4k Film en Televisie, en toch zwarte balken.

Pagina: 1
Acties:
  • 8.633 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelmoesje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-04 19:11
Mijn vraag
Ik ben in het bezit van een televisie welke een resolutie ondersteunt van 4k, 2160x3840. Nu heb ik net een film gekeken waarbij de media-info aangaf dat deze een resolutie had van 2160x3840. Maar toch kreeg ik een zwarte balk te zien. Zowel onderin als ook bovenin. Heb ik ergens een instelling in mijn televisie verkeerd staan? Of heeft de film wel die resolutie maar is hij opgenomen met die zwarte balken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:04
Die balken zitten al in je film.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-04 19:11
Okay, maar waarom wordt zo'n film dan aangeduid als 4k terwijl het filmbeeld dat dus niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Appelmoesje schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:30:
Okay, maar waarom wordt zo'n film dan aangeduid als 4k terwijl het filmbeeld dat dus niet is?
4K zegt iets over de breedte (3840 pixels) en deze film is dus gewoon 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 06:54
Dat heeft meer met beeld formaat te maken dan met pixels, je snapt dat als je beeldvullend wil zien in dit bioscoopformaat je moet snijden, en dus minder fov hebt. Dan verdwijnt er vooral links en rechts beeld.
Dat hebben ze niet gedaan vandaar de zwarte balken.

[ Voor 17% gewijzigd door period! op 30-10-2020 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat je een film kijkt die op 21:9 geschoten is, terwijl jouw TV een 16:9 scherm heeft.
En aangezien de optie om je scherm wat op te rekken aan de zijkanten (nog) niet (betaalbaar) leverbaar is, zijn de opties: zwarte balken onder en boven (en hele breedte van de film in beeld, of het wegsnijden van beeld links en rechts.
(Vergelijk het met het kijken van ouwe TV-series op je TV.... die hebben balken links en rechts omdat ze gefilmd zijn op 4:3 formaat, of er is boven en onder beeld weg (denk aan de eerste seizoenen Simpsons op Disney+ (geloof ik)).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 17:13
Hoe zou het volgens jou aangeduid moeten worden?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verdiep je even in aspect ratio.

Filmmakers kiezen er doorgaans zelf voor om hun film in een bepaald format te schieten om de film zo mooi mogelijk over te laten komen.

Als alles letterlijk het hele 4K oppervlak moet vullen krijg je vervormde gezichten/gebouwen/objecten etc.

Vaak kan je in programma's als VLC, IINA etc wel de verhouding aanpassingen als je er aan stoort, maar dat ziet er niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 31-10-2020 17:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:59
Het komt idd door de aspect ratio (beeldverhouding).
Filmmakers kiezen zelden voor een 16:9 verhouding, waarschijnlijk omdat 21:9 (of andere wijdere beeldverhouding) een meer filmische sfeer geeft. In series zie je 16:9 dan wel weer vaker.

De reden waarom 16:9 de standaard is geworden, heeft volgens mij te maken met de tijd dat je ook nog met 4:3 verhoudingen te maken had. 16:9 is een compromis tussen de diverse beeldverhoudingen en geeft de minste hinderlijke zwarte balken. Het is nu zo ingeburgerd, dat ik ook niet snel verwacht dat daar verandering in komt, althans niet bij weergevers die je voornamelijk in horizontale positie gebruikt.

Voor de liefhebber:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Changing Shape of Cinema: The History of Aspect Ratio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:10
hoop dat er weer een nieuwe 21:9 cinema tv komt in 4 of 8k. heb nu de 1080p versie en bevalt nog steeds goed voor films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janfoes
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03-2023
als je zelf een 4k (4096x2160) video maakt, voegt die kleine zwarte balken toe (automatisch).
bij een video 4k (3840x2160) maakt is dat niet zo !!!

OPLOSSING: als je een smart TV hebt, de aspect ratio 16:9) op AUTOMATISCH ZETTEN.

ik heb zelf videos met 4096x2160 resolutie, en geven op de tv zwarte balkjes, als je de TV 16:9 op automatisch zet, verdwijnen ze(zijn ze weg).

tenminste dat is bij mij het geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04
janfoes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:29:
als je zelf een 4k (4096x2160) video maakt, voegt die kleine zwarte balken toe (automatisch).
bij een video 4k (3840x2160) maakt is dat niet zo !!!

OPLOSSING: als je een smart TV hebt, de aspect ratio 16:9) op AUTOMATISCH ZETTEN.

ik heb zelf videos met 4096x2160 resolutie, en geven op de tv zwarte balkjes, als je de TV 16:9 op automatisch zet, verdwijnen ze(zijn ze weg).

tenminste dat is bij mij het geval!
U dacht ik post 3 jaar laten nog eens om een TV op Smart te zetten? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janfoes
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03-2023
ben nog iets vergeten.

als je een video afspeelt (4096x2160), met of zonder gebruik van een HDMI kabel, geeft die ALTIJD zwarte
balken, of het nu opde computer/laptop of TV is!

je moet de video op een USB stick zetten, en op de smartTV afspelen en de instelling van de TV veranderen.
( 2 soorten instellingen op TV, een voor gewoon tv kijken, en de andere voor video.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:55
De reactie van @Animal was volgens mij niet bedoeld als aansporing om meer te posten :')

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Laten we deze oude koe in vrede rusten. Slotje erop :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.