Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowerLeopard
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-11-2020
Hallo,
Ik heb een Raspberry Pi 4 (8GB RAM) (meer info zie link onderaan dit document).
Ik probeer deze te verbinden met mijn Philips TV via hdmi, maar krijg op mijn TV de melding: "Geen signaal".

Ik heb de Rasp. Pi getest op 2 andere monitors (geen TV's) en hierop werkt hij uitstekend (ook met hdmi natuurlijk).

EXTRA INFO:
Op mijn Rasp. Pi staat RASPBERRY PI OS (32-BIT) geïnstalleerd.

Dit bevindt zich in mijn config.txt file op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd7iHvjQbzb2phJXYVwbYC9Wy18=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DEoU0CsUhvnlCogTC1xg8skj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfTef99upchG-imB1uAsSPh2Qyk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NOpgMyWjyLQhfm9RmDFKkLyP.png?f=fotoalbum_tile

Alvast Bedankt!

(https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_)

[ Voor 23% gewijzigd door ThePowerLeopard op 01-11-2020 13:35 . Reden: (foto's van plaats wisselen) ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik ga er vanuit dat het wel een legitieme RPi is.

offtopic:
Dit soort zaken haal ik liever niet via AliExpress, zeker niet omdat het eigenlijk niks goedkoper is dan een legitieme EU webshop.

Wat gebeurt er als je NOOBS of kale RaspberryOS start?

En op welke HDMI-aansluiting sluit je de TV aan? Werkt het op beide aansluitingen niet?

En wat zijn de specs van je tv? Kan die überhaupt wel verschillende HDMI-modi aan of moet die geforceerd worden op 720p bijv?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 10:19
@deepbass909
Fake raspberry's zijn geen ding volgens mij, dus daar zou ik me niet te druk over maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 01-11-2020 16:01 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowerLeopard
@deepbass909

Als ik de Rasp. Pi aansluit via HDMI op mijn monitor (https://www.vandenborre.b...TbunvHtqoB08aAmPMEALw_wcB) dan werkt deze normaal. RASPBERRY PI OS start op en en ik ondervind geen problemen.

Als ik diezelfde Rasp. Pi aansluit op mijn TV (https://www.philips.be/c-...met-digital-crystal-clear) dan krijg ik de melding: "Geen signaal".

De TV heeft 2 HDMI-aansluitingen. Ik heb ze beiden al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb ook de beide micro-HDMI poorten geprobeerd op de Rasp. Pi (default gebruik je de poort het dichtst bij de USB-C aansluiting) dit ook zonder resultaat.

Ik heb geen verstand van specs van TV's dus jouw laatste vraag kan ik jammer genoeg geen antwoord geven.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Sine schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:01:
@deepbass909
Fake raspberry's zijn geen ding volgens mij, dus daar zou ik me niet te druk over maken.
Het is niet alleen fake producten waar ik bij Ali huiverig voor ben, maar er staan ook afgekeurde partijen tussen die als legitiem verkocht worden. En als het prijsverschil vervolgens verwaarloosbaar is, raad ik het persoonlijk af om dit soort zaken via dergelijke webshops te kopen (ik koop zelf volop zooi bij Ali, maar dus niet dit soort spul).
ThePowerLeopard schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:23:
@deepbass909

Als ik de Rasp. Pi aansluit via HDMI op mijn monitor (https://www.vandenborre.b...TbunvHtqoB08aAmPMEALw_wcB) dan werkt deze normaal. RASPBERRY PI OS start op en en ik ondervind geen problemen.

Als ik diezelfde Rasp. Pi aansluit op mijn TV (https://www.philips.be/c-...met-digital-crystal-clear) dan krijg ik de melding: "Geen signaal".

De TV heeft 2 HDMI-aansluitingen. Ik heb ze beiden al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb ook de beide micro-HDMI poorten geprobeerd op de Rasp. Pi (default gebruik je de poort het dichtst bij de USB-C aansluiting) dit ook zonder resultaat.

Ik heb geen verstand van specs van TV's dus jouw laatste vraag kan ik jammer genoeg geen antwoord geven.

Alvast bedankt!
Een tv van nog geen 5 jaar zou moeten werken, die ondersteunt doorgaans wel de volle set van HMDI protocollen (zowel CEA (TV) als DMT (computer)).
Ik neem aan dat de aansluitingen op de tv met andere apparaten wel werken?

En dat je dezelfde kabels gebruikt bij het testen met de monitor en tv?

En heb je de opties op deze pagina al geprobeerd?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowerLeopard
@deepbass909
De aansluitingen op de TV hebben in het verleden zonder problemen gewerkt. Ik gebruik inderdaad ook dezelfde kabels bij het testen van de TV en de monitor.

Ik heb daarnet ook de Rasp. Pi getest op 2 andere TV's (geen monitors) en hierbij kreeg ik hetzelfde resultaat. De ene herkende de Rasp. Pi niet (geen input in de hdmi, geen signaal), maar de andere TV herkende wel dat er een Rasp. Pi aangesloten was, maar ik kreeg nog altijd geen beeld.

Heb ondertussen ook al verscheidene opties geprobeerd in de config.txt file, maar nog altijd geen/weinig resultaat.

Ik probeer verder via de door jouw gelinkte pagina zaken te veranderen.

Ik ga ook proberen om een software-update te installeren om de TV. Zou dit kunnen helpen?

