Muis met hoge precisie voor photoshop (en evt ook tobo)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:23
Ik maak al lange tijd gebruik van de pricewatch: Logitech Cordless Desktop Wave Pro met een pricewatch: Logitech MX1100

Het prettige aan de muis vind ik;
  • De uitstulping bij de duim, waardoor deze een rustpunt heeft.
  • De forward/back knoppen bij de duim (waarvan vooral de back knop gebruik wordt).
  • Het frictieloze scrolwiel.
  • De bolling waardoor m'n hele hand ondersteund kan worden
  • Draadloos, met lange batterijduur (AA)
Deze eigenschappen moeten ook op de nieuwe muis zitten (AA batterij geen verplichting, maar lijkt me wel prettig ivm extern opladen).

Wat mij echter stoort is dat de MX1100 niet altijd even nauwkeurig beweegt. Bij photoshop ben ik met enige regelmaat met precisiewerk bezig en de muis lijkt daar niet geschikt voor te zijn. Een rechte lijn trekken lukt bijvoorbeeld niet en regelmatig springt de muis een paar pixels de verkeerde kant op. Ik weet niet of dit aan de sensorresolutie ligt (die is 1600DPI, wat volgens mij niet echt laag te noemen is), aan de ondergrond*, of aan een andere spec.

*Als ondergrond heb ik een pricewatch: Razer eXactMat, waarvan ik vooral de "speed" kant gebruik, dit omdat de "control" kant erg grof is en precisiebewegingen van enkele pixels nog moeilijker worden.

Dat maakt de zoektocht naar een nieuwe muis die beter geschikt is, wat lastig. Ik kan dan wel een rijtje opnoemen, maar dat wordt dan gewoon een rijtje populaire muizen, zonder daar verder over na te kunnen denken.

Het toetsenbord doet het overigens nog prima, maar ik hou m'n ogen wel open voor een nieuwe. Ik vind de wave-vorm erg fijn. Dit maakt blind typen net wat makkelijker dan met een recht toetsenbord, zonder dat de toetsen ook fysiek gescheiden zijn (soms typ ik niet perfect met 10 vingers en dan wil ik nog wel eens toetsen bedienen die onbereikbaar zijn als er een fysieke scheiding is). Verder is de polssteun ook erg prettig. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat deze vorm niet meer te koop lijkt te zijn. Ook de toetsaanslag is prettig (weerstand, misschien iets zwaar met momenten, maar doorgaans goed, ook de travel-lengte goed, maar dat wordt lastig vergelijken). De toetsen tonen na 10 jaar nog geen enkele vorm van wear, ook de letters vervagen niet en er is geen sprake van wiebelen.

Indien mogelijk is het fijn als beiden (bestaande/nieuwe toetsenbord en muis) met dezelfde ontvanger kunnen werken. Huidige tobo en muis gebruiken 2,4ghz radiogolven, volgens de specs.

Budget is lastig te zeggen. De muis is het belangrijkste, ik ben bereid €100,- daaraan uit te geven, tenzij iets meer een echte meerwaarde geeft. Het toetsenbord is optioneel, ik zou ook zeggen maximaal €100,-

Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij de muis?
Heeft iemand nog een goede tip voor wat betreft het toetsenbord?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:01
De pricewatch: Logitech MX Master 3 Grafiet is een hele fijne muis. De MX Keys is ook een fijn toetsenbord. Gebruik ze beide tot volle tevredenheid voor mijn kantoorwerk, fotobewerking en audioproductie. En ze zijn makkelijk te verwisselen met bijvoorbeeld een werk laptop en privé computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:17

g0tanks

Moderator CSA
Djarune schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:28:
De pricewatch: Logitech MX Master 3 Grafiet is een hele fijne muis. De MX Keys is ook een fijn toetsenbord. Gebruik ze beide tot volle tevredenheid voor mijn kantoorwerk, fotobewerking en audioproductie. En ze zijn makkelijk te verwisselen met bijvoorbeeld een werk laptop en privé computer.
Interessant zo'n scrollwiel op de zijkant. Kan je wat voorbeelden geven van hoe jij die gebruikt?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 20:08
Nooit overwogen om voor photoshop een wacom tablet te nemen. Ik gebruik al jaren (10+) een wacom daarvoor. Ligt een standaard logitech muis naast voor het browsen e.d. Moet wel eens noodgedwongen photoshop gebruiken met een muis op andere locaties maar dan zit ik vaak binnen 10 min te schelden op die muis, ook als het een dure logitech high dpi muis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
g0tanks schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

Interessant zo'n scrollwiel op de zijkant. Kan je wat voorbeelden geven van hoe jij die gebruikt?
Horizontaal scrollen. Voor de tijdlijn in audio en video productie erg fijn. Voor foto’s ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 30-10-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:32
volgens mij is rechte lijnen trekken in photoshop een kwestie van shift indrukken.

