Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 13:57
Hi,

Ik loop me rot te zoeken en probeer uit te vinden hoe het zou moeten werken. Pagina na pagina over VLAN's en PVID's maar ik kom er niet uit.

In mijn nieuwbouwhuis heb ik voor KPN gekozen, met een Experiabox v12 en 4 SuperWifipunten. Cat 6a getrokken naar een boel kamers, netjes patchrailtje gemaakt in de meterkast.

Daar moest nog een switch tussen dus ik koos voor een Netgear GC110 managed switch, toen ik nog niet wist wat managed precies inhoudt. Leek me handig om wat dingen te kunnen aanpassen via een app of internet.

Maar toen ik de Superwifi's achter de GC110 hing ging er van alles mis in het thuisnetwerk. Google Home-apparaten en Hue kon ik soms wel en soms niet bedienen, hing ervan af met welke SuperWifi die apparaten en mijn telefoon op dat moment waren verbonden.

Opgelost door een unmanaged switch te halen en daar alle SuperWifi's aan te hangen. Dat werkte wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-9hMPt7q0yOphvpIBvtApoRrt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8f3Yfs5NyVZoeCnIzvf7DLCA.png?f=fotoalbum_large

Maar volgens mij moet het mogelijk zijn om die managed GC110 te gebruiken, als je het maar goed instelt. Standaard is elke poort aangesloten op VLAN 1 (management VLAN). Als ik alles untagged maak werkt het net zomin als tagged. Ingesteld op VLAN 6, wat internet zou moeten zijn bij KPN, maar dan kan ik niet meer bij de switch.

Wie heeft er tips? Links naar uitleg over tagged/untagged/trunk en hoe je dat op een Netgear instelt welkom! (Netwerkje.com heb ik al uit.)

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Begin eens met alle poorten untagged in vlan 1 te zetten en zet alle (multi- en unicast) filtering uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Dank voor je snelle reactie!
DukeBox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:35:
Begin eens met alle poorten untagged in vlan 1 te zetten en zet alle (multi- en unicast) filtering uit.
Is dat niet de default? Ik kan iig niet vinden waar ik die filtering überhaupt kan instellen. Zijn daar nog andere benamingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso kun je dat hele VLAN 6 verhaal vergeten, dat is het VLAN waar internet op de WAN poort van de Experiabox op zit. Maar dat is dus alleen relevant als je de Experiabox wilt gaan vervangen voor een eigen router, dat is hier niet aan de orde.

Je moet voor wat jij wil gewoon alles untagged in VLAN 1 gooien met de pvid ook op 1. En dan alle filtering opties uit, dan moet het werken.

Enkel IGMP snooping aanzetten aangezien je IPTV gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, meestal wel. Van daaruit verder werken.. snap niet helemaal wat je met vlan 6 wilt, komt dat tagged uit je experiabox ?
Superwifi zegt me niets, zal wel een OEM iets zijn ? Mogelijk doen die iets met isolation ? Of als het mesh is én bekabeld, dat spanning tree een rol gaat spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 30-10-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Check, dus de Experia stuurt niets tagged door, ik222. Got it. Ik begon met alles in VLAN 1, alleen kan ik niet vinden hoe ik de PVID instel.

En qua mesh, wat die Superwifi-punten inderdaad doen: de Netgear heeft wel Spanning Tree Protocol om loops in het netwerk te voorkomen idd. Maar dat kan ik beter niet uitzetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat wil je met PVID doen dan ? Spanning tree i.c.m. mesh is geen goede combinatie, sterker nog, als de wifi punten bekabeld zijn aangesloten heeft mesh geen toegevoegde waarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:03
Als je die managed switch gewoon als domme switch inzet lekker op fabrieksinstellingen laten staan en niks met vlans doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
ik222 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:49:
...Je moet voor wat jij wil gewoon alles untagged in VLAN 1 gooien met de pvid ook op 1....
Dat is wat ik met pvid wilde doen.

Denk dat je gelijk hebt met mesh en bedraden, maar de punten zien elkaar haast niet dus ik zal wel iets moeten bedraden. Of geen mesh en allemaal losse AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
FoxLenny schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:16:
Als je die managed switch gewoon als domme switch inzet lekker op fabrieksinstellingen laten staan en niks met vlans doen...
Dat was mijn oorspronkelijke idee, maar dat werkt niet. Alles staat standaard op VLAN 1. Moet volgens mij geen probleem zijn maar toch werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ippe Ziepe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Dat is wat ik met pvid wilde doen.

Denk dat je gelijk hebt met mesh en bedraden, maar de punten zien elkaar haast niet dus ik zal wel iets moeten bedraden. Of geen mesh en allemaal losse AP's.
Even de manual erbij gepakt maar zo te zien hoeft je bij deze switch niets met pvid te doen als je enkel met untagged / access poorten werkt. Gewoon alles untagged in VLAN 1 zou goed moeten zijn.

Bij sommige switches moet je de pvid juist wel goed instellen voor access poorten, op mijn tp-link voor thuis bijvoorbeeld wel maar zo te zien op deze Netgear niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
ik222 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Even de manual erbij gepakt maar zo te zien hoeft je bij deze switch niets met pvid te doen als je enkel met untagged / access poorten werkt. Gewoon alles untagged in VLAN 1 zou goed moeten zijn.

Bij sommige switches moet je de pvid juist wel goed instellen voor access poorten, op mijn tp-link bijvoorbeeld wel maar zo te zien op deze Netgear niet.
Default werkte het dus niet. Ik ben bang dat het toch die spanning tree is: mesh + bedraad = cirkels.

Dus nu heb ik 4 van die Superwifidingen die ik zal moeten vervangen door AP's.

Oh joy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk eigenlijk, ik ken die "superwifi" dingen verder niet specifiek maar ik neem aan dat ze gewoon de bekabelde verbinding als backhaul gebruiken en dan dus feitelijk als centraal beheerde accespoints werken.

Maar even voor de duidelijkheid, devices die op verschillende switch poorten zitten kunnen elkaar nu dus wel gewoon bereiken (pingen bijvoorbeeld)? Je hebt enkel problemen met WiFi?

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 30-10-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Volgens mij zijn die super wifi dingen een mesh systeem.
Bij de meeste mesh systemen is de main een router.
Als dat zo is dan zit alles wat connect aan die superwifi in een ander subnet en die twee subnetten zien elkaar niet.

Heeft dan niets met die managed switch te maken.
Die staat default trouwens als een standaard switch ingesteld en dan doet hij natuurlijk helemaal niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Als ik (in mijn plaatje) vanaf laptop @ wifi de Hue ping dan krijg ik respons.

Als ik de superwifi's achter de (factory default) GC110 zet dan werkt het netwerk niet. (D.w.z. apparaten zien elkaar niet maar hebben wel internettoegang.)

[ Voor 16% gewijzigd door Ippe Ziepe op 30-10-2020 22:38 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:35:
Volgens mij zijn die super wifi dingen een mesh systeem.
Bij de meeste mesh systemen is de main een router.
Als dat zo is dan zit alles wat connect aan die superwifi in een ander subnet en die twee subnetten zien elkaar niet.

Heeft dan niets met die managed switch te maken.
Die staat default trouwens als een standaard switch ingesteld en dan doet hij natuurlijk helemaal niets.
Nee dat lijkt me niet, dat zou ook erg onhandig zijn voor thuis. Over het algemeen komen clients van dit soort systemen gewoon in hetzelfde laag 2 netwerk.

@Ippe Ziepe Blijft vreemd omdat het met een unmanaged switch wel werkt. Die managed switch met de standaard alles in VLAN 1 configuratie zou feitelijk niet anders moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Echt bij alle mesh systemen is de main een router, dus het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat kpn dat anders doet.
Maar het antwoordt is snel te vinden door TS, hij moet gewoon even naar het derde octet van het ip adres van een wifi device en van een vast aangesloten device kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Ben(V) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:46:
Maar het antwoordt is snel te vinden door TS, hij moet gewoon even naar het derde octet van het ip adres van een wifi device en van een vast aangesloten device kijken.
Goeie! Zelfde subnet iig. 192.168.2.xxx

Nu heeft de familie het internet even nodig, dus ik kijk later wat er gebeurt als ik de SW's weer achter de GC110 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:46:
Echt bij alle mesh systemen is de main een router, dus het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat kpn dat anders doet.
Bij mijn Fritzbox "mesh" systeem in elk geval niet hoor... Die bridged de WiFi van alle accespoints gewoon naar de LAN poort. En ook met draadloze backbone wordt het gewoon een groot laag 2 netwerk.

En ook de TS geeft duidelijk aan dat clients van verschillende AP's elkaar gewoon kunnen bereiken zolang als een simpele unmanaged switch tussen zit.

Zou ook super onhandig zijn als dat niet zo was bij dit soort systemen voor thuis met alle Sonos, Chromecast en dergelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb even gegoogled en het blijkt dat knp wel zegt dat die superwifi een mesh systeem is, maar dat het accespoints zijn.

Dus dit is niet het probleem.

@ik222 Dat is ook het onhandige van die mesh systemen
Om dat netjes te laten werken moet je alles achter die mesh router te hangen.
Dat is ook precies wat die Fritzbox doet in tegenstelling van andere mesh fabrikanten

[ Voor 42% gewijzigd door Ben(V) op 30-10-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tja mesh is een marketing term, daaronder worden veel verschillende oplossingen verkocht :p

Het Fritz systeem verstaat er feitelijk niets anders onder dan WiFi instellingen synchroniseren tussen accespoints... In feite krijg je gewoon allemaal losse accespoints die centraal beheert worden.

[ Voor 52% gewijzigd door ik222 op 30-10-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Zodra ik de mogelijkheid heb zal ik die Netgear (nogmaals) een factory reset geven en de SW's eraan prikken. Dan check ik alle subnetten. Zou mooi zijn als ik op de een of andere manier ook nog VLAN's kan checken (wat wel/niet getagd wordt).
Zijn er nog meer checks die ik kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 18:31
Dit is een 'bekend' issue met meshsystemen die onderling met elkaar proberen te babbelen (om te bepalen wie de master is en of backhaul wired/wireless moet gaan etc etc) met ieee1905.1 (een homeplug achtige techniek) in combinatie met sommige managed switches.Pakketjes worden door je switch gedropt. Als je beetje rond googled kom je deze problemen tegen met setjes van tp-link met switchen van d-link, Netgear, juniper en nog een sloot anderen. Het schijnt wat te maken te hebben met het ethernet frametype wat meegestuurd wordt door de mesh systeempjes. Als je echt wil weten wat er gebeurt zul je een tracé moet maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Je kunt eens de MAC tabel uitlezen en kijken of je netjes de juiste MAC adressen per poort leert. Op de poort van een superwifi punt moet je dus de MAC adressen van alle clients leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
sjaft schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:00:
Dit is een 'bekend' issue met meshsystemen die onderling met elkaar proberen te babbelen (om te bepalen wie de master is en of backhaul wired/wireless moet gaan etc etc) met ieee1905.1 (een homeplug achtige techniek) in combinatie met sommige managed switches.Pakketjes worden door je switch gedropt. Als je beetje rond googled kom je deze problemen tegen met setjes van tp-link met switchen van d-link, Netgear, juniper en nog een sloot anderen. Het schijnt wat te maken te hebben met het ethernet frametype wat meegestuurd wordt door de mesh systeempjes. Als je echt wil weten wat er gebeurt zul je een tracé moet maken :).
"...een beetje rond googled..." Denk dat je wel betere zoektermen invult dan ik iig, lol _/-\o_

Hoe zou ik een trace kunnen doen? Heb ik Wireshark oid nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
ik222 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:01:
Je kunt eens de MAC tabel uitlezen en kijken of je netjes de juiste MAC adressen per poort leert. Op de poort van een superwifi punt moet je dus de MAC adressen van alle clients leren.
Op welk apparaat moet ik die MAC-tabellen uitlezen? Op de SW's? Of op de Netgear? (Vraag 2, hoe? :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
sjaft schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:00:
Dit is een 'bekend' issue met meshsystemen die onderling met elkaar proberen te babbelen (om te bepalen wie de master is en of backhaul wired/wireless moet gaan etc etc) met ieee1905.1 (een homeplug achtige techniek) in combinatie met sommige managed switches.Pakketjes worden door je switch gedropt.
Heeft dit wellicht te maken met instellingen die DoS aanvallen moeten tegenhouden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmXD0d3HOkIoyKYGtDn5aXg3114=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrKofijGS0Gt6l5SHYPV1oGB.jpg?f=fotoalbum_large

@Ippe Ziepe Misschien die opties eens uitzetten

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Op de managed switch, daar kan dat over het algemeen. Zou neem ik aan ergens in de webinterface moeten kunnen.

Zie je in die webinterface nergens zaken die suggeren dat bepaalde dingen default gefilterd worden, denk bijvoorbeeld aan zaken als "unknown multicast" e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Xander schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:12:
[...]

Heeft dit wellicht te maken met instellingen die DoS aanvallen moeten tegenhouden?

[Afbeelding]

@Ippe Ziepe Misschien die opties eens uitzetten
Die staan allemaal uit (ook de 'auto'-optie erboven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR8Wyzj5V6KQFmNSKjY8oc_Khbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AsL0y14FczU13SuQwzQA310p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Ippe Ziepe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Die staan allemaal uit (ook de 'auto'-optie erboven):
[Afbeelding]
Wellicht die "Min TCP header size" nog verlagen naar 0?

Ik heb er ook geen verstand van :P, maar misschien versturen die apparaten wel hele kleine pakketjes...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Er wordt wel e.e.a. tegengehouden qua multicast, zo te zien:
Statistics Click For Help

ifIndex 11
Octets Received 394970654
Packets Received Without Errors 1442540
Unicast Packets Received 287625
Multicast Packets Received 1011209
Broadcast Packets Received 143706
Receive Packets Discarded 0
Octets Transmitted 271977472
Packets Transmitted Without Errors 1103473
Unicast Packets Transmitted 293765
Multicast Packets Transmitted 809663
Broadcast Packets Transmitted 45
Transmit Packets Discarded 0
Most Address Entries Ever Used 31
Address Entries in Use 27
Maximum VLAN Entries 256
Most VLAN Entries Ever Used 3
Static VLAN Entries 3
VLAN Deletes 0
Time Since Counters Last Cleared 4 days, 1 hours, 0 mins, 11 secs

[ Voor 1% gewijzigd door Ippe Ziepe op 30-10-2020 23:25 . Reden: bold gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die superrwifi is geen mesh, dus daar hoef je niet naar te kijken.
Het zijn gewoon accesspoints.

En muliticast moet ook tegengehouden worden als er geen multicast ontvanger achter zit.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 31-10-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
Ben(V) schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:07:
Die superrwifi is geen mesh, dus daar hoef je niet naar te kijken.
Het zijn gewoon accesspoints.

En muliticast moet ook tegengehouden worden als er geen multicast ontvanger achter zit.
IGMP snooping met meerdere switches werkt pas correct als je een M-router in je netwerk hebt zodat het pad naar de uplink ontdekt kan worden of er moet een M-router proxy functionaliteit ergens aangezet zijn.

Dus al je het mij vraagt word hier standaard IGMP snooping met unkonown multicast filtering toegepast.

Ik zou dan eens op de switch kijken of je IGMP snooping eens uit kunt zetten om te kijken of je gedrag verandert.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
De Experiabox is een multicast / IGMP proxy, die heeft dus ook een queurier aan staan. Dus IGMP snooping moet prima werken en is zelfs aan te raden omdat de TS ook IPTV in hetzelfde netwerk / VLAN heeft zitten.

Echter unknown multicast filtering zou ik eens proberen uit te zetten. Die instelling blokkeert namelijk multicast naar groepen waarvoor geen IGMP gestuurd is. Dat veroorzaakt in sommige switches ook wel eens IPv6 problemen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Alles wat ik op het gebied van multicast kan disablen, heb ik gedisabeld. Ik heb 1 van de SW's achter de GC110 gezet, dan kan ik in de KPN 'Thuis'-app zien of het werkt. Ik zou daar een net rijtje moeten zien van 4 SW's, met achter SW2 "Primair".

Met die ene achter de GC110 wisselt de KPN-app af tussen [0, 1 Primair, 2] en [3 Primair]. Dus dat betekent dat ze elkaar niet kunnen vinden. Die [3 Primair] zou bij de rest in moeten zitten: [0, 1 Primair, 2, 3].

Volgens de Experiabox zitten ze allemaal wel in het 192.168.2.XXX subnet.

Roept u maar weer. Ik weet het zelf echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Mensen, zeer bedankt voor jullie hulp. Ik ga het erbij laten. Ik heb geen aparte VLAN's nodig en ook geen managed switch op het moment. Dan maar domme hubs, prima. Als mijn netwerk maar goed werkt en de apparaten elkaar kunnen bereiken (Hue, Sonos, Chromecast, AirPlay en weet ik veel wat nog meer) en dat kunnen ze zolang ik die SuperWifi-punten niet achter de GC110 zet.
Nogmaals dank. Mochten jullie de discussie willen voortzetten: ga je gang. Ik blijf meelezen en als ik iets kan uitproberen of testen dan hoor ik het wel.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
Oké, ik heb nu een andere switch gebruikt: een TP-Link TL-SG108PE. Die is ook managed, maar daar kan ik de SuperWifi's wel achter hangen. Ook zijn de menu's duidelijker qua aan/uitzetten van VLAN's, multicast, storm control etc.

Dus het probleem is niet dat je geen managed switch kunt gebruiken i.c.m. SuperWifi, maar wel iets wat waarschijnlijk aan staat in de Netgear waarvan ik het bestaan niet weet of hoe ik het uitzet.

Nogmaals dank voor jullie hulp!
Pagina: 1