Dak vervangen of renoveren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wij hebben een mooie vrijstaande jaren 30 woning aangekocht. De onderhoudsstaat van het pand is redelijk goed. Wij willen naast de grote modernisering de woning ook gaan isoleren. Wij willen gaan beginnen met het dak. Echter weten we niet goed of we het dak nou beter volledig kunnen vernieuwen of dat renoveren en naisoleren ook een goede optie is. Het dak is qua houtwerk nog in een prima staat. De balken hangen niet door, zijn niet verrot en hebben minimale houtworm. Het dak is echter niet geïsoleerd en de pannen (Tuile du Nord) liggen er al 90 jaar op. Gek genoeg lijken ze nog steeds niet versleten te zijn. Onze vraag is waar we het beste aan doen. Het dak zelf aan de binnenzijde isoleren en eventueel de dakpannen vernieuwen met daaronder waterkerende dampopen folie of kunnen we beter het hele dak laten vernieuwen met isolatieplaten? Dat laatste is natuurlijk veel duurder. Wij weten echter niet wanneer je nou kiest voor het een of het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
https://www.debouwmarktsh...2Huga1EAQYASABEgI0wPD_BwE

Let wel, je aanzicht van de woning verander iets door verhoging van het dakvlak maar dit is prima op de vangen met overstekken en boeidelen.

Iedere vorm van isoleren tussen de balklaag en dergelijke zijn lapmiddelen maar wij kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
Een groot deel van deze klus kan je zelf zoals bijv het slopen en met een vakman erbij liggen de platen ook zo op zijn plek.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 01-11-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Begin met kijken of je huis niet al te hoog is. Jouw huis is van voor alle regelgeving en een bestaande afwijking daarop is gelegaliseerd. Ons huis is bijvoorbeeld al hoger dan nu toegestaan is. Dan wordt het al snel vrijwel onmogelijk om de nok nog verder te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
D.deJong schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:49:
https://www.debouwmarktsh...2Huga1EAQYASABEgI0wPD_BwE

Let wel, je aanzicht van de woning verander iets door verhoging van het dakvlak maar dit is prima op de vangen met overstekken en boeidelen.

Iedere vorm van isoleren tussen de balklaag en dergelijke zijn lapmiddelen maar wij kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
Een groot deel van deze klus kan je zelf zoals bijv het slopen en met een vakman erbij liggen de platen ook zo op zijn plek.
Maar moet je dan niet gelijk ook je goten dan aanpassen/vernieuwen omdat deze niet meer goed aansluiten op je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sunri5e schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:22:
[...]

Maar moet je dan niet gelijk ook je goten dan aanpassen/vernieuwen omdat deze niet meer goed aansluiten op je dak?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:40:
Het dak is qua houtwerk nog in een prima staat. De balken hangen niet door, zijn niet verrot en hebben minimale houtworm. Het dak is echter niet geïsoleerd en de pannen (Tuile du Nord) liggen er al 90 jaar op. Gek genoeg lijken ze nog steeds niet versleten te zijn.
Wat is de ervaring van de persoon die het inspecteerde?
Een dak is meer dan een stel grote balken met dakpannen. Boeiborden, dakgoten, lood stukken en dakramen. Maar vooral ook de panlatten zou ik (laten) bekijken.

Extra isolatie maakt het dak zwaarder, kan een bijna 100 jaar oud dak dit aan? En hoe wil je afwerken, met gipsplaten aan de binnenkant? Nog een keer flink wat gewicht.
Zonnepanelen erop? Of wacht je op een 'Tesla roof' met dakpannen of kan het uberhaupt niet? Misschien nu goedkoop een quick win om over 10-20 jaar het goed te doen?
Sunri5e schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:40:
Onze vraag is waar we het beste aan doen. Het dak zelf aan de binnenzijde isoleren en eventueel de dakpannen vernieuwen met daaronder waterkerende dampopen folie of kunnen we beter het hele dak laten vernieuwen met isolatieplaten? Dat laatste is natuurlijk veel duurder. Wij weten echter niet wanneer je nou kiest voor het een of het ander?
Je hebt volgens mij 2 opties:

Of je gaat offertes aanvragen voor beiden cq. je maakt een berekening wat het qua tijd/geld kost en zet de opties naast elkaar. En kiest op basis daarvan.
Of je haalt een professional erbij en laat hem adviseren. Hij/Zij kan veel beter inschatten wat er moet gebeuren en wat de impact is.

Paar overwegingen:
Van binnenuit na-isoleren betekent consessies doen aan de isolatiewaarde. Koude bruggen voorkomen is lastig en eventuele constructieproblemen lastig op te lossen. De binnenruimte kan kleiner worden.
Wat is de verwachte levensduur? 20 jaar bij renovatie? Dus over 20 jaar mag het dak er alsnog af?
Wat 'behoud' je nu precies? Een paar grote balken? Hoe lang duurt het? Een pre-fab dak is bijna een kwestie van uren, na-isolatie kost heel veel manuren en doorlooptijd.

Ik woon zelf in een 2-onder-1 kapper (half vrijstaand :+ ) en er zit bij mij misschien wel 10 manweken werk in mijn dak. Ik heb veel zelf gedaan dus de doorlooptijd was enorm.
Als ik niet met de buren had hoeven rekening te houden was het dak er gewoon afgegaan.
Qua kosten misschien iets meer, maar dan was ik in 1 week klaar geweest. En het resultaat was waarschijnlijk beter geweest (Hogere R).
In een tijd waarin arbeid steeds duurder wordt kan een pre-fab dak weleens veel gunstiger zijn. Welke aannemer zit op een klus van maanden te wachten, terwijl hij in een week hetzelfde kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 09:34
Wij hebben het nageisoleerd met steenwol; van niks naar Rc 3 dus wel een hele verbetering. Maar als ik geen buren had gehad had ik ook zoiets als hierboven erop laten zetten. Hogere isolatie waarde en waarschijnlijk minder isolatie verlies. De vraag is alleen of die meerprijs opweegt tegen de isolatie winst als het dak zelf nog oké is. De grootste winst zit van geen isolatie naar Rc 2 dacht ik. Alles daarna is wel winst maar in relatief minder grote stappen als daarvoor..

De vraag is namelijk hoe zinvol een rc6 dak is als je matig geïsoleerde muren hebt of slecht glas. Ik zou dan eerder de algehele isolatie aanpakken. Bij een jaren 30 woning (woon ik ook) loop je ergens tegen de beperking aan van isoleren. Of je moet echt overal voorzet wanden willen gaan plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door koentjuh op 01-11-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
koentjuh schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:16:

De vraag is namelijk hoe zinvol een rc6 dak is als je matig geïsoleerde muren hebt of slecht glas. Ik zou dan eerder de algehele isolatie aanpakken. Bij een jaren 30 woning (woon ik ook) loop je ergens tegen de beperking aan van isoleren. Of je moet echt overal voorzet wanden willen gaan plaatsen.
Dat is helemaal geen vraag. Is namelijk net zo zinvol ongeacht warmtelekken elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 09:34
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:21:
[...]

Dat is helemaal geen vraag. Is namelijk net zo zinvol ongeacht warmtelekken elders.
Ik bedoel meer dat je elke euro maar 1 keer kan uitgeven. Isolatie is toch ook voornamelijk het totaal pakket, dus dat zou ik ook meewegen in de investering. Helemaal als het dak technisch nog goed is.

Deze link is wel interessant, maar niet echt van toepassing op vrijstaande woning http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

[ Voor 15% gewijzigd door koentjuh op 01-11-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koentjuh schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:28:
[...]

Ik bedoel meer dat je elke euro maar 1 keer kan uitgeven. Isolatie is toch ook voornamelijk het totaal pakket, dus dat zou ik ook meewegen in de investering. Helemaal als het dak technisch nog goed is.

Deze link is wel interessant, maar niet echt van toepassing op vrijstaande woning http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/
Als je het dak al aan vanaf de buitenkant gaat isoleren pak je altijd een 'hoge' R waarde (bijv. 6). De kosten zitten immers in de steigers, de arbeid, de pannen. Meerprijs voor hogere R waarde is dan gewoon heel gering; alleen materiaal.

Dat artikel vergeet ook te vermelden dat hoge R waarden een vereiste zijn als je met een gelimiteerd afgiftesysteem (vloerverwarming) alles warm wilt krijgen.

En de in de commentaren genoemde corporatiewoning; tja; helemaal een no-brainer; van buitenaf natuurlijk met renovatieplaten; nul overlast voor de bewoners (dus ook geen vergoeding nodig) en gewoon de hele rij in 1x een compleet nieuw dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Bedankt allemaal voor jullie berichten. Ik heb er vandaag nog eens goed over nagedacht maar ik denk dat dat het slim is om het in een keer goed te doen. Om geld te besparen willen wij het slopen helemaal in eigen beheer gaan doen. Hopelijk scheelt dit veel in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sunri5e schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:43:
Bedankt allemaal voor jullie berichten. Ik heb er vandaag nog eens goed over nagedacht maar ik denk dat dat het slim is om het in een keer goed te doen. Om geld te besparen willen wij het slopen helemaal in eigen beheer gaan doen. Hopelijk scheelt dit veel in de kosten.
Kijk even goed naar de valbeveiliging als je zelf e.e.a. gaat doen. Bijv. harnas, zekeringstouw met demper over de nok en om een boom.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2020 18:48 ]

Pagina: 1