Maar voor je toetsenbord, als je je huidige fijn vindt, kan je ook kijken naar een tweedehands als reserve, op bay staan er wel een paar. maar let wel goed op de indeling.
Qua toetsenborden kom je gauw uit op de ergonomische versies, die lijken echter wel beperkt op extra macro toetsen enzo. Wat je aangeeft qua niet perfect tien vingers, je leert het wel gauw als een toets er domweg niet is.
Voor de programmeer/macro functies kan je ook aan een aparte keypad denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:23
Djarune schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:28:
Die zie ik idd vaak in lijstjes genoemd worden. Dat scrollwiel bij de duim weet ik nog niet of ik dat handig ga vinden. Hoe bereikbaar is die? M'n huidige muis heeft de duimknoppen vrij hoog zitten, waardoor ik eigenlijk alleen de back-toets goed kan bedienen. Bij de mx master 3 lijken de toetsen een stuk lager te zitten, waardoor je mogelijk ongewenst dat scrollwiel aanraakt. Wat is jouw ervaring daarmee?
BMW_Gizzmo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:34:
Nooit overwogen om voor photoshop een wacom tablet te nemen. Ik gebruik al jaren (10+) een wacom daarvoor. Ligt een standaard logitech muis naast voor het browsen e.d. Moet wel eens noodgedwongen photoshop gebruiken met een muis op andere locaties maar dan zit ik vaak binnen 10 min te schelden op die muis, ook als het een dure logitech high dpi muis is.
Nee eigenlijk nooit overwogen. Ik weet ook niet goed hoe ik me dat moet voorstellen. Is het meer een tekenafel of toch meer een groot touchpad? Bedien je zoiets met 1 of 2 handen?
The_Vice schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:52:
volgens mij is rechte lijnen trekken in photoshop een kwestie van shift indrukken.
:+ wat ik meer bedoel is dat m'n muis afwijkingen vertoont als je deze in een laag tempo van a naar b beweegt.
Maar voor je toetsenbord, als je je huidige fijn vindt, kan je ook kijken naar een tweedehands als reserve, op bay staan er wel een paar. maar let wel goed op de indeling.
Qua toetsenborden kom je gauw uit op de ergonomische versies, die lijken echter wel beperkt op extra macro toetsen enzo. Wat je aangeeft qua niet perfect tien vingers, je leert het wel gauw als een toets er domweg niet is.
Voor de programmeer/macro functies kan je ook aan een aparte keypad denken.
Ik weet zo niet wat macro's zijn, dus denk niet dat ik ze gebruik/nodig heb als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 20:08
Die afwijkingen van een muis als je in een laag tempo bv iets uitknipt in photoshop heb ik veeeeell minder met een wacom. Het is meer dat je met een potlood op je scherm bezig bent zeg maar.
Verder heb je zoveel als je kunt verzinnen functies die je onder buttons kunt zetten samen met een scrollwheel.

Die wacom’s zie je ook regelmatig op marktplaats voorbij komen, neem wel minimaal een a4 formaat, op een a5 kan ik ook aardig werken maar gebruik dan niet de 1:1 mapping met m’n scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
LA-384 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Die zie ik idd vaak in lijstjes genoemd worden. Dat scrollwiel bij de duim weet ik nog niet of ik dat handig ga vinden. Hoe bereikbaar is die? M'n huidige muis heeft de duimknoppen vrij hoog zitten, waardoor ik eigenlijk alleen de back-toets goed kan bedienen. Bij de mx master 3 lijken de toetsen een stuk lager te zitten, waardoor je mogelijk ongewenst dat scrollwiel aanraakt. Wat is jouw ervaring daarmee?
Hij goed bereikbaar en niet heel gevoelig. Ik gebruik hem alleen in bepaalde programma’s en soms bij het browsen.
Pagina: 1