Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfbouw basis pc, max 300 incl monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sebas77
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-01 10:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoontje wil een eigen pc-tje in elkaar zetten (10 jaar) uiteraard met een beetje hulp.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 300 uur en liefst iets wat nog een klein beetje te upgraden is indien hij het leuk vind.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee geen specifieke wensen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Losse onderdelen, geen moederboord met integrated etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Windows 10, moet wel Minecraft kunnen doen en wat andere online spellen, YouTube video etc.

Ga je overklokken?
Indien hij dat interessant vind, eerst maar eens bouwen

Wat verwacht je van ons?[i]
Had zelf bijgaande lijst samengesteld, maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd. Wellicht is een aparte videokaart wel leuker, maar dan komen we te hoog uit ben ik bang.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,55€ 51,55
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 47,-€ 47,-
1BehuizingenLC-Power LC-2010MB-ON€ 23,80€ 23,80
1NetwerkadaptersAsus USB-N10 NANO B1€ 9,95€ 9,95
1MonitorenDell E2016HV Zwart€ 66,51€ 66,51
1ProcessorkoelingCooler Master H412R€ 21,34€ 21,34
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16N11/8€ 37,21€ 37,21
1VoedingenCooler Master MasterWatt Lite 400W€ 45,30€ 45,30
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 32,33€ 32,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,99

Beste antwoord (via Sebas77 op 30-10-2020 19:40)

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Ja nieuwe spullen is leuk, dat snap ik ook wel maar als je flink "mindere" spullen gaat kopen binnen je (300e) budget gaat het geheel heel snel bergafwaarts.
Als ik mijn oude spullen verkoop, komen ze allemaal in originele doos.
Straks gaat mijn 8350 FX eruit en dan gaat alles mooi in de originele doosjes, daar kun je ook een beetje aan herkennen hoe mensen met hun spullen omgaan.

Heb geprobeerd het ATX systeempje op te zoeken van iemand die gaat emigreren, maar kon hem niet zo snel vinden.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Alle reacties

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04
Netwerkadapter niet nodig, zit al op 't moederbord, Koeling zit al in Boxed.
Scheelt dan 30 euro, koop een iets betere processor, deze is zo wie zo al EOL

• Bad Brains
Koop een game PC'tje in de VnA, haal hem zelf uit elkaar en laat hem het weer in elkaar zetten.
Staan genoeg AM4 systeempjes die echt de moeite waard zijn.

Een 20" Scherm, niet aan beginnen. Koop dan een 2dehands dell 24-27" voor 60-80 euro in the VnA.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Sebas77
Theswitch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:57:
Ah ok, en waar kan ik dan beter naar kijken pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 (14nm) Wraith Stealth koeler Boxed
En inderdaad cpu-koeler zou niet nodig zijn, maar leek me leuker om te plaatsen dan een stock-koeler. ;-)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Theswitch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:57:
Netwerkadapter is draadloos, moederbord heeft wel ethernet maar géén Wi-Fi. CPU-koeler inderdaad boxed houden met dit budget. Iets meer en iets irritanter geluid, maar die twee tientjes kunnen elders meer opbrengen. 3200G is wel bijna €50 duurder dan 3000G.
Aan de andere kant ga je op een RX 3 (3000G) zelfs minecraft niet lekker spelen; op een RX8 (3200G) wellicht beter.

Een A320 moederbord, als je voor ~€10 meer A520 kunt krijgen en meer upgraderuimte houdt, lijkt onverstandig.

@Sebas77 Die 1200 bevat geen iGPU, dus dan zou je ook weer een videokaart nodig hebben.
Op zich ben ik overigens geneigd me aan te sluiten bij @Bad Brains; voor dit budget ga je tweedehands beter af zijn. Als je dat ziet zitten kunnen we je véél verder helpen, hoogstwaarschijnlijk.

• Sebas77
Bad Brains schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:03:
Koop een game PC'tje in de VnA, haal hem zelf uit elkaar en laat hem het weer in elkaar zetten.
Staan genoeg AM4 systeempjes die echt de moeite waard zijn.

