Misschien toch eens tijd om dit oude topic af te stoffen, want ik zit met hetzelfde dilemma. Mijn ervaringen tot nu toe:
* Al vroeg met domotica bezig, in eerste instantie met de Vera (MiCasaVerde). Leuk systeem, wel wat beperkt en hier en daar traag. Alles draait hier om Z-Wave dus veel Z-Wave aangeschaft. We hebben het over 8 jaar geleden ofzo.
* Dan komt de Homey, die is vernieuwend en veelbelovend! Ik raak zo enthousiast dat ik de gok neem en mee doe aan de Kickstart Campaign. Het lange, erg lange, wachten begint. Een jaar na de belofte komt de Homey dan eindelijk en die stelt niet teleur! De spraakbediening is vrij brak, wat jammer is, maar dit zag ik toch al als een gimmick. Verder doet het ding vrij goed wat 'ie belooft. Al m'n Z-Wave apparaten werken op 1 of 2 na waar nog geen 'app' voor is.
* Athom doet de Desktop app in de ban en verklaart dat wij gebruikers het veeeeeel makkelijker vinden om alles op onze telefoon te doen. Poep raakt de ventilator. Ook ik ben boos. Er wordt mij belangrijke functionaliteit afgenomen, waar ik wel voor betaald heb. Ook de nieuwere software releases van Homey maken mijn Homey vooral trager en minder stabiel.
* De mobile app went toch een beetje en hoera, er komt toch weer een web-interface voor flows. Desalniettemin was ik ondertussen al geen happy camper meer. Iets ingewikkelder flows maken is een onoverzichtelijk gebeuren met virtuele apparaten (semaphores), meerdere flows etc. Het is omslachtig en niet intuïtief. Ik ben geen super user maar ik wil bij een gebeurtenis die een flow aftrapt wel kunnen vertakken in twee situaties bijvoorbeeld: we zijn wel thuis, of juist niet. In die twee gevallen moet er een andere actie volgen. Totaal onmogelijk in 1 flow, kost je minimaal 3 en 1 virtual device. Later voegt Homey zelf "logica" toe waardoor je makkelijker kunt werken met variabelen, en dus ook booleans. Dat helpt wel.
* Ik kijk regelmatig over de schutting naar alternatieven en ik zie dat met name Home Assistant steeds gebruiksvriendelijker wordt. Ik ben dan wel een nerd, maar geen programmeur, en zie wat op tegen allerlei Yaml-bestanden hacken. Bij uitzondering best te doen, maar het moet niet de standaard zijn. Ik zie dat HA beter wordt en besluit het eens te proberen in een docker container op m'n Unraid NAS.
* Aangenaam verrast door HA. Het werkt eigenlijk allemaal vrij eenvoudig. Ik besluit een Zigbee-stickje te kopen om eens te experimenteren ermee. Ik heb nog wel een IKEA Tradfri lamp over om mee te spelen. Ondertussen is mijn domotica-setup trouwens vooral gegroeid met Philips Hue lampen, zeker na een verbouwing waarbij we op de begane grond alles vervangen hebben door Hue. Wat prijzig in aanschaf, maar zeer betrouwbaar en mooi licht.
* Na de Zigbee-stick ook de AeonLabs Z-Wave plus stick aangeschaft en getest met een Z-Wave apparaat. Werkt goed. Bij de Z-Wave stick werkt het zelfs direct in HA, met Zigbee moet je nog eerst apparaten toevoegen in een aparte interface van de stick zelf. Dat zit wel in HA als schil eromheen, maar het is wel degelijk een aparte applicatie. Die "Deconz" app is niet echt het toonbeeld van duidelijkheid, maar het werkt.
* Veel geklooi omdat bij elke reboot HA de twee USB-dongles door elkaar gooit. Handmatig uitzoeken welk device welk ID heeft in Linux, dat hard configureren en dan pas gaat alles soepel. Dit soort dingen zijn wel typisch voor HA ontdek ik meer en meer.
* Node-RED is awesome! Sinds ik dat had ontdekt was ik echt OM. Ik heb alle apparaten op een druilerige zondagmiddag overgezet van de Homey naar HA en de enorme batterij flows kunnen bundelen in iets van 5 tabbladen in Node-RED. Heerlijk. Daarnaast nog een stuk of wat 'scenes' in HA zelf, die door die Node-RED flows worden afgetrapt. Mooie combinatie! Wat wel ingewikkeld is, is goede voorbeelden en documentatie vinden over Node-RED. Vergt toch wel kennis en bereidheid er tijd in te steken.
* De Homey gaat naar een goede vriend die er een paar Kaku-lampen en een IKEA-tradfri schakelaar voor z'n vloerverwarming mee wil aansturen. Hij blij, ik blij.
