Advies gevraagd zonnepanelen configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:17
Hallo,

Wij willen begin 2021 zonnepanelen leggen.
Ons verbruik is momenteel 4.000 kWh. Sinds kort hebben we ook een plugin hybride, dus daar rekenen we op een 3.000 kWh extra per jaar.

Een aantal offertes zijn al binnen en hiervan zijn er 3 in onze "shortlist" belandt.
Bij alle offertes wordt gebruik gemaakt van optimizers (Solaredge of Huawei).
Graag wil ik jullie advies over een aantal vragen die wij hebben bij de reeds ontvangen voorstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sh4EsQIkSwdBueZp5-6gLGxuBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oPwLUw0n789ioNeZDzZdKCI.png?f=fotoalbum_large

1) Op diverse plekken vind je tegenstrijdige informatie over glas-glas versus glas-folie.
Is de een nu beter dan de ander of valt dit onder de noemer "niet beter maar anders"?

2) Hoe zwaar weegt de vermogensgarantie door in het hele prijsplaatje?
Als je bijvb. Bauer omrekent naar 25 jaar, dan kom je op meer dan 89% uit, wat toch best een verschil is met de Viessmann met 80%.

3) Is er een richtprijs wat betreft €/WP? Prijzen in bovenstaande figuur zijn inclusief 6% btw (niet aftrekbaar in BE). Van wat ik her en der lees, zouden dit best goede aanbiedingen zijn. We hadden 2 offertes voor Viessmann panelen en die kwamen beide ruim als laagste prijs naar voren, terwijl alle andere offertes toch meer bij mekaar in de buurt lagen wat prijs betreft. Is er een reden dat Viessmann zo goedkoop is? Heeft het met kwaliteit en/of vermogensgarantie (zie vraag 2) te maken? Of enkel met het feit dat dit de enige 2 offertes waren die géén panelen op het plat dak leggen (installatie op plat dak is duurder als ik goed geïnformeerd ben).

4) Voor omvormer kunnen we kiezen tussen Solaredge en Huawei. Voorlopig zijn we eerder geneigd om voor Huawei te kiezen omdat we hiermee (misschien nu of later) makkelijker kunnen aansluiten op een batterij zonder extra (dure) omvormer (die je wel nodig hebt bij een Solaredge omvormer). Is er enige reden om toch voor Solaredge te kiezen?

5) Wat legplan van de panelen betreft, kunnen we gebruik maken van een zadeldak (oost - west) en een plat dak (zuid). Gezien we in Belgie wonen, kunnen we bij plaatsing vanaf 2021 geen gebruik meer maken van een terugdraaiende meter. Een aantal offertes kiezen resoluut voor een oost-west opstelling, zonder panelen op zuid, andere offertes willen dan weer net wel panelen in de 3 richtingen leggen. Hebben jullie enig idee welke opstelling een voorkeur zou hebben voor een evenwichtige spreiding doorheen de dag? Mijn vrouw is meestal namelijk thuis tot een uur of 15:00 en ik werk in principe ook wel eens een dagje thuis (nu 100% wegens corona).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld06wxINICBDbvzBCipvJdQRwdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H9CDrLszhgkbA55NE6DQja86.png?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie input en suggesties

[ Voor 5% gewijzigd door wiemelen op 31-10-2020 01:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
Voeg je nog even een duidelijke luchtfoto, bouwtekening of foto genomen vanaf de grond toe?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
1) Dat weet je over 25 jaar, vooralsnog zien we weinig verschil. Bauer en Viessmann ken ik niet echt, zijn dat Chinese cellen die in Duitsland in een frame worden gestopt of volledig Chinees met Duitse naam? Chinees is op zich prima, ze lopen tegenwoordig grotendeels voorop qua nieuwe technieken en efficientie.

2) Hier zou ik niet op letten. Probeer over 20 jaar maar eens te bewijzen dat een paneel op 70% zit ipv 85%, dat valt echt niet mee.

3) Voor een systeem van deze grootte is dat ongeveer 1 euro / Wp.
Je zuid dak heeft schaduw? Dan mooi bij alleen oost-west blijven. En geen optimisers.

