Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 13:06
Ik ben recentelijk overgestapt van een Moto G5 android telefoon naar een Iphone 11.Mooie telefoon, Apple is even wennen en soms is het in mijn ogen soms onlogisch. In ieder geval mijn ervaringen waar ik tegenaan ben gelopen op het gebied van foto’s. Ik hoor graag van mede tweakers wat ik anders had moeten doen met het toch ‘o-zo-gebruiksvriendelijke’ apple.

Het begon ermee dat WhatsApp foto’s op de iPhone zelf niet te onderscheiden waren van zelf genomen foto’s. Als je op je iPhone door foto’s heen bladert zitten die gewoon bij elkaar en dat wil ik niet. De oplossing was om WhatsApp uberhaupt te verbieden om foto’s op te slaan op ‘mijn fotorol’, blijkbaar was een apart mapje / album te ingewikkeld. Door dit uit te zetten kun je ook niet meer makkelijk bij whatsapp foto’s.

Vervolgens liep ik tegen de 5Gb grens van een i Cloud account aan. Handig om een telefoon met 64Gb / 128 Gb te verkopen met een iCloud abo van 5Gb, maar dat is commercieel. Aangezien ik 2 Tb aan foto’s in totaal heb, heb ik geen behoefte aan iCloud (of als ik al mijn foto’s in de cloud zou willen zou het heel duur worden). Dus ik wil mijn foto’s van de iPhone halen.

Dat bleek minder eenvoudig dan gedacht. Je zou zeggen: kabeltje ertussen en kopieer maar, ik had ongeveer 1.000 foto’s gemaakt (zomervakantie en herfstvakantie). Om de een of andere reden kreeg ik maar de helft gekopieerd via verkenner en bij de rest foutmeldingen (bestandsgrootte 0, ook bij openen van foto in verkenner foutmeldingen, etc.). Ook andere sync software liep tegen problemen aan. Uiteindelijk heb ik de belangrijkste foto’s ervan af gekregen.

Voor de zekerheid naar mijn iCloud foto’s gekeken om die dan ook maar te kopieren. Dus ik die foto’s downloaden met de speciale iCloud for Windows software. Het is al niet fijn is dat WhatsApp foto’s en zelfgemaakte foto’s door elkaar staan. In deze tool zijn de bestandsnamen ook nog eens gehasht. Oftewel: je kunt niet vergelijken wat je al hebt en wat niet. Top. In ieder geval ter info de apple support tekst:
Klik op 'iCloud-foto's' in het navigatievenster [van verkenner]. Als u iCloud-foto's niet ziet, klikt u op 'Afbeeldingen' in het navigatievenster en dubbelklikt u vervolgens op 'iCloud-foto's'.
• Als u iCloud voor Windows 11.1 gebruikt, klik dan dubbel dan op een miniatuur om het bestand te downloaden.
• Als u iCloud voor Windows 10 of iCloud voor Windows 7 gebruikt: nieuwe foto's en video's die u aan iCloud toevoegt op een ander apparaat, worden automatisch naar uw pc gedownload. Om oudere foto's en video's in iCloud voor Windows 10 te downloaden [ja!], klikt u op het systeemvak in de taakbalk [=rechtsonder] en vervolgens op 'Foto's downloaden' in de melding [nooit gekregen] van iCloud-foto's. Kies de foto's en video's die u op jaar wilt downloaden.
Conclusie: Het enige dat ik wil is MIJN foto’s van MIJN telefoon halen en op mijn NAS krijgen (liefst met WhatsApp in een aparte map). Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, er zullen vast mensen zijn die het zonder problemen lukt maar ik ben inmiddels gefrustreerd. Ik hoor graag tips / wat ik onhandig doe. Ik moet nog even met deze telefoon door.

AdB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
Appje van Synology (als dat je nas is) gebruiken om te syncen?

Anders iets als Google foto’s gebruiken ofzo.
Gaat automatisch en je kan vanuit die app je foto’s ook van je telefoon verwijderen zodra ze gesynchroniseerd zijn.

In plaats van Google foto’s kan je ook OneDrive, Stack, etc gebruiken. Afhankelijk van waar je cloudopslag hebt.

Een kabel gebruiken is wel heel ouderwets :+ .
Wellicht kan je makkelijk de whatsapp crap eruit filteren door alle foto’s met een lage resolutie of laag aantal MB’s in een los mapje te zetten?

Overigens is je toon in de post best wel irritant. Eigenlijk krijg ik de neiging om te zeggen: Google even of anders gewoon terug naar android als zelf zoeken te moeilijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door Smobbo op 01-11-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
Toon komt door mijn oplopende frustratie/irritatie. Ik heb geprobeerd die eruit te laten, maar is blijkbaar niet gelukt. Ik vind het vrij apart dat ieder stapje / oplossing weer 'uitdagingen' met zich meebrengt.

DS file is een goede tip. Die is nu aan het syncen. Dank voor de tip.

AdB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23
De reden dat je de helft van de foto’s niet kunt kopiëren is omdat die stiekem alleen in iCloud staan en niet in volledige resolutie op je telefoon.

