Taalvraag: bachelor/master titel, allebei of de hoogste

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoihoi,

Ik heb een taalvraag over het gebruik van titels van de uni/hogeschool in je signature bij officiële mails. Namelijk de volgende vraag: als je eerst de bachelor hebt gedaan en daarna de master. Zeg je dan (even heel formeel):

A. de Vries, MA
of
A. de Vries, BA MA
of
A. de Vries, MA BA

Ik zie heel veel verschillend gebruik. Mijn gedachte: alleen de MA (als het dezelfde opleiding betreft). Op Internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

https://www.rijksoverheid...-en-antwoorden-titulatuur

Alstu :Y) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 30-10-2020 20:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Waarom zou je de bachelor vermelden als je toch al een hogere graad hebt behaald? Een bachelor is een vereiste (hbo of wo) voor het behalen van een master, dus ik zou deze weglaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CyberMania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Daar staat het antwoord niet?
Moet je wel het pdfje even doorlezen ;) daar staat het letterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
naitsoezn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Moet je wel het pdfje even doorlezen ;) daar staat het letterlijk
Quote het maar even. Ik zie het niet staan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

8)7 8)7 8)7
Als u voor één opleiding een bachelorgraad hebt behaald en voor een andere opleiding een
mastergraad, mag u zowel de bachelor- als mastertitel voeren. U mag er echter ook voor kiezen
om slechts één titel te gebruiken. Als u bijvoorbeeld een bachelor en master natuurkunde heeft
behaald, dan kunt u dit als volgt weergeven: A. de Vries BSc Msc.
Lezen is niet je sterkste punt begrijp ik

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:38
CyberMania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Quote het maar even. Ik zie het niet staan.
Het is letterlijk de eerste zin in de PDF

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarom zou je je titel in je email handtekening zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Het is letterlijk de eerste zin in de PDF
Als u voor één opleiding een bachelorgraad hebt behaald en voor een andere opleiding een
mastergraad,
en voor een andere opleiding. Zo lees ik het. Dan is het logisch apart, bijv: MSc BA.
Daarom matcht het laatste voorbeeld ook niet met de eerste zin.

Ik zou dan zeggen:
Als u voor een opleiding een bachelorgraad hebt behaald én een mastergraad,

[ Voor 50% gewijzigd door CyberMania op 30-10-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:53
Het is altijd een andere opleiding, je kunt niet met dezelfde opleiding ineens een master behalen (je leer immers andere vaardigheden).
Opleiding
Wordt naar analogie met de ISCED 1997 beschouwd als een selectie van één of meer onderwijsactiviteiten of cursussen.

Bron: https://www.ensie.nl/cbs/opleiding

[ Voor 43% gewijzigd door talkatoo op 30-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
talkatoo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:49:
Het is altijd een andere opleiding, je kunt niet met dezelfde opleiding ineens een master behalen (je leer immers andere vaardigheden).
Oke, helder. Maar waarom dan nog apart de bachelor vermelden? Dat moet toch logisch zijn anders kan je de master niet halen. Waarom dan toch allebei vermelden? (zie PDF)

Ik vind gewoon je hoogste graad behalen, tenzij verschillende richtingen (bijv: MA Bsc).
Anders gewoon: MA ipv MA BA.

?

Je bent Master of Arts (en dat klopt). Ik vind het zoiets als in Judo zeggen: je hebt de zwarte band, maar ook de gele, witte enz. Dat ga je toch ook niet allemaal onder je signature zetten in zakelijke correspondentie.

[ Voor 29% gewijzigd door CyberMania op 30-10-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
CyberMania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Oke, helder. Maar waarom dan nog apart de bachelor vermelden? Dat moet toch logisch zijn anders kan je de master niet halen. Waarom dan toch allebei vermelden? (zie PDF)

Ik vind gewoon je hoogste graad behalen, tenzij verschillende richtingen (bijv: MA Bsc).
Anders gewoon: MA ipv MA BA.

?

