RDW geeft andere eigenarenhistorie dan uitdraai garage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een weekendauto. Ik heb 2 auto's gevonden die aan mijn eisen voldoen. Bij auto 1 heb ik op de RDW site gezien dat deze 4 eigenaar (allemaal prive) heeft gehad.

De uitdraai die de garage (niet de garage die de auto verkoopt) mij heeft laten zien geeft een overzicht van 20 eigenaren (lease, bedrijven en particulier) waarvan 6 als particulier. Ik weet niet excact wat voor uidraai garages kunnen inzien maar het lijkt me best accuraat.

Heeft iemand hier ervaring mee? En is dit geschuif met zoveel eigenaren en bedrijven ook een reden om de auto te laten staan?

Het gaat om een auto uit 2006, 80k km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

De combinatie is wat ik vreemd vind. Aangezien jij prive ziet bij alle gevallen. Had er verwacht dat er wel zakelijk oid tussen had gestaan.

https://www.finnik.nl/ wat zegt het kenteken hier?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Touchdomex schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:22:
De combinatie is wat ik vreemd vind. Aangezien jij prive ziet bij alle gevallen. Had er verwacht dat er wel zakelijk oid tussen had gestaan.

https://www.finnik.nl/ wat zegt het kenteken hier?
Er staat fleetowner, bedrijf en particulier. Er staan 6 particulieren in de uitdraai van de garage terwijl er bij de RDW maar 4 bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Dat is vreemd. Ik check meestal ook een kenteken bij ovi.rdw.nl en deze gegevens kloppen altijd. Misschien dat de garagehouder verkeerde informatie heeft of een verkeerd kenteken op heeft gevoerd?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

SgtElPotato schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:25:
Dat is vreemd. Ik check meestal ook een kenteken bij ovi.rdw.nl en deze gegevens kloppen altijd. Misschien dat de garagehouder verkeerde informatie heeft of een verkeerd kenteken op heeft gevoerd?
Nou ja de garage is verantwoordelijk voor de input van deze informatie onder andere dus als het fleet is geweest. Dan kan het heel goed zijn dat hij 2 jaar bij een fleetowner is geweest maar ondertussen wel 4 verschillende berijders heeft gehad.
Anoniem: 258387 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Er staat fleetowner, bedrijf en particulier. Er staan 6 particulieren in de uitdraai van de garage terwijl er bij de RDW maar 4 bekend zijn.
Ik denk dat het een auto is die wel van zakelijke partij is geweest en wel van berijder gewisseld is (en dat halen ze mogelijk uit het systeem) maar niet van berijder?

Zou zoiets kunnen of niet?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Touchdomex schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Nou ja de garage is verantwoordelijk voor de input van deze informatie onder andere dus als het fleet is geweest. Dan kan het heel goed zijn dat hij 2 jaar bij een fleetowner is geweest maar ondertussen wel 4 verschillende berijders heeft gehad.

[...]

Ik denk dat het een auto is die wel van zakelijke partij is geweest en wel van berijder gewisseld is (en dat halen ze mogelijk uit het systeem) maar niet van berijder?

Zou zoiets kunnen of niet?
Ik denk niet dat dat uit moet maken en echt informatie is die bij de garagehouder terecht komt. Als dit bij de garage bekend zou zijn zou het ook bij de RDW bekend moeten zijn lijkt me.
Of de garage moet ook de fleetowner geweest zijn, maar het gaat hier om een andere garage.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebVj6kFbUrioWB10Rd57vLoR7mk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sA12NXGWWX88ZEILcv9kryO0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq8pOxnvtVcgFUbLNzqenwOBfUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2ZFL7UWrArUDqyk0vX7evpb.jpg?f=fotoalbum_large

Een screenshot met de uitdraai van de garage en wat de rdw aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 258387 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een screenshot met de uitdraai van de garage en wat de rdw aangeeft.
Dit is wel echt een heel groot verschil. Heb je ook al gecontroleerd op andere websites om dezelfde uitslag te krijgen. Weet dat verschillende sites ook verschillende uitkomsten geeft. RDW is niet perfect daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Touchdomex schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Dit is wel echt een heel groot verschil. Heb je ook al gecontroleerd op andere websites om dezelfde uitslag te krijgen. Weet dat verschillende sites ook verschillende uitkomsten geeft. RDW is niet perfect daarin.
De uitdraai met die lijst van 22 eigenaren komt van een garage. Ik weet niet welk systeem ze gebruiken.
Het andere screenshot is van de rdw.

