EDIT: Dram Voltage naar 1.400v zetten heeft gewerkt
Mijn vraag
...
Na extra geheugen te hebben gekocht voor mijn systeem, om van 32 naar 64GB te gaan. is mijn snelheid omlaag gegaan, van de 3200mhz dmv. XMP in te stellen in bios, naar 2133mhz.
Na het XMP uitschakelen, werkt alles prima, maar op 2133mhz
Als ik XMP vervolgens inschakel start de pc 3 a 4 keer opniew op, na het opslaan van de bios settings, en uiteindelijk in in Windows, is de snelheid weer 2133mhz
Mijn vraag is dus, het moet toch mogelijk zijn om alle 4 op 3200mhz te kunnen draaien?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Mijn systeem:
...
Bios geupdate, geen verschil
Dram voltage handmatig verhoogt naar 1.350V
Sticks van slot gewisseld, slot 1 naar 2, 2 naar 3, enz.
Na zelf ook nog wat googlen vind ik wel info dat de 3900x geen quad channel support. maar tot mijn weten heeft dat geen impact op snelheid.. toch?
Het enige wat ik nog kan bedenken is een ander soort ram te gebruiken, of mij neerleggen bij 2133mhz
Mijn vraag
...
Na extra geheugen te hebben gekocht voor mijn systeem, om van 32 naar 64GB te gaan. is mijn snelheid omlaag gegaan, van de 3200mhz dmv. XMP in te stellen in bios, naar 2133mhz.
Na het XMP uitschakelen, werkt alles prima, maar op 2133mhz
Als ik XMP vervolgens inschakel start de pc 3 a 4 keer opniew op, na het opslaan van de bios settings, en uiteindelijk in in Windows, is de snelheid weer 2133mhz
Mijn vraag is dus, het moet toch mogelijk zijn om alle 4 op 3200mhz te kunnen draaien?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Mijn systeem:
- Gigabyte Aorus X570 ELITE
AMD Ryzen 9 3900X
be quiet! Dark Rock Pro 4
2x Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
Asus ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced
Samsung 970 EVO 1TB
Corsair RM750x (2018) Zwart
Windows 10 meest recente versie
Bios versie F31e (meest recente versie)
...
Bios geupdate, geen verschil
Dram voltage handmatig verhoogt naar 1.350V
Sticks van slot gewisseld, slot 1 naar 2, 2 naar 3, enz.
Na zelf ook nog wat googlen vind ik wel info dat de 3900x geen quad channel support. maar tot mijn weten heeft dat geen impact op snelheid.. toch?
Het enige wat ik nog kan bedenken is een ander soort ram te gebruiken, of mij neerleggen bij 2133mhz