* Na twee jaar HA kriebelt het. HA is geweldig, maar ook niet altijd stabiel. Ik erger me wild aan een aantal zaken: 1 - Regelmatig na een release dingen die ineens niet meer, of niet goed meer werken. Soms kleinigheden, soms zaken die me een halve dag kosten om te fixen. 2 - Het is een drama om apparaten weg te gooien. Met name bij Z-Wave heb ik na 2 jaar een fors aantal dooie nodes. Ooit was HA door een brakke upgrade een aantal apparaten kwijt geraakt die ik opnieuw heb moeten toevoegen. Met geen mogelijkheid zijn de oude te verwijderen. Ook een goeie management interface voor het Z-Wave netwerk ontbreekt echt. 3 - De relatieve instabiliteit van de Raspberry Pi oplossing. Ik gebruik een simpel USB-3 hubje (external power) en een externe SSD om van te booten. De Pi zelf is wel stabiel, maar te vaak is 'ie na een reboot ineens z'n SSD kwijt, of z'n USB-dongles, of z'n netwerkverbinding. Dit maakt het systeem niet betrouwbaar en te vaak moet ik meerdere keren rebooten voor alles weer werkt. Ook met een andere USB-hub wordt niet opgelost.
* Diepe zucht, portomonnee die AUW roept en toch maar een Homey Pro besteld, we geven Athom nog een goede kans! Ik zie op het community forum vooral tevreden gebruikers en dat was enkele jaren geleden toch wel anders. Bovendien een "Pro" model is vast, zoals beloofd, twee keer zo snel als de oude! Joepie!
* De eerste Homey blijft na twee weken hangen in een software update. Red ring of death. Dood. Terug naar Robbshop (super service daar!) en de volgende avond staat er alweer een nieuwe Homey. Top.
* Homey twee doet het goed, alleen na een week is ineens het Z-wave netwerk totaal onbereikbaar. Herstarten, maakt niks uit. Na veel geprobeer maar het hele Z-Wave netwerk gereset, dat helpt. Alles opnieuw toevoegen en flows instellen. ZUCHT.
* De volgende dag: stroomstoring. Duurt twee uur ofzo. Daarna werkt alles weer in huis, behalve de Homey. Zo dood als een pier. Weer contact met Robbshop en de volgende avond prijkt Homey nummer drie op de kast...We besluiten deze Homey extra lief te aaien en welkom in ons huishouden te heten. Wellicht helpt dat

.
* Homey drie draait nu een weekje. En de ervaringen tot nu toe, met Homey 1 t/m 3 zijn.... .mweh

. Het systeem is traag. Ik krijg om de haverklap de melding "Homey Pro is offline" terwijl 'ie dat natuurlijk helemaal niet is, op refresh rossen en hij is er weer, maar soms pas na drie pogingen. Of parallel op een ander apparaat doet 'ie het doodleuk wel. Gezeik met Z-Wave netwerk dat ineens ermee ophoudt. Z-Wave apparaten die ineens onbereikbaar zijn. Gekke Z-Wave routes via niet bestaande nodes die er nooit zijn geweest. Na een update ineens alle Xiaomi Zigbee apparaten niet meer bereikbaar. Wonderlijk genoeg doen ze het wel weer met Homey #3 op dezelfde software release... Maar vooral is de Homey TRAAAAAG. Een actie in de app kan wel 10 seconden duren, als het lukt. Te vaak krijg je gewoon een error, of wordt na 15 seconden wachten ofzo ineens het vorige scherm geladen en kun je weer van voren af aan beginnen. Dit leidt tot serieuze frustraties, zeker als je bedenkt dat het apparaat 400 euro heeft gekost (!!!!).
Dat is dus een beetje mijn domotica-geschiedenis. Begrijp me niet verkeerd, ik vind domotica geweldig en 9 v/d 10 keer werkt het allemaal prima, maar ik heb wel wat mee gemaakt onderweg. En mijn Homey-avontuur van de laatste maand is niet bepaald rozegeur en maneschijn, terwijl ik echt van plan was om hier een fijne ervaring te hebben. Ik had geaccepteerd dat ik weer dezelfde beperkingen zou hebben van de flows, maar ik was bereid dat op te geven voor een stabiel apparaat met een redelijke snelheid die het gewoon zou doen. HA kostte me toch wat teveel tijd, teveel hobbyen en ik heb al zoveel hobbies en zo weinig tijd. Homey leek me alsnog het juiste alternatief. Brede ondersteuning voor allerlei apparaten, actieve community, leuk bolletje en met de nieuwe Pro versie snel zat.
BTW, wat ik wel totaal bizar vind is dat de Pro niet gewoon een UTP-aansluiting heeft voor ethernet. Ik heb het idee dat veel van de problemen met "Homey is offline" komen door het feit dat ze nog steeds 2.4 GHz Wifi gebruiken...
Nou... ondertussen zit ik alweer met een scheef oog te kijken naar Intel-NUC's om daar weer HA op te gaan draaien... Maar ik geef Homey nog 2 weken de kans. Ik kan 'm nu toch al niet meer zonder opgaaf van reden terugsturen en m'n geld terug vragen dus sja...
Kan ik de Homey dus aanraden? Als ik eerlijk ben eigenlijk niet, alhoewel ik ook genoeg verhalen lees van mensen waar 'ie uitstekend werkt. Ik denk dat het een prima apparaat is als je niet te hoge eisen stelt, niet teveel verschillende apparaten gebruikt en een niet al te groot domotica netwerk hebt. Maar wil je wat meer dan drie apps en 10 apparaten? Dan wordt het lastiger. Anderzijds is de overstap naar HA ook niet eenvoudig, je moet behoorlijk technisch zijn om dat werkend te krijgen. Ben je niet technisch, neem dan absoluut toch een Homey en accepteer de nadelen.