homey, die is vernieuwend en veelbelovend! Ik raak zo enthousiast dat ik de gok neem en mee doe aan de Kickstart Campaign. Het lange, erg lange, wachten begint. Een jaar na de belofte komt de Homey dan eindelijk en die stelt niet teleur! De spraakbediening is vrij brak, wat jammer is, maar dit zag ik toch al als een gimmick. Verder doet het ding vrij goed wat 'ie belooft. Al m'n Z-Wave apparaten werken op 1 of 2 na waar nog geen 'app' voor is.
* Athom doet de Desktop app in de ban en verklaart dat wij gebruikers het veeeeeel makkelijker vinden om alles op onze telefoon te doen. Poep raakt de ventilator. Ook ik ben boos. Er wordt mij belangrijke functionaliteit afgenomen, waar ik wel voor betaald heb. Ook de nieuwere software releases van Homey maken mijn Homey vooral trager en minder stabiel.
* De mobile app went toch een beetje en hoera, er komt toch weer een web-interface voor flows. Desalniettemin was ik ondertussen al geen happy camper meer. Iets ingewikkelder flows maken is een onoverzichtelijk gebeuren met virtuele apparaten (semaphores), meerdere flows etc. Het is omslachtig en niet intuïtief. Ik ben geen super user maar ik wil bij een gebeurtenis die een flow aftrapt wel kunnen vertakken in twee situaties bijvoorbeeld: we zijn wel thuis, of juist niet. In die twee gevallen moet er een andere actie volgen. Totaal onmogelijk in 1 flow, kost je minimaal 3 en 1 virtual device. Later voegt Homey zelf "logica" toe waardoor je makkelijker kunt werken met variabelen, en dus ook booleans. Dat helpt wel.
* Ik kijk regelmatig over de schutting naar alternatieven en ik zie dat met name Home Assistant steeds gebruiksvriendelijker wordt. Ik ben dan wel een nerd, maar geen programmeur, en zie wat op tegen allerlei Yaml-bestanden hacken. Bij uitzondering best te doen, maar het moet niet de standaard zijn. Ik zie dat HA beter wordt en besluit het eens te proberen in een docker container op m'n Unraid NAS.
* Aangenaam verrast door HA. Het werkt eigenlijk allemaal vrij eenvoudig. Ik besluit een Zigbee-stickje te kopen om eens te experimenteren ermee. Ik heb nog wel een IKEA Tradfri lamp over om mee te spelen. Ondertussen is mijn domotica-setup trouwens vooral gegroeid met Philips Hue lampen, zeker na een verbouwing waarbij we op de begane grond alles vervangen hebben door Hue. Wat prijzig in aanschaf, maar zeer betrouwbaar en mooi licht.
* Na de Zigbee-stick ook de AeonLabs Z-Wave plus stick aangeschaft en getest met een Z-Wave apparaat. Werkt goed. Bij de Z-Wave stick werkt het zelfs direct in HA, met Zigbee moet je nog eerst apparaten toevoegen in een aparte interface van de stick zelf. Dat zit wel in HA als schil eromheen, maar het is wel degelijk een aparte applicatie. Die "Deconz" app is niet echt het toonbeeld van duidelijkheid, maar het werkt.
* Veel geklooi omdat bij elke reboot HA de twee USB-dongles door elkaar gooit. Handmatig uitzoeken welk device welk ID heeft in Linux, dat hard configureren en dan pas gaat alles soepel. Dit soort dingen zijn wel typisch voor HA ontdek ik meer en meer.
* Node-RED is awesome! Sinds ik dat had ontdekt was ik echt OM. Ik heb alle apparaten op een druilerige zondagmiddag overgezet van de Homey naar HA en de enorme batterij flows kunnen bundelen in iets van 5 tabbladen in Node-RED. Heerlijk. Daarnaast nog een stuk of wat 'scenes' in HA zelf, die door die Node-RED flows worden afgetrapt. Mooie combinatie! Wat wel ingewikkeld is, is goede voorbeelden en documentatie vinden over Node-RED. Vergt toch wel kennis en bereidheid er tijd in te steken.