4) SolarEdge werkt wellicht beter als je toch perse zuid panelen erbij wilt. Maar lijkt me geen rationele keuze. Zonder schaduw juist geen optimisers kiezen, dan kunnen die ook niet kapot.

5) Moet er qua omvormer vermogen nog rekening gehouden worden met de nieuwe Belgische regels?
Zo te zien geen schaduw, waarom dan wel optimisers?
Oostwest heeft uiteraard de beste spreiding over de dag. Steil zuid doet het in de winter beter. Maar goed, op een plat dak kun je geen steil zuid dus gewoon kiezen voor oostwest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hoezo kun je in België de BTW niet terugkrijgen? Dat Fuchs arrest is toch op Europees niveau en alleen afhankelijk van of je teruglevert of niet? Of lever je niet terug in België..?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
busscherski schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:49:
1) Dat weet je over 25 jaar, vooralsnog zien we weinig verschil. Bauer en Viessmann ken ik niet echt, zijn dat Chinese cellen die in Duitsland in een frame worden gestopt of volledig Chinees met Duitse naam? Chinees is op zich prima, ze lopen tegenwoordig grotendeels voorop qua nieuwe technieken en efficientie.
Bauer en Viessmann zouden de cellen in Duitsland assembleren.
3) Voor een systeem van deze grootte is dat ongeveer 1 euro / Wp.
Je zuid dak heeft schaduw? Dan mooi bij alleen oost-west blijven. En geen optimisers.
Alle offertes zijn uitgegaan van optimizers. Ze hebben ons verteld (wijsgemaakt?) dat indien je panelen in meerdere richtingen hebt liggen (oost-west of oost-zuid-west), dat je dan altijd optimizers nodig hebt voor een optimale opbrengst (ongeacht of je schaduw hebt).
5) Moet er qua omvormer vermogen nog rekening gehouden worden met de nieuwe Belgische regels?
Zo te zien geen schaduw, waarom dan wel optimisers?
Oostwest heeft uiteraard de beste spreiding over de dag. Steil zuid doet het in de winter beter. Maar goed, op een plat dak kun je geen steil zuid dus gewoon kiezen voor oostwest.
Met de nieuwe Belgische regels moet er niet meer gekeken worden naar het vermogen van de omvormer. Het prosumenten tarief vervalt immers en dat werd berekend o.b.v. het vermogen van de omvormer.
Termy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:04:
Hoezo kun je in België de BTW niet terugkrijgen? Dat Fuchs arrest is toch op Europees niveau en alleen afhankelijk van of je teruglevert of niet? Of lever je niet terug in België..?
Het is wel de bedoeling dat we terugleveren. We zijn wel nog aan het kijken of we mogelijk een batterij plaatsen gezien die nu mogelijk interessant wordt met bijhorende subsidie.
Gezien ons huis oud genoeg is, genieten we van 6% btw. Maar ik heb nog niet gehoord dat we in België BTW kunnen terugvorderen. Omdat de terugdraaiende meter vervalt, krijgen we wel nog een subsidie van ongeveer 1500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dat je voor oostwest optimisers nodig hebt is echt onzin. Bijna alle omvormers vanaf 3 kW ondersteunen 2 strings.
Voor een relatief klein oostzuidwest systeem zou het wel een oplossing kunnen zijn maar ook dan zijn er andere oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

wiemelen schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:32:

Het is wel de bedoeling dat we terugleveren. We zijn wel nog aan het kijken of we mogelijk een batterij plaatsen gezien die nu mogelijk interessant wordt met bijhorende subsidie.
Gezien ons huis oud genoeg is, genieten we van 6% btw. Maar ik heb nog niet gehoord dat we in België BTW kunnen terugvorderen. Omdat de terugdraaiende meter vervalt, krijgen we wel nog een subsidie van ongeveer 1500 euro.
Curieus. Blijkbaar is het wel per land te kiezen hoe dat arrest wordt uitgelegd en of je BTW-plichtig bent of niet. Een subsidie van 1500 komt wel ongeveer op hetzelfde neer natuurlijk. Dat is een best grote subsidie tov de waarschijnlijke kosten.

Is er in België subsidie op een thuisbatterij? Zonder zal het iig niet interessant zijn, lijkt me. De euro/kWh is nog pittig hoog van wat ik zag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Termy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Curieus. Blijkbaar is het wel per land te kiezen hoe dat arrest wordt uitgelegd en of je BTW-plichtig bent of niet. Een subsidie van 1500 komt wel ongeveer op hetzelfde neer natuurlijk. Dat is een best grote subsidie tov de waarschijnlijke kosten.

Is er in België subsidie op een thuisbatterij? Zonder zal het iig niet interessant zijn, lijkt me. De euro/kWh is nog pittig hoog van wat ik zag.
Je moet natuurlijk wel een btw afdracht vrijevoet hebben in dat land, (feitenlijk onze kor) anders kan je wel jezelf zien als ondernemer. (waar de rechtzaak over ging) maar heb je er vrij weinig aan.
De zaak ging niet over wel of geen btw hoeven betalen als particulier. Dat kan slechts het gevolg zijn.

Belgie kent wel een kleine ondernemers regeling, maar dan mag je de btw aan leveranciers betaald niet aftrekken. (ergo de btw van de zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Termy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:30:
[...]
Korting van 250 per kWh werkelijke capaciteit met een maximum van 3.200 euro.
Rekening houdend met de verwachte levensduur, is dat mogelijk net interessant genoeg als je ook in de herfst en lente er voldoende gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
busscherski schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:39:
Dat je voor oostwest optimisers nodig hebt is echt onzin. Bijna alle omvormers vanaf 3 kW ondersteunen 2 strings.
Het grote verkoopargument om toch optimizers te nemen is natuurlijk dat je per paneel kan monitoren.
Interessant voor de 1ste week, daarna niet meer ... TENZIJ je ziet dat 1 paneel beduidend minder goed presteert dan de andere panelen.
Maar hoe zit dat in een string zonder optimizers? Kan je op 1 of andere manier afleiden dat 1 paneel significant minder presteert? Want dan gaan namelijk alle panelen gelijk minder presteren. Je zou namelijk ook de aanname kunnen maken dat de hele serie gelinkt aan de string nu eenmaal net wat minder presteert dan je verwacht had. Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Je kunt de oost en de west string met elkaar vergelijken qua voltage en opbrengst gecorrigeerd voor orientatie.
Een paneel gaat 10x minder vaak kapot dan een optimiser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Wij verkopen eigenlijk nooit glas-glas panelen.. leuk die 30 jaar garantie maar ik kan je verzekeren dat je over 10-15 jaar vele malen efficiëntere panelen hebt dan vandaag de dag. Dus die 87% na 30 jaar is koffiedik kijken. Sowieso acht ik de kans dat je ze daadwerkelijk 30 jaar laat liggen, niet groot.

Optimizers (mits je geen last heb van schaduw) zijn handig voor de monitoring op paneel niveau zoals je ook aangaf. De meerprijs hiervoor is echter wel duurder, grofweg gerekend 25 euro per paneel (DUO optimizers). Toevallig afgelopen maandag een project geleverd met 68 panelen en 34 optimizers voor Oost/West dak, maar dat was met name vanwege de schaduw die er op kwam.

Ze kunnen het Oost/West dak ook nog combineren op 1 omvormer (of sommige omvormer die 3 strings kunnen hebben kun je zuid er ook nog bij gooien, ik las laatst ergens hier in het forum dat SMA het ook kan mits de oost/west gelijke aantal panelen heeft), of ze zouden bv zuid op een andere omvormer kunnen aansluiten (of micro omvormer afhankelijk van hoeveel panelen je laat plaatsen.)

Bauer , REC en Viessmann zeggen mij helemaal niks. Gezien de historie van andere 'Duitse' merken zijn ze ongetwijfeld gemaakt in China of andere Aziatische landen, met de mooie tekst "engineered in Germany".

