Siemens inductie kookplaat helemaal dood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:36
Vanavond was ik aan het koken en ineens valt de siemens eh875me21e inductiekookplaat uit. Geen klik, geen poef, niks....
Nu gaat ie ook niet meer aan. Echt helemaal dood.

Ik heb 'm open gedraaid maar ik zie niks geks binnenin. Geen opgeblazen condensatoren, geen zwarte onderdelen...

Voordat ik een monteur laat komen, is er iets wat ik zelf kan testen / doormeten / vervangen?
De kookplaat is 12 jaar oud dus buiten garantie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5euqb2S37JkHA_2jHJcQC1DY9s8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/992exQDWVpijZDqbf6ZBtg7O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqNqFR71xkCHszXfWUeOq1X2kJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDCkg70XuqpfRxc823Y3nNTP.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:12
D11 op de rechtse foto ziet er beschadigd uit.
Wat ik zou doen:
- Kookplaat doormeten of de netspanning wel op de print komt.
- Relais controleren
- Twijfelachtige soldeer verbindingen opnieuw solderen
- indien geen succes nieuwe print bestellen, ws goedkoper dan wanneer de monteur er 1 moet leveren en vervangen.

Netspanning oké?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 31-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
@Ramon 73
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c6katTwAimnjV4yMzfOtCritU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vget1o9aVokfIozZ0GC0p7q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie niks geks aan D11 of wel?

Netspanning is ok. Beide kanten komt 230v binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Die relais werken op 24V. ik gok dat er ook een laagspanningsstuk aanwezig is voor het display, de controls en de microcontroller. Mocht je een multimeter hebben, dan kun je die spanning in ieder geval even terugmeten.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Plus er staat super handig naast de connector LIN, +5V, +24V en GND, wat wil je nog meer!
LIN is de communicatie.

Er zit waarschijnlijk ook nog een hoop op de andere kant van die printen die we nu niet zien. Afgaande op het hoge aantal via's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Jep, de toetsen en display werken op 24v / 5v zo te zien.

Printplaat heb ik er nu helemaal uit. Ter hoogte van de condensator boven D11 is de printplaat wat zwart. Zou die condensator nog de boosdoener kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0k1NLC2vIhQ2p3kL33xWfBNMBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OPISV0GRk1XwA8w3O4VF5NV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INg8a2r25_GVVNSMICvHyNPL6TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9J73vHZUBxitTgC29IEwchx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het lijkt alsof er ooit vocht in is gekomen. Overslag geweest?

De meest kwetsbare condensatoren zijn die van <=35V. Die 200+ V types hebben een langer leven is mijn ervaring (minder rimpelstroom, en vaak minder warmte in de buurt).

Kan je met een multimeter de diode meten? Werkt soms niet goed in-circuit, dan moet je het eruit solderen.

[ Voor 88% gewijzigd door Dre op 31-10-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Over diode D11 meet ik 570 (ohm?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:21
Die Siemens printplaten lijken sterk op die van mijn Bosh inductiekookplaat (ook 12 jaar oud).

Van deze serie is bekend dat de elco's het nog wel eens willen begeven (uit mijn hoofd: ik dacht vooral de elco's op de linker print, gezien vanaf de bovenkant van de kookplaat).

Omdat mijn kookplaat nog binnen de garantie kapot ging, heb ik een monteur laten komen die gewoon de hele printplaat vervangen heeft. Hij beaamde dat meestal een kapotte elco de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ReneK schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:51:
Die Siemens printplaten lijken sterk op die van mijn Bosh inductiekookplaat (ook 12 jaar oud).
Omdat het merendeel van Siemens (vrijwel alle consumenten spul van wasdrogers tot koelkasten) gewoon een Bosch is aan de binnenkant :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:21
redfoxert schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Omdat het merendeel van Siemens (vrijwel alle consumenten spul van wasdrogers tot koelkasten) gewoon een Bosch is aan de binnenkant :P
Ja, daarom zeg ik het ook ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bramv82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:04:
Een diode meet je in diode stand ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

bramv82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:04:
Je moet de multimeter op de diode stand zetten. En de diode beide kanten op meten, dus meetsnoeren omdraaien. De ene kant zou die iets van 0,6 Volt moeten aangeven, en de andere kant geen waarde (overload, OL, zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
De multimeter had ik in de diode stand staan. Ik was alleen niet zeker van de eenheid :)
Een kant meet ik 570. (mV?)
Andersom geen waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

570mV

Zie eens op het linker bord (waar de fan rechts boven zit) of dat daar ergens een zekering opzit (witte poly fuse) ofzo in het laagspannings circuit. zie edit

Edit: op de achterkant staat in het groot F1 en F2, meet eens over die pcb trace fuses, zou goed kunnen dat F1 gesprongen is omdat er een grote stroom door is gegaan.