* De Homey gaat naar een goede vriend die er een paar Kaku-lampen en een IKEA-tradfri schakelaar voor z'n vloerverwarming mee wil aansturen. Hij blij, ik blij.
* Na twee jaar HA kriebelt het. HA is geweldig, maar ook niet altijd stabiel. Ik erger me wild aan een aantal zaken: 1 - Regelmatig na een release dingen die ineens niet meer, of niet goed meer werken. Soms kleinigheden, soms zaken die me een halve dag kosten om te fixen. 2 - Het is een drama om apparaten weg te gooien. Met name bij Z-Wave heb ik na 2 jaar een fors aantal dooie nodes. Ooit was HA door een brakke upgrade een aantal apparaten kwijt geraakt die ik opnieuw heb moeten toevoegen. Met geen mogelijkheid zijn de oude te verwijderen. Ook een goeie management interface voor het Z-Wave netwerk ontbreekt echt. 3 - De relatieve instabiliteit van de Raspberry Pi oplossing. Ik gebruik een simpel USB-3 hubje (external power) en een externe SSD om van te booten. De Pi zelf is wel stabiel, maar te vaak is 'ie na een reboot ineens z'n SSD kwijt, of z'n USB-dongles, of z'n netwerkverbinding. Dit maakt het systeem niet betrouwbaar en te vaak moet ik meerdere keren rebooten voor alles weer werkt. Ook met een andere USB-hub wordt niet opgelost.
* Diepe zucht, portomonnee die AUW roept en toch maar een Homey Pro besteld, we geven Athom nog een goede kans! Ik zie op het community forum vooral tevreden gebruikers en dat was enkele jaren geleden toch wel anders. Bovendien een "Pro" model is vast, zoals beloofd, twee keer zo snel als de oude! Joepie!
* De eerste Homey blijft na twee weken hangen in een software update. Red ring of death. Dood. Terug naar Robbshop (super service daar!) en de volgende avond staat er alweer een nieuwe Homey. Top.
* Homey twee doet het goed, alleen na een week is ineens het Z-wave netwerk totaal onbereikbaar. Herstarten, maakt niks uit. Na veel geprobeer maar het hele Z-Wave netwerk gereset, dat helpt. Alles opnieuw toevoegen en flows instellen. ZUCHT.
* De volgende dag: stroomstoring. Duurt twee uur ofzo. Daarna werkt alles weer in huis, behalve de Homey. Zo dood als een pier. Weer contact met Robbshop en de volgende avond prijkt Homey nummer drie op de kast...We besluiten deze Homey extra lief te aaien en welkom in ons huishouden te heten. Wellicht helpt dat 8)7 .
* Homey drie draait nu een weekje. En de ervaringen tot nu toe, met Homey 1 t/m 3 zijn.... .mweh :/ . Het systeem is traag. Ik krijg om de haverklap de melding "Homey Pro is offline" terwijl 'ie dat natuurlijk helemaal niet is, op refresh rossen en hij is er weer, maar soms pas na drie pogingen. Of parallel op een ander apparaat doet 'ie het doodleuk wel. Gezeik met Z-Wave netwerk dat ineens ermee ophoudt. Z-Wave apparaten die ineens onbereikbaar zijn. Gekke Z-Wave routes via niet bestaande nodes die er nooit zijn geweest. Na een update ineens alle Xiaomi Zigbee apparaten niet meer bereikbaar. Wonderlijk genoeg doen ze het wel weer met Homey #3 op dezelfde software release... Maar vooral is de Homey TRAAAAAG. Een actie in de app kan wel 10 seconden duren, als het lukt. Te vaak krijg je gewoon een error, of wordt na 15 seconden wachten ofzo ineens het vorige scherm geladen en kun je weer van voren af aan beginnen. Dit leidt tot serieuze frustraties, zeker als je bedenkt dat het apparaat 400 euro heeft gekost (!!!!).