Je bent Master of Arts (en dat klopt). Ik vind het zoiets als in Judo zeggen: je hebt de zwarte band, maar ook de gele, witte enz.
Het is gebruikelijk om na het behalen van de graad van master de eerder behaalde bachelorgraad achterwege te laten.

Bron: https://taaladvies.net/ta...lijk_onderwijs_nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
talkatoo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Het is gebruikelijk om na het behalen van de graad van master de eerder behaalde bachelorgraad achterwege te laten.

Bron: https://taaladvies.net/ta...lijk_onderwijs_nederland/
Ja, maar die PDF zegt weer anders. Vandaar mijn vraag. Je ziet heel veel verschillen. Wat is nu juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Gewoon je master titel gebruiken en klaar. In je CV/LinkedIn zet je wel beiden onder studies.

[ Voor 8% gewijzigd door Grim op 30-10-2020 21:00 ]

Steam: Grim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
CyberMania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Ja, maar die PDF zegt weer anders. Vandaar mijn vraag. Je ziet heel veel verschillen. Wat is nu juist?
Zo lees ik het:
mastergraad, mag u zowel de bachelor- als mastertitel voeren.

U mag er echter ook voor kiezen om slechts één titel te gebruiken.

Spreekt elkaar niet tegen. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Er is geen juist, er zijn persoonlijke voorkeuren. Zo zetten de meeste het uberhaupt niet in hun e-mails ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik gebruik het ook niet in mijn mails. De mensen die het wél interesseert kijken op LinkedIn of mijn CV waar het wel staat. In de handtekening van mijn email staat alleen mijn functie binnen het bedrijf omdat dit wel iets kan toevoegen. Tenminste ik vind het zelf altijd wel fijn om te weten wat iemand zijn functie is anders dan wat zijn of haar opleiding is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
talkatoo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

En als je nu een bachelor (HBO) hebt behaald na een master (WO)? :D
Nou ja, je moet natuurlijk wel de graad hebben behaald die je voert ;)

Maar verder inderdaad persoonlijke voorkeur. Heb persoonlijk echt nooit een titel gevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Er is geen juist, er zijn persoonlijke voorkeuren. Zo zetten de meeste het uberhaupt niet in hun e-mails ;).
Ik kom het ook zelden tegen een vind het persoonlijk maar raar staan.

Zo heb ik zelfs iemand in mijn netwerk die bsc2 ( de 2 moet in superscript, maar dat lukt niet met SwiftKey)in zijn handtekening heeft staan. Volgens mij bedoeld is dat ie 2 bachelors heeft gedaan, maar ik vind het raar staan

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 31-10-2020 20:25 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

weebl

YARR!

Je titel in je e-mail handtekening ;w

Maargoed, dat is mijn mening. Ik mag ook een mastertitel voeren, maar doe dat alleen op m'n CV...

Vziw mag je alle titels voeren die je gehaald hebt, mits je het maar één keer per titel doet. Dus Drs. weebl MSc mag niet, maar Drs. weebl of weebl MSc mag wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
weebl schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:02:
Je titel in je e-mail handtekening ;w

Maargoed, dat is mijn mening. Ik mag ook een mastertitel voeren, maar doe dat alleen op m'n CV...

Vziw mag je alle titels voeren die je gehaald hebt, mits je het maar één keer per titel doet. Dus Drs. weebl MSc mag niet, maar Drs. weebl of weebl MSc mag wel.
Ja.. je zou het zelfs op je naambordje bij de voordeur kunnen zetten. Ik heb alleen geen idee waarom ik dat zou willen. In emails gebruik ik het ook niet verder. Eigenlijk alleen in m'n CV idd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind meerdere titels voeren uiteindelijk vaak maar raar worden, eenmaal de in de context relevantste of als het niet uitmaakt de hoogste is volgens mij wel voldoende. Als iemand bijvoorbeeld LLM BA MA MSc PharmD MPH PhD achter de naam heeft gezet zou ik me afvragen wat nu het relevantste (of überhaupt relevantie) is in diens ogen. Mengen van Engelse en Nederlandse titels zou ik ook vermijden. (Bijvoorbeeld Dr. Drs P, BA MA PhD (bij twee verschillende afgeronde studies en twee doctoraten, anders kan dat natuurlijk sowieso niet, zoals @weebl ook al heeft gepost))