[ Voor 4% gewijzigd door HSA.Solar op 01-11-2020 02:02 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Ondertussen een aantal nieuwe offertes binnengekregen van de firma die Bauer aanbiedt.
Meest voordelige hiervan lijkt de oost - west opstelling met 26 panelen en een 5kw omvormer van Huawei.
Komen we op een €/WP van 0,99 ex btw (1,05 incl btw).
Zelfde opstelling mét optimizers levert eenzelfde verwachte jaaropbrengst, maar is 1.050 euro duurder.

De offerte van Viessmann komt ongeveer neer op hetzelfde WP, zelfde €/WP, zelfde verwachte opbrengst, zelfde prijs MAAR deze is inclusief optimizers. Wat toch wel een groot verschil is.
Helaas vind ik niet zoveel informatie over de kwaliteit/betrouwbaarheid van Viessmann panelen.
Misschien bij die firma toch ook nog een extra offerte aanvragen zonder optimizers.

Hoedanook. ongeacht keuze van panelen, zal het in mijn geval denk ik logisch zijn om geen optimizers te nemen.
Hoe minder techniek, hoe minder er ook stuk kan gaan ... en stukje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
wiemelen schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:04:
Ondertussen een aantal nieuwe offertes binnengekregen van de firma die Bauer aanbiedt.
Meest voordelige hiervan lijkt de oost - west opstelling met 26 panelen en een 5kw omvormer van Huawei.
Komen we op een €/WP van 0,99 ex btw (1,05 incl btw).
Zelfde opstelling mét optimizers levert eenzelfde verwachte jaaropbrengst, maar is 1.050 euro duurder.

De offerte van Viessmann komt ongeveer neer op hetzelfde WP, zelfde €/WP, zelfde verwachte opbrengst, zelfde prijs MAAR deze is inclusief optimizers. Wat toch wel een groot verschil is.
Helaas vind ik niet zoveel informatie over de kwaliteit/betrouwbaarheid van Viessmann panelen.
Misschien bij die firma toch ook nog een extra offerte aanvragen zonder optimizers.

Hoedanook. ongeacht keuze van panelen, zal het in mijn geval denk ik logisch zijn om geen optimizers te nemen.
Hoe minder techniek, hoe minder er ook stuk kan gaan ... en stukje goedkoper.
Oost/West is altijd goedkoper dan een zuid opstelling, met name in de materialen, scheelt veel ballast vaak en je kunt het frame meteen voor 2 kanten gebruiken, meestal (uitgaande van ESDEC flatfix) zit je rond de 30-40 euro aan materiaal per paneel. Enkel op zuid kan dat vaak nog wel eens 40-50 zijn. Dit hangt natuurlijk wel geheel af van de opstelling.

Mocht de schaduw toch heel erg zijn, dan kun je er ook nog voor kiezen om enkel die panelen met optimizer te pakken van bv TIGO of Honeybee, die werken verder met alle omvormers dus dan zit je niet perse aan een SolarEdge vast.

Ik mag geen reclame maken , maar denk dat je nog wel wat goedkoper kan qua offertes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Nieuwe Viessmann offerte is binnen, deze keer zonder de optimizers.
Komen we op een €/WP van 0,89 uit, wat denk ik best wel scherp is.
Alleen blijft het moeilijk om reviews/testen te vinden over Viessmann.
Over Bauer vind je wel iets, maar ook niet denderend veel.
Maar mijn zus heeft al 2 jaar Bauer liggen en is er (voorlopig) heel tevreden van.

Opmerking van het bedrijf is wel dat we zonder optimizers geen batterij kunnen koppelen.
Nu gingen we dat, ondanks een leuke subsidie, waarschijnlijk toch nog niet doen.
Eerst maar eens kijken hoeveel we, inclusief hybride wagen, daadwerkelijk verbruiken en uiteindelijk gaan terugleveren. Het heeft weinig zin om een dure batterij te plaatsen als je nog geen zicht hebt in welke mate de batterij zou kunnen bijspringen.
Die optimizers bijplaatsen kan achteraf nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
Met andere omvormers heb je ook wel batterij opties, ik weet dat de nieuwe Growatts sinds 2019 allemaal battery-ready zijn, daar heb je geen optimizers voor nodig.

Pagina: 1