BIOS Update nieuwe build -- Reboot loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 12:19
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag een nieuw systeem gebouwd (grotendeels nieuwe onderdelen, 525GB SSD en kast waren van vorige build) zie onderdelen onderaan dit bericht. Ik zal zo gedetailleerd mogelijk mijn handelingen beschrijven, in de hoop dat jullie kunnen identificeren waarom mijn PC nu in een reboot loop zit.

Klaar met de build, ik zet de pc voor het eerst aan. Bij BIOS scherm komt een foutmelding te staan waarvan ik de exacte tekst niet meer weet, maar hij gaf een error voor 1 van de geheugenkaarten (2x8gb). Windows startte normaal op (alles stond nog op die 525 GB SSD). Ik heb vervolgens de pc opnieuw opgestart en heb in BIOS instellingen een beetje zitten neuzen, maar de enige verandering die ik heb gemaakt is memory naar 3200 mhz te zetten. Vervolgens raakte hij in wat een korte reboot loop leek te zijn, maar startte alsnog redelijk snel weer op naar windows. Ik had ergens gelezen dat een BIOS update bij een ander het probleem met 2e geheugenkaart had opgelost, dus ik ben naar Asrock website gegaan, heb update 4.10 naar een vers geformatteerde USB stick gedownload en deze gestart in BIOS instellingen scherm. Update was geladen, pc reboot en..... blijft rebooten.

Ik ben toen gaan googlen en heb een aantal dingen geprobeerd: cmos reset door middel van het stroomkabeltje naar batterij een tijdje los te maken, 2 geheugenkaarten geswitcht, 1 kaart in verschillende slots, geen kaart, kaart uit oude build... niks werkt.

Ik zie niet in waarom die BIOS update mijn PC onbruikbaar zou maken. Hier een link naar de BIOS update page van mijn bord.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Alvast hartelijk bedankt _/-\o_

Dit is mijn build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 101,05€ 101,05
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 417,99€ 417,99
1BehuizingenSilverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 45,99€ 45,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 106,90€ 106,90
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.172,63

Beste antwoord (via portugees01 op 06-11-2020 02:52)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Hmm dat is wel vervelend. Dan heb je waarschijnlijk de BIOS stuk gemaakt.
Ik zou dan aanraden om je moederbord in te leveren onder wet koop-op-afstand en een andere te kiezen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik snap je omschrijving van een cmos reset niet helemaal. Heb je de stroomkabel van je voeding uit het stopcontact gehaald, de cmos batterij uit het moederbord gehaald en even eem goede minuut gewacht voor je het terug stopt?

En in wat voor soort reboot loop zit je? Kom je wel bij een Windows laadscherm uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01
Bedankt voor je antwoord.
n9iels schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:11:
Ik snap je omschrijving van een cmos reset niet helemaal. Heb je de stroomkabel van je voeding uit het stopcontact gehaald, de cmos batterij uit het moederbord gehaald en even eem goede minuut gewacht voor je het terug stopt?
Mijn CMOS batterij is, vanwege het kleine bord, net als bij een laptop ingepakt met folie. Er loopt een klein kabeltje naar toe, welke volgens bronnen een tijdje los moet zijn om de CMOS reset uit te voeren.
En in wat voor soort reboot loop zit je? Kom je wel bij een Windows laadscherm uit?
Power LED's gaan aan, fans draaien, zwart beeld voor ~15 sec en dan gaat hij uit en herhaald zich dit. Ik kom dus niet eens bij m'n BIOS scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
portugees01 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:18:
Ik zie niet in waarom die BIOS update mijn PC onbruikbaar zou maken.
Mogelijk dat de bios die je hebt geflashed corrupt is geraakt doordat je systeem in de eerste plaats al niet stabiel was en/of geheugen problemen had. Ik kan zo op de Asrock site geen bios recovery procedure vinden voor je bord, maar je zou er eens een mailtje aan kunnen wagen aan Asrock support, die schijnt best vlot te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Doe nog eens een reset en haal geheugen eruit als voordat je hem aanzet. Als hij gaat piepen betekent dat hij geheugen niet kan vinden, doet hij niets..

En je CLRCMOS1 jumper zit rechts onderin (rechts van PCI-E slot) laat dat batterijtje lekker zitten.

Kijk/luister wat er dan gebeurt. Ik zie niet of er een onboard speaker op zit en of dit via normal audio out gaat.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01
prutser001 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:44:
Doe nog eens een reset en haal geheugen eruit als voordat je hem aanzet. Als hij gaat piepen betekent dat hij geheugen niet kan vinden, doet hij niets..

En je CLRCMOS1 jumper zit rechts onderin (rechts van PCI-E slot) laat dat batterijtje lekker zitten.

Kijk/luister wat er dan gebeurt. Ik zie niet of er een onboard speaker op zit en of dit via normal audio out gaat.
Ik heb een tijdje een paperclip om die clrcmos1 pins laten zitten met power plug eraf en geheugen eruit. Nu aangezet zonder geheugen en hij bleef weer rebooten. Op een gegeven moment geprobeerd de reset switch ingedrukt te houden. Nu blijft hij grappig genoeg draaien, maar ik heb niks op m'n scherm. HDMI kabel met zowel MB als GPU geprobeerd. Suggesties?

Edit: nu met 1 geheugenkaart erin hetzelfde verhaal. Blijft rebooten tenzij ik reset switch een lange tijd ingedrukt hou, maar nog steeds niks op het scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door portugees01 op 31-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hoe bedoel je paperclip? Je hoeft alleen de jumper even van 12 naar 23 te zetten(of andersom). En wat bedoel je met "HDMI kabel met zowel MB als GPU geprobeerd" ? De 3600 heeft geen igpu....

Kijk de manual eens na en zoek uit hoe je debug codes kan horen. Laat cpu gewoon zitten, trek al het geheugen eruit en kijk wat er gebeurd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01
prutser001 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:33:
Hoe bedoel je paperclip? Je hoeft alleen de jumper even van 12 naar 23 te zetten(of andersom). En wat bedoel je met "HDMI kabel met zowel MB als GPU geprobeerd" ? De 3600 heeft geen igpu....

Kijk de manual eens na en zoek uit hoe je debug codes kan horen. Laat cpu gewoon zitten, trek al het geheugen eruit en kijk wat er gebeurd.
Mijn bord's clrcmos1 heeft maar 2 pinnetjes, zonder jumper.

De HDMI kabel MB zou inderdaad weinig toe moeten voegen. Mijn GPU heeft eerder dus gewerkt, dus daar kan het niet aan liggen. Hij blijft rebooten.

Ik zal eens naar die debug codes kijken. Ik hoor in ieder geval niks met of zonder RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01
Bij nader inzien is die update misschien toch niet compatibel met de 3600 en is de denkfout die ik maak dat de CMOS mijn BIOS update zou verwijderen. Dat doet deze reset niet zoals ik nu begrijp. Ben bang dat ik terug naar de winkel moet, misschien dat ze hem daar kunnen starten en kunnen flashen in een andere build..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Jouw geheugen komt niet voor op de QVL lijst van het moederbord. https://www.asrock.com/mb...%20Gaming-ITXac/#MemoryPR

Dit betekend dat je geheugen niet officieel wordt ondersteund en dit soort problemen kunnen ontstaan. Je oude BIOS kon hier mogelijk net mee uit de voeten, maar de nieuwe BIOS kan dit erger hebben gemaakt. Probeer eens een andere kit die wel op de QVL lijst staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Fordox op 31-10-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01
Fordox schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:45:
Jouw geheugen komt niet voor op de QVL lijst van het moederbord. https://www.asrock.com/mb...%20Gaming-ITXac/#MemoryPR

Dit betekend dat je geheugen niet officieel wordt ondersteund en dit soort problemen kunnen ontstaan. Je oude BIOS kon hier mogelijk net mee uit de voeten, maar de nieuwe BIOS kan dit erger hebben gemaakt. Probeer eens een andere kit die wel op de QVL lijst staat.
Dank voor je hulp. Iemand die kan bevestigen dat dit een waarschijnlijke oplossing is voordat ik het geld ga uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01

Geen van de 16gb kaarten die 3200mhz support is verkrijgbaar? Het zijn er welgeteld 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portugees01

Andere kit gekocht, zelfde probleem... Moederbord staat op QVL van RAM:

G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hmm dat is wel vervelend. Dan heb je waarschijnlijk de BIOS stuk gemaakt.
Ik zou dan aanraden om je moederbord in te leveren onder wet koop-op-afstand en een andere te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• portugees01
Motherboard mocht ik komen ruilen voor een nieuwe, zojuist de build wederom afgerond en deze keer loopt hij perfect. Topic gesloten.
Pagina: 1