Maak ook die overslag proper en hertin als je kan :)

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 31-10-2020 22:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 10:13
Zal kijken of je een schema kan vinden ben bang dat dit moeilijk gaat worden.
Je kan eventueel d11 vervangen maar ik denk dat de probleem daarmee niet is verholpen er zal meer schade zijn. De print banen zal ook schade hebben.

Zal kijken voor een nieuwe print plaat. Misschien kan circuitonline.net verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:08
Evertt schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:12:
Zal kijken of je een schema kan vinden ben bang dat dit moeilijk gaat worden.
Je kan eventueel d11 vervangen maar ik denk dat de probleem daarmee niet is verholpen er zal meer schade zijn. De print banen zal ook schade hebben.

Zal kijken voor een nieuwe print plaat. Misschien kan circuitonline.net verder helpen.
De traces zien er nog prima uit. Je kunt ze doormeten, maar de kans is klein dat daar het probleem in zit.
Wel is het een probleem dat die print aan 't zwemmen is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Aan de inductie systemen zie ik zo op het 1e gezicht niks raars, ik denk dat het inderdaad in de (voeding van de) aansturing zit.

Had je al gechecked of de 24V aanwezig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:30

SA007

Moderator Tweaking
Heb al verschillende inductieplaten gefixed, heb heel veel rare fouten gezien, vaak onzichtbaar wat er echt stuk is.
Heb bijv gezien dat een gewone weerstand oneindige weerstand geworden was of een kapot relais.

Zou gewoon componenten gaan nameten, in het voedingsdeel natuurlijk beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Ik heb laatst mijn inductiekookplaat gerepareerd door alle capacitors te vervangen. Daar kan je eerst eens mee beginnen. Niet zo moeilijk om te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bramv82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:40:
Jep, de toetsen en display werken op 24v / 5v zo te zien.

Printplaat heb ik er nu helemaal uit. Ter hoogte van de condensator boven D11 is de printplaat wat zwart. Zou die condensator nog de boosdoener kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt alsof die 2 solderingen zijn losgekomen van het spoor er naartoe? Of misschien lijkt dat zo op de foto, maar even de solderingen opnieuw doorvloeien kan geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:12
Op de originele foto in de OP leek de anode beschadigd. Is hier niks van te zien idd.
Overigens hoeven condensatoren er niet "bol" of vervormd uit te zien en toch problemen te geven. Ik had laatst dit fenomeen in een DC/DC converter die gerepareerd moest worden. Dit was het beeld op een 470uF afvlakelco, en na desolderen klopten de meetwaarde wel degelijk. De elco leek dus niet stuk te zijn echter de functionele meting vertelde iets anders! Elco vervangen en voeding werkte weer (naja, was nog wel heel wat meer stuk maar dit was de belangrijkste fout)

[ Voor 52% gewijzigd door Ramon 73 op 01-11-2020 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
Dank allemaal voor de antwoorden. Morgenavond ga ik er eens goed voor zitten om wat dingen te meten met een goede multimeter van mijn werk. Hier kan ik volgens mij ook capaciteit mee meten...

Intussen wel een beetje zitten googelen en ik kwam op dit Duitse forum uit. Hier wordt gesproken over hetzelfde probleem en dit zou veroorzaakt worden door diode D6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-oN7Bp0kstgHSFN1Js7I3eEcb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8BhrUS0itbVN3NeUDZ6fih4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gqbrulrz54UVHqBrT5ls-w3SfyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxV2M8rwjvKQojRrAgX4zEU8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik deze doorgemeten op de diode stand (;)) en ik meet beide kanten op een waarde van 8mV. Betekent dat dat deze kapot is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Respect. Ik ben er zo een die na 12 jaar 123keukenapparatuur belt voor een nieuwe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:20
bramv82 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:
Dank allemaal voor de antwoorden. Morgenavond ga ik er eens goed voor zitten om wat dingen te meten met een goede multimeter van mijn werk. Hier kan ik volgens mij ook capaciteit mee meten...