Dat is dus een beetje mijn domotica-geschiedenis. Begrijp me niet verkeerd, ik vind domotica geweldig en 9 v/d 10 keer werkt het allemaal prima, maar ik heb wel wat mee gemaakt onderweg. En mijn Homey-avontuur van de laatste maand is niet bepaald rozegeur en maneschijn, terwijl ik echt van plan was om hier een fijne ervaring te hebben. Ik had geaccepteerd dat ik weer dezelfde beperkingen zou hebben van de flows, maar ik was bereid dat op te geven voor een stabiel apparaat met een redelijke snelheid die het gewoon zou doen. HA kostte me toch wat teveel tijd, teveel hobbyen en ik heb al zoveel hobbies en zo weinig tijd. Homey leek me alsnog het juiste alternatief. Brede ondersteuning voor allerlei apparaten, actieve community, leuk bolletje en met de nieuwe Pro versie snel zat.
BTW, wat ik wel totaal bizar vind is dat de Pro niet gewoon een UTP-aansluiting heeft voor ethernet. Ik heb het idee dat veel van de problemen met "Homey is offline" komen door het feit dat ze nog steeds 2.4 GHz Wifi gebruiken...

Nou... ondertussen zit ik alweer met een scheef oog te kijken naar Intel-NUC's om daar weer HA op te gaan draaien... Maar ik geef Homey nog 2 weken de kans. Ik kan 'm nu toch al niet meer zonder opgaaf van reden terugsturen en m'n geld terug vragen dus sja...

Kan ik de Homey dus aanraden? Als ik eerlijk ben eigenlijk niet, alhoewel ik ook genoeg verhalen lees van mensen waar 'ie uitstekend werkt. Ik denk dat het een prima apparaat is als je niet te hoge eisen stelt, niet teveel verschillende apparaten gebruikt en een niet al te groot domotica netwerk hebt. Maar wil je wat meer dan drie apps en 10 apparaten? Dan wordt het lastiger. Anderzijds is de overstap naar HA ook niet eenvoudig, je moet behoorlijk technisch zijn om dat werkend te krijgen. Ben je niet technisch, neem dan absoluut toch een Homey en accepteer de nadelen.

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-09 02:49
Jelte schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:55:

Daarnaast kun je tegenwoordig bijna alles via de interface regelen en dat wordt alleen maar meer. Dat maakt het makkelijker te configureren en te onderhouden.

En home assistant heeft voor Apple en Android apps om alles te bedienen en in te stellen. Daarnaast kun je ervoor kiezen allerlei data van de telefoon door te sturen.

Disclaimer: ik heb geen zwavel, dus geen ervaring daarmee.
Ik heb echt een full-time job aan home assistant... en ik doe niet eens te complexe dingen ermee |:(

• Wachten...
@zaphod_b @LNDN

Ik herken mij volledig in de frustratie`s
Als je enkel iets met lampen wilt doen, dan kan ik toch echt nog steeds Hue aanraden. Lekker een bridge kopen en van een hoop gezeur af zijn.

Wil je echter echt wat meer complexe dingen. Dan kom je al gauw uit in een wereld die nog lang niet doorontwikkeld is. Er kan gigantisch veel met beide apparten. Maar mocht er iets mis gaan (wat toch op zijn tijd wel eens gebeurd), dan is het soms echt een drama om alles weer werkend te krijgen.

Ik draai nu wel al weer een jaar op Home Assistant, en NodeRED heeft mijn leven wel een heel stuk makkelijker gemaakt. Maar de combinatie met Deconz en troubleshooten enz is echt een drama.