Als je naar Instellingen > Je Apple-ID (bovenaan) > iCloud > Foto’s gaat kun je kiezen tussen”Optimaliseer iPhone opslag” en “Download en bewaar originelen”.
Je wil die laatste, anders gooit iOS foto’s van je telefoon af en bewaart die alleen nog maar thumbnails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
Dank voor de tip. iCloud foto's heb ik rond okt. uitgezet denk ik. Die staat op dit moment ook uit en kan niet aan omdat de huidige foto verzameling niet past op de iCloud grootte.
Maar mogelijk is dat wel een verklaring waarom ik in Verkenner tegen gedoe aanloop (en ook de reden waarom ik de iCloud foto's wilde vergelijken met de kopie die wel gemaakt kon worden).
Ik ben nog aan het kijken hoe ik mijn iCloud foto's weer leeg krijg (zodat er weer nieuwe op kunnen) of wat ik er uberhaupt mee aanmoet.

AdB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@AdB standaard staat de iphone ingesteld op samenwerking met een mac. Met windows/explorer krijg je (ik iig) vaak issues met overzetten.

settings>camera>formats>most compatible ; zodat jpg & h264 gebruikt worden ipv apple HEIFcrap

settings>photos>keep originals ; zodat er bij het overzetten geen apple voodoo plaatsvind

data en chronologie blijft nog steeds wat gedoe lijkt maar op deze manier is het prima bij mij.

icloud voor windows zou ik met geen stok aanraken :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
Dank voor de reacties.
Voorlopige conclusie: als je geen iCloud wilt is DS file app the way to go. Dank aan Smobbo voor het idee.
De app lijkt goed op de achtergrond te werken (dus als je thuiskomt synct ie automatisch) en belangrijker: alle foto's komen met een redelijke naam en een redelijke datum door (in dezelfde volgorde van het fotoalbum op je telefoon). Oftewel: deze app lijkt lekker stabiel.
Edit zie ook:
https://synoguide.com/201...ne-to-my-synology-easily/

De settings van Maratropa ook doorgevoerd, dat HEIF bestandformaat is op Win inderdaad lastig. En het programma iCloud voor Windows gaat er na volledigheids controle zo snel mogelijk af (het syncen loopt nog).

Als er nog tips zijn hoe om te gaan met WhatsApp (Trump grapjes en Corona filmpjes) tussen je kinder foto's hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door AdB op 02-11-2020 21:11 ]

AdB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 21:50
AdB schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:16:
Dank voor de reacties.
Voorlopige conclusie: als je geen iCloud wilt is DS file app the way to go. Dank aan Smobbo voor het idee.
De app lijkt goed op de achtergrond te werken (dus als je thuiskomt synct ie automatisch) en belangrijker: alle foto's komen met een redelijke naam en een redelijke datum door (in dezelfde volgorde van het fotoalbum op je telefoon). Oftewel: deze app lijkt lekker stabiel.
De settings van Maratropa ook doorgevoerd, dat HEIF bestandformaat is op Win inderdaad lastig. En het programma iCloud voor Windows gaat er na volledigheids controle zo snel mogelijk af (het syncen loopt nog).

Als er nog tips zijn hoe om te gaan met WhatsApp (Trump grapjes en Corona filmpjes) tussen je kinder foto's hoor ik het graag.
1. Ik hoop dat je DS Photo bedoelt want DS File doet nada uit zichzelf

2. In whatsapp aangeven dat je foto’s niet meer wilt opslaan in de filmrol. Instellingen, chats en dan uitzetten

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 20:48
AdB schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:16:
Dank voor de reacties.

ik heb uitgezet dat whatsapp foto’s op mag opslaan in de filmrol, foto’s vanuit whatsapp die ik wil bewaren moet ik dan even handmatig opslaan.
ik sync met onedrive en dat gaat dan netjes op jaartal+maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik snap ook niet goed dat je DS File blijft aanhalen.
Ik gebruik DS Photo zoals @SpoekGTi zegt, en dat werkt perfect.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waarom DS Photo eigenlijk, is die niet obsolete? Zo heeft het nieuwe Moments bijvoorbeeld ondersteuning voor HEIC en Live Photo's, waar dat bij DS Photo niet het geval lijkt te zijn. De app van Moments is ook niet helemaal om over naar huis te schrijven trouwens, maar hij doet het.

NAS ondersteuning voor de Foto's app zou wel goud zijn trouwens. Stel het voor als feedback bij Apple.

