PS5 + Marantz SR7009 + LG65B6v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 11:53
De situatie is als volgt:

Ik heb dus een PS5 in bestelling staan (die heb ik dus uiteraard nog niet), een Marantz SR7009 receiver, en een LG65B6v OLED tv.

De TV kan maar 4k@60Hz, maar ik ga vooralsnog geen nieuwe TV kopen. De PS5 kan schijnbaar meer dan dat uitspugen, maar goed, 4k@60Hz is momenteel het maximum voor mij vanwege de TV.

De versterker echter, heeft maar HDMI 1.4. De TV heeft HDMI 2.0a. Momenteel zit de TV aangesloten op de Marantz op de ARC HDMI poort. Omdat de Marantz maar HDMI 1.4 heeft was ik aan het kijk naar een nieuwe receiver, maar ik liep tegen het nieuws aan dat de nieuwe receivers van Marantz, Denon & Yamaha allen een probleem hebben met HDMI 2.1

Dat issue zou NU voor mij geen issue zijn, maar natuurlijk wel als ik straks een keer een nieuwe TV koop. Maar ok, voor nu niet, maar ik dacht toch van 'nou, de receiver kan geen 4k@60Hz doorgeven naar de TV, dus ik heb een nieuwe receiver nodig'.

Echter, dat doe ik dus liever niet nu met die HDMI 2.1 issues. De vraag wordt dan de volgende. Is het een mogelijkheid om de PS5 op een niet-ARC-HDMI poort op de TV aan te sluiten, de TV op de Marantz aangesloten te laten zoals het nu is (ARC poort naar ARC poort) en dat ik dan toch surround geluid krijg vanuit de PS5?

Dus dat het audio signaal van de PS5 naar de TV gaat, en van daaruit doorgaat naar de Marantz? Kan dat? Want zo ja, dan is er simpelweg voor mij nog geen noodzaak om een nieuwe receiver te kopen.

Wellicht dat iemand dat weet? :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ja dat kan

Iets uitgebreider: je TV gebruikt de receiver dan gewoon als geluidsysteem. Het blijft in jouw geval wel beperkt tot ARC (geen eARC), dus geen DTS:X, Dolby Atmos... Maar dat heb je waarschijnlijk toch niet nodig.

[ Voor 91% gewijzigd door mathias82 op 31-10-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mathias82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:08:
Ja dat kan

Iets uitgebreider: je TV gebruikt de receiver dan gewoon als geluidsysteem. Het blijft in jouw geval wel beperkt tot ARC (geen eARC), dus geen DTS:X, Dolby Atmos... Maar dat heb je waarschijnlijk toch niet nodig.
Ik heb geen Atmos opstelling. Ik weet de meerwaarde van DTS:X niet tov normaal DTS, maar de vraag is natuurlijk wat voor audiospoor meegeleverd wordt met een willekeurige game? Als dat 'gewoon' 5.1 geluid is ben ik al blij, dat het dan niet DTS:X is, maar normaal DTS bv, naja, oke, dan is dat zo, dat is het me niet waard om een upgrade van beide apparaten te gaan doen.

Maar, ik zie je zeggen dat dat kan, dus dan ben ik al geholpen, want dan hoef ik voor nu niets te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Just_A_User schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Ik heb geen Atmos opstelling. Ik weet de meerwaarde van DTS:X niet tov normaal DTS, maar de vraag is natuurlijk wat voor audiospoor meegeleverd wordt met een willekeurige game? Als dat 'gewoon' 5.1 geluid is ben ik al blij, dat het dan niet DTS:X is, maar normaal DTS bv, naja, oke, dan is dat zo, dat is het me niet waard om een upgrade van beide apparaten te gaan doen.

Maar, ik zie je zeggen dat dat kan, dus dan ben ik al geholpen, want dan hoef ik voor nu niets te kopen :)
Geen idee, ik ben geen gamer. Maar die nieuwe object-based geluidsformaten zijn altijd backwards compatible. Als een game met Dolby Atmos uitkomt, dan kan je receiver daar gewoon Dolby Digital uithalen. Tenzij je meer dan 5.1 speakers hebt is het inderdaad niet de moeite om daarvoor te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
mathias82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Geen idee, ik ben geen gamer. Maar die nieuwe object-based geluidsformaten zijn altijd backwards compatible. Als een game met Dolby Atmos uitkomt, dan kan je receiver daar gewoon Dolby Digital uithalen. Tenzij je meer dan 5.1 speakers hebt is het inderdaad niet de moeite om daarvoor te upgraden.
Ik heb inderdaad een normale 5.1 opstelling, dus niet waard om voor te upgraden, en wat ik voor ogen heb kan, dus dan heb ik antwoord op mijn vraag.

Aan de/een moderator: dit kan dicht hoor, ik heb mijn antwoord :)

Thx mathias82!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDudenstein
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-10 19:42
Hopelijk krijg je het voor elkaar. Ik heb een soortgelijke setup sinds enkele dagen en het werkt niet echt.

PS5 + Marantz 7009 + LG CX.

2x HDMI tussen beide kanalen, exact vanwege de HMDI 2.1 benefits.
Echter.... Die ARC tussen 7009 en LG CX?? Krijg er gewoon totaal geen geluid uit.
Misschien zit er ergens in de setup iets vreemds, maar van 'auto' naar 'pass through' zo ongeveer alles geselecteerd. Op mijn Sony W905 nooit problemen gehad.

Dus tot dusver is mijn PS5 geluid ervaring 100% via koptelefoon (WH1000XM4). En man... dat valt in principe niet tegen! :) Als zou ik over de koptelefoon setups ook graag wat meer lezen. Want nu plug ik de jack in mijn controller, maar wat als ik PS5 -> 7009 -> WH1000XM4. Je zou denken dat de Marantz hier van toegevoegde waarde kan zijn.

Maar als ik met meerdere op de bank aan het gamen ben, dan toch graag via de surround setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
VonDudenstein schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:45:
Hopelijk krijg je het voor elkaar. Ik heb een soortgelijke setup sinds enkele dagen en het werkt niet echt.

Echter.... Die ARC tussen 7009 en LG CX?? Krijg er gewoon totaal geen geluid uit.
Misschien zit er ergens in de setup iets vreemds, maar van 'auto' naar 'pass through' zo ongeveer alles geselecteerd. Op mijn Sony W905 nooit problemen gehad.

Dus tot dusver is mijn PS5 geluid ervaring 100% via koptelefoon (WH1000XM4). En man... dat valt in principe niet tegen! :) Als zou ik over de koptelefoon setups ook graag wat meer lezen. Want nu plug ik de jack in mijn controller, maar wat als ik PS5 -> 7009 -> WH1000XM4. Je zou denken dat de Marantz hier van toegevoegde waarde kan zijn.

Maar als ik met meerdere op de bank aan het gamen ben, dan toch graag via de surround setup.
Geen geluid? Van de PS5 over je 7009 niet? Vreemd. Hier werkt het als een zonnetje, maar ik heb niet dezelfde TV als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 08:20
VonDudenstein schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:45:

HDMI control in je Marantz wel aangezet? anders werkt ARC niet, en natuurlijk ARC in LG aan met EARC uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDudenstein
Veertien14 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:33:
[...]

HDMI control in je Marantz wel aangezet? anders werkt ARC niet, en natuurlijk ARC in LG aan met EARC uit.
Thx!! Het werkt nu wel.
Heel erg weird, want ik weet vrij zeker dat deze aan heeft gestaan. Anders zou het ook niet op mijn Sony TV moeten hebben gewerkt. Zal het ergens in het testen wel uit hebben gezet ofzo.
Dank voor de tip iig.

[ Voor 13% gewijzigd door VonDudenstein op 23-11-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDudenstein
Just_A_User schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:23:
[...]

Geen geluid? Van de PS5 over je 7009 niet? Vreemd. Hier werkt het als een zonnetje, maar ik heb niet dezelfde TV als jij.
Hier intussen ook.
Nu moet ik alleen nog even kijken of er al wat meer geschreven is over de audio setup via headphones.
Of het zin heeft bijvoorbeeld om de Marantz ertussen te zetten.

Anyway, veel plezier met de PS5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Just_A_User schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:05:
Dus dat het audio signaal van de PS5 naar de TV gaat, en van daaruit doorgaat naar de Marantz? Kan dat? Want zo ja, dan is er simpelweg voor mij nog geen noodzaak om een nieuwe receiver te kopen.
Zoals eerder gezegd is dat inderdaad mogelijk. Het hele idee van HDMI ARC is audio terug naar de receiver sturen. Niet alleen voor interne bronnen zoals CI+ module en SMART TV Apps maar ook bronnen die extern aan zijn gesloten zoals in dit geval een PS5 via HDMI. Mocht HDMI ARC onverhoopt niet werken zou je nog terug kunnen vallen op S/PDIF, dat kent/heeft dezelfde beperkingen qua audio als HDMI ARC. Je verliest eventueel wel HDMI CEC (met één remote kunnen werken). Andere optie zou nog een HDMI splitter kunnen zijn zodat je beeld en audio apart naar de TV dan wel receiver kan voeren. Je behoudt dan de HD Audio die HDMI 1.4 (HDMI 1.3 al) wel aankan maar HDMI ARC dan wel S/PDIF niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1