Gigabyte B550 Aorus Elite Q flash plus vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-06 23:47
Hoi, ik heb een vraagje.

Ik heb geprobeerd het bios van dit (nieuwe) moederbord te updaten met Q Flash Plus, om klaar te zijn voor de Zen3. Ik heb dus geen oudere AMD CPU liggen.

Ik heb een USB stick, geformatteerd op FAT32. Hier staat het de laatste bios op, hernoemd naar gigabyte.bin. Stick zit in het juiste (witte) slot. Ik heb het moederbord aangesloten op een Antec Earthwatts 380.

Als ik de voeding aanzet en op het Q flash knopje druk gaat het lampje op de stick even knipperen, maar verder gebeurt er niks. Ik zie geen "Q flash plus" lampje op het moederbord branden, wat wel zou moeten. Bij dit moederbord zie ik een klein gaatje naast de witte USB poort, ik neem aan dat daar het lampje zit.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik heb ook het een-na-laatste bios geprobeerd, zonder succes.

De voeding werkt goed in mijn andere systeem (i5 6500). Hij heeft een vier-polige CPU connector, geen acht, maar er zit toch nog geen CPU in. Nieuwe voeding (Corsair RMX750x) zit nu in dat Intel systeem. Ik zou die voeding kunnen proberen. EDIT: voeding geprobeerd, zelfde resultaat)

Bedankt! Daan

[ Voor 14% gewijzigd door daanh op 01-11-2020 16:44 ]

Beste antwoord (via daanh op 01-11-2020 22:19)

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:44

OcGuru

Giulietta Qv

Je kan idd nog eens GIGABYTE.bin proberen ipv gigabyte.bin. Ik lees wel overal dat ze de hoofdltetter variant gebruiken.

Probeer anders ook nog eens een andere usb stick. Ik weet niet wat voor stick je nu gebruikt maar sommige moederborden willen wel eens grote usb sticks niet slikken voor een bios update.

Hier nog een filmpje van gigabyte zelf : YouTube: How to use Q-Flash BIOS

[ Voor 21% gewijzigd door OcGuru op 01-11-2020 18:50 ]

Bl44t

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:42

Rannasha

Does not compute.

daanh schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:45:
De voeding werkt goed in mijn andere systeem (i5 6500). Hij heeft een vier-polige CPU connector, geen acht, maar er zit toch nog geen CPU in. Nieuwe voeding (Corsair RMX750x) zit nu in dat Intel systeem. Ik zou die voeding kunnen proberen.
Je moet zowel de 24 pins ATX voedingskabel als de 8 pins CPU voedingskabel inpluggen.

Zie ook de beschrijving op de Gigabyte website (even naar beneden scrollen voor Q Flash+).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rannasha schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:06:
[...]

Je moet zowel de 24 pins ATX voedingskabel als de 8 pins CPU voedingskabel inpluggen.

Zie ook de beschrijving op de Gigabyte website (even naar beneden scrollen voor Q Flash+).
Idd, vanaf stap 1 gaat het al mis.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Ik heb het Gigabyte moederbord aan de Corsair RMX750x gehangen, helaas zonder succes.

Wat wél zo is, is dat mijn (Intel) PC (sinds nieuwe voeding en nieuwe 3080 GPU) bij het opstarten vier korte beeps geeft met nog een iets lagere beep er achteraan. Hij doet het echter wel gewoon, ook onder belasting.

Ik heb voor de zekerheid de 8-pins CPU connector doorgemeten, en die geeft keurig 12V op alle pins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablito_kun
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-08-2022
Hey, ik heb toevallig 2 dagen geleden exact dezelfde mobo geflashed, ging van de eerste keer goed :)
Ik volgde deze video:
YouTube: How To Use Gigabyte Q FLASH PLUS Bios Flash Button

Heb je uw videokaart of RAM laten in steken? Die moet je er ook uit halen. Bij mij was het geen probleem dat mijn m2 disks waren ingestoken.
Ik had het bestandje naar GIGABYTE.bin hernoemd, maar ik denk niet dat het hoofdletter gevoelig is.

Ik had ook al fans ingestoken in het moederbord en deze begonnen te spinnen terwijl het bezig was, zo kon ik zien wanneer deze klaar was.
Als het nog niet werkt na dit alles zou ik het gewoon als kapot melden bij de fabrikant en een nieuwe eisen. Had een maand geleden ook eentje besteld voor mijn broer en die was dead on arrival, kreeg ook direct zonder problemen een nieuwe opgestuurd.

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanh
Bedankt voor je reactie! Het valt me op dat hij in die video *alle* bestanden uit de zipfile op de stick zet. Ik had enkel het bios bestand erop gezet. Wellicht maakt dit nog uit.

Zit het lampje dat zou moeten gaan knipperen inderdaad onder de button?

Een fan aansluiten zal ik ook nog proberen.

Als dit niet werkt lijkt een defect moederbord me inderdaad het meest waarschijnlijke.

Groet, Daan

[ Voor 8% gewijzigd door daanh op 01-11-2020 18:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 10:44

OcGuru

Giulietta Qv

Je kan idd nog eens GIGABYTE.bin proberen ipv gigabyte.bin. Ik lees wel overal dat ze de hoofdltetter variant gebruiken.