Mijn grootste frustratie is dat ik wel eens entities ineens kwijt ben en dat de entities niet echt heel slim werken. zeker i.c.m. NodeRED. NodeRED kijkt namelijk naar de entitie-id en deze wil je dus ook hernoemen naar een logische naam. Echter is dit niet de meeste slimme manier van werken, want je wilt eigenlijk het liefst enkel de Friendlyname veranderen en niet de entitie-id (die naam maakt op zich niks uit) Sterker nog, je wilt eigenlijk dat die een unieke id is die nooit meer veranderd.

• LNDN
Ik héb een bridge van Hue dus alles werkt wel apart van Home Assistant maar zoals nu hebben ze met 12.2 gewoon alles geborkt mbt de integratie van Hue. Ik word echt scheitziek van elke keer die onnodige breaking changes op die maandelijkse releases. Ik heb ook laatst alle IKEA troep weggedaan omdat het gewoon steeds niet goed werkt. Ik wil HA als aanvulling op Hue en zeker niet als backbone.

[ Voor 23% gewijzigd door LNDN op 16-12-2021 16:53 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LNDN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:52:
Ik héb een bridge van Hue dus alles werkt wel apart van Home Assistant maar zoals nu hebben ze met 12.2 gewoon alles geborkt mbt de integratie van Hue, maar ik word echt scheitziek van elke keer die onnodige breaking changes op die maandelijkse releases.
Ik heb er echt heel, heel zelden last van en ik heb een enorme shitload aan lampen, switches, gordijnen, luxaflex, verwarming, mqtt, mediaspelers, airco, aanwezigheids-, luchtvochtigheid-, temperatuursensoren en noem maar op. Sterker nog, ik update mijn docker image automatisch.

Ik heb juist afscheid genomen van de Hue-bridge, alles draait hier op zigbee2mqtt. De boel draait hier op HA flink wat integrations + wat HACS), NodeRed, Zigbee2mqtt, esphome. Rocksolid.

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 16-12-2021 16:57 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• LNDN
FirePuma142 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:55:
[...]

Ik heb er echt heel, heel zelden last van en ik heb een enorme shitload aan lampen, switches, gordijnen, luxaflex, verwarming, mqtt, mediaspelers, airco, aanwezigheids-, luchtvochtigheid-, temperatuursensoren en noem maar op. Sterker nog, ik update mijn docker image automatisch.
Maar via deconz? Of met alle bridges?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LNDN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:56:
[...]

Maar via deconz? Of met alle bridges?
Was met een edit bezig. Zigbee2mqtt. Kan volgens mij ook met de deconz-stick,

• Wachten...
@FirePuma142
En wat is je achtergrond? Misschien is dat ook wel even goed om te vermelden. Ik ben maar een huis tuin en keuken ICTer en voor mij kan het dus soms best wel wat frustratie opleveren. Misschien heb jij veel meer kennis van zaken en is de basis bij jou al vele malen beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wachten... schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:58:
@FirePuma142
En wat is je achtergrond? Misschien is dat ook wel even goed om te vermelden. Ik ben maar een huis tuin en keuken ICTer en voor mij kan het dus soms best wel wat frustratie opleveren. Misschien heb jij veel meer kennis van zaken en is de basis bij jou al vele malen beter?
Ik doe project-/programmamanagement in de (financiële) IT. Ik heb geen IT-opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LNDN
FirePuma142 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:58:
[...]

Was met een edit bezig. Zigbee2mqtt. Kan volgens mij ook met de deconz-stick,
De hue gateway integratie is broken dus daarom heb jij geen last ervan. Maar ben al weer terug op 12.0 en ga wachten op 12.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrispie50
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-05 07:17
@aex351 Je schreef: HA met een overgezette Zwave USB stick pakte out-the-box het netwerk en de apparaten op (top). Alleen voor 1 apparaat heeft toch even geduurd voordat het zichtbaar werd in HA.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Geen software voor Z-wave geïnstalleerd of welke wel?

Ik heb Domoticz gebruikt en vind het gebruiksvriendelijk. De Rfx/Rfy zender, ontvangt ook en leest in één keer de code om rolluiken te sturen. Dat is me met HA nog niet gelukt.
Maar Domoticz had de vreemde eigenschap er some mee op te houden terwijl ik auto-update had uitstaan. SSH naar RPi en update lost het dan wel weer op maar dat wil je toch niet.

Begin meer en meer naar Homey te neigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrispie50
missertje...

[ Voor 95% gewijzigd door Chrispie50 op 31-01-2022 14:29 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

Chrispie50 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:55:
@aex351 Je schreef: HA met een overgezette Zwave USB stick pakte out-the-box het netwerk en de apparaten op (top). Alleen voor 1 apparaat heeft toch even geduurd voordat het zichtbaar werd in HA.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Geen software voor Z-wave geïnstalleerd of welke wel?

Ik heb Domoticz gebruikt en vind het gebruiksvriendelijk. De Rfx/Rfy zender, ontvangt ook en leest in één keer de code om rolluiken te sturen. Dat is me met HA nog niet gelukt.
Maar Domoticz had de vreemde eigenschap er some mee op te houden terwijl ik auto-update had uitstaan. SSH naar RPi en update lost het dan wel weer op maar dat wil je toch niet.

Begin meer en meer naar Homey te neigen...
De Z-Wave USB stick wordt door Home Assistant herkent. En de stick zelf bevat de Z-Wave netwerk informatie. Kortom, dat gedeelte is redelijk plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrispie50
mmniet schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:19:
- Koppelen P1-slimme meter werkt niet, heb je een tussenstation (domoticz) voor nodig om werkend te krijgen
Dat is wel een fors minpunt van Homey.
Waarom heb je een Domoticz systeem nodig als tussenstation?
Kan het met een Slimmelezer (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Chrispie50 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Dat is wel een fors minpunt van Homey.
Waarom heb je een Domoticz systeem nodig als tussenstation?
Kan het met een Slimmelezer (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer)?
het meest irritante is dat je voor bijna alle oplossingen weer een apparaat met een stekker nodig hebt.

https://homey.app/nl-nl/store/product/plugwise-smile-p1-v3/

Dit kan een goed alternatief zijn: https://homey.app/nl-nl/store/product/HomeWizard-P1-Meter/

[ Voor 10% gewijzigd door mmniet op 31-01-2022 15:21 ]

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
Ik kan ondertussen wel melden dat ik vrij kort na m'n vorige (lange) bericht, zie boven, de Homey Pro weer heb verkocht.

Ondertussen weer een maand of wat op Home Assistant en dat is nu weer een dik jaar verder toch echt weer stukken stabieler en prettiger. Nou is HA ook niet zaligmakend, want ze blijven alsmaar de UI veranderen de laatste tijd waardoor settings ineens op een andere plek zitten of helemaal onvindbaar zijn geworden.
Los van die UI-zoekplaatjes (valt ook wel weer mee, soms ff irritant) is HA toch wel erg ok. Zeker niet ideaal, maar voor een beetje Tweaker die niet gelijk schrikt van een config-file is het goed te doen, zeer schaalbaar en snel.

Ik raad wel goede hardware aan. Minimaal een Raspberry Pi 3, liever 4 en nog veel liever een VM op een Unraid Server met een recente x86-CPU of een leuke NUC of zo. Ik draai nu zelf HA op een NUC met een Xeon-CPU waarvan 4 cores zijn toegewezen aan HA met 8 GB RAM. Draait als een zonnetje.

Homey is en blijft leuk als je veel apparaten van hetzelfde merk gebruikt, geen Z-Wave gebruikt (want dat blijft brak IMHO) en niet teveel apps (ook niet op de Pro!). Voor een domotica-huis met wat Philips Hue lampen, een thermostaat en een 'slimme' deurbel en de Homey als lijm en interface is het helemaal prima en waar voor je geld.
Wil je serieus met domotica aan de slag, dan kan ik het helaas niet meer aanraden. Helaas, omdat ik het die gasten in Enschede op zich helemaal gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Laatst online: 11:06
Ik kwam toevallig dit topic tegen toen ik op zoek ging naar "alternatief voor Domoticz"

Ik heb op dit moment 3 RPI's draaien met daarop Domoticz, Zigbee, bedraad, P1 Energie, enz.
Alles werkt nu een jaar of 2-3 zonder noemenswaardige problemen, maar ik wordt het wel een beetje zat om iedere keer een oplossing te zoeken voor een klein probleem en dat ik na een half jaar probleemloos werken, weer moet graven om bepaalde kennis weer boven water te halen.

Afgelopen week "bezweek". plotseling mijn RPI Zero W2 waar ik Domoticz voor P1 meter op draai (sinds 2018)
De RPI Z leek wel normaal te functioneren, maar geen verbinding meer, ook niet met SSH te benaderen, andere voeding, netwerkkabel , geen effect.

De mem kaart vervolgens in een RPI 4 gedrukt en alles werkt weer. (6 jaar data gelukkig veilig*) Ik had nog een 2e RPI ZW2 , maar daar ook zelfde probleem. kwam er toevallig achter dat die wel op een ander IP benaderbaar was, terwijl er fixed IP in setup staat (daarom RPI 4 wel direct benaderbaar)

Na een paar dagen zoeken een kleine work around gevonden en (weer) toegepast door (weer) DHCP reservering toe te passen vanaf NAS en alles werkt weer.

2 maand geleden heb ik oude Server opgeruimd en alle DATA naar NAS overgezet (weer device minder) maar hier stond DHCP reservering voor meerdere systemen, die ik alweer tijdje was vergeten en vandaar dat de RPI Zw2 geen DHCP IP kregen toebedeeld. De reden dat de RPI nieuwe IP kreeg was feit dat voeding er plotseling (deels me ophield) kon RPI nog wel booten ed. maar na 10 sec viel spanning weg en deed ie reboot .

M.a.w. een "probleem" komt nooit alleen en ook nooit op goed/gunstig moment. Heeft me inmiddels weer 2 x halve dag en paar nachtelijke uren gekost. Maar deze situatie heeft me opnieuw op de feiten gedrukt, dat het allemaal werkend te krijgen is met alles aan elkaar knopen , scripties maken, RPI's updaten enz enz. Ik wil nu naar een systeem wat het "out of the box". doet en niet allemaal door scriptjes ed aan elkaar geknoopt moet worden, meer richting een "microsoft" ervaring waarbij je software obv next,next,finish kan installeren ipv de Linux ervaring, alles aan elkaar te moeten knopen met scriptjes en linux cmd's . Hierbij wil ik niet zeggen dat ene beter is als het andere, Ik draai nog steeds aantal linux distri's omdat die 100 keer lichter draaien dan de MS equivalent , maar het kost me teveel tijd op het moment.

Wat is een goed alternatief voor RPI/Domoticz/Zigbee stick enz. ? Ik kwam Homey tegen, prijzig, maar lijkt alles in zich te hebben...... is er nog meer wat gelijkwaardig is aan Homey?

*uiteraard maak ik een backup, dagelijks van de database (geautomatiseerd) en regelmatig een kopie van de SD kaart. Maar restoren is wederom tijdrovend en komt altijd ongelegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
Home Assistant ftw! Absoluut eenvoudig tegenwoordig, kan alles wat jij zoekt en is overzichtelijk. Je kunt er ook super geavanceerde dingen mee doen, maar je kunt het ook heel eenvoudig houden. En de iOS app is prima.
Ik draai HA zelf op m'n server in een VM. Kan ook op een Raspberry Pi, maar dan zou ik persoonlijk wel een nmve-HAT aanraden ivm beperkte betrouwbaarheid van SD-kaartjes...

