Ervaringen met rubber verf coating voor bitumen dakleer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:49
Wij hebben ons dak opnieuw laten isoleren en aanleggen.

Het gaat om een plat dak met een bitumen bekleding.

We hebben nu in totaal 20 cm isolatie waarvan 2x10 cm met pir platen.

Als bekleding hebben we opnieuw gekozen voor een nieuwe laag bitumen van bauder karat.

Nu zag ik op internet voorbij komen dat er zoiets bestaat als een rubber verf als extra bescherming.
Echter heb ik dit zelf nog nooit ergens gezien ?

Mijn dakwerker heeft hier geen ervaring
Mee alleen heeft hij wel ook witte bitumen maar na 5 jaar verkleurd deze heel erg bruin en was deze ook nog een stuk duurder waardoor hij dit nooit aanraad.

Mij lijkt het fijn omdat een witte laag ook weer meet hitte afketst dan aantrekt ipv zwart.

Ook zouden zonnepanelen meer rendement hebben door licht weerkaatsing al lijkt me dit sterk ?

Voordelen waarom ik het zou doen
-witte kleur betere afweer voor zonstralen
-extra laag over bitumen = extra bescherming voor bitumen van uv stralingen
-indien toch effectief kleine meerwaarde voor zonnepanelen ?

Hoe houd dit zich bv na 5 jaar ?
Verkleurd dit ook bruin door uv regen en vuil wat op het dak komt.
Kan deze verf ook gaan afbladeren of uitdrogen ?
Om de hoeveel tijd dient er een extra laag over te komen ?
Of zijn er nog andere speciale dingen waar er rekening mee gehouden dient te worden ?

Ik kan geen stenen op mijn plat dak leggen vanwege een holle steen als dallen en ik dit niet vertrouw of het dragend vermogen vandaar dat dit alsnog een fijn alternatief zou zijn.

Positieve dingen zijn reeds bekend maar zijn er ook negatieve dingen en hoe is houdt dit product tov lange termijn +- 10 jaar of meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE1s9m2SRIacxHQFdTDHpwNFQaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4KSdmEtX3zZ1CVPqgOsSrKU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Simpel alles verkleurd, er komen altijd stukjes los in de loop van de tijd, en ja je moet het af en toe schoonmaken met beleid zonder hogedrukreiniger.

In Amerika zijn ze al een heel stuk vooruit tov van Europa met warmte werende dak coating.
Maar ook daar kiezen ze liever voor lichtgrijze EPDM dakbedekking of bitumineuze dakbedekking met witte lei slag.

De enigste die ik ken die houd op leislag is silverleave.
Peper duur en hoog verbruik op leislag, houd slecht op kale APP, maar wel goed op kale SBS bitumineuze dakbedekking.

Dus het moraal van het verhaal niet doen die coating,isoleren is vooral vooruit kijken, een voordat je een plat dak vernieuwd.
En 15 cm dikke isolatie is dan ook niets raars, je kan er immers weer 25 tot 30 jaar mee vooruit...

Veel Suc6 met de moeilijke keuze

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Supertip schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:25:
Simpel alles verkleurd, er komen altijd stukjes los in de loop van de tijd, en ja je moet het af en toe schoonmaken met beleid zonder hogedrukreiniger.

In Amerika zijn ze al een heel stuk vooruit tov van Europa met warmte werende dak coating.
Maar ook daar kiezen ze liever voor lichtgrijze EPDM dakbedekking of bitumineuze dakbedekking met witte lei slag.

De enigste die ik ken die houd op leislag is silverleave.
Peper duur en hoog verbruik op leislag, houd slecht op kale APP, maar wel goed op kale SBS bitumineuze dakbedekking.

Dus het moraal van het verhaal niet doen die coating,isoleren is vooral vooruit kijken, een voordat je een plat dak vernieuwd.
En 15 cm dikke isolatie is dan ook niets raars, je kan er immers weer 25 tot 30 jaar mee vooruit...

Veel Suc6 met de moeilijke keuze
Heb nu 20cm liggen dus ik kan voorlopig voorruit voor ettelijke jaren 👍.

Na veel wikken en wegen ook gekozen om het niet te doen, reden is dat het permanent is en ik toch ook niet helemaal overtuigd ben.

Volgende week komen ze mijn zonnepanelen plaatsen ga kiezen voor zo veel mogelijk rijen om het grootste oppervlak toe te leggen, en ga vandaar uit kijken voor een pop-up idee.

Ik denk dat ik tussen de rijen zelf ga kijken voor een constructie te maken en hierover een wit zeil spannen of met ytong blokken werken.