Een 20" Scherm, niet aan beginnen. Koop dan een 2dehands dell 24-27" voor 60-80 euro in the VnA.
Ja I know, maar het unboxen van nieuwe spulletjes is part off the fun had ik gedacht.
Tweede hands sc herm is wel een goede optie, valt weinig aan te bouwen :P

Acties:
  • Beste antwoord

• Bad Brains
Ja nieuwe spullen is leuk, dat snap ik ook wel maar als je flink "mindere" spullen gaat kopen binnen je (300e) budget gaat het geheel heel snel bergafwaarts.
Als ik mijn oude spullen verkoop, komen ze allemaal in originele doos.
Straks gaat mijn 8350 FX eruit en dan gaat alles mooi in de originele doosjes, daar kun je ook een beetje aan herkennen hoe mensen met hun spullen omgaan.

Heb geprobeerd het ATX systeempje op te zoeken van iemand die gaat emigreren, maar kon hem niet zo snel vinden.

• Sebas77
@Bad Brains ja had ook al even op vna gekeken, maar dan wordt het voor mij best lastig om te beoordelen of we er iets mee kunnen, zie daar van alles voorbij schieten. Losse onderdelen aanschaffen die in de doos worden verstuurd... whoehoe dat zou mooi zijn natuurlijk, maar dan wordt het nog wel een klusje om alles bij elkaar te krijgen.

• Sebas77
@Bad Brains Zou zoiets dan redelijker zijn om mee te starten:
V&A aangeboden: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti | MSI P67A-GD65 | Intel Core i5

[ Voor 3% gewijzigd door Sebas77 op 30-10-2020 19:31 ]

• Bad Brains
Als je het gaat ophalen, 27 sept geregistreerd.
1050ti is al 60-70 euro en leuk voor niet te heftige games.

dus waarom niet.

Hoogste wat daar ingaat (bijna hoogste) is de 3570K, was in zijn tijd een hele goeie overclockbare CPU.
Vraag me wel af of je daar nog naar wil kijken.
Zou iets couranter zoeken, want dat is echt te koop. Misschien niet direct, maar gewoon in de gaten houden.

[ Voor 50% gewijzigd door Bad Brains op 30-10-2020 19:40 ]

• iceheart
@Sebas77 Ik voeg me bij @Bad Brains, net geregistreerd dus ophalen of betalen achteraf, maar dat is een dijk van een systeem waar je veel meer lol van gaat hebben. Nou heeft de verkoper ook alleen ophalen als verzendmogelijkheid staan, dus dat komt wel weer goed uit :+

Zolang je je grafische instellingen bereid bent een beetje laag te houden en 30FPS is genoeg komt die 1050ti eigenlijk nog in vrijwel alle games een heel eind, hoor. Eerste PC voor zoontje van 10 is dat een dijk van een graka :)

• Bad Brains
Ik heb eventueel wel iets (mijn oude HTPC), maar geloof niet dat men dat via het forum wil.
Ik kan je maandag wel even DM'en wat ik heb.
Moet het even onderzoeken, en kijken of ik alle dozen etc heb.

• Sebas77
@Bad Brains oh sounds good....laat maar weten

• iceheart
Bad Brains schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:42:
Ik heb eventueel wel iets (mijn oude HTPC), maar geloof niet dat men dat via het forum wil.
Ik kan je maandag wel even DM'en wat ik heb.
Moet het even onderzoeken, en kijken of ik alle dozen etc heb.
Inderdaad niet de bedoeling, maar DM mij dan ook even - ga niks voor Sebas77's zoontje wegkopen hoor, maar ik ben wel benieuwd wat jij in dat budget als minder beperkend ziet!
Meeste wat ik kan vinden is op sandy/ivy (dus zelfde beperkingen), of Haswell (wat is dat, 10-15% winst in performance, maybe?), of een dualcore i3 oid.

Mij lijkt een Sandy bridge systeempje eerlijk gezegd nog prima als instap. Gewoon nu een paar honderd euro aan iets wat nog een paar jaar mee kan, en niet nog een heel upgradetraject daar achteraan hoeven te beunen. Kan er over 3-4 jaar een keer wat serieuzer iets komen oid?

Kinderhand is relatief gauw gevuld, en dan investeer je ook niet meer dan nodig, en €150 aan het systeem besteden zodat er meer overblijft voor randapparatuur (...of gewoon voor papa, natuurlijk :+ ) is gewoon een ontzettend strakke deal.

...Maar nogmaals, ik ben heel benieuwd hoe die HTPC van jou er uit ziet, misschien heb jij nog wel wat veel mooiers te bieden :)

• Bad Brains
@Sebas77 @iceheart

Kijk hier eens naar, dit is alles wat je wilt.
last gen Ivy, 1060.
Probeer hem naar 300 te praten, maar dit is zeker interessant.

V&A aangeboden: GamePC: cpu 3570k, gpu GTX 1060

Geen prijs, wel interessant.
V&A aangeboden: AMD Systeem
iceheart schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:03:

Kinderhand is relatief gauw gevuld, en dan investeer je ook niet meer dan nodig, en €150 aan het systeem besteden zodat er meer overblijft voor randapparatuur (...of gewoon voor papa, natuurlijk :+ ) is gewoon een ontzettend strakke deal.
Absoluut, als je daar een 3570k in propt a 40 euro, dan ben je het heertje.

@iceheart Ik heb een 8350 FX Black met 16GB ddr 3 en een Microatx bord en noctua fan.
Die gaat een hoop zen processors nog lachend voorbij.

[ Voor 57% gewijzigd door Bad Brains op 30-10-2020 20:37 ]

• iceheart
@Bad Brains Uhm, niet echt? Zelfs een 2500K is een goede 30% sneller single-threaded - en als gaming voor een tienjarige het zwaarste is wat er met het systeem gaat gebeuren is een FX-generatie CPU écht geen goed idee! die 2310 kun je door een 2500K vervangen voor krap €20 tegenwoordig, dus dat zijn de kosten niet. Als je toch de boel opnieuw op gaat bouwen, komt dat ook meteen goed uit :)

Die 3570k/1060 PC die je suggereert is wel héél erg leuk, als je die naar 300 omlaag krijgt. Op zich zou een klein beetje rekken in het budget (wat ook in de topic start zelf al lijkt te gebeuren...) ook niet afgrijselijk zijn, en dan ben je er wel in een keer. Die suggestie van je voeg ik me dan dus wel weer van harte in :)

• Bad Brains
iceheart schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:40:
@Bad Brains Uhm, niet echt? Zelfs een 2500K is een goede 30% sneller single-threaded - en als gaming voor een tienjarige het zwaarste is wat er met het systeem gaat gebeuren is een FX-generatie CPU écht geen goed idee!
In dat geval moet je geen AMD willen, als het alleen gamen is (single thread) maar dat terzijde.
Die 3570k lijkt me een mooi ding, wel iets met de prijs doen idd maar het is een goed heel mooi systeem voor een 10 jarige.

• iceheart
Tja, wat gaat een tienjarige verder doen waar z'n gaming-cpu bij tekort zou schieten? Natuurlijk doe je (soms heel veel) meer met een pc, maar als je de boel op gaming geschaald hebt komt de rest meestal ook wel goed -of allicht goed genoeg ;)
Met een budget van driehonderd euro L not eenmaal ergens iets van een compromis gesloten moeten worden - maar inderdaad, voor een tienjarige zijn beide opties dijken van systemen. Ik moest het allicht met minder doen (...and yes, uphill both ways :+ )

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
Bad Brains schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:23:
@Sebas77 @iceheart

Kijk hier eens naar, dit is alles wat je wilt.
last gen Ivy, 1060.
Probeer hem naar 300 te praten, maar dit is zeker interessant.

V&A aangeboden: GamePC: cpu 3570k, gpu GTX 1060

Geen prijs, wel interessant.
V&A aangeboden: AMD Systeem

[...]

Absoluut, als je daar een 3570k in propt a 40 euro, dan ben je het heertje.

@iceheart Ik heb een 8350 FX Black met 16GB ddr 3 en een Microatx bord en noctua fan.
Die gaat een hoop zen processors nog lachend voorbij.
dat amd systeem is van mij wat mag kan ik vragen?

eventueel r9 290x gtx 960 of gtx 1650 als videokaart optie, een scherm van LG met afstand bediening hdmi etc heb ik ook nog wel staan voor weinig.

[ Voor 13% gewijzigd door milotic op 31-10-2020 15:58 ]

Pagina: 1