Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe woning, energie besparende maatregelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-11 22:22
Wij gaan Februari volgend jaar verhuizen naar een grotere vrijstaande woning. En ik ben de mogelijkheden aan het verkennen om dat huis meteen energie zuiniger te maken.

Wat voor huis is het?
Het gaat om een vrijstaande woning uit 1955. Het oppervlakte is 191 vierkante meter en de inhoud 652 m3. De vorige bewoners hebben het huis altijd goed onderhouden en in de loop der jaren gemoderniseerd/opgeknapt.

Hoe is het geïsoleerd?
  • Het dak is in de jaren 90 volledig vervangen en toen geïsoleerd (ik denk tussen de 5 a 10cm).
  • De spouw muur is na geïsoleerd.
  • De ramen zijn dubbelglas.
  • De vloer van de serre en de keuken is geïsoleerd dmv een systeemvloer met "broodjes" (zeg je dat zo?)
  • Energie label C1,35
Een inhaalslag is nog te maken met:
  • Vloer van de woonkamer is helemaal niet geïsoleerd.
  • Ramen vervangen voor HR++(+) glas.
Hoe wordt er verwarmt?
Het huis wordt nu verwarmt dmv een 10 jaar oude HR-CV ketel. Die verwarmt de:
  • 1e etage en op zolder dmv radiatoren
  • woonkamer, convector putten
  • serre, convector putten
  • keuken, vloerverwarming
Ons plan is:
  • De vloer van de woonkamer vervangen voor een systeemvloer met daarop vloerverwarming
  • De convector putten verwijderen uit de serre en ook daar vloerverwarming aanleggen.
  • CV ketel vervangen voor een hybride cv/warmtepomp combinatie.
  • Installeren zonnepanelen op aanbouw (veel ruimte!)
  • Draadloze thermostaat knoppen op radiatoren boven. Tbv zone regeling van die kamers.
  • De begane grond willen we voornamelijk verwarmen met de warmtepomp en zo nodige met de CV als de warmtepomp het niet trekt.
  • Warm water en verwarming overige etages dmv de CV.
Ik weet niet wat het verbruik in deze woning is en wat het zal zijn als wij er in gaan wonen. Handig is om te weten dat we een gezin van 5 zijn met 3 kleine kids. En er is altijd iemand met de kids thuis (dus de verwarming staat elke dag aan). In onze huidige woning staan de radiatoren boven alleen aan met opstaan en naar bed gaan.

De voornaamste vraag nu is:
Is dit een reëel/haalbaar plan?
Ga ik de begane grond warm kunnen stoken met een warmtepomp?
Zijn er dingen die ik van te voren echt moet weten/uitzoeken om te weten of dit haalbaar is?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Als je de benedenverdieping met vloerverwarming en CV ketel warm kunt stoken dan kan het met een L/W warmtepomp ook.

Qua regeling zou het zou het denk ik simpeler zijn om helemaal geen CV ketel meer te hebben. Boven gewoon de oude radiatoren de hele dag aan laten en sochtends en savonds een beetje bijstoken met kleine elektrische kacheltjes of infrarood panelen (netjes ingebouwd).
Of anders boven de radiatoren vervangen door bijvoorbeeld JAGA convectoren.

Komt er ook mechanische ventilatie in met roosters boven de ramen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Noxa
busscherski schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:29:
Als je de benedenverdieping met vloerverwarming en CV ketel warm kunt stoken dan kan het met een L/W warmtepomp ook.
Dat klinkt al veelbelovend.
Qua regeling zou het zou het denk ik simpeler zijn om helemaal geen CV ketel meer te hebben. Boven gewoon de oude radiatoren de hele dag aan laten en sochtends en savonds een beetje bijstoken met kleine elektrische kacheltjes of infrarood panelen (netjes ingebouwd).
Of anders boven de radiatoren vervangen door bijvoorbeeld JAGA convectoren.
Dat is wel next lever. Maar dat zou ook betekenen dat ik sanitair warm water via een boiler vat moet doen. Daar is (bij de CV) geen ruimte meer voor.
Komt er ook mechanische ventilatie in met roosters boven de ramen?
Nog niet over nagedacht. Ik heb eigenlijk geen idee of er überhaupt iets van ventilatie in zit. Ik denk het niet eigenlijk.