Dus in het geval @CyberMania zou ik hooguit MA gaan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 31-10-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
begintmeta schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:56: (Bijvoorbeeld Dr. Drs P, BA MA PhD (bij twee verschillende afgeronde studies en twee doctoraten, anders kan dat natuurlijk sowieso niet, zoals @weebl ook al heeft gepost))
Nee, dat mag ook niet. Je mag niet dezelfde titel die je voor verschillende opleidingen hebt behaald dubbel (of vaker) gebruiken. Drs. = MA en Dr. = PhD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CyberMania Je mag mij gewoon Hackus noemen ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:40:
Sommige mensen leven in een cultuurtje waarin dat belangrijk is. Ik probeer dat soort bedrijfsculturen doorgaans te mijden maar als ik toch wat van ze nodig heb dan zwaai ik even met mijn titel. Als de aapjes eerst een nootje willen zien voordat ze luisteren, prima joh.
Dat spel werkt net zo goed andersom, als je mensen pas serieus neemt als ze een titel hebben dan ga ik er vanuit dat je mentaal net wat dichter bij een 3 jarige staat dan ik :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
CyberMania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:26:
Ik zie heel veel verschillend gebruik. Mijn gedachte: alleen de MA (als het dezelfde opleiding betreft). Op Internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden.
Er is geen eenduidig antwoord, maar gebruikelijk is om idd alleen de hoogste graad te benoemen zolang het opleidingen in zelfde gebied zijn. Eventuele extra titels zijn dan van andere vakgebieden (denk bijvoorbeeld aan een MSc met latere MBA) of specificeringen (MD bijvoorbeeld wordt bijna altijd wel genoemd naast andere titels).
Ernemmer schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:40:
Geloof het of niet... maar er zijn vakgebieden waar je duidelijk minder serieus genomen wordt als je niet minstens niveau x hebt. Dan zijn titels verstopt in een standaard-handtekening een vrij simpele en relatief onopvallende manier om aan te geven wat je 'waard' bent voor diegenen die er om geven, terwijl anderen zich er niet erg aan zullen storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
lateef schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Nee, dat mag ook niet. Je mag niet dezelfde titel die je voor verschillende opleidingen hebt behaald dubbel (of vaker) gebruiken. Drs. = MA en Dr. = PhD.
Dat ligt ook nog een beetje aan de context. De drs. Hoeft ook niet met MA, of MSc te corresponderen, als het doctoraal voor 1 september 2002 is behaald, maar het zou kunnen dat ik dat verkeerd in mijn hoofd heb.

In verschillende landen gelden ook nog verschillende regels (of gebruiken), in D is het bijvoorbeeld prima mogelijk om Dr. Dr. te zijn, maar goed, daar nuanceert men het doctoraat met het betreffende vakgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
begintmeta schreef op zondag 1 november 2020 @ 01:03:
[...]

Dat ligt ook nog een beetje aan de context. De drs. Hoeft ook niet met MA, of MSc te corresponderen, als het doctoraal voor 1 september 2002 is behaald, maar het zou kunnen dat ik dat verkeerd in mijn hoofd heb.
Ja, dat heb je verkeerd in je hoofd ;) ongeacht of je voor of na 2002 een universitaire opleiding hebt afgerond, mag je of de Nederlandse of de internationale titel gebruiken. Maar of of dus en niet en en. En je mag een zelfde titel niet dubbel gebruiken wanneer je die met verschillende opleidingen hebt behaald.

