Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFreak
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-10-2023
Hoi allemaal! Ik ben sinds maart eigenaar van deze computer. Nu heb ik hier nooit problemen mee gehad, maar sinds een weekje komt er een lelijke brom uit mijn externe speakers. Ik gebruik de volgende hardware:
  • Deze computer
  • LG 35WN73A monitor
  • 2x Pioneer SDJ-50x speakers
  • Fostex PC-1e volume controller
  • Trust muis en toetsenbord
Sinds een week heb ik ineens een lelijke brom over mijn speakers lopen. Dit terwijl er niets is veranderd in mijn setup. Ik heb deze brom geprobeerd op te nemen en hier geüpload. De brom lijkt vooral op te treden als mijn computer hard moet werken, zoals bij games. Als ik deze dan afsluit, blijft de brom.

Wat heb ik al geprobeerd?
  • Ik heb alle kabels vervangen door een andere kabel. Zowel de HDMI-kabel naar mijn monitor als de kabel van mijn monitor naar de volume-controller
  • Volumecontroller vervangen
  • Alle drivers geüpdatet
  • Eén speaker rechtstreeks aangesloten op de PC, dus zonder andere kabels
  • Een hoofdtelefoon geprobeerd rechtstreeks aan te sluiten op de PC
  • Alle andere onderdelen zoals muis, toetsenbord en externe harde schijf ontkoppeld[/li]
  • Computer aangesloten op hetzelfde verdeelblok + direct op stopcontact als speakers
Alle bovenstaande stappen hadden helaas geen verbetering. Het vreemde aan dit verhaal is dat mijn MacBook Pro + dezelfde setup hier totaal geen last van heeft...

Wie herkent bovenstaand verhaal en kan mij hierbij helpen? Ik zou graag willen weten wat dit veroorzaakt en welke stappen ik kan ondernemen om dit te verhelpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Heb je de gain van je pc verlaagd dat het nu ineens opvalt?
Gebruik je de front io?
Ligt de audio kabel in de buurt van andere kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFreak
jeroen3 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:05:
Heb je de gain van je pc verlaagd dat het nu ineens opvalt?
Gebruik je de front io?
Ligt de audio kabel in de buurt van andere kabels?
Dank voor je snelle antwoord!

Ik heb de kabel juist gesplitst van mijn andere kabels. Ik heb namelijk al eens vernomen dat dit ervoor zou kunnen zorgen. Deze geluidskabel is helemaal vrijstaand en ligt op zo'n 10 centimeter van andere kabels. Verder gebruik ik standaard de headphone-uitgang van mijn monitor (+het geluid dan eerst via HDMI). Deze kabels zijn ook allemaal "vrij". Getest op een directe verbinding speaker-computer op zowel voor- als achteruitgang, maar kreeg helaas geen verbetering. Verder heb ik heb ook niets veranderd in mijn geluids-/volume-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Ok. Op de goede weg. De DAC zit dus in de monitor. Dat (en daarna) is dus waar je moet gaan zoeken.
Zolang audio in een HDMI kabel zit kan het niet verstoord raken.

Is de wandcontactdoos waar alles op aangesloten is geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
TimFreak schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:02:
• Eén speaker rechtstreeks aangesloten op de PC, dus zonder andere kabels
• Een hoofdtelefoon geprobeerd rechtstreeks aan te sluiten op de PC
Als zowel die ene speaker als de hoofdtelefoon toen beiden een brom gaven moet je de fout in de PC zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFreak
AllesKan schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Als zowel die ene speaker als de hoofdtelefoon toen beiden een brom gaven moet je de fout in de PC zoeken.
Dat lijkt mij inderdaad ook. Zodra mijn computer "stopt" met werken, bijvoorbeeld als ik op Afsluiten klik en het afsluit-scherm van Windows toont, stopt de brom ook direct. Zelf ben ik een beetje bang dat het inderdaad ergens in de computer ligt, maar kan het helaas niet thuisbrengen.
jeroen3 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:27:
Is de wandcontactdoos waar alles op aangesloten is geaard?
Yes, dat is het zeker! Aardlus is daarmee dus uitgesloten. Dat heb ik eerder eens gehad, maar dit is een ander geluid dan een aardlus. Dat is veel brommeriger, terwijl dit wel lijkt te klinken als een boel 1-en en 0-en die door mijn speakers gaan (oud inbel-modum)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFreak
Nog een kleine update om het nog iets specifieker. Zojuist nogmaals geprobeerd om direct een derde, andere speaker aan te sluiten met een kabel welke ik nog niet eerder heb gebruikt in deze setup. Dit leverde ook geen resultaat op. Na het testen op nog een ander geaard stopcontact, bleef de kraak ook aanwezig. Ik vrees dus dat het echt iets in mijn computer is. Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:56
mijn pc werkt ook niet meer qua sound, toch lukt het me om er geluid uit te krijgen. 2 oplossingen:

1. koop een externe USB dac, plug deze in je USB van de pc en de analoge kabel van je Dac naar je speakertjes
2. Deze gebruik ik nu: koop een Google nest, installeer Airparrot 3 en cast je geluid direct van je router naar je Nest zonder dat je pc er meer tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-05 22:05
En als je de audio nou eens aansluit op de onboard geluidskaart van je moederboard (achterkant van je PC kast). Heb je dan ook de brom?

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFreak
ToasterxD schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:42:
En als je de audio nou eens aansluit op de onboard geluidskaart van je moederboard (achterkant van je PC kast). Heb je dan ook de brom?
Yes, alle mogelijke combinaties geloof ik al geprobeerd. Inclusief speaker rechtstreeks aansluiten op de voor- en achterkant van de computer-kast.
aljooge schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:35:
koop een externe USB dac, plug deze in je USB van de pc en de analoge kabel van je Dac naar je speakertjes
Morgen maar eventjes kijken voor een externe geluidskaart, wie weet helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:56
TimFreak schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Morgen maar eventjes kijken voor een externe geluidskaart, wie weet helpt dat.
Ik had hier zelf ook naar zitten zoeken een tijd geleden, toen kreeg ik als presentje die Nest en was mijn zoektocht overbodig gebleken.

Dit was een half jaar geleden de goedkoopste die ik kon vinden. Ik zou zonder die Nest zelf deze hebben gekocht.

https://tweakers.net/pric...oon-gaming-dac-pro-s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFreak
Hoi allemaal! Zojuist een game aangezet, alle kabels (inclusief LAN en HDMI) ontkoppeld en direct één monitor aangesloten op mijn front en daarna back-poort. Bij beiden krijg ik het statische geluid. Iets dieper zoeken op het wereldweide web leert mij dat (zoals hierboven ook meermaals aangegeven) ergens in de computer geluidsellende komt over de geluidskaart op het moederbord.

Ik ga vandaag mijn computerleverancier een email sturen met de vraag of zij hier naar willen kijken. Mochten zij niets kunnen vinden, zal ik kijken wat een externe geluidskaart doet.

Dank voor de hulp allemaal!
Pagina: 1