Probeer anders ook nog eens een andere usb stick. Ik weet niet wat voor stick je nu gebruikt maar sommige moederborden willen wel eens grote usb sticks niet slikken voor een bios update.

Hier nog een filmpje van gigabyte zelf : YouTube: How to use Q-Flash BIOS

[ Voor 21% gewijzigd door OcGuru op 01-11-2020 18:50 ]

Bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanh
Bedankt voor jullie hulp, het lijkt nu toch gelukt te zijn! Een andere stick, .bin in kleine letters of alle files uit de zip erop zetten hebben het hem gedaan! :)

Groet, Daan

[ Voor 6% gewijzigd door daanh op 01-11-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:19
Ik heb eenzelfde probleem maar dan met een Gigabyte B550i, een bios flash lukt me helaas niet.

CPU en RAM is niet geinstalleerd als ik de usb stick in steek gaat het lampje op de usb stick wel knipperen maar als ik op de q flash knop drukt gebeurd er verder niets. Wat ik al heb geprobeerd 3 verschillende usb sticks van 2 tm 8 GB deze allemaal op fat32 geformatteerd en de bios hernoemd naar gigabyte.bin / GIGABYTE.bin en alle andere combinaties. Wie heeft er nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@jwtje Er staat niets in de handleiding dat je de naam moet veranderen.
B550i Aorus Pro AX (rev 1.0)?

Laatste BIOS versies is F11d en het bestand heet B550IAPA.11d en dan alleen dat bestandje op de stick zetten.

Ik ben niet bekend met Gigabyte borden dus het kan zijn dat het niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Klopt ze gaan sowieso niet echt diep op deze functie in maar in het eerder genoemde filmpje staat dat je het bestand moet hernoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
jwtje schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:13:
Ik heb eenzelfde probleem maar dan met een Gigabyte B550i, een bios flash lukt me helaas niet.

CPU en RAM is niet geinstalleerd als ik de usb stick in steek gaat het lampje op de usb stick wel knipperen maar als ik op de q flash knop drukt gebeurd er verder niets. Wat ik al heb geprobeerd 3 verschillende usb sticks van 2 tm 8 GB deze allemaal op fat32 geformatteerd en de bios hernoemd naar gigabyte.bin / GIGABYTE.bin en alle andere combinaties. Wie heeft er nog een tip?
Heb je geprobeerd om alle files uit de zip op de stick te zetten? Knopje wat langer ingedrukt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Ja alle files erop en als ik het knopje ingedrukt houdt zie je dat er wel gezocht wordt op de stick (status led op de stick) maar er gebeurd niets meer zodra ik de knop weer los laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Bij mij is het uiteindelijk gelukt met een nieuwere stick van 128GB. Een kleine stick is dus niet per se beter.
Als je zoiets hebt liggen zou ik dat proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door daanh op 02-11-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichiMess
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-07 14:01
Ik had er ook problemen mee, bij mij lag het aan de USB stick inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-07 09:46
Stick moet ook op FAT 32 of 16 geformat zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaKluit
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-07 15:30
probleem is opgelost

Ik heb afgelopen week eindelijk mijn 5900x ontvangen. Dus vandaag het plan om die te installeren.
Ik heb de itx variant, b550i, maar ik doe blijkbaar iets fout. Ik wil dus eerst de bios updaten voordat ik de cpu installeer.
Ik heb dus de 24pin en de 8pin power kabels aangesloten. Verder een USB stick met alleen de bestanden uit de bios zip file in de witte USB connector gestoken. En de stroomkabel aangesloten. Maar er gebeurd bij mij helemaal niets wanneer ik op die qflash knop druk. Gaat nergens een lampje branden.

Als ik de power button kabel in het moederbord prik, gebeurd er ook helemaal niet wanneer ik dan de powerbutton gebruik.

Is mijn moederbord doa? 😢

Edit: ok, moederbord lijkt niet doa, want als ik de cpu installeer dan lijkt ie wel op te starten. Lijkt, als in fans gaan draaien enzo. Dit doet ie niet zonder cpu.
Even een andere USB stick proberen...

Edit2: Bleek dat de mb al een biosversie had waarmee ik kon booten. Dus cpu in mb gedaan, geboot naar bios en daar de biosupgrade gedaan. 2 automatische reboots later is Windows opgestart.
Voor een volgende keer: eerst kijken of het gewoon al werkt, ipv allemaal moeilijke dingen eerst proberen. 😅

[ Voor 28% gewijzigd door DaKluit op 05-12-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHFT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 15:22
Sorry dat ik dit iets oudere topic naar boven haal maar misschien kan mijn ervaring ook handig zijn voor kopers in de toekomst.

Ik had dus een kersverse B550 AEV2 gekocht en ik dacht ook eerst de laatste firmware te flashen voor mijn Ryzen 5 5600x te kunnen ondersteunen, nu die Q-Flash kreeg ik met geen stokken aan de praat.

Toen heb ik gewoon alle componenten in het mobo gestoken en ik kon booten in de BIOS. De 5600X werd gewoon herkend desondanks er in BIOS versie F2 nog geen sprake was van Zen 3.

Ik heb vervolgens de BIOS geflashed via de Q-Flash GUI optie (F8) en alles is nu up & running.

Eind goed al goed, wat een slechte documentatie zeg. Hopelijk heeft iemand er iets aan _/-\o_
Pagina: 1