• busscherski
En als de CV ketel weg is past er nog steeds geen boilervat?
Een andere plek is uiteraard ook mogelijk, als je met een warmtepomp die buiten staat warm tapwater gaat maken is er uiteraard een verbinding nodig. Als het een elektrische boiler wordt is er geen verbinding nodig (maar COP 1 is helaas duurder in het gebruik dan een CV ketel). Of een losse warmtepomp boiler

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11 16:48
Het is zeker mogelijk om de begane grond met vv warm te stoken met een LW warmtepomp. En waarschijnlijk ook de rest van het huis met radiatoren. Maar je wilt vooraf wel weten hoe groot die warmtepomp moet zijn.
Je zit met nogal wat onbekenden: je weet niet wat er nu verstookt wordt, wat jouw gezin gaat verstoken en wat de verbouwing gaat opleveren aan energiebesparing.
Je moet daarom een warmteverliesberekening (laten) maken. Daaruit volgt de warmtebehoefte en dan kun je ook de invloed van ventilatiesystemen beoordelen.
Ik zou altijd proberen weg te blijven van hybride systemen. Daar wordt het alleen maar complex van.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Noxa
busscherski schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:28:
En als de CV ketel weg is past er nog steeds geen boilervat?
Een andere plek is uiteraard ook mogelijk, als je met een warmtepomp die buiten staat warm tapwater gaat maken is er uiteraard een verbinding nodig. Als het een elektrische boiler wordt is er geen verbinding nodig (maar COP 1 is helaas duurder in het gebruik dan een CV ketel). Of een losse warmtepomp boiler
Nee ik vrees niet dat er in die ruimte een boilervat past. Niet de beste foto (zijn van de taxateur) maar wellicht duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI1DbAzKc9vEGnmDBzlg8FCg8Fw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvkdtDrd2rJETmhIAAAARsnX.jpg?f=fotoalbum_small
Een optie zou zijn het boilervat in de garage te plaatsen. Ik meen me te herinneren dat daar een radiator hing, dus er liggen leidingen naar het huis.
jaari schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:06:
Het is zeker mogelijk om de begane grond met vv warm te stoken met een LW warmtepomp. En waarschijnlijk ook de rest van het huis met radiatoren. Maar je wilt vooraf wel weten hoe groot die warmtepomp moet zijn.
Je zit met nogal wat onbekenden: je weet niet wat er nu verstookt wordt, wat jouw gezin gaat verstoken en wat de verbouwing gaat opleveren aan energiebesparing.
Je moet daarom een warmteverliesberekening (laten) maken. Daaruit volgt de warmtebehoefte en dan kun je ook de invloed van ventilatiesystemen beoordelen.
Ik zou altijd proberen weg te blijven van hybride systemen. Daar wordt het alleen maar complex van.
Dat is waarschijnlijk iets om te doen na dat we de sleutel hebben gekregen, in ieder geval niet iets wat ik nu al kan doen.

De consensus zo ver is in ieder geval dat een solo systeem met alleen warmtepomp beter is dan een hybride systeem. Kan iemand me uitleggen wat er mis zou kunnen gaan?

Ik begreep vandaag overigens dat de wijk waar onze nieuwe woning staat als eerste in die plaats “van het gas af” zou moeten gaan. Ik ga morgen eerst maar eens het energie loket of de gemeente bellen hoe die plannen er uit gaan zien. Vrij nutteloos om een diepte investering te doen als er straks stadsverwarming komt.

Die Jaga convectoren zijn wel echt state of the art en spreken me erg aan. Het plan was om de bestaande radiatoren boven sowieso te vervangen omdat we ze foeilelijk vinden. Dus wellicht is dit een goede optie. Zie alleen nog niet helemaal het verschil tussen de Strada en de Briza?

• busscherski
Verwar trouwens buffervat (voor CV water) en SWW-vat (voor warm drinkwater) niet met elkaar.

Als je de sleutels hebt misschien even gaan meten wat er mogelijk is.
Ga je het (gedeeltelijk) zelf aanleggen? (goed mogelijk, heb ik ook gedaan zonder enige ervaring)

• Noxa
busscherski schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:51:
Verwar trouwens buffervat (voor CV water) en SWW-vat (voor warm drinkwater) niet met elkaar.

Als je de sleutels hebt misschien even gaan meten wat er mogelijk is.
Ga je het (gedeeltelijk) zelf aanleggen? (goed mogelijk, heb ik ook gedaan zonder enige ervaring)
Ik ben bang dat er wat verward is dan ;). Ik ga even googelen.

• busscherski
Buffervat voor CV water vind ik trouwens alleen nodig als je met zoneregeling aan de gang gaat waarbij een groot deel dicht kan staan. Zelf heb ik geen CV buffer.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:57:
Buffervat voor CV water vind ik trouwens alleen nodig als je met zoneregeling aan de gang gaat waarbij een groot deel dicht kan staan. Zelf heb ik geen CV buffer.
Heeft te maken met minimumvermogen WP en systeeminhoud. Als je bespaard door een aan/uit exemplaar te nemen moet je de warmte wel ergens kwijt kunnen.

• Noxa
Ok, buffervat echt geen ruimte voor. Boilervat zal kiele kiele worden. Echter is de aannemer toch lekker in de weer. Dus wie weet kan er meteen een slimme oplossing gemaakt worden met de ruimte.

• Noxa
Net de gemeente gebeld. Er zijn geen oplossingen aangekondigd vanuit de gemeente. in ieder geval niet in de komende jaren. Hij moedigde aan om zelf een oplossing te bedenken, zeker gezien de staat van isolatie en de ruimte rondom het huis.

Goed, ik ben dus wel ge-enthousiasmeerd over een volledige elektrische warmtepomp oplossing. Dan zijn er een paar dingen te doen:
  • Uitzoeken wat de huidige bewoners per maand kwijt zijn aan stookkosten en m3 gas.
  • Warmteverliesrekening laten maken, kan denk ik pas als we er in zitten.
  • CV ruimte ombouwen om een boilervat kwijt te kunnen.
  • LT radiatoren uitzoeken voor slaapkamers boven.
  • Nagaan welke subsidies er op de plank liggen voor deze maatregelen.
Vragen:
Zijn er alternatieven (goedkopere) voor de Jaga convectoren? Of is dit een geval goedkoop is duurkoop?
Heeft iemand ervaring met de Strada Hybride vs. de Briza? De laatste lijkt beter te kunnen koelen? Of is dat met een buiten airco unit?
Op welke manier stuur je dergelijke convectoren aan? Ik gebruik nu een Honeywell evohome systeem. Kan ik dat gebruiken voor deze radiatoren of moet er een ander zone regeling unit komen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Noxa

De jaga strada is een convector kachel low H2o zonder ventilator maar je kan daar wel een set voor kopen, de briza heeft hem er standaard al in/onder en kan je dus warmte boosten of inderdaad koelen zoals je zelf al beschrijft.

Aansturen hoeft niet, een thermostaat knop is prima, een warmtepomp is geen hitte kanon op 30 graden dus goed te regelen met de thermostaat knop.

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 02-11-2020 11:32 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
@Noxa, wees blij dat er geen stadsverarming komt. Dat systeem, zoals het nu geregeld wordt kost je doorgaans veel te veel geld.

De belangrijkste vraag is, wat is het warmteverlies van de woning. Het gasverbruik (het liefst per maand) van de vorige bewoners gaat je al een behoorlijk goede indicatie geven.

Wat een uitdaging kan zijn, zijn de convectorputten. Dat zijn uiteindelijk gewoon radiatoren die op een bepaalde temperatuur berekend zijn. Als die wat krap bemeten zijn zou je die moeten boosten met ventilatoren of moeten vergroten door een andere radiator in te bouwen om zo voldoende afgifte te krijgen met een lage watertemperatuur.

Maar in principe kan dit prima. Je hebt nog een uitdaging met je warmwatervoorziening. Daar heb je wel een beetje ruimte voor nodig.

• Noxa
Rol-Co schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:28:
@Noxa

De jaga strada is een convector kachel low H2o zonder ventilator maar je kan daar wel een set voor kopen, de briza heeft hem er standaard al in/onder en kan je dus warmte boosten of inderdaad koelen zoals je zelf al beschrijft.

Aansturen hoeft niet, een thermostaat knop is prima, een warmtepomp is geen hitte kanon op 30 graden dus goed te regelen met de thermostaat knop.
Strada Hybrid vs. Briza lijken allebei hetzelfde te doen. Met dat verschil dat de Briza beter/harder kan koelen?

Ik heb nu voor elke kamer een apart verwarmingsregime. Handig om de badkamer en kinderkamer even warm te stoken als we opstaan. Moet ik die gedachte helemaal los laten met een warmtepomp. Ergo het is altijd 20 graden? Of kan ik nog steeds per zone de temperatuur bepalen. Het lijkt mij energie sparend om niet elke ruimte de hele dag warm te moeten stoken.

Enige wat me nog bedacht is de radiator op de badkamer. Kan ik daar een gewon unit laten hangen als ik alle andere ruimten heb aangepast? Oftewel als ik voor een volledige LW opstelling ga, moet ik dan ook alle radiatoren vervangen, of kan ik voor een enkele kamer volstaan met een klassieke unit.
Ep Woody schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:42:
@Noxa, wees blij dat er geen stadsverarming komt. Dat systeem, zoals het nu geregeld wordt kost je doorgaans veel te veel geld.

De belangrijkste vraag is, wat is het warmteverlies van de woning. Het gasverbruik (het liefst per maand) van de vorige bewoners gaat je al een behoorlijk goede indicatie geven.

Wat een uitdaging kan zijn, zijn de convectorputten. Dat zijn uiteindelijk gewoon radiatoren die op een bepaalde temperatuur berekend zijn. Als die wat krap bemeten zijn zou je die moeten boosten met ventilatoren of moeten vergroten door een andere radiator in te bouwen om zo voldoende afgifte te krijgen met een lage watertemperatuur.

Maar in principe kan dit prima. Je hebt nog een uitdaging met je warmwatervoorziening. Daar heb je wel een beetje ruimte voor nodig.
Thanks voor de input. De convectorputten gaan er allemaal uit. In de woonkamer sowieso ivm isoleren van de vloer en aanleg VV. En de serre worden ze of gedicht of naar wat ik nu vermoed zit daar ook nog geen VV en gaan we dat daar ook aanleggen.

• Rol-Co

Rol-Co

Noxa schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:01:
[...]

Strada Hybrid vs. Briza lijken allebei hetzelfde te doen. Met dat verschil dat de Briza beter/harder kan koelen?
Ik denk ook meer afgifte met verwarmen, maar niet helemaal in verdiept, ik heb zelf strada's op de slaapkamers plus in de gang en zijn allemaal twin versie met dubbele convector (type 11-16-21), als ik op de website kijk is de strada alleen hybrid of met optioneel DBH en de briza is al een active convector.
https://www.jaga.nl/producten/
Kijk wel goed naar het vermogen op 30 graden, met en zonder DBH, dat zijn ook dure setjes overigens dus misschien een briza overwegen waard.
Strada staan soms genoeg op marktplaats, zowel gebruikt als nieuw.
Ik heb nu voor elke kamer een apart verwarmingsregime. Handig om de badkamer en kinderkamer even warm te stoken als we opstaan. Moet ik die gedachte helemaal los laten met een warmtepomp. Ergo het is altijd 20 graden? Of kan ik nog steeds per zone de temperatuur bepalen. Het lijkt mij energie sparend om niet elke ruimte de hele dag warm te moeten stoken.
Even warm stoken is wel een cv gedachte inderdaad, dat moet je wel deels loslaten, voordeel is dat je 24/7 comfort voor terug krijgt :) bij voldoende wp vermogen kan je wel 1-2 graden verlaging doen bij niet thuis of in de nacht maar is voornamelijk afhankelijk van de snelheid van je afgifte systeem, bij een vloer verwarming bijv heeft niet veel zin.
Enige wat me nog bedacht is de radiator op de badkamer. Kan ik daar een gewon unit laten hangen als ik alle andere ruimten heb aangepast? Oftewel als ik voor een volledige LW opstelling ga, moet ik dan ook alle radiatoren vervangen, of kan ik voor een enkele kamer volstaan met een klassieke unit.
Mijn ervaring is dat de klassieke units niet veel doen, die zijn passend voor de kamer en met 70 graden water, nu ga je naar 30 graden dus het vermogen zakt zomaar meer dan 2/3 waardoor hij eigenlijk 3x zo groot moet zijn, vervangen voor een 3 plaats versie als er een 1 plaats zat dus.
Serieus groter.

Voorbeeld
Ik heb in de gang ( 1m bij 4m ) een jaga die op een cv met 70 graden 4500W is en nu op de warmtepomp met 30 graden zonder dbe slechts 800W.
Thanks voor de input. De convectorputten gaan er allemaal uit. In de woonkamer sowieso ivm isoleren van de vloer en aanleg VV. En de serre worden ze of gedicht of naar wat ik nu vermoed zit daar ook nog geen VV en gaan we dat daar ook aanleggen.
Dat is goed, pak zoveel mogelijk mee in de vvw, gang, wc, badkamer, al is die laatste lastig/duur. En als hoofdverwarming aanleggen, h.o.h 100mm.

• Noxa
@Rol-Co , dank voor je uitgebreide antwoorden. Het plan is inderdaad zoveel mogelijk van de BG mee te nemen met de VVW.
Als ik je goed begrijp is het vermogen wat met een traditionele radiator nodig was niet te vergelijken met een moderne LT convector radiator? Is daar een handige tool voor, dan kan ik vast kijken wat het me gaat kosten.

• Ep Woody
Hier kun je berekenen hoeveel warmte een radiator afgeeft bij verschillende vermogens.

https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Voor de Jaga's etc moet je even op hun sites kijken.

• Rol-Co

Rol-Co

Noxa schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:32:
@Rol-Co , dank voor je uitgebreide antwoorden. Het plan is inderdaad zoveel mogelijk van de BG mee te nemen met de VVW.
Als ik je goed begrijp is het vermogen wat met een traditionele radiator nodig was niet te vergelijken met een moderne LT convector radiator? Is daar een handige tool voor, dan kan ik vast kijken wat het me gaat kosten.
Zo zie je het verschil, er blijft weinig over op 32 graden, maar omdat je 24/7 warmt is dat geen probleem. Vvw is ten alle tijden effectiever hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zeE4DSNmCDlATn5Y9y4TORbMHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge17TWWTvBm65dwLQ7q1fyJd.jpg?f=fotoalbum_large

• Noxa
Rol-Co schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:28:
@Noxa

De strada hybrid en de Briza lijken daarin gelijk aan elkaar. Beide werken ze met een convector en met ventilatoren. Het enige verschil is dat de briza beter kan koelen?

Ik kom er ook niet uit of je nu een aparte buiten unit nodig hebt voor het koelen of dat ook met de warmtepomp kan.

• busscherski
Vrijwel alle L/W warmtepompen hebben een buitenunit. (er zijn uitzonderingen die binnen staan maar zijn aangesloten op de buitenlucht met buizen met een doorsnede van 400 mm maar dat wil je niet).

Je hebt monoblocs (waar het CV water naar buiten gaat).
En split units (waar koelgasleidingen naar binnen gaan).

Monoblocs zijn net iets gemakkelijker voor de doe het zelver.

Elke moderne L/W warmtepomp kan ook koelen. Echter moet je wel opletten dat je hem niet te hard laat koelen want dan krijg je condens. Doorgaans is een aanvoertemperatuur van 19 graden wel mogelijk, als je de koelfunctie op tijd aan zet ga je flink verschil merken. Een L/L (airco) koelt beter want die ontvochtigd zonder dat je last hebt van condens (dat loopt gewoon via een slangetje naar buiten).

Bekijk deze startpost even Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
en als je het goed wilt leren lees alles op deze website https://warmtepomp-weetjes.nl/

• Noxa
busscherski schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:22:
Vrijwel alle L/W warmtepompen hebben een buitenunit. (er zijn uitzonderingen die binnen staan maar zijn aangesloten op de buitenlucht met buizen met een doorsnede van 400 mm maar dat wil je niet).

Je hebt monoblocs (waar het CV water naar buiten gaat).
En split units (waar koelgasleidingen naar binnen gaan).

Monoblocs zijn net iets gemakkelijker voor de doe het zelver.

Elke moderne L/W warmtepomp kan ook koelen. Echter moet je wel opletten dat je hem niet te hard laat koelen want dan krijg je condens. Doorgaans is een aanvoertemperatuur van 19 graden wel mogelijk, als je de koelfunctie op tijd aan zet ga je flink verschil merken. Een L/L (airco) koelt beter want die ontvochtigd zonder dat je last hebt van condens (dat loopt gewoon via een slangetje naar buiten).

Bekijk deze startpost even Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
en als je het goed wilt leren lees alles op deze website https://warmtepomp-weetjes.nl/
Dank voor je uitleg.

Waar ik mee in de war ben is het verschil in de 2 radiatoren van Jaga. De Strada Hybride en de Briza 12. Beiden kunnen verwarmen en koelen.

De Briza kan alleen harder/beter koelen, zo lijkt het. Dat klinkt alsof je een soort kachel/airco combi unit hebt hangen die, met behulp van je warmtepomp het huis in de zomer goed koel kan houden. Dat zou een eventuele airco unit in de toekomst overbodig maken. Dus de vraag is of het nu zinvol is om daar gelijk in te investeren. Of beter centen op zak houden en voor de minder aangeklede versie, de Strada Hybrid, te gaan.

En zijn units met 2 en 4 aansluitingen. Hoe werkt dat?

• busscherski
Ze kunnen allemaal verwarmen en (niet condenserend) koelen, dat kunnen alle afgiftesystemen.
Sommigen kunnen ook condenserend koelen maar dan moet je je ook je volledige leidingsysteem dampdicht isoleren en dat is erg lastig (lukt je alleen als je al het leidingwerk vervangt).

Ook al is een convector van Jaga, het is nog steeds een afgiftesysteem. Zal nooit harder koelen of verwarmen dan hoe koud of warm het water is. Het is geen magisch ding.

De ene heeft standaard ventilatoren en de andere niet? Verder geen verschil volgens mij.

4 pijps aansluiting lijkt me niet nodig.

Als eerste stap kun je van ieder type de maat die je kwijt kunt selecteren en dan kijken wat het verwarm of koel vermogen is.

Onderaan deze paginas klik je op 35/30/20 en dan vergelijk je de verwarm en koel vermogens van iedere uitvoering.
https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
https://www.jaga.nl/producten/briza-12/

Bij voorkeur monteer je een convector die bij 35/30/20 hetzelfde vermogen heeft als je oude radiatoren bij 55/45/20. Dan heb je gelijke afgifte.
https://www.henrad.eu/hen...loads/PREMIUM-ECO-NL.xlsx

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:01
Als je toch de hele keet overhoop haalt, is het dan niet een idee om op de bovenverdieping wandverwarming te installeren?

• Rol-Co

Rol-Co

Noxa schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:02:
[...]

Dank voor je uitleg.

Waar ik mee in de war ben is het verschil in de 2 radiatoren van Jaga. De Strada Hybride en de Briza 12. Beiden kunnen verwarmen en koelen.

De Briza kan alleen harder/beter koelen, zo lijkt het. Dat klinkt alsof je een soort kachel/airco combi unit hebt hangen die, met behulp van je warmtepomp het huis in de zomer goed koel kan houden. Dat zou een eventuele airco unit in de toekomst overbodig maken. Dus de vraag is of het nu zinvol is om daar gelijk in te investeren. Of beter centen op zak houden en voor de minder aangeklede versie, de Strada Hybrid, te gaan.
De briza heeft een axiaal ventilator over de hele breedte, beter voor koelen, de strada heeft DBE (zo heette dat hiervoor) er op liggen, dat zijn een paar ventilatoren van 12 cm die je ook in een computer vind, en een regeling met knopje voor boost in het rooster. Veel minder effectief voor koelen.
En zijn units met 2 en 4 aansluitingen. Hoe werkt dat?
Niet aansluitingen maar 2 of 4 pijps, dus meer water door, je hebt op lage temperatuur meer volume nodig, maar dan moet je aanvoer er ook naar zijn.

• Noxa
Dank voor alle info to dusverre. Weer een paar vragen die opgeborreld zijn:

1. Hoeveel liter boilervat heb ik nodig voor een gezin van 5. Kids zijn nu nog klein maar er komt natuurlijk een tijd dat iedereen uitgebreid gaat badderen. Wellicht is een unit met elektrische naverwarming wel een uitkomst voor ons.
2. Welke partij wordt er aangeraden om een warmteverlies berekening te laten maken? En kan ik zo'n berekening laten uitvoeren voor de verbouwing of is het raadzaam dat nadien te doen?

• busscherski
Vaak wordt er zo'n 200 liter toegepast. Elektrische naverwarming kan altijd nog als het een probleem blijkt. Zou ik niet mee starten.

Ipv warmteverlies berekening kun je ook nog gedurende een wintermaand de CV ketel gebruiken en het gasverbruik noteren. Daar kun je wel iets mee.
Liefst na de isolatiemaatregelen maar desnoods kan het er ook voor, dan moet het effect van de isolatie worden ingeschat.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

Wuursj

want worst is al bezet

Noxa schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:36:

1. Hoeveel liter boilervat heb ik nodig voor een gezin van 5. Kids zijn nu nog klein maar er komt natuurlijk een tijd dat iedereen uitgebreid gaat badderen. Wellicht is een unit met elektrische naverwarming wel een uitkomst voor ons.
Ik hoop met 200l uit te komen. Dat is nu met kleine kinderen gemakkelijk (we redden het zelfs met een 50l boiler die wel sneller opwarmt dan een WP boiler). Maar als je nu alvast voorbereid op een doorstroomverwarmer, kan je dat altijd nog als extra instaleren, mocht de boiler niet voldoende zijn. Die zijn niet heel duur en gebruikt alleen energie als de boiler te leeg is. Dus nu in de verbouwing een lege buis of flinke kabel extra trekken naar de boiler (of andere plek waar je hem denkt te monteren) en daar een plekje vrij houden waar zo'n ding kan komen te hangen. Ze zijn vrij klein...
Zo doe ik het ook en kun ik vrij gemakkelijk en goedkoop nog alsnog upgraden als de boiler niet voldoende blijkt te zijn.
2. Welke partij wordt er aangeraden om een warmteverlies berekening te laten maken? En kan ik zo'n berekening laten uitvoeren voor de verbouwing of is het raadzaam dat nadien te doen?
Je kunt ook zelf een redelijk goede inschatting krijgen door je hele huis in de ubakus tool te zetten. Dan kun je voor of na vergelijken. Ook kun je precies zien waar je zwakke punten liggen en welke maatregel het meest rendeert. Je kunt kosten per m2 invoeren en dan berekend de tool in hoeveel jaar je het terug verdient.

Laten doen: In dat geval zou ik het nu laten uitvoeren maar met de isolatie maatregelingen die je gaat doen in acht genomen. Want daar ga je op dimensioneren.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 05-11-2020 11:24 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ep Woody
Noxa schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:36:

Dat hangt af van je gebruik, heb je een groot ligbad, stortdouche, etc. Douchen jullie allemaal kort na elkaar of zit daar een moment tussen, etc.

Ik heb een 150 liter boiler op 55 graden en wij kunnen een bad half vullen voor de kids, en met z'n 2-en douchen, maar de douche is beperkt op 5 l/min. Praktijk is echter dat we meestal niet achter elkaar douchen, dus we hebben water zat.
Je kunt het ook zelf doen, met Ubakus http://www.ubakus.de/berechnung/waermebedarf/?&lang=nl of https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Dan heb je een goede indicatie wat voor effect je maatregelen gaan hebben.

Het idee van de berekening is eigenlijk om te bepalen waar je nu staat en waar je na de verbouwing uit gaat komen. Dan kun je ook onderbouwt een keuze maken.

• Noxa
Weer een paar (denk) stappen verder. Ik ga volgende week met de installateur naar het pand toe om te kijken naar de mogelijkheden. Hij is enthousiast over warmtepompen en energiezuinige systemen. Maar daarnaast, en dat is wel fijn, ook heel kritisch. Alles kan, maar moet wel betaalbaar en reëel blijven.

Na verder rond neuzen op tweakers kwam ik op het idee om de bovenste etages niet met de LW warmtepomp te verwarmen maar om die met een LL warmtepomp/airco units te gaan "verwarmen". Eigenlijk verwarmen we nu de bovenste etages nauwelijks. Alleen de badkamer en zo nu en dan de kinderkamers. Door met LL unit te gaan werken heb ik de voordelen van verkoeling in de zomer en zo nodig verwarmen in de winter.

De badkamer zouden we kunnen verwarmen met een elektrische radiator of infraroodverwarming, welk van de 2 is prettiger? En welke is zuiniger?

Zit ik me alleen nog af te vragen of ik dit huis moet voorzien van balans ventilatie. Deze wordt vaak in 1 adem genoemd met energie besparende maatregelen maar de zin daarin ontgaat mij een beetje. Ik snap dat goede ventilatie nodig is voor een gezond binnenklimaat. Maar ik zie zo'n toepassing vooral voor moderne super geïsoleerde woningen waar nauwelijks nieuwe lucht binnen komt. Ik kan me zo voorstellen dat een ouder huis toch wat meer natuurlijk ventilatie heeft.

• busscherski
Op zich wel goede ideeen wat betreft boven verwarmen met airco's maar als het kan gewoon vloerverwarming en handdoekradiator nemen in de badkamer, dat biedt echt het meest comfort, laagste stookkosten en heb je de minste schimmel.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Balansventilatie achteraf toepassen in een woning betekent met wat pech een hoop hak en breekwerk. Een voorwaarde voor zo'n systeem is inderdaad dat je woning erg luchtdicht is. Waarschijnlijk heb je nu overal ventilatieroosters zitten en een mechanische afzuiging. Ik zou deze richting alleen op gaan als je echt last hebt van tocht/koude trek of per se je lucht wilt filteren om gezondheidsredenen. In jouw geval lijkt het me wellicht handiger om een warmtepompboiler te plaatsen
Hiermee kun je warmte uit ventatielucht recupereren en gebruiken voor sanitair warm water. Er loopt hier een topic over op dit forum. Bovendien heb je hier het gehele jaar lol van, terwijl je bij balansventilatie de helft van het jaar de verwarming van de lucht niet eens nodig hebt.

• Noxa
Phony schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:32:
Balansventilatie achteraf toepassen in een woning betekent met wat pech een hoop hak en breekwerk. Een voorwaarde voor zo'n systeem is inderdaad dat je woning erg luchtdicht is. Waarschijnlijk heb je nu overal ventilatieroosters zitten en een mechanische afzuiging. Ik zou deze richting alleen op gaan als je echt last hebt van tocht/koude trek of per se je lucht wilt filteren om gezondheidsredenen. In jouw geval lijkt het me wellicht handiger om een warmtepompboiler te plaatsen
Hiermee kun je warmte uit ventatielucht recupereren en gebruiken voor sanitair warm water. Er loopt hier een topic over op dit forum. Bovendien heb je hier het gehele jaar lol van, terwijl je bij balansventilatie de helft van het jaar de verwarming van de lucht niet eens nodig hebt.
Thanks ik ga er naar kijken.
Pagina: 1