Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solaredge uitlezen via LAN ipv via hotspot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the_cobra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-04 18:42
Hello,

Ik heb pas een PV installatie met Solaredge omvormer laten leggen. Ik heb nog geen monitor toegang (komt later nog), maar ik kan nu al wel de productie uitlezen via the MySolarEdge app.
Maar hiervoor moet ik steeds de hotspot activeren en in de kelder aanwezig zijn om die uit te lezen.
De omvormer hangt ook op de LAN en ik ken zijn ip address. Maar ik heb hier al gelezen dat requests via de LAN per default geblokkeerd worden via firewall rules op de omvormer (heb geen zin om die te hacken). De MySolarEdge app werkt ook niet via de LAN. Dat is zo belachelijk en absoluut niet 2020. Mijn vraag is nu: kan ik in plaats van de hotspot SSID mijn eigen home SSID programmeren in de doos zodat de omvormer via wifi connecteert ? kan ik dan de LAN loskoppelen ? en kan ik dan de omvormer -altijd- uitlezen via wifi en dus ook via de keuken of mijn living zolang mijn telefoon maar op dezelfde SSID hangt ?
Ook belachelijk: ik kan dus blijkbaar zelf de SSID niet veranderen want ik kan ook niet via een gewone account via SetApp op de box. Hoe belachelijk is dat ? Ik ben toch eigenaar van de doos, geen huurder. Zelfs op een telenet modem kan ik mijn SSID veranderen bv en daar ben ik zelfs geen eigenaar van....

ha ja, 't is een 4000HDWAVE CPU versie 4.10.25

mvg,
Already a frustrated SolarEdge user

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Ik snap het niet helemaal, maar waarom heb je niet gewoon de bijbehorende WiFi-antenne op je omvormer aangesloten? Kun je je omvormer gewoon via WiFi uitlezen.

Ik hoop dat je nog wel een beetje plezier aan je setup gaat beleven, want na dag 1 maak je nog niet echt een tevreden indruk ;)

Oh ja, toen de boel bij mij werd geïnstalleerd moest ik op enig moment mijn WiFi gegevens bij de hand houden. Heb je niet ergens een stapje gemist bij het in gebruik nemen?

[ Voor 23% gewijzigd door Gramser op 01-11-2020 16:15 ]

• the_cobra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-04 18:42
Ja de wifi antenne zit erop en is aangesloten maar de installateur heeft nooit gevraagd naar mijn wifi gegevens. Hij heeft de installatie via de hotspot+setapp gedaan en dan de LAN kabel aangesloten. Misschien ging hij ervan uit dat er geen coverage ging zijn in de kelder ?? Maar dat kan ik oplossen. Precies beter om de LAN kabel uit te trekken en alles op mijn eigen wifi te zetten. Dan antwoordt de omvormer tenminste via wifi op MySolarEdge app... ik snap niet dat ze dat via de LAN niet toelaten (dan doet ne mens eens de moeite om een kabel te trekken tot bij de omvormer, kunt ge er nog niet op connecteren via LAN)

[ Voor 12% gewijzigd door the_cobra op 01-11-2020 17:42 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Toch is ook dat raar. Want ik heb óók een ethernetkabel naar de omvormer getrokken, en die deed het ook prima. Kon gewoon connectie maken.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:24

Crazy-

Best life ever

the_cobra schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:18:
Hello,

Ik heb pas een PV installatie met Solaredge omvormer laten leggen. Ik heb nog geen monitor toegang (komt later nog), maar ik kan nu al wel de productie uitlezen via the MySolarEdge app.
Maar hiervoor moet ik steeds de hotspot activeren en in de kelder aanwezig zijn om die uit te lezen.
De omvormer hangt ook op de LAN en ik ken zijn ip address. Maar ik heb hier al gelezen dat requests via de LAN per default geblokkeerd worden via firewall rules op de omvormer (heb geen zin om die te hacken). De MySolarEdge app werkt ook niet via de LAN. Dat is zo belachelijk en absoluut niet 2020. Mijn vraag is nu: kan ik in plaats van de hotspot SSID mijn eigen home SSID programmeren in de doos zodat de omvormer via wifi connecteert ? kan ik dan de LAN loskoppelen ? en kan ik dan de omvormer -altijd- uitlezen via wifi en dus ook via de keuken of mijn living zolang mijn telefoon maar op dezelfde SSID hangt ?
Ook belachelijk: ik kan dus blijkbaar zelf de SSID niet veranderen want ik kan ook niet via een gewone account via SetApp op de box. Hoe belachelijk is dat ? Ik ben toch eigenaar van de doos, geen huurder. Zelfs op een telenet modem kan ik mijn SSID veranderen bv en daar ben ik zelfs geen eigenaar van....

ha ja, 't is een 4000HDWAVE CPU versie 4.10.25

mvg,
Already a frustrated SolarEdge user
Je hebt een UTP kabel van je netwerk en deze hangt er aan? Dan hangt ie dus aan het internet? Kwestie van inloggen in het monitoring portaal van SE.

Anders - WiFi kan ook maar dan heb je meestal wel de losse WiFi antenne nodig om goed bereik te krijgen.

de “server” side via WiFi is puur en alleen om hem in te stellen - daar is inderdaad de SetApp voor.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu