Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-06 22:38
Ik heb vorig jaar een appartement gekocht uit 2006. Ik heb toen de ventilatiekanalen laten reinigen, aangezien dit nimmer was gebeurd. De beste man merkte toen op dat de ventilatiebox zijn langste tijd ook wel gehad had, maar dat hij nog net voldoende lucht verplaatste.

Dit jaar wil ik de box dus vervangen. Nu kan ik het laten doen, maar dat is kostbaar. Een losse box kost vaak minder dan de helft. Als ik kijk naar het systeem, dan lijken ze vrij eenvoudig om te wisselen. De ene los schroeven en de andere vast schroeven en klaar. Klopt dit, of dient er nog verder afstelwerk te gebeuren?

Ik ben niet bijster handig, en wil mezelf niet meteen ellende op de hals halen als ik het zelf ga proberen maar als het echt zo makkelijk is dan wil ik een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe is het simpel idd.
Welke box heb je nu?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je schetst klopt. De ene box er af, de andere er op. Instellen hoeft niet, dat gebeurt op de plekken waar lucht afgezogen wordt. Dit gebeurt door het verstellen van de afzuigventielen.

Afgelopen jaar ook die van mij vervangen. Wat de oude box in z'n laagste stand doet kan de nieuwe box alleen maar halen wanneer die écht maximaal gaat draaien, volgens mij kwam die er dan nog niet aan toe... Dus al met al is dit zo weer terugverdiend.

Kijk voor het kopen van een nieuwe box goed naar de stekkers die meegeleverd worden, sommige hebben een eurostekker andere een perilex. Afhankelijk van de voorzieningen in je woning zou ik gaan voor een versie met eurostekker en een (of meerdere) losse afstandsbediening(en).

Zelf deze gekocht (niet persé bij deze leverancier). Kon 1-op-1 op de plek van de oude box, hoefde niet te boren of andere gekke dingen uit te halen. Kwestie van slangen los, box vervangen en slangen weer vast. Afstandsbediening even koppelen en klaar. Half uurtje werk maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 14:55

Freakie1NL

Grote Baas

Nog makkelijker is het om het motordeel te vervangen. De box zelf is niets meer dan een plastic huis waarin lucht samen komt.

Afhankelijk van je huidige box is dit 1 minuut werk. Als de binnenkant van de box mooi schoon / glad is dit aan te raden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zou ook even nadenken of je er een wil met ingebouwde sensoren. (vocht/co2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 22:05
Vocht sensor is echt ideaal!

Even goed kijken naar de lay-out van de leidingen, de stekker en verder is het een eitje.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:02
Vorig jaar ook gedaan even langs de warmte service en een Itho box gehaald. Staan daar gewoon achter de balie dus binnen 5min sta je weer buiten.

Versie was met 4 nieuwe schone vertielen en perlilex of normale stekker Inc vocht sensor.

Box eraf gehaald en weer aansluiten meer was het niet. Daarna nog beetje flow afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:41
Mocht je een Buva boxstream hebben, dan kan je ook nog het motor onderdeel vervangen ipv de hele box. Dat heb ik recent zelf gedaan en was een eitje. De niet “orginele” motor is ook beter dan het origineel wat nogal vaak/snel lawaai gaat maken door versleten lagers.

https://www.filterfabriek...ordeel-buva-boxstrea.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:03
In mijn oude huis heb ik enkele jaren geleden ook de hele box vervangen door een nieuwe van Itho. Deze was met een perilex aansluiting. Hierbij was de perilex aansluiting van de oude wel net wat anders dan de nieuwe. Deze heb ik toen aangepast door twee draden om te wisselen. Hier is wel enig technisch inzicht voor nodig. Zie bijvoorbeeld ook hier https://www.ventilatielan...0ZoQMuEAAYASAAEgKuqPD_BwE

[ Voor 4% gewijzigd door user121 op 31-10-2020 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:28

Theo

moederbord

Als je echt goedkoop te werk wil gaan, kijk dan ook eens op marktplaats. Daar staan genoeg (bijna) nieuwe ventilatueboxen te koop. Ik heb er in huis twee hangen, en beide waren samen nog geen 150 euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Aangezien je een appartement hebt gekocht, is er als het goed is ook een VVE.
Wellicht kan het interessant zijn om het via hun te spelen. Dan wordt het centraal geregeld en krijgen ze meestal nog korting ook. En heeft iedereen een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Heel er bedankt voor alle reacties!

Ik ga even kijken welke het is. Er zit geen sticker of iets dergelijks op maar hij heeft een blauw deksel. Lijkt erg op die Buva boxstream. Kan ik deze dan eventueel vervangen voor een ander merk, of moet het dan perse weer dezelfde zijn?

Hij heeft een perilex stekker. In de keuken zit een knop met 3 standen. Hier hoef ik verder dus ook niets opnieuw voor in te stellen of iets dergelijks? En kan ik er dan ook een nemen met een sensor of afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Even naar de maten + aansluiting kijken of ze overheen komen.

Dan is het gewoon uitwisselen en aansluiten. Perlilex is alleen even testen of de schakelaar de juiste stand staat. Anders kan die op de 3 weg schakelaar worden omgeeisseld.

Vocht sensor zit in de box zelf verwerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
teacher schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 02:50:
In principe is het simpel idd.
Welke box heb je nu?
Dit is overigens het type wat ik nu heb. Ik dacht dat het de Buva was maar dat blijkt niet zo te zijn.

Nu dus twee opties: motor vervangen voor een gereviseerde, of een geheel nieuwe. Zolang het een stork is zou deze dus moeten passen op de bestaande gaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIJXI1iIZcNrmzh_3QPZzjVOUIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrKG340YBSErY7ai1eYs7f0z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door FrankoNL op 31-10-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
FrankoNL schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:35:
Heel er bedankt voor alle reacties!

Ik ga even kijken welke het is. Er zit geen sticker of iets dergelijks op maar hij heeft een blauw deksel. Lijkt erg op die Buva boxstream. Kan ik deze dan eventueel vervangen voor een ander merk, of moet het dan perse weer dezelfde zijn?

Hij heeft een perilex stekker. In de keuken zit een knop met 3 standen. Hier hoef ik verder dus ook niets opnieuw voor in te stellen of iets dergelijks? En kan ik er dan ook een nemen met een sensor of afstandsbediening?
Misschien kan u de oude meenemen naar een winkel, dan weet je zeker dat het goed is en goed past. Zijn de afzuigventielen ook vervangen na het reinigen van de kanalen? Hier laat ik elke 2 jaar de kanalen reinigen en spoelde dan zelf het stof uit de sponsjes die in de afzuigventielen zitten. De laatste jaren laat ik daar gewoon nieuwe in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze past wellicht op dezelfde gaten?
https://www.marktplaats.n...ex-stekker-afzuiging.html

en
https://www.ventilatieland.nl/zehnder-mechanische-ventilatie

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-10-2020 11:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:49
sypie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:43:
Wat je schetst klopt. De ene box er af, de andere er op. Instellen hoeft niet, dat gebeurt op de plekken waar lucht afgezogen wordt. Dit gebeurt door het verstellen van de afzuigventielen.

Afgelopen jaar ook die van mij vervangen. Wat de oude box in z'n laagste stand doet kan de nieuwe box alleen maar halen wanneer die écht maximaal gaat draaien, volgens mij kwam die er dan nog niet aan toe... Dus al met al is dit zo weer terugverdiend.

Kijk voor het kopen van een nieuwe box goed naar de stekkers die meegeleverd worden, sommige hebben een eurostekker andere een perilex. Afhankelijk van de voorzieningen in je woning zou ik gaan voor een versie met eurostekker en een (of meerdere) losse afstandsbediening(en).

Zelf deze gekocht (niet persé bij deze leverancier). Kon 1-op-1 op de plek van de oude box, hoefde niet te boren of andere gekke dingen uit te halen. Kwestie van slangen los, box vervangen en slangen weer vast. Afstandsbediening even koppelen en klaar. Half uurtje werk maximaal.
Volgens mij schets je juist het probleem van de moderne boxen. Die apparaten zuigen niks af :'). Oftewel de lucht verplaatst erg weinig waarmee je te weinig airflow in je gebouw hebt. Ik heb mijn box al standaard op 2 van de 3 staan en eigenlijk na het docuhen moet ie altijd op 3/3 staan. Helaas kan je dit niet variabel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Termi schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:02:
[...]
…eigenlijk na het docuhen moet ie altijd op 3/3 staan. Helaas kan je dit niet variabel instellen.
Kijk, en daar maak je een foutje. In de genoemde box zit een vochtsensor. Op het moment dat ik 1 minuut de douche aan heb heeft die box dat al waargenomen, daarna toert die vanzelf op mits die op de automatische stand staat. Je moet dus al af beginnen te zuigen wanneer je onder de douche staat, niet pas daarna.

Heel belangrijk is het instellen van de overige afzuigventielen. Bij mij ligt het ventiel in het toilet er even af in verband met een verbouwing. Dan merk je dat die in de badkamer minder doet en in het toilet beneden veel meer, er is immers geen weerstand van het ventiel. Je moet dus goed naar de afzuigventielen kijken. Die box zelf zuigt écht wel goed af. Kwartiertje na het douchen is bij mij de spiegel weer droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
sypie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Kijk, en daar maak je een foutje. In de genoemde box zit een vochtsensor. Op het moment dat ik 1 minuut de douche aan heb heeft die box dat al waargenomen, daarna toert die vanzelf op mits die op de automatische stand staat. Je moet dus al af beginnen te zuigen wanneer je onder de douche staat, niet pas daarna.

Heel belangrijk is het instellen van de overige afzuigventielen. Bij mij ligt het ventiel in het toilet er even af in verband met een verbouwing. Dan merk je dat die in de badkamer minder doet en in het toilet beneden veel meer, er is immers geen weerstand van het ventiel. Je moet dus goed naar de afzuigventielen kijken. Die box zelf zuigt écht wel goed af. Kwartiertje na het douchen is bij mij de spiegel weer droog.
Vorig jaar is bij mij het gehele systeem gereinigd inclusief de kanalen. Ook zijn de afzuigventielen afgesteld. Deze zouden dus nog goed moeten staan lijkt me?

Ik ga eens op zoek naar een vervangende box. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
FrankoNL schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Vorig jaar is bij mij het gehele systeem gereinigd inclusief de kanalen. Ook zijn de afzuigventielen afgesteld. Deze zouden dus nog goed moeten staan lijkt me?

Ik ga eens op zoek naar een vervangende box. Ben heel benieuwd!
Volgens mij controleren ze de totaal flow wat de box levert en stellen dan de afzuigventielen af op de juiste flows.

Dus bij een nieuwe box zal je als dat mogelijk is zelf de totaal flow moeten inregelen en kijken of je overal voldoende flow behaald. Zonder meting is het natuurlijk wel gissen of je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Swenno schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Volgens mij controleren ze de totaal flow wat de box levert en stellen dan de afzuigventielen af op de juiste flows.

Dus bij een nieuwe box zal je als dat mogelijk is zelf de totaal flow moeten inregelen en kijken of je overal voldoende flow behaald. Zonder meting is het natuurlijk wel gissen of je goed zit.
Dat is een goed punt. Hoe kan ik dat meten en wat moeten dan de hoeveelheden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Deze motordeksel past er zo op, hoef je niets aan te passen. Alleen even zorgen dat je de juiste stekker hebt, perilex of gewoon.
https://www.zehnder.nl/ve...inqyaPuvSVQEaAu9LEALw_wcB

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
ericplan schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:59:
Deze motordeksel past er zo op, hoef je niets aan te passen. Alleen even zorgen dat je de juiste stekker hebt, perilex of gewoon.
https://www.zehnder.nl/ve...inqyaPuvSVQEaAu9LEALw_wcB
Hmm dat is ook een goede optie. Dank allemaal. Ik denk dat ik ga voor de optie om enkel de motor te vervangen.

Overigens heb ik vorig jaar te horen gekregen dat stand 1 voor "dagelijks" gebruik is, stand 2 als er veel mensen zijn en stand 3 met koken etc.

Nu lees ik overal dat stand 1 eigenlijk alleen gebruikt moet worden als je er niet bent, stand 2 dus eigenlijk de standaard is en stand 3 voor koken is bedoeld.

Ik heb hem dus eigenlijk altijd op stand 1 staan. Moet dit stand 2 zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Er zitten dipswitches in het apparaat om de basisinstellingen te regelen. Zo kan je zorgen dat stand 1 krachtiger wordt. https://zehndernl.zendesk...n-van-de-luchthoeveelheid

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
ericplan schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:48:
Er zitten dipswitches in het apparaat om de basisinstellingen te regelen. Zo kan je zorgen dat stand 1 krachtiger wordt. https://zehndernl.zendesk...n-van-de-luchthoeveelheid
Als ik dat schema lees is dip switch 5 voor de lage stand. Die kan dan dus uit of aan en dan is het dus of 36 of 77 m3. Andere smaken voor stand 1 zijn er niet geloof ik, of lees ik het schema verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
FrankoNL schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:04:
[...]
Nu lees ik overal dat stand 1 eigenlijk alleen gebruikt moet worden als je er niet bent, stand 2 dus eigenlijk de standaard is en stand 3 voor koken is bedoeld.

