Kruipgat kruipruimte vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-07 17:40
In de afgelopen weken ben ik gestart met het aanbrengen van isolatie in de kruipruimte.
Inmiddels heb ik op een groot deel van de vloer 16cm eps aangebracht maar nu kom ik bij een klein probleem. De doorgang van het ene compartiment naar het andere zou bij 16cm eps aan beide kanten niet hoog genoeg meer zijn om er door te kruipen. Dit moet natuurlijk wel!

Mijn vraag: kan ik in de bestaande doorgang een extra rij stenen weg halen om zo de doorgang weer op normaal niveau te krijgen?
Ik wil het gat niet verbreden oid, er ligt een latei boven de opening.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:51
Een foto is wel handig. Zitten er nog stenen onder de latei dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Het gat is momenteel 50cm breed en een 40cm hoog. De latei is de bovenkant van de opening en rust aan beide kanten op een volle steen breedte.
De onderkant van het gat bestaat uit de restanten van het muurtje. Hier wil ik dus graag, over de breedte van het huidige gat, een extra laag stenen uithalen.

Ik kan morgen wel een foto maken, ik ben er net onder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je verzwakt er dat muurtje mee. Of dat een probleem is... waarschijnlijk niet. Hoeveel lagen gaat het nog door naar onderen?

Maar als je maar 1 rij wilt weghalen (6cm) kun je ook bij dat gat PIR ipv EPS gebruiken. Dan heb je met dezelfde R waarde ook 6 cm gewonnen. Of zijn het van die hoge stenen?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik zie onder het zand nog 3 lagen, maar zullen er denk ik wel meer zijn.
Je suggestie met pir heb ik aan gedacht, maar omdat het zand rondom het gat ook lager ligt zou ik liever een laag stenen weg halen. De stenen zijn baksteenformaat maar dan wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-07 11:52
Of gewoon, heel lokaal, de isolatie daar wat minder dik maken. Jammer dan qua isolatie waarde. Aangezien dat qua oppervlak waarschijnlijk <1 m2, en je nog steeds (bijvoorbeeld) ~6cm isolatie over houdt, is je 'verlies' door deze maatregel over de komende 30 jaar waarschijnlijk in de orde grootte van centen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Mocht uiteindelijk blijken dat het gat niet vergroot mag worden dan is dat inderdaad ook een optie. Maar ik ben een perfectionist en ben bereid om extra werk te verrichten om het helemaal goed te krijgen xD.

(overigens isoleer ik voor het comfort, de rekening is leuk mee genomen)

[ Voor 15% gewijzigd door jichem op 01-11-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik geloof dat een beetje graven mijn vraag beantwoord, dit is de onderste laag stenen en ze liggen er gewoon los in. Er is geen sprake van zijwaartse druk op de stenen.
Ik ga er dan vanuit dat ik de stenen aan de zijkant ook wel kan afslijpen tot de rand van het muurtje, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pHlT-l4o-VUsrPUTB9gT-Mt-4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqYra4XItSVNuxxFTWBYgt93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCUOTPqhiYvrjFfLE_Yn9ge0yL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxuRPjXbWPENGBtDkA9JDxFN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
Je kunt die bakstenen toch gewoon aan de kant leggen en terugleggen als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Rukapul schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:07:
Je kunt die bakstenen toch gewoon aan de kant leggen en terugleggen als je klaar bent.
Nee want links en rechts zitten nog vast. Daarna kan ik het inderdaad prima weer terug leggen. Maar die breedte heb ik wel ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:36
Ik ben geen voorstander van hobby aanpassingen aan een fundering. Geen idee hoe deze fundering precies in elkaar zit. Is de laag die ik nu zie de onderste laag? of gaat het dieper en zit er nog een strook beton onder?
Wat staat er op deze wand? Het is half steens dus ik denk niet dat er veel op staat. Het hoogte probleem heb je natuurlijk in de gehele kruipruimte, ga je de kruipruimte ook uitgraven? Dan wordt de dekking op de fundering minder, en dat is niet de bedoeling. Zeker 1 m bij de funderingen vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MeTooPV schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:05:
Ik ben geen voorstander van hobby aanpassingen aan een fundering. Geen idee hoe deze fundering precies in elkaar zit. Is de laag die ik nu zie de onderste laag? of gaat het dieper en zit er nog een strook beton onder?
Wat staat er op deze wand? Het is half steens dus ik denk niet dat er veel op staat. Het hoogte probleem heb je natuurlijk in de gehele kruipruimte, ga je de kruipruimte ook uitgraven? Dan wordt de dekking op de fundering minder, en dat is niet de bedoeling. Zeker 1 m bij de funderingen vandaan blijven.
De laag stenen die je ziet dat is de onderste laag, deze muur staat onder een binnenmuur. De rest van de kruipruimte is diep genoeg om door heen te kruipen. Alleen deze doorgang ligt iets hoger dan de rest van de ruimte. Ik ga dus zeker niets uitgraven hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:37
Misschien niet de juiste plek om deze vraag te stellen, maar ik probeer het toch maar.
Wat is het nut van vloerisolatie, als warmte omhoog gaat?
Je raakt omlaag toch geen warmte kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
ASS-Ware schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:35:
Misschien niet de juiste plek om deze vraag te stellen, maar ik probeer het toch maar.
Wat is het nut van vloerisolatie, als warmte omhoog gaat?
Je raakt omlaag toch geen warmte kwijt?
Warme lucht stijgt op, warmteverlies heb je naar alle kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:37
Dank je.
Mooi filmpje hierover gevonden.
YouTube: Hoe warmte ook omlaag stroomt, Tonzon Vloerisolatie
Pagina: 1