Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01-2023
Hoi allemaal,

Ik heb een HP xw8600 Workstation staan die oorspronkelijk uit een zakelijke omgeving komt en waar wat aan gesleuteld is, dus de online te vinden specificaties komen niet helemaal overeen.

Specs:
(HP) Intel Xeon E5430 @2.66GHz
8GB DDR2 RAM
Nvidia GeForce GTX 660 2GB
120GB SSD

Het moederbord heeft een 2e socket (775), en ik heb een Intel Pentium E2180 (ook 775) liggen met bijhorende koeler. Kan ik deze zomaar in de 2e socket plaatsen, aangezien het 2 verschillende CPU's betreft?

En veronderstel dat de configuratie met 2 CPU's zou werken, is het dan de moeite waard? PC wordt gebruikt voor uiteenlopende taken, waaronder gaming.

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via JKL-NL op 01-11-2020 15:34)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat gaat niet werken, die E2180 heeft geen SMPsupport, dus dat krijg je nooit aan de praat.
Daarbij zijn het niet eens dezelfe sockets (LGA771 en LGA775).

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 01-11-2020 14:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat gaat niet werken, die E2180 heeft geen SMPsupport, dus dat krijg je nooit aan de praat.
Daarbij zijn het niet eens dezelfe sockets (LGA771 en LGA775).

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 01-11-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01-2023
@TERW_DAN Ah, je hebt gelijk, ik heb verkeerd gekeken, my bad.

Overigens zag ik dat de E5430 nog wel te koop is voor enkele euro's (tweedehands), maar ik kan niks vinden over eventuele SMP support, dus ik vrees dat dat ook niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Daarnaast zit je op zo'n oud platform dat elke euro die je erin stopt niet echt de moeite waard gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28

Nemesizz

Untouchable

JKL-NL schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:42:
@TERW_DAN Ah, je hebt gelijk, ik heb verkeerd gekeken, my bad.

Overigens zag ik dat de E5430 nog wel te koop is voor enkele euro's (tweedehands), maar ik kan niks vinden over eventuele SMP support, dus ik vrees dat dat ook niet zou werken.
De Xeons hebben gewoon multi-cpu support. Dus als je er een 2e E5430 bij doet zou dat gewoon moeten werken (al moest je bij sommige dual-cpu moederborden nog wel een aparte VRM module plaatsen als je een 2e CPU wil gebruiken, was niet altijd noodzakelijk maar weet van bijvoorbeeld de Proliants van HP dat die dat wel moesten hebben).

*EDIT*
Als ik de foto's kijk van dat moederbord zitten de VRM's voor een 2e CPU al gewoon op het bord, geen aparte module nodig. Dus een 2e CPU van het zelfde type plaatsen zou gewoon moeten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Nemesizz op 01-11-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nemesizz schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:03:
[...]

De Xeons hebben gewoon multi-cpu support. Dus als je er een 2e E5430 bij doet zou dat gewoon moeten werken (al moest je bij sommige dual-cpu moederborden nog wel een aparte VRM module plaatsen als je een 2e CPU wil gebruiken, was niet altijd noodzakelijk maar weet van bijvoorbeeld de Proliants van HP dat die dat wel moesten hebben).

*EDIT*
Als ik de foto's kijk van dat moederbord zitten de VRM's voor een 2e CPU al gewoon op het bord, geen aparte module nodig. Dus een 2e CPU van het zelfde type plaatsen zou gewoon moeten werken.
Losse VRMs is bij de Proliants al sinds de G5 serie niet meer echt een ding, dat was tot de eerste 64 bit Xeons een ding ;)
Hoewel de E5430 ook al dusdanig oud is dat het weinig nut heeft, TS: kijk eens tijdens gaming en 'uiteenlopende taken' (?) wat de load op je systeem is, dan pas weet je of je CPU te kort komt of een ander deel in je systeem, heeft weinig nut een tweede niet al te snelle CPU toe te voegen als je al geen CPU bottleneck hebt of de games die je speelt niet echt multicore ondersteunen....

Overigens is het nog te overwegen een nieuwer systeem aan te schaffen, stroomkosten alleen al van zo'n dual CPU setup zou binnen een paar maanden meer gaan kosten namelijk :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28

Nemesizz

Untouchable

RGAT schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:09:
[...]

Losse VRMs is bij de Proliants al sinds de G5 serie niet meer echt een ding, dat was tot de eerste 64 bit Xeons een ding ;)
Hoewel de E5430 ook al dusdanig oud is dat het weinig nut heeft, TS: kijk eens tijdens gaming en 'uiteenlopende taken' (?) wat de load op je systeem is, dan pas weet je of je CPU te kort komt of een ander deel in je systeem, heeft weinig nut een tweede niet al te snelle CPU toe te voegen als je al geen CPU bottleneck hebt of de games die je speelt niet echt multicore ondersteunen....

Overigens is het nog te overwegen een nieuwer systeem aan te schaffen, stroomkosten alleen al van zo'n dual CPU setup zou binnen een paar maanden meer gaan kosten namelijk :+
Ik dacht even van "hoef er niet specifiek bij te zetten dat het om G5 of oudere Proliants gaat met die VRM's" is de eerste de beste reactie al dat het alleen bij G5 en ouder was :P
Heb zelf 2 G6 modellen die het inderdaad niet meer hoeven (en nieuwer ook niet), maar de G5 (socket 771) en ouder vaak wel vandaar dat ik het ook aangaf.

Meerdere merken hadden dat wel, dat je t/m 771 vaak aparte VRM modules moest installeren.

Of het nut heeft voor TS, tja, ik stop soms ook nog geld in dingen die het eigenlijk niet meer waard zijn, soms is het ook gewoon leuk om met dat spul wat te stoeien :P
En zo heel slecht zijn 'Core2' CPU's ook nog niet, ze kunnen niet het nieuwste van het nieuwste draaien, maar ze verouderen lang zo slecht niet als de oudere CPU's (P4, P3, oude Athlons enz).
Stroomverbruik is wel een dingetje, CPU's valt nog wel mee, maar als je FBDIMMs moet gebruiken wil het wel aantikken >:) (had eens gelezen 10W per module?)
Pagina: 1