Bij de rdw tellen ze garagebedrijven volgens mij nooit mee, maar dan is er nog een verschil tussen particuliere eigenaren (4 om 6)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 30-10-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Schot in het wild: Kan het zijn dat de auto een nieuw kenteken heeft gekregen, waar de RDW kijkt naar het kenteken en de garage naar het VIN-nummer?

Bijvoorbeeld een auto afkomstig van de domeinen zonder kentekenbewijs, of een voormalig geëxporteerde auto die weer geïmporteerd is.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 30-10-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat ik als zou kunnen bedenken is dat de auto uit het buitenland is geïmporteerd, of is geëxporteerd en daarna gere-importeerd. In dat geval kan het zijn dat de RDW-data niet tonen wat er in het buitenland aan eigenaarswisselingen heeft plaatsgevonden en het lijstje van de garage wel. Op de dag dat een auto die wordt geïmporteerd voor het eerst van een Nederlands kenteken wordt voorzien, is het aantal eigenaren in de administratie van de RDW bij mijn weten altijd 1.

Of de auto geïmporteerd is, kun je bij de RDW checken door bij vervaldata en historie te kijken. Als de Datum eerste afgifte Nederland later is dan de Datum eerste toelating, heeft de auto eerst buiten Nederland rondgereden.

22 eigenaren is trouwens extreem veel. Dat zou alle alarmbellen moeten doen afgaan - blijkbaar is er iets bijzonders aan de hand met deze auto.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:59:
Schot in het wild: Kan het zijn dat de auto een nieuw kenteken heeft gekregen, waar de RDW kijkt naar het kenteken en de garage naar het VIN-nummer?

Bijvoorbeeld een auto afkomstig van de domeinen zonder kentekenbewijs, of een voormalig geëxporteerde auto die weer geïmporteerd is.
Het is een origineel Nederlandse auto met NAP. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat is het kenteken eigenlijk? Dat maakt het detectivewerk een stuk gemakkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tomatoman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:04:
Wat is het kenteken eigenlijk? Dat maakt het detectivewerk een stuk gemakkelijker :)
Ik heb je een pb gestuurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:34
RDW geeft maar tot 9 jaar gegevens aan. Klik maar op het vraag tekentje bij aantal eigenaren dan krijg je deze uitleg. Dus eigenaren van voor 2011 staan er niet bij misschien is dit de verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5U_Sc-e7OJ7cbcCDYNk4gHl6MY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pucDXT3dfHIYykRL1z7zAO18.jpg?f=user_large

Ik weet niet of dit meer duidelijkheid geeft. Soms staat de auto maar een paar dagen op naam, ook van een particulier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:33
Bij dit soort zaken, geen goed gevoel is niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
De RDW telt alleen eigenaren die de auto daadwerkelijk berijden. Handelaren etc. worden niet meegeteld.

Het kan best dat beide lijsten kloppen, maar er is onvoldoende detail om ze ook 1 op 1 te vergelijken.

[ Voor 22% gewijzigd door NielsFL op 30-10-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat ik zie is dat de auto van handelaar naar handelaar is geschoven, met tussendoor telkens een paar dagen (hooguit een week) een particulier als eigenaar. Er is echt een patroon herkenbaar. Waarom zou je als particulier een auto kopen en na een paar dagen alweer verkopen?

Aanvankelijk dacht ik aan een verborgen gebrek. Maar dat is eigenlijk niet logisch. Als je daar al na een paar dagen achterkomt, verkoop je de auto vast niet direct door. Een week is simpelweg te kort, zelfs als blijkt dat je een kat in de zak hebt gekocht.

Mijn glazen bol zegt dat er iets anders aan de hand is: deze auto is volgens mij gebruikt om geld wit te wassen. Stel dat je een autohandelaar bent die telkens wat zwart geld wil witwassen, dan zou hij het volgende kunnen doen. Hij verkoopt de auto voor weinig geld uit zijn bedrijfsvoorraