Wij gaan Februari volgend jaar verhuizen naar een grotere vrijstaande woning. En ik ben de mogelijkheden aan het verkennen om dat huis meteen energie zuiniger te maken.
Wat voor huis is het?
Het gaat om een vrijstaande woning uit 1955. Het oppervlakte is 191 vierkante meter en de inhoud 652 m3. De vorige bewoners hebben het huis altijd goed onderhouden en in de loop der jaren gemoderniseerd/opgeknapt.
Hoe is het geïsoleerd?
Het huis wordt nu verwarmt dmv een 10 jaar oude HR-CV ketel. Die verwarmt de:
De voornaamste vraag nu is:
Is dit een reëel/haalbaar plan?
Ga ik de begane grond warm kunnen stoken met een warmtepomp?
Zijn er dingen die ik van te voren echt moet weten/uitzoeken om te weten of dit haalbaar is?
Wat voor huis is het?
Het gaat om een vrijstaande woning uit 1955. Het oppervlakte is 191 vierkante meter en de inhoud 652 m3. De vorige bewoners hebben het huis altijd goed onderhouden en in de loop der jaren gemoderniseerd/opgeknapt.
Hoe is het geïsoleerd?
- Het dak is in de jaren 90 volledig vervangen en toen geïsoleerd (ik denk tussen de 5 a 10cm).
- De spouw muur is na geïsoleerd.
- De ramen zijn dubbelglas.
- De vloer van de serre en de keuken is geïsoleerd dmv een systeemvloer met "broodjes" (zeg je dat zo?)
- Energie label C1,35
- Vloer van de woonkamer is helemaal niet geïsoleerd.
- Ramen vervangen voor HR++(+) glas.
Het huis wordt nu verwarmt dmv een 10 jaar oude HR-CV ketel. Die verwarmt de:
- 1e etage en op zolder dmv radiatoren
- woonkamer, convector putten
- serre, convector putten
- keuken, vloerverwarming
- De vloer van de woonkamer vervangen voor een systeemvloer met daarop vloerverwarming
- De convector putten verwijderen uit de serre en ook daar vloerverwarming aanleggen.
- CV ketel vervangen voor een hybride cv/warmtepomp combinatie.
- Installeren zonnepanelen op aanbouw (veel ruimte!)
- Draadloze thermostaat knoppen op radiatoren boven. Tbv zone regeling van die kamers.
- De begane grond willen we voornamelijk verwarmen met de warmtepomp en zo nodige met de CV als de warmtepomp het niet trekt.
- Warm water en verwarming overige etages dmv de CV.
De voornaamste vraag nu is:
Is dit een reëel/haalbaar plan?
Ga ik de begane grond warm kunnen stoken met een warmtepomp?
Zijn er dingen die ik van te voren echt moet weten/uitzoeken om te weten of dit haalbaar is?
:strip_exif()/f/image/wvkdtDrd2rJETmhIAAAARsnX.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/ge17TWWTvBm65dwLQ7q1fyJd.jpg?f=fotoalbum_large)