Ik was zelf vorige week stom geweest door alles (ik heb tienduizenden (live) foto's en videos op m'n iPhone staan) via iMazing draadloos te exporteren naar DS Photo. Alles HEIC omzetten naar JPEG en de bijbehorende .MOV komt erbij. Tot mijn grote vreugde lukt het zo te zien om met rsync alles van de DS Photo map naar de (encrypted) folder van Moments over te knallen en dan "Herindexeren" te kiezen in Moments en dan hercombineert ie zelf normale foto's met het live stukje video; yay. Enige wat dan nog moet is het onderbrengen in sub-albums, daar heb ik er gelukkig nauwelijks van. Het is natuurlijk balen dat niets meer in HEIC is en alles JPEG, maar ik was ook niet echt van plan om het hele proces opnieuw te starten. Vanwege de conversieslag duurde het per foto behoorlijk lang, dus hij heeft er denk ik een dag of 3 op staan hameren om alles naar DS Photo over te rammen. :+

[ Voor 54% gewijzigd door WhatsappHack op 21-11-2020 00:29 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Wel dat is net waarom ik (ook) moments gebruik.
Ik gebruik vooral DS Photo omdat ik dan makkelijk vanuit windows explorer door mijn fotos kan browsen.
Bij moments moet ik altijd naar de nas surfen en de applicatie openen, tenzij er een win app is dat ik over het hoofd zie?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
kazzzdafke schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:07:
Wel dat is net waarom ik (ook) moments gebruik.
Ik gebruik vooral DS Photo omdat ik dan makkelijk vanuit windows explorer door mijn fotos kan browsen.
Bij moments moet ik altijd naar de nas surfen en de applicatie openen, tenzij er een win app is dat ik over het hoofd zie?
Dan moet je je homefolder mounten als share denk ik, dan kan je wel de bestanden benaderen.
Dit probleem had ik ook omdat de "photos' share meteen zichtbaar is, maar 'homes' lijkt ie niet automatisch ter beschikking te stellen. Ik heb zelf overigens gewoon alles van DS Photo naar Moments gekopieerd met rsync via SSH op de NAS zelf. Stuk makkelijker. Eventueel kan je dat herhalen. Uploaden naar DS Photo, ff rsync aanslingeren (of er een cronjob van maken als 't je niet boeit dat er misschien een uurtje vertraging in zit) en dan re-indexeren van nieuwe foto's in Moments. (Valt ook vast wel te cronjobben.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik zie mijn shares wel degelijk, maar kan het bestand niet lezen, dus de foto laten zien, door te dubbelklikken omdat het nog HEIC is.
En als ik dan nog moet converteren is eigenlijk de bedoeling van moments weg en gebruik je beter ds photo :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@AdB ik gebruik voor het syncen van mijn foto’s

Photosync ,

Via webdav kan je het helemaal opzetten.

programma van 4€ In de appstore.
Hiermee kun je prefect synchroniseren tussen nas en iphone. En evt toekomstige clouddiensten

Er zijn uitgebreiden mogelijkheden
Zo kan je locatie aanzetten, dat de fotos automatisch worden gesynct als je thuis komt.

Je moet maar even kijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
frankym schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:05:
@AdB ik gebruik voor het syncen van mijn foto’s

Photosync ,

Via webdav kan je het helemaal opzetten.
Dank voor de tip. Ik gebruik op dit moment de DS file App. Deze doet voor mij wat hij moet doen (automatisch sync tussen iPhone en NAS zodra je het huis binnenloopt).
Ik begrijp van anderen dat zij enthousiast zijn over DS Photo. Mijn NAS is het eenvoudigste Synology model, dus zowel Photo's als Moments loopt bij mij niet lekker soepel. Wanneer ik foto's op mijn iPhone op een NAS wil bekijken of dat soort dingen ga ik die app wel bekijken.

Photosync zal vast ook een prima programma zijn, maar ik ben al tevreden met het eenvoudige DS File.

AdB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
AdB schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:28:
[...]

Dank voor de tip. Ik gebruik op dit moment de DS file App. Deze doet voor mij wat hij moet doen (automatisch sync tussen iPhone en NAS zodra je het huis binnenloopt).
Ik begrijp van anderen dat zij enthousiast zijn over DS Photo. Mijn NAS is het eenvoudigste Synology model, dus zowel Photo's als Moments loopt bij mij niet lekker soepel. Wanneer ik foto's op mijn iPhone op een NAS wil bekijken of dat soort dingen ga ik die app wel bekijken.

Photosync zal vast ook een prima programma zijn, maar ik ben al tevreden met het eenvoudige DS File.
Als het voor jou fijn werkt moet je dat zeker zo houden.

Eenvoud kan ook heel fijn werken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_kroket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 17:59
Ik heb een vraagje, want Sync is 1 eigenlijk wil ik een kopie van wat er op stond en dat die synct 1 kant op, dus naar de NAS, en dat ik het vervolgens van de telefoon (Iphone/ICloud) kan verwijderen.

Maar het nog wel op de NAS blijft, iemand daar ideeën voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
Tjonge, oud draadje. Ik vermoed dat je verschillende apps moet uitproberen. Ik weet niet van welk toestel je naar de NAS wilt backuppen, er zal vast een oplossing zijn.
Ik gebruik nog steeds de DS file app om mijn foto's van de iPhone te backuppen. Daar zit wel een knop op 'ruimte vrij maken' die de geuploade bestanden verwijderd, Maar dat is handmatig en dus niet wat je zoekt.
Er zal vast een app zijn die na upload het origineel verwijderd (FileSync in de appstore lijkt wel wat). Of misschien is er wel een app die beide als een soort batch kan uitvoeren.

AdB

Pagina: 1