Toon posts:

is dit mogelijk ? router met 2 nics , utp

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
nu hangt alles gewoon aan een hub
maar volgens mij is die kapot want het hele netwerk werkt niet meer
hij geeft aan bij elke poort bijna soms een alert dat ie partitioned is ....
kabels en nics zijn goed want die heb ik verwisseld en werkt nog niet...
software ook goed want werkte tot op een dag opeens niet meer
enige mogelijkheid is dat de hub kapot is...toch??? kheb er verder ook weinig verstand van dus....
maaar nu werkt dus t hele netwerk niemeer dus wil ik ipv die hub, de kabelverbinding op een oude bak zetten, 2 nics erin en zo dus het het netwerk maken, die bak dus als router gebruiken..
maar omdat ik er dus amper verstand van heb ff wat vraagjes
kan dit met gewone netwerkkaarten en utp kabels of moet dit met die andere netwerkkabels, die ronde (cross?) kabels en kaarten??want die heb ik niet :(
en kan ik dan gewoon dus 2 netwerkkaarten in die router zetten, elke verbonden aan een andere pc, winroute erop en klaar of..????

Verwijderd

wat voor inet verbinding hebbie?
Hoeveel computers staan er in je netwerk?
welke besturingssystemen?

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

[qoute]
hij geeft aan bij elke poort bijna soms een alert dat ie partitioned is
[/qoute] :? :?
Wat bedoel je hier precies mee?

[qoute]
kabels en nics zijn goed want die heb ik verwisseld en werkt nog niet
[/qoute]
En dat betekend dat de kabels goed zijn :?

Denk dat je ff wat specifieker moet zijn wat je hebt staan en wat je uiteindelijk wilt

Verwijderd

Topicstarter
de oude bak (pentium 200, 32ram) staat nu linux op (mandrake)
maar wil ik win2k opzetten dan denk ik...
op de 2 andere pc's die eraan komen te hangen staat win98se

nu is het dus zo
kabelmodem staat via serieel gewoon op
een bak met win98se, die hangt ook aan de hub
andere win98se bak hangt ook aan de hub en krijgt zo internet (althans voorheen:))

als ik een pc opstart (maakt niet uit welke)
gaat dat lampje ALERT op de hub branden en flikkert het lampje van de poort waarop die pc aan de hub hangt snapje
in het boekje staat dat die poort partitioned is, weet verder ook niet precies wat het betekent maar in een topic die ik hierover eerder had zei men dat er iets kapot was van de hardware, netwerkkaarten lijkt me sterk..kabels of hubs zou ik denken omdat die evt beschadigd kunnen zijn door de schoonmaakster ofzo..hehe omdat die hier beetje rommelig liggen..
maar ik heb kabels en kaarten omgewisseld
dat maakte geen verschil en t de kans dat beide kabels en beide netwerkkaarten kapot zijn van die 2 pcs lijkt me sterk...
maarja hub gaat toch ook niet zomaar kapot ?
en software kan t ook nie echt aanliggen
deed het voorheen goed, zomaar op een dag nokte alles ermee...
al had winroute wel een paar dagen geleden alles geblokked omdat het serienummer fout was ofzo, hij was expired terwijl ik gewoon een goed nr heb, nu opnieuw ingevuld en nu werkt ie wel maar t netwerk nogsteeds niet...
erg vaag dus allemaal....

• joop3

joop3

hmm
Linux zou ik erop laten staan. Dat is iig ok
Dus dan zou je daar 2 nic's in moeten doen maar dan kan je nog maar 1 pc verder aansluiten.

Of je zou in een andere pc ook 2 nic's moeten doen maar dan krijg je een doorlus effect en dat is een rotzooitje.

Dat een hub partitioned is heb ikzelf nog nooit van gehoord. Maar zal er eens naar zoeken

• joop3

joop3

gevonden:

automatically partition a port if one of the following events occur:

Jabber (excessively long transmission)
Excessive consecutive collisions
Excessively long collisions

De hub is dus waarschijnlijk niet stuk maar een of ander device dat connected is (kabel/nic)
Dus dat zou je ff moeten testen

Verwijderd

Topicstarter
hm ja dat zei men dus eerder al
alleen ik zie niets aan de kabels of nics dat kapot kan zijn...ook geen echte oorzaak
..en kga niet zomaar allemaal nieuwe dingen kopen als ik t nie zeker weet ofcourse..
en hij geeft het dus bij verschillende poorten dus zouden 2 kabels kapot zijn ofzo..hm erg vaag

maareh 2 nics in die linux bak is toch genoeg ? eentje naar de ene win98se bak en de ander naar de andere win98se bak

kabelinternet gaat gwoon serieel dus....
waar is die 3e voor nodig dan ?
heb ik evt wel..kheb nog een nic over van een ouwe compaq bak dus...

• joop3

joop3

aha ok wist niet dat je internet via seriele poort ging.

Dan zou je inderdaad genoeg hebben aan 2 nic's in de linuxbak. (netjes is anders maar het zou kunnen)

Tja ik denk toch dat je alles gewoon moet testen. Dus het netwerk langzaam opbouwen in verschillende setups en kijken wat er niet werkt

Verwijderd

Topicstarter
hm sjah
hoezo niet netjes :) ?

maareh gaat dat wel werken, 2 nics in die ouwe bak ?
overigens zal ik er wel linux oplaten ?
kheb er nu mandrake 8 op (kben newbie dus..)
maar die gaat behoorlijk sloom
eerst stond er win me op en die ging bijna nog sneller lijkt wel...
dus is win2k niet beter dan ?

ennuh over die 3e nic, klees hier meer over dat nic aan kabelmodem enzo..hoe zit dat dan ??? kabelmodem gaat toch gewoon serieel...

• joop3

joop3

normaal gesproken gaat kabelinternet via nic's behalve bij camema :(

Maar linux zou ik er wel op laten staan, kan me niet voorstellen dat winME sneller is, laat staan w2k

• joop3

joop3

als je trouwens 2 pc's rechtstreeks met elkaar wilt verbinden moet je iid cross kabel hebben

Verwijderd

Topicstarter
hm dus t moet per se met cross ? das kut.want kheb alles utp nu..
en kga niet alles nieuw kopen ofcourse..
dus ik kan niet via die linux bak internet delen met utp kabels ?...

die linux bak is egt sloom hoor
is pentium 200mhz, 32mbram ;(
ennuh is linux mandrake met kde dus best sloom
win2k is iig sneller/stabieler als winme..

Verwijderd

als jij Win2k erop wilt zul je toch 64MB geheugen moeten hebben anders verrekt ie et om te installeren :) en als win2k met 32MB rdraaid is ie ten eerste sloom en ten tweede hij heeft nie genoeg geheugen om het internet te delen dus kijk daarmee uit :)

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 19:12

magneet

Magnetic enhanced

zelfs 64 is maar net genoeg om 2k te draaien, dan moet je geen programma gaan openen want dan kan je het al vergeten, heb hier op 3 bakken 2k draaien en na installatie is al 70 van de 256 mb gebruikt : oftwel bij 64 zou hij alleen maar swappen = megatraag. Kan je voor dat kabelmodem ook drivers voor linux krijgen anders kan je freesco of zo gebruiken maar weet alleen niet of dat dat overweg kan met seriele kabelmodem. Kijk maar us op www.freesco.com / org

Magneet

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

FF een vraagje, voordat je allerlei dingen gaat proberen (Overigens is Linux meer aan te raden voor een router dan win2k (zker jouw config))!

Je hebt toevallig toch niet per ongeluk wat NIC's op full-duplex gezet o.i.d. waardoor er een hele zooi collisions onstaan (met als gevolg, door jou beschreven probleem)?
Verder heb je toch niet verschillende snelheden (10/100 Mbit) draaien op bijvoorbeeld een HUB die dit niet ondersteund ofzo?
Zijn je kabels wel goed?

Voor linux is het gewoon een kwestie, van wat NIC's in die computer gooien. Configureren en "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" (uit m'n hoofd).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 11 augustus 2001 16:17 schreef effex het volgende:
hm dus t moet per se met cross ? das kut.want kheb alles utp nu..
crosscable == ook utp, alleen zitten de aansluitingen gedraaid (cross).
en kga niet alles nieuw kopen ofcourse..
dus ik kan niet via die linux bak internet delen met utp kabels ?...
Dat kan wel degelijk, je sluit je seriele kaas vd hema modem aan op die linuxbak en laat de internet verbinding van de modem via één nic naar de hub ---> en verder naar je clients lopen via je utp kabeltjes..

Maar ik denk dat je een ander probleem hebt, als je collisions hebt, duidt dat meestal op een verkeerd ingestelde netwerkkaart of een probleem met je instellingen.
Kijk daar eerst eens naar voordat je met allerlei OSsen gaat spelen op een systeem wat daar te beperkt voor is qua power.

[edit]
Nelske denkt precies hetzelfde zie ik :P
Hoeft niet, zie boven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Oeth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Oeth

knapste van de klas

Ik zou FreeSCO als router gaan draaien, dat werkt iig. met 2 netwerkkaartjes.
Je moet dan wel even bridging aanzetten.
2 PC's op een hub met allebei hetzelfde IP-adres leidt zowieso tot storingen.

• joop3

joop3

hub is prima volgens mij

Check nou gewoon eerst eens de andere hardware voor dat je verder gaat kijken

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 06:44
Met die linux box kun heel makkelijk een router opzetten hoor, is kwestie van 3 regeltjes in je inetd.conf
Zou geen win2k op zo'n bak gebruiken, is het veel te log voor, en dan gaat het alleen maar langzaam.

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 16:17 schreef effex het volgende:

Ghehe, valt me nu pas op.
Euhm, blijkbaar weet je niet helemaal waar je over praat.
Je hebt het nu over een desktop omgeving/window manager onder X.
X heb je op een router sowieso al helemaal niet nodig!

Backslash32: Two souls, one mind ;)

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 16:29 schreef Horus het volgende:

Met die linux box kun heel makkelijk een router opzetten hoor, is kwestie van 3 regeltjes in je inetd.conf

Zou geen win2k op zo'n bak gebruiken, is het veel te log voor, en dan gaat het alleen maar langzaam.
:? :? Kan jij me even uitleggen wat inetd.conf hier mee te maken heeft (de superserver dus)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 12 augustus 2001 16:29 schreef Horus het volgende:
Als je win2k er al op krijgt, maar dan is het een kwestie van routing goed zetten, verder geen sw installeren en je gui op 16 kleuren zetten.
Ding hoeft alleen maar inet-verkeer door te geven toch?
Geen beeldscherm, en als-ie na 5 minuten eindelijk opgestart is hoef je 'm alleen te reboot en voor de nodige SP's en hotfixes :P

..maar waarom zou je dat eigenljk willen als er al een OS op staat wat bij uitstek als router/firewall/server geschikt is?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
phew hehe
kheb er idd weinig verstand van zoals ik al zei

maareh op zich hoef ik die linux bak nieteens te gebruiken als t netwerk werkt
maar ik dacht dat het aan die hub lag en drom wou ik dus die bak gebruiken IN PLAATS VAN de hub, niet in combinatie met de hub

er werd me eerder al gezegd dat het aan die verschillend ingestelde snelheden kan liggen (10/100mbit) maar dat is het toch niet volgens mij want het was zomaar op een dag dat ie t niet meer deed, niks was veranderd ... of kan dat automatisch gedaan worden ofzo ??
lampje bij de ene pc brand op 100 bij de nic dus....!?@@kweet egt niet wat het kan zijn
iets in de kabel maybe maar lijkt allemaal ok, geen knikken, beschadigingen of wat dan ook....

Verwijderd

Nah, het zal ook eerder aan het feit kunnen liggen, dat er bepaalde NIC's per ongeluk op Full-duplex staan.
Iets wat met een HUB niet kan, daar heb je een switch voor nodig.

Controleer dat maar eens eerst :)

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
je moet het programma winbridge gebruiken ipv winroute, werkt een stuk makkelijker

wwweet ik veel...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Het probleem is wellicht na 3 jaar niet meer aan de orde ;)

{signature}

Verwijderd

Beetje oud :z
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.