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
Ik zou zeggen dat het te maken heeft met resolutie of verversing.
Dat de monitor daar wel goed mee om gaat en de tv's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowerLeopard
Arunia schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:30:
Is er een manier hoe ik dit kan oplossen of is het gewoon hopeloos werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
@ThePowerLeopard als het dat is (ik weet het niet zeker natuurlijk), dan zou je via de monitor ergens een bestand aan moeten passen naar een resolutie die de tv wel accepteert. Trial and error of in de handleiding kijken.
En als je nu eens opnieuw begint en dus een lege installatie zet op de sd kaart en voor je überhaupt opstart, de pi aansluit op de tv?
Wellicht dat het dan wel goed gaat?

https://howtoraspberrypi....bably%20the%20most,txt%20.

Gezocht met Google naar raspberry pi no signaal to tv.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 01-11-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowerLeopard
Arunia schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:48:
@ThePowerLeopard als het dat is (ik weet het niet zeker natuurlijk), dan zou je via de monitor ergens een bestand aan moeten passen naar een resolutie die de tv wel accepteert. Trial and error of in de handleiding kijken.
En als je nu eens opnieuw begint en dus een lege installatie zet op de sd kaart en voor je überhaupt opstart, de pi aansluit op de tv?
Wellicht dat het dan wel goed gaat?

https://howtoraspberrypi....bably%20the%20most,txt%20.

Gezocht met Google naar raspberry pi no signaal to tv.
Heb net een lege installatie gezet op de sd kaart en deze in de pi gestoken. Ik heb de pi eerst aangesloten op de TV. Dit zonder resultaat. Ik heb wat zaken aangepast in de config.txt (heb de stappen in jouw link gevolgd), maar dit ook zonder resultaat.

Daarna heb ik de pi verbonden met mijn monitor en had direct beeld.
Ik blijf dit toch vreemd vinden.

Ik heb ook al gezocht op internet naar dit probleem en de stappen gevolgd die aanbevolen worden, maar dit eveneens ook zonder enig resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Ik vindt dit met de Rpi4 een waar drama. 2 HDMI porten zijn leuk, 4K ook, maar ook ik heb vaak gedoe met aansluiten op verschillende TVs of monitoren.

Wat voor mij nog wel eens wil helpen is het forcen van een bepaalde resolutie/refreshrate. Zet hem eerst eens vast op een 1080P en 50 of 60 hz. Vaak helpt dit al best wel veel. Voor je primaire monitor heb je ook één van de HDMI porten specifiek nodig. Geen idee welke....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowerLeopard
SuperKris schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:09:
Ik vindt dit met de Rpi4 een waar drama. 2 HDMI porten zijn leuk, 4K ook, maar ook ik heb vaak gedoe met aansluiten op verschillende TVs of monitoren.

Wat voor mij nog wel eens wil helpen is het forcen van een bepaalde resolutie/refreshrate. Zet hem eerst eens vast op een 1080P en 50 of 60 hz. Vaak helpt dit al best wel veel. Voor je primaire monitor heb je ook één van de HDMI porten specifiek nodig. Geen idee welke....
De 2 HDMI poorten zijn leuk, maar heb er inderdaad ook vaak gedoe mee.

Ik ga proberen om de resolutie eens vast te zetten.
(btw: de default HDMI poort is degene dichtst bij de USB-C poort.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Arunia schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:30:
Zou je verwachten, maar van een Philips tv van minder dan 5 jaar oud mag je verwachten dat die wel netjes via de EDID aan de Pi meldt welke resoluties hij ondersteund. En ongeveer iedere A-merk tv ondersteund wel alle CEA modes en vaak ook wel de meeste DMT modes.

@ThePowerLeopard
Wil je extreem zeker zijn dat je een modus hebt die de tv ondersteunt, dan kan je in de config.txt de volgende waarden opnemen:
hdmi_group=1
hdmi_mode=19

Dan start hij op in 720p@50Hz. Het is onmogelijk dat je tv deze resolutie niet zou ondersteunen.

Als ik naar de specs van de tv kijk, dan zou hij trouwens alles t/m 1080p op 24, 25, 30, 50 & 60 Hz (en waarschijnlijk ook nog wel andere frequenties).

Kan je, als de pi is opgestart zonder beeld op de tv, via SSH inloggen?

Zo ja, kan je dan eens de output geven van de volgende commando's:
tvservice -s
tvservice -l
tvservice -n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07 14:56
1. Wat gebeurt er als je eerst de pi opstart en daarna pas de HDMI kabel aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-07 22:30
Is er een oplossing gevonden voor jouw probleem @ThePowerLeopard ?

Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem. Alleen wordt bij mij het beeld af en toe zwart om dan terug op no signal te springen. Ik heb al verschillende aanpassingen gedaan in de hdmi_mode maar geen resultaat. Als ik de hdmi_safe naar 1 zet blijft het gewoon no signal...

Ik gebruik een micro hdmi naar HDMI zonder adapter.

Edit:

Ik heb nu geprobeerd om een ander scherm aan te sluiten en dat werkt direct zonder problemen...Dit is een 1080p monitor. De schermen die ik geprobeerd heb waren een 4k tv en een 1440p monitor.

[ Voor 20% gewijzigd door Stefuit op 13-12-2020 18:07 . Reden: ander scherm getest ]

Pagina: 1