Afhankelijk van welke Zigbee-USB-stick je hebt kun je soms wel wat gedoe hebben daarmee. Die krengen zijn mega gevoelig voor storing. Ik heb 'm zelf aan een USB-verlengkabel van een anderhalve meter buiten m'n serverkast liggen, dan werkt het goed. Dit is geen HA-specifiek probleem maar ik zeg het er ff bij voor het geval je dit een keer hebt en je je haren uit je hoofd trekt ;). Je krijgt dan allemaal ranzige radio errors enzo.

[ Voor 36% gewijzigd door zaphod_b op 28-12-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Ook op Pi met domitcz wordt aangeraden om 1-1.5m kabel te gebruiken tussen Pi en Zigbee stick ( heb ik nu dus ook)

Ik heb al eens naar HA gekeken, maar niet echt wat ik (nu) zoek. maar ik hou mn ogen open de komende tijd, wie weet komt hier nog wat leuks voorbij.

Zo zag ik dat er ook een Homey Pro Mini gereleased is begin 2025, maar eens kijken wat de reacties daarop zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
lammerts schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:17:
Ik heb al eens naar HA gekeken, maar niet echt wat ik (nu) zoek. maar ik hou mn ogen open de komende tijd, wie weet komt hier nog wat leuks voorbij.
Wat let je om het gewoon eens uit te proberen.... het kost niks ;). Een Homey wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
om eerlijk te zijn heb ik gewoon geen "trek/zin" meer om weer iets nieuws uit te proberen, met 50/50 kans wel/niet goed. Uiteraard zit er weer een bepaalde learning curve aan het eigen maken van HA en die tijd heb ik gewoon weg niet meer. Er blijven nu dingen liggen omdat ik tijd steek in domotica, RPI, boel draaiende houden enz. Mijn kerstvakantie is grotendeels opgegaan aan het overzetten van Data, Settings enz van oude naar nieuwe NAS. Had voorheen losse DC draaien en nu functie over laten nemen door nieuwe NAS, kost weer (veel) tijd. Oude clients werken niet op nieuwe NAS domein, domein kon ook niet overgezet, dus nieuw domein....... enz, enz, enz........
Ik wil mn beschikbare tijd voor andere dingen gebruiken/inzetten en moet daarom keuzes maken :-) ....
Ik blijf het mega interessant vinden en kan het soms ook niet loslaten (afgelopen nacht was het ook weer 04:00 voordat RPI bug gefixed was) . Ik wil mn tijd wat anders gebruiken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lammerts schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:24:
Ik kwam toevallig dit topic tegen toen ik op zoek ging naar "alternatief voor Domoticz"

Ik heb op dit moment 3 RPI's draaien met daarop Domoticz, Zigbee, bedraad, P1 Energie, enz.
Alles werkt nu een jaar of 2-3 zonder noemenswaardige problemen, maar ik wordt het wel een beetje zat om iedere keer een oplossing te zoeken voor een klein probleem en dat ik na een half jaar probleemloos werken, weer moet graven om bepaalde kennis weer boven water te halen.

Afgelopen week "bezweek". plotseling mijn RPI Zero W2 waar ik Domoticz voor P1 meter op draai (sinds 2018)
De RPI Z leek wel normaal te functioneren, maar geen verbinding meer, ook niet met SSH te benaderen, andere voeding, netwerkkabel , geen effect.

De mem kaart vervolgens in een RPI 4 gedrukt en alles werkt weer. (6 jaar data gelukkig veilig*) Ik had nog een 2e RPI ZW2 , maar daar ook zelfde probleem. kwam er toevallig achter dat die wel op een ander IP benaderbaar was, terwijl er fixed IP in setup staat (daarom RPI 4 wel direct benaderbaar)

Na een paar dagen zoeken een kleine work around gevonden en (weer) toegepast door (weer) DHCP reservering toe te passen vanaf NAS en alles werkt weer.