Wanneer je verschillende titels met een universitaire opleiding hebt verkregen, mag je die wel beide gebruiken, maar dus of de Nederlandse of de internationale variant. Dus of Drs. Ir. Pietje of Pietje MA, MSc.

Dat is de Nederlandse regelgeving, in andere landen kan dat inderdaad anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik begrijp dat de meesten het vreemd vinden om een MSc titel in een mail te zien, maar waarom is dat precies?

Als ik een mail krijg van een arts “Prof. Dr. Jansen” of een mail van de notaris “Mr. De Vries” sta ik daar persoonlijk niet van te kijken. Wanneer ik een mail van een architect “Pietersen MSc” krijg sta ik daar ook niet van te kijken. Pietersen had ook kunnen kiezen voor “ie. Pietersen”.

Edit: voor wat betreft de TS: het is gebruikelijk je hoogste graad voor 1 opleiding te noteren. Die master had je nooit kunnen halen zonder bachelor, dus beide titels benoemen heeft geen meerwaarde.

Nog wat info: https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/126/%22

[ Voor 31% gewijzigd door eLScha op 01-11-2020 03:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Het gebruik van drs. Als aanduiding voor het behalen van de mastergraad is van vroeger en niet meer gebruikelijk.

Titelulatuur anders dan die je vóór je naam (dr., prof. of mr.) zet laat je lekker achterwege want dat is echt een dikke faux pas. Zeker als je je bachelortitel gaat vermelden :')

Hoogachtend,

Vaal Bach. Comm. :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:15
Och.. Ik zou niet weten waarom je je 'titel' uberhaupt zo belangrijk vind dat je hem onder 'officiele' documenten moet zetten. Niemand kijkt daar naar, en als iemand het al opvalt dan zal het het tegenovergestelde bereiken van wat je er mee hoopt te bereiken.
De enige plek waar het eventueel belangrijk kan zijn is de academische wereld. Wil je daarin blijven prima! Ga je het zakenleven in, zet het gewoon op je CV onder opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Travelan schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:36:
Och.. Ik zou niet weten waarom je je 'titel' uberhaupt zo belangrijk vind dat je hem onder 'officiele' documenten moet zetten. Niemand kijkt daar naar, en als iemand het al opvalt dan zal het het tegenovergestelde bereiken van wat je er mee hoopt te bereiken.
Roep dat ook even aan de politiek svp! Als voorbeeld: https://www.rijksoverheid...e-van-de-eerste-kamer.pdf

of tegen artsen: https://www.amc.nl/web/sp...rmfalen/medewerkers-2.htm [nb: geen goed voorbeeld, maar in veel officiële brieven ook gebruikelijk]

Maar goed laat eigenlijk ook maar want dit is compleet offtopic en zulke discussies zijn al tientallen keren gevoerd hier Dus dat voegt helemaal niks toe aan dit topic. Ging mij puur om een taal/stijlvraag.

[ Voor 46% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:52:
[...]
Maar goed laat eigenlijk ook maar want dit is compleet offtopic en zulke discussies zijn al tientallen keren gevoerd hier Dus dat voegt helemaal niks toe aan dit topic. Ging mij puur om een taal/stijlvraag.
Sorry hoor, maar als het puur om een stijlvraag gaat, dan is het serieus 1 google weg. Zoals zo velen al hierboven hebben vermeld. Maar blijkbaar is een PDF openen al te moeilijk (laten we dan ook de discussie bij welk pakje boter tegenwoordig een titel wordt weggegeven maar niet voeren).

Ik zal collega-Tweaker van hierboven nog even quoten om zijn bijdrage kracht bij te zetten:
Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:35:
Titelulatuur anders dan die je vóór je naam (dr., prof. of mr.) zet laat je lekker achterwege want dat is echt een dikke faux pas. Zeker als je je bachelortitel gaat vermelden :')

[ Voor 23% gewijzigd door Travelan op 01-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Travelan schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:02:
[...]

Sorry hoor, maar als het puur om een stijlvraag gaat, dan is het serieus 1 google weg. Zoals zo velen al hierboven hebben vermeld. Maar blijkbaar is een PDF openen al te moeilijk (laten we dan ook de discussie bij welk pakje boter tegenwoordig een titel wordt weggegeven maar niet voeren).
Wat een drogreden om dan weer kinderachtig te beginnen over of het wenselijk is wel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:03:
[...]

Wat een drogreden om dan weer kinderachtig te beginnen over of het wenselijk is wel of niet.
Je vraagt toch advies over hoe en welke titel je moet voeren? Als je dan het antwoord 'geen' niet wil accepteren, dan moet je het zelf weten. Maar neem dan in elk geval 1 ding van me aan, zet het alsjeblieft niet op sollicitatiebrieven. Die gaan dan meestal direct onderop de stapel (wordt gezien als indicatie voor compensatiegedrag, don't shoot the messenger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Travelan schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:06:
[...]

Je vraagt toch advies over hoe en welke titel je moet voeren? Als je dan het antwoord 'geen' niet wil accepteren, dan moet je het zelf weten. Maar neem dan in elk geval 1 ding van me aan, zet het alsjeblieft niet op sollicitatiebrieven. Die gaan dan meestal direct onderop de stapel (wordt gezien als indicatie voor compensatiegedrag, don't shoot the messenger).
Gelukkig gaat mijn vraag daar helemaal niet over, maar neem in elk geval 1 ding van me aan. Zet alsjeblieft ook geen fouten met d/dt in je sollicitatiebrieven. Die gaan dan meestal direct ook onderop de stapel.
Ik zou niet weten waarom je je 'titel' uberhaupt zo belangrijk vind
Back on-topic graag (al is m'n vraag gelukkig al opgelost!).

[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:59
Wat is dit nu voor een onzin?? Wellicht klopt dat als je, je lekker beperkt tot het kikkerlandje Nederland.

Gelukkig is de wereld groter dan Nederland en zijn er zat culturen waar het zeker helpt dat de andere partij weet wat voor achtergrond je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lastig antwoord geven zonder de context en het werkveld te weten.

Toen ik aan de uni werkte voerde ik alleen "PhD" achter mijn naam, toen ik nog promoveerde voerde ik afhankelijk van de context MSc of drs (die laatste werd, om kinderachtige redenen, serieuzer genomen in het veld).

Op het moment (bedrijfsleven, R&D) voer ik helemaal niks.

In de UK is het in sommige velden gebruikelijk om alles inclusief je veterstrikdiploma en al je vakverenings-lidmaatschappen te voeren. Ik heb mensen gezien die bijna 10 verschillende afkortingen achter hun naam voerden in e-mails... :P

[ Voor 25% gewijzigd door TMDC op 01-11-2020 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Iruk1981 schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:27:
[...]

Wat is dit nu voor een onzin?? Wellicht klopt dat als je, je lekker beperkt tot het kikkerlandje Nederland.

Gelukkig is de wereld groter dan Nederland en zijn er zat culturen waar het zeker helpt dat de andere partij weet wat voor achtergrond je hebt.
Ohja? Als ik Msc op m'n email handtekening zet zegt dat toch he-le-maal niks anders dan dat ik een mastertitel heb gehaald? Kan zowel real estate als natuurkunde zijn :')

Kan zo even geen cultuur bedenken die het daarwerkelijk interessant vinden anders dan simpelweg pochen. Duitsers staan er om bekend, maar alleen doctor/meester/professor titels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:01:
[...]

Ohja? Als ik Msc op m'n email handtekening zet zegt dat toch he-le-maal niks anders dan dat ik een mastertitel heb gehaald? Kan zowel real estate als natuurkunde zijn :')

Kan zo even geen cultuur bedenken die het daarwerkelijk interessant vinden anders dan simpelweg pochen. Duitsers staan er om bekend, maar alleen doctor/meester/professor titels.
Nou ik vind het wel fijn om te weten of ik voor een medische afspraak moet komen bij een drs. of een dr. of bij een psycholoog bij een drs of een hbo-bachelor. En als ik een mail krijg van een jurist vind ik ook fijn om te weten of dat komt van een mr. of een LLB'er. En daar ging mijn vraag over bij 'officiële' correspondentie. En natuurlijk heb je goede hele doctorandussen en slechte doctoren maar zo kun je alles wel wegpoetsen. En ik wilde niet weten wat gepast is maar hoe het zit met de vermelding als je zowel de bachelor als de master hebt behaald, omdat je toch verschillend gebruik ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:37:
[...]

Nou ik vind het wel fijn om te weten of ik voor een medische afspraak moet komen bij een drs. of een dr. of bij een psycholoog bij een drs of een hbo-bachelor. En als ik een mail krijg van een jurist vind ik ook fijn om te weten of dat komt van een mr. of een LLB'er. En daar ging mijn vraag over bij 'officiële' correspondentie. En natuurlijk heb je goede hele doctorandussen en slechte doctoren maar zo kun je alles wel wegpoetsen. En ik wilde niet weten wat gepast is maar hoe het zit met de vermelding als je zowel de bachelor als de master hebt behaald, omdat je toch verschillend gebruik ziet.
Drs wordt niet meer gevoerd en een arts zal altijd een dokterstitel (dokter, geen doctor) hebben. Overigens is een doctoraalgraad geen garantie voor medische kennis en zul je in het ziekenhuis ook geholpen kunnen worden door iemand die weliswaar arts is, maar geen dr. Artsen worden namelijk (beschermde titel) aangeduid met MD. Een viroloog bijvoorbeeld kan ook doctor zijn, maar is geen dokter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:50:
[...]

Drs wordt niet meer gevoerd en een arts zal altijd een dokterstitel (dokter, geen doctor) hebben.
Oh en dit dan? https://www.isala.nl/specialisten-en-medewerkers/

Ik zie daar gewoon drs. ook tussen (bij artsen).

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:01:
[...]

Als je titulatuur niet snap zou ik uit zelfbescherming ver weg blijven van het voeren van titels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
wimjongil schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:06:
[...]

Als je titulatuur niet snap zou ik uit zelfbescherming ver weg blijven van het voeren van titels...
Daarom vraag ik het juist ook, om het te begrijpen 8)7
Dus waar slaat jouw reactie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou ook dr. voor m'n naam mogen zetten, maar ik zou m'n vertrouwen voor een medische afspraak toch echt eerder in iemand leggen met een medische achtergrond, zelfs als dat HBO is ;) Een titel zegt wat dat betreft vrij weinig. Taalkundig is het allemaal bijzonder helder, gewoontes zijn zeer divers en persoonsafhankelijk (en cultuurafhankelijk), dus geen idee wat nou nog het doel van dit topic is.

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 01-11-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Je kan alle titels noemen, van hoog naar laag. Niets is vanzelfsprekend. Zo kun je in sommige landen een PhD halen zonder een MSc. Dus gewoon alles noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:01:
[...]

Tsja. Verbaast het je dat mensen dingen (bewust) fout doen? Of zou het misschien zo zijn dat iemand al 30 jaar die titel voert en helemaal geen zin heeft in iets anders?

Maar, wat wil je nou bereiken? Je vraagt iets maar volgens mij staat het antwoord je gewoon niet aan en wil je daarom discussieren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:13:
[...]

Tsja. Verbaast het je dat mensen dingen (bewust) fout doen? Of zou het misschien zo zijn dat iemand al 30 jaar die titel voert en helemaal geen zin heeft in iets anders?
Dus ik heb gelijk dat jouw antwoord niet klopt (ze gebruiken altijd [...] en over MD etc) :?

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

offtopic:
Vziw wordt drs niet meer officieel uitgegeven (want: vervangen door Master), maar eerder verkregen titels bij je diploma blijven vziw gewoon geldig ;)

Edit: Waarmee ik dus bedoel dat er vziw geen doctoraalexamens meer zijn, maar alleen nog maar Master-opleidingen.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 01-11-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
naitsoezn schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:17:
[...]

offtopic:
Vziw wordt drs niet meer officieel uitgegeven (want: vervangen door Master), maar eerder verkregen titels bij je diploma blijven vziw gewoon geldig ;)
Jawel hoor:

https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd
wo-master Doctorandus (drs.), meester (mr.), ingenieur (ir.), Master of Arts (MA) of Master of Science (MSc), afhankelijk van de opleiding
Niet alleen van voor 2002 dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

offtopic:
Ook met een nieuwe master mag je gewoon Drs. Voeren. Je hebt de keuze, zoals eerder al aangegeven.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 13:44
[...]

offtopic:
Geen idee of het inmiddels veranderd is (sinds 2008), maar volgens mijn diploma mag ik mezelf ofwel ir. ofwel MSc noemen. Het is dus, voor mij in ieder geval, een keuze wat je voor, of na, je naam wilt vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:50:
[...]

Drs wordt niet meer gevoerd en een arts zal altijd een dokterstitel (dokter, geen doctor) hebben. Overigens is een doctoraalgraad geen garantie voor medische kennis en zul je in het ziekenhuis ook geholpen kunnen worden door iemand die weliswaar arts is, maar geen dr. Artsen worden namelijk (beschermde titel) aangeduid met MD. Een viroloog bijvoorbeeld kan ook doctor zijn, maar is geen dokter. ;)
Ik zie drs. nog met enige regelmaat, en als ik mijn opleiding heb afgerond mag ik ook kiezen tussen MSc of drs. Ik begrijp niet zo goed waar je vandaan haalt dat dit niet meer courant is?
[...]

offtopic:
Ook hier, of mijn opleiding loopt hopeloos achter, of het kan gewoon wel.
Mink Z. schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:21:
[...]

Geen idee of het inmiddels veranderd is (sinds 2008), maar volgens mijn diploma mag ik mezelf ofwel ir. ofwel MSc noemen. Het is dus, voor mij in ieder geval, een keuze wat je voor, of na, je naam wilt vermelden.
Even voor mijn beeldvorming, heb jij dan een HBO master gevolgd? Want ik mag mij met een HBO Bachelor inderdaad ook ir. noemen (of BSc), maar geen MSc.

[ Voor 18% gewijzigd door Kuusj op 01-11-2020 18:23 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 13:44
Kuusj schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:21:
Even voor mijn beeldvorming, heb jij dan een HBO master gevolgd? Want ik mag mij met een HBO Bachelor inderdaad ook ir. noemen (of BSc), maar geen MSc.
Nope, universiteit. Met HBO mag je jezelf toch ing. noemen? Dat was vroeger in ieder geval zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Kuusj schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:21:
[...]

Ik zie drs. nog met enige regelmaat, en als ik mijn opleiding heb afgerond mag ik ook kiezen tussen MSc of drs. Ik begrijp niet zo goed waar je vandaan haalt dat dit niet meer courant is?

[...]

Ook hier, of mijn opleiding loopt hopeloos achter, of het kan gewoon wel.

[...]

Wikipedia: Doctorandus

Lees je even in in het onderwerp. Het is een voormalige titel die weliswaar nog gevoerd mág worden, maar wordt gezien als incorrect. Het is namelijk een aanduiding voor iemand die nog doctor moet worden in zijn veld. Aangezien de meeste mensen stoppen na het behalen van hun master is het een beetje loos om te zeggen.

Sowieso zijn er natuurlijk legio studies/velden waarbij je niet eens kán promoveren en dus is het voeren van de titel doctorandus per definitie kwats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mink Z. schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:27:
[...]

Nope, universiteit. Met HBO mag je jezelf toch ing. noemen? Dat was vroeger in ieder geval zo.
Ach ja inderdaad..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:28:
[...]
maar wordt gezien als incorrect.
Door wie? Het zijn beschermde titels waar de Rijksoverheid helder in is hoe ze gebruikt mogen worden.
Bob Popcorn schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:28:
[...]
Sowieso zijn er natuurlijk legio studies/velden waarbij je niet eens kán promoveren en dus is het voeren van de titel doctorandus per definitie kwats.
Is dat zo? Ik heb geen idee, maar lijkt me heel vreemd als er wetenschappelijke opleidingen zijn waar je niet kan promoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 16:32
SmurfLink schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Ja.. je zou het zelfs op je naambordje bij de voordeur kunnen zetten. Ik heb alleen geen idee waarom ik dat zou willen. In emails gebruik ik het ook niet verder. Eigenlijk alleen in m'n CV idd.
indien je bij ING als bank zit, kan je daar je titel op je bankpas zetten :+, doet het altijd goed als je een betaal verzoek stuur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:59
Allebei niet. E-mail handtekeningen zijn pixel vervuiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
ex87 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:14:
Allebei niet. E-mail handtekeningen zijn pixel vervuiling.
Niet mee eens. Er staat simpelweg wat mijn functie is, bij welk instituut, en hoe ik verder te bereiken ben. Als ik dat 50 maal per dag moet typen kost me dat tijd die ik liever aan andere zaken besteed (en er kan elke keer een fout insluipen).
PhD achter mijn MD maakt op de werkvloer helemaal niets uit, maar voor communicatie op bijv. research gebied maakt dit wel degelijk uit. Zeker met o.a. partners in de VS.

Wat mij betreft is een e-mail handteking een vorm van pragmatisme. Wie er niet in geïnteresseerd is hoeft het niet te lezen.
Ik heb het dan uiteraard over een zakelijk account, in een persoonlijke account is het zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik zou je titel enkel toepassen als het écht meerwaarde heeft voor de ontvanger. En hoe vaak zal dat nou echt zo zijn? Privé is het zinloos (En zelfs naar mijn idee arrogant/zelfingenomen, alsof je door je titel beter bent dan een ander).Bij sollicitaties is het zinloos, ze lezen toch je CV en LinkedIn waar je alles al benoemd? Voor het overgrote deel van je zakelijk mailverkeer maakt het ook niet uit. Want je hebt een bepaalde functie binnen het bedrijf die je (gechargeerd) goed uit moet kunnen voeren, ongeacht wat je exacte achtergrond is. Wilt je gesprekspartner nog zo graag weten wat die achtergrond dan is, vragen ze dat toch even aan je?

Wanneer die titel daadwerkelijk informatief kan zijn in mailverkeer, eventueel bij onderzoeken of zeer specialistisch werk, kan het een toevoeging zijn. Maar ik ben dan ook maar een simpele Ing. :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:59
Masterlans schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:27:
[...]

Niet mee eens. Er staat simpelweg wat mijn functie is, bij welk instituut, en hoe ik verder te bereiken ben. Als ik dat 50 maal per dag moet typen kost me dat tijd die ik liever aan andere zaken besteed (en er kan elke keer een fout insluipen).
PhD achter mijn MD maakt op de werkvloer helemaal niets uit, maar voor communicatie op bijv. research gebied maakt dit wel degelijk uit. Zeker met o.a. partners in de VS.

Wat mij betreft is een e-mail handteking een vorm van pragmatisme. Wie er niet in geïnteresseerd is hoeft het niet te lezen.
Ik heb het dan uiteraard over een zakelijk account, in een persoonlijke account is het zinloos.
Yes, kan ik me goed voorstellen bij zo'n functie. Ik e-mail voornamelijk met interne collega's (en af en toe is extern) en word helemaal gek van die handtekeningen. Maar, wij hebben een intern telefoonboek (bijna een soort FB pagina) waar je functie, bedrijf history etc allemaal kan zien. Als ik iets wil weten over mijn collega's kijk ik daar wel. Bij ons werken ~1.2m mensen
Pagina: 1