Intussen wel een beetje zitten googelen en ik kwam op dit Duitse forum uit. Hier wordt gesproken over hetzelfde probleem en dit zou veroorzaakt worden door diode D6.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu heb ik deze doorgemeten op de diode stand (;)) en ik meet beide kanten op een waarde van 8mV. Betekent dat dat deze kapot is?
Dat voorspelt niet veel goeds, maar je bent aan het meten in de schakeling. Als je het zeker wilt weten dan doe je de meting met (een kant van) de diode losgesoldeerd.
gysman11 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:27:
Respect. Ik ben er zo een die na 12 jaar 123keukenapparatuur belt voor een nieuwe.
Ja, zeker met een wasmachine of keuekenapparatuur is het erg vervelend als dit niet werkt. Aan de andere kant, als je met een onderdeel van een kwartje je kookplaat weer aan de praat krijgt (en die vervolgens weer 12 jaar mee kan) is dat ook wel bevredigend :)

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Blackouts
Diode D6 los gesoldeerd en deze gaf nog steeds een waarde aan van 8mV op de multimeter op de diode stand. Ik heb diode D6 vervangen door deze

Deze bleek qua afmetingen alleen wat kleiner dan die er in zat. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoM7hs_nf3-maqfBWUAd-Mo4bCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjhgVDubbKQhQWT10V9GD825.jpg?f=fotoalbum_large

Toch gelukt om deze er in te solderen. Dit ook nagemeten op de printplaat en zo te meten is ie goed gesoldeerd.

De kookplaat geeft nu aan op het display: Er 22, wat communicatiefout zou betekenen. Dat is dus al meer dan voorheen.

Alle verbindingen nog eens nagelopen. De glasplaat gemonteerd en de kookplaat werkt weer! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Blackouts op 05-11-2020 16:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blackouts
gysman11 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:27:
Als je door het vervangen van een onderdeeltje van een millimeter met kosten van een paar cent 800 euro kan uitsparen is dat gewoon kei vet *O*
En nog wat geleerd ook!

[ Voor 3% gewijzigd door Blackouts op 05-11-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Goed bezig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
bramv82 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:07:
[...]

Als je door het vervangen van een onderdeeltje van een millimeter met kosten van een paar cent 800 euro kan uitsparen is dat gewoon kei vet *O*
En nog wat geleerd ook!
Megaknap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:10
bramv82 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is niet een waarde die een diode zou mogen weergeven in de diode stand en dat zou zeker kunnen betekenen dat deze kapot is. Ik gek echter dat je dit gemeten hebt terwijl deze gemonteerd is. Het circuit daaromheen kennen we niet, dus het is lastig te zeggen of je meting betrouwbaar is.

Overigens, op de 2e foto uit je 1e post zie ik component F3 niet (F is vaak zekering). Wel lijkt het of daar brandschade zit. Is deze zekering er mogelijke helemaal fysiek uit geknald? Of is de foto gewoon onduidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
SuperKris schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:24:
[...]

Dat is niet een waarde die een diode zou mogen weergeven in de diode stand en dat zou zeker kunnen betekenen dat deze kapot is. Ik gek echter dat je dit gemeten hebt terwijl deze gemonteerd is. Het circuit daaromheen kennen we niet, dus het is lastig te zeggen of je meting betrouwbaar is.

Overigens, op de 2e foto uit je 1e post zie ik component F3 niet (F is vaak zekering). Wel lijkt het of daar brandschade zit. Is deze zekering er mogelijke helemaal fysiek uit geknald? Of is de foto gewoon onduidelijk?
Bedankt voor het meedenken, maar het probleem is al opgelost door de diode D6 te vervangen. Zie mijn post hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:10
bramv82 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:58:
[...]

Bedankt voor het meedenken, maar het probleem is al opgelost door de diode D6 te vervangen. Zie mijn post hierboven ;)
Ah, pagina 2 even gemist... |:(

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jeroen GR20
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-09-2023
Gisteren mijn Siemens Domino Inductiekookplaat gerepareerd. Zeer veel dank voor ieder die heeft bijgedragen aan bovenstaande probleemoplossing. Bij mij exact hetzelfde: diode D6. Een miniatuursoldeerklusje en de boel werkt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00

Eagle Creek

Breathing security

Respect! :) En hier zouden er meer van mogen zijn.

Een nieuwe kookplaat zou w.m.b. sowieso niet de eerste keuze moeten zijn, maar hoeveel monteurs doen nog een enkele diode vervangen? Nog los van de uurkosten..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 10:49
Eagle Creek schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:00:
Respect! :) En hier zouden er meer van mogen zijn.

Een nieuwe kookplaat zou w.m.b. sowieso niet de eerste keuze moeten zijn, maar hoeveel monteurs doen nog een enkele diode vervangen? Nog los van de uurkosten..
Je moet echt geluk hebben met je 'mannetje' voor dit soort dingen: de meeste kunnen zelf ook niet meer dan installeren en verwijderen. 150 euro voorrijkosten neertellen om me te vertellen dat hij het niet doet en dus vervangen moet worden is het me niet waard.

Als jij de naam van een bedrijf hebt waar men wel zulke dingen weet en kan en doet voor een range aan producten/merken, laat het me weten :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1