TL armaturen aansluiten op Philips Hue smart plug

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
In de loods hangen 3 TL-armaturen die parallel geschakeld zijn, plus een aftakking voor een stopcontact. Naar de armaturen lopen een aardedraad en nuldraad vanuit een lasdoos, en een schakeldraad die vanaf de schakelaar aan de muur komt. Naar het stopcontact lopen een nuldraad en aardedraad die zijn afgetapt van de kabels naar de armaturen, en een aparte aardedraad uit een lasdoos. De fasedraad naar het stopcontact heeft altijd stroom, ook als de lampen uit zijn.

Ik heb helaas geen foto's van het geheel. Wat ik wel heb is een foto van de aftakking van het stopcontact:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/p1x9jHD/20201101-180000.jpg

De buis die 'naar boven' loopt gaat naar het stopcontact.

Nu wil ik graag de TL-(LED)lampen kunnen schakelen met Philips Hue in plaats van met een standaard schakelaar. Ik ben zoals je ziet geen expert op dit gebied. Er zullen inderdaad betere opties beschikbaar zijn maar ik wil gewoon een Philips Hue smart plug gebruiken. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen ‘fibaro-like’ switches die je bij je traditionele switch aan kunt sluiten, die vervolgens zonder extra bridges etc. te gebruiken zijn vanuit de Hue app

Om het mogelijk te maken de armaturen aan te sluiten op de Hue smart plug wil ik aan de armaturen 1 stekker maken die ik vervolgens in een Hue smart plug steek. Hoe kan ik dit het beste doen, aangezien er ook een stopcontact is afgetapt?

Beste antwoord (via andydewit op 01-11-2020 21:07)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38
andydewit schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:25:
In de loods hangen 3 TL-armaturen die parallel geschakeld zijn, plus een aftakking voor een stopcontact. Naar de armaturen lopen een aardedraad en nuldraad vanuit een lasdoos, en een schakeldraad die vanaf de schakelaar aan de muur komt. Naar het stopcontact lopen een nuldraad en aardedraad die zijn afgetapt van de kabels naar de armaturen, en een aparte aardedraad uit een lasdoos. De aardedraad naar het stopcontact heeft altijd stroom, ook als de lampen uit zijn.
?! Op een aardedraad mag nooit spanning staan. Ik zie op jouw foto overigens ook niets wat daar op lijkt. Wel een bruine fasedraad?
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen ‘fibaro-like’ switches die je bij je traditionele switch aan kunt sluiten, die vervolgens zonder extra bridges etc. te gebruiken zijn vanuit de Hue app
Zoiets bestaat wel, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...gateway/9200000107260782/

Als je die gecombineerd met een pulsdrukker gebruikt, kun je de verlichting ook nog lokaal met een knop schakelen. Wel zo handig.

Heb je een foto van de schakelaar?
Om het mogelijk te maken de armaturen aan te sluiten op de Hue smart plug wil ik aan de armaturen 1 stekker maken die ik vervolgens in een Hue smart plug steek. Hoe kan ik dit het beste doen, aangezien er ook een stopcontact is afgetapt?
Niet aan beginnen. Vaste installatie sluit je niet aan met een stekker. Als het nou alleen de 3 armaturen waren, dan was het nog wel mogelijk, maar gezien de bedrading samen met de bedrading van de contactdoos loopt krijg je dit niet fatsoenlijk voor elkaar. Dat de stekkers die we in Nederland gebruiken op twee manieren in de contactdoos passen, waardoor je niet meer weet wat fase en nul is, helpt daarbij ook niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 01-11-2020 19:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38
andydewit schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:25:
In de loods hangen 3 TL-armaturen die parallel geschakeld zijn, plus een aftakking voor een stopcontact. Naar de armaturen lopen een aardedraad en nuldraad vanuit een lasdoos, en een schakeldraad die vanaf de schakelaar aan de muur komt. Naar het stopcontact lopen een nuldraad en aardedraad die zijn afgetapt van de kabels naar de armaturen, en een aparte aardedraad uit een lasdoos. De aardedraad naar het stopcontact heeft altijd stroom, ook als de lampen uit zijn.
?! Op een aardedraad mag nooit spanning staan. Ik zie op jouw foto overigens ook niets wat daar op lijkt. Wel een bruine fasedraad?
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen ‘fibaro-like’ switches die je bij je traditionele switch aan kunt sluiten, die vervolgens zonder extra bridges etc. te gebruiken zijn vanuit de Hue app
Zoiets bestaat wel, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...gateway/9200000107260782/

Als je die gecombineerd met een pulsdrukker gebruikt, kun je de verlichting ook nog lokaal met een knop schakelen. Wel zo handig.

Heb je een foto van de schakelaar?
Niet aan beginnen. Vaste installatie sluit je niet aan met een stekker. Als het nou alleen de 3 armaturen waren, dan was het nog wel mogelijk, maar gezien de bedrading samen met de bedrading van de contactdoos loopt krijg je dit niet fatsoenlijk voor elkaar. Dat de stekkers die we in Nederland gebruiken op twee manieren in de contactdoos passen, waardoor je niet meer weet wat fase en nul is, helpt daarbij ook niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 01-11-2020 19:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Dankjewel voor je reactie Xander! Je bent een held, de link die je stuurde is exact waar ik naar op zoek ben.

Excuus, ik bedoelde fasedraad i.p.v. aardedraad. Heb het direct even aangepast.

Ik ben geholpen, bedankt!