(Het idee moet ik wel nog volledig uitwerken ben nu vanalles aan het opzoeken om het uit te werken)

Dan heb ik alsnog een extra spouw boven op mijn dak van een cm of 4/5 waar de lucht nog onder door kan circuleren en alsnog de witte reflectie (eventueel voor een klein extra rendement) en wat ik ook tevens als de warme zomer dagen voorbij zijn terug kan halen en kan opbergen tot het jaar erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
gewoon witte of grijze leislag als je het bij bitumen wilt houden. en ja wit vervuilt.
maar tuinslang en helder water is het is wel weer een keertje schoon.
Royalgum Bicom Mineral Reflection. is hetgene wat je zoekt. maar omdat aan te brengen is wel duur
als je dak er al ligt en deze goed is. een beetje zuur dat er niet is over nagedacht.

bison vloeibaare rubber is leuk spul. en je het verlengt de levensduur van je dak maar je moet wel alles slopen
als je het dak wil vervangen het hecht niet lekker. terwijl dat op kale daken wel kan.
aanhechten op leislag kan. maar liever branden we gewoon op een kaal dak.
dat geeft gewoon een beter hechting. een dak met leislag proberen we altijd in zijn geheel te vervangen.
of we zetten er een volledig nieuwe laag op. zodat je geen orevgangen hebt waar het kan gaan lekken.
bij gijze vloebaar rubber verf moet je ook alles slopen. het hecht gewoon niet lekker.

grijs pvc is mooi spul als je echt van de warmte afwilt. of lichtgrijze epdm.

of we wel of niet aanhechten op leislag is een beetje afhankelijk van de groote van de leislag en de staat.
kleine leislag welke goed schoon is ja dat kan. maar vervuilde leislag. liever niet.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 07-11-2020 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
miciel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:35:
gewoon witte of grijze leislag als je het bij bitumen wilt houden. en ja wit vervuilt.
maar tuinslang en helder water is het is wel weer een keertje schoon.
Royalgum Bicom Mineral Reflection. is hetgene wat je zoekt. maar omdat aan te brengen is wel duur
als je dak er al ligt en deze goed is. een beetje zuur dat er niet is over nagedacht.

bison vloeibaare rubber is leuk spul. en je het verlengt de levensduur van je dak maar je moet wel alles slopen
als je het dak wil vervangen het hecht niet lekker. terwijl dat op kale daken wel kan.
aanhechten op leislag kan. maar liever branden we gewoon op een kaal dak.
dat geeft gewoon een beter hechting. een dak met leislag proberen we altijd in zijn geheel te vervangen.
of we zetten er een volledig nieuwe laag op. zodat je geen orevgangen hebt waar het kan gaan lekken.
bij gijze vloebaar rubber verf moet je ook alles slopen. het hecht gewoon niet lekker.

grijs pvc is mooi spul als je echt van de warmte afwilt. of lichtgrijze epdm.

of we wel of niet aanhechten op leislag is een beetje afhankelijk van de groote van de leislag en de staat.
kleine leislag welke goed schoon is ja dat kan. maar vervuilde leislag. liever niet.
toon volledige bericht
dat is mogelijk maar op de reactie hierboven, uitgelegd dat ik voor een ander geen permanent alternatief ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Philtjens schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:48:
[...]

dat is mogelijk maar op de reactie hierboven, uitgelegd dat ik voor een ander geen permanent alternatief ga :)
Och en als je de bakken van de zonnepanelen niet dicht maakt dus ventilatie onder je panelen hebt scheelt ook warmte binnen..

Zo heb ik het gedaan, lekker luchtig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNvRPbST0ua5QmZuBoZgN6DqJD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRfPh4A6XFobNufMbVD9jTvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbUvwUfWwclgF4ALJo4yslr-cBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8QorHbPc6PNuRkudnDFpEKmD.jpg?f=user_large

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Ik kan geen stenen op mijn plat dak leggen vanwege een holle steen als dallen en ik dit niet vertrouw of het dragend vermogen vandaar dat dit alsnog een fijn alternatief zou zijn.
Een paneel weegt 20kg + frame + windballast. Een laag grind van 5cm weegt ca 80kg/m2.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Supertip schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:24:
[...]

Och en als je de bakken van de zonnepanelen niet dicht maakt dus ventilatie onder je panelen hebt scheelt ook warmte binnen..

Zo heb ik het gedaan, lekker luchtig.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Idd dat is ook al met voorbedachte raden gedaan dat er altijd frisse lucht onder kan blijven circuleren waardoor de panelen misschien ook nog wat beter kunnen afkoelen.
Pagina: 1