2 maand geleden heb ik oude Server opgeruimd en alle DATA naar NAS overgezet (weer device minder) maar hier stond DHCP reservering voor meerdere systemen, die ik alweer tijdje was vergeten en vandaar dat de RPI Zw2 geen DHCP IP kregen toebedeeld. De reden dat de RPI nieuwe IP kreeg was feit dat voeding er plotseling (deels me ophield) kon RPI nog wel booten ed. maar na 10 sec viel spanning weg en deed ie reboot .

M.a.w. een "probleem" komt nooit alleen en ook nooit op goed/gunstig moment. Heeft me inmiddels weer 2 x halve dag en paar nachtelijke uren gekost. Maar deze situatie heeft me opnieuw op de feiten gedrukt, dat het allemaal werkend te krijgen is met alles aan elkaar knopen , scripties maken, RPI's updaten enz enz. Ik wil nu naar een systeem wat het "out of the box". doet en niet allemaal door scriptjes ed aan elkaar geknoopt moet worden, meer richting een "microsoft" ervaring waarbij je software obv next,next,finish kan installeren ipv de Linux ervaring, alles aan elkaar te moeten knopen met scriptjes en linux cmd's . Hierbij wil ik niet zeggen dat ene beter is als het andere, Ik draai nog steeds aantal linux distri's omdat die 100 keer lichter draaien dan de MS equivalent , maar het kost me teveel tijd op het moment.

Wat is een goed alternatief voor RPI/Domoticz/Zigbee stick enz. ? Ik kwam Homey tegen, prijzig, maar lijkt alles in zich te hebben...... is er nog meer wat gelijkwaardig is aan Homey?

*uiteraard maak ik een backup, dagelijks van de database (geautomatiseerd) en regelmatig een kopie van de SD kaart. Maar restoren is wederom tijdrovend en komt altijd ongelegen :-)
Dit is ff geleden dat ik deze had geopend.
Ik kan momenteel niet uitgebreid reageren, maar ik heb nu HA draaien op home assistant met Z2MQTT i.c.m. de conbee stick, en dit draait nu alweer een jaar ofzo enorm stabiel.

HA is nu echt wel anders dan toen ik het topic opende. Draai het op iets dergelijks zoals een Lenovo of HP mini pc (met proxmox o.i.d.) en het draait als een trein.

Ik zal later wat gedetailleerder reageren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zaphod_b
lammerts schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:31:
Ik wil mn tijd wat anders gebruiken.......
Herkenbaar. Daarom ben ik ook zo blij met de stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid van HA. Dat is echt met enorme sprongen vooruit gegaan. Ik heb er nauwelijks omkijken naar, werkt altijd. Al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Home Assistant OS VM i.c.m. Zigbee2MQTT Add-on en daarnaast een SMLIGHT SLZB-06 op PoE in de meterkast voor het Zigbee netwerk.

Ik had jarenlang Conbee II, maar deze heb ik nu vervangen voor bovenstaande combinatie, wat nu erg prettig is, gezien ik nu geen extra kastjes meer nodig hebt met bijvoorbeeld Debian, anders dan mijn VM omgeving in de garage waar ik nog meer zaken draai.

@lammerts En alles werkt met integraties - super simpel in de basis, maar als je wat wilt prutsen uit de community is daar HACS ook voor uitgevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA7iX6nlESkVSqly04fw19lgu7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIajQSeqmqrQSItkN1zeI84T.png?f=fotoalbum_large

Nu sinds het prille begin bij HASS en als je 2020 vergelijkt met 2024 is het echt nu aan het einde van zijn pubertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
Plaatjus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BeTAFo9Va-MQgd467vmJxGTlBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQftBX4PSNkjmSlNXVRfQEQD.png?f=fotoalbum_large

Hier mijn eenvoudige dashboard, zonder veel custom spul. Lekker overzichtelijk.
(en ja, de buren zijn akkoord met de camera :) )

[ Voor 5% gewijzigd door zaphod_b op 28-12-2024 19:23 ]

Pagina: 1