Ik heb hem dus eigenlijk altijd op stand 1 staan. Moet dit stand 2 zijn?
Oorspronkelijk was er alleen stand 3 (in de jaren 70-80). Later is er door de energiebesparingsbehoefte een stand 2 onder gekomen en nog later is er een stand 1 onder gedrukt. Dus eigenlijk is stand 3 de originele dagstand. Maar inmiddels is men zover dat stand 2 als dagstand wordt gezien, stand 1 is de afwezigheidsstand (langere tijd weg) en stand 3 wordt gebruikt als kook-/douchestand of als er veel mensen in huis zijn.

Je kan voor jouw box inderdaad een nieuw binnenwerk bestellen en dan ook nog met een vochtsensor. Dan ben je gelijk weer een stap verder : Zehnder ComfoFan S Hygro, deze is dus met een randaarde steker of met een Perilexsteker te leveren.

Dipswitch 5 is er voor de regeling. Bij een normale Perilex-schakeling heb je 3 standen. Door dipswitch 5 om te zetten heb je een "glijdende" regeling, is eigenlijk bedoeld voor 0-10 Volt aansturing.

Dipswitch 1 kan je omzetten naar een lagere capaciteit op stand 1, maar ook dat is eigenlijk bedoeld in combinatie met bijvoorbeeld een CO2- regeling. Dan kan je iets verder aftoeren onder het motto: geen CO2 betekent geen mensen aanwezig, dus minder ventileren kan. Mijn advies zou zijn, niet gebruiken. Op de "iets hogere" stand 1 gebruik je nauwelijks meer energie.

Misschien kan je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
box vervangen stelt geen drol voor inderdaad..

wat je box allemaal kan (featureset) dat is aan wat je zelf wilt :)

en hoeveel ruimte je hebt :) een itho box is toch wel compacter dan een orcon box..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Tavru schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Oorspronkelijk was er alleen stand 3 (in de jaren 70-80). Later is er door de energiebesparingsbehoefte een stand 2 onder gekomen en nog later is er een stand 1 onder gedrukt. Dus eigenlijk is stand 3 de originele dagstand. Maar inmiddels is men zover dat stand 2 als dagstand wordt gezien, stand 1 is de afwezigheidsstand (langere tijd weg) en stand 3 wordt gebruikt als kook-/douchestand of als er veel mensen in huis zijn.

Je kan voor jouw box inderdaad een nieuw binnenwerk bestellen en dan ook nog met een vochtsensor. Dan ben je gelijk weer een stap verder : Zehnder ComfoFan S Hygro, deze is dus met een randaarde steker of met een Perilexsteker te leveren.

Dipswitch 5 is er voor de regeling. Bij een normale Perilex-schakeling heb je 3 standen. Door dipswitch 5 om te zetten heb je een "glijdende" regeling, is eigenlijk bedoeld voor 0-10 Volt aansturing.

Dipswitch 1 kan je omzetten naar een lagere capaciteit op stand 1, maar ook dat is eigenlijk bedoeld in combinatie met bijvoorbeeld een CO2- regeling. Dan kan je iets verder aftoeren onder het motto: geen CO2 betekent geen mensen aanwezig, dus minder ventileren kan. Mijn advies zou zijn, niet gebruiken. Op de "iets hogere" stand 1 gebruik je nauwelijks meer energie.

Misschien kan je hier iets mee.
toon volledige bericht
Oftewel: ik moet de schakelaar in de keuken op stand 2 zetten als ik thuis ben, niet stand 1?

Dat is mij dan verkeerd uitgelegd.

Ik heb idd een nieuw binnenwerk besteld, maar dan de "normale" zonder sensor :)

Kan ik de DIP switches dan op de standaard instellingen laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
FrankoNL schreef op zondag 1 november 2020 @ 01:54:
[...]

Oftewel: ik moet de schakelaar in de keuken op stand 2 zetten als ik thuis ben, niet stand 1?
.....
Kan ik de DIP switches dan op de standaard instellingen laten staan?
Laten we beginnen om te stellen dat niets moet :). Ventilatietechnisch zou het het beste zijn om in ieder geval stand 2 te gebruiken als er mensen in huis zijn. Maar het hangt er vanaf of je bijvoorbeeld ook nog ramen open hebt staan overdag, hoeveel mensen waar zitten. Een goede indicatie zou zijn om een CO2 meter te gebruiken, maar persoonlijk vind ik dit nogal zwaar geschut als er geen klachten bij jullie zijn.

Je kan die dipswitches rustig laten staan zoals het ding uit de doos komt. Alleen als je het vermoeden hebt dat ie teveel of te weinig afzuigt zou je kunnen gaan veranderen. De handleiding zit er bij maar kan je ook downloaden. Het wijst zichzelf.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat je de vochtsensor niet hebt genomen, werkt best wel goed. Ook bij koken op gas trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Tavru op 01-11-2020 14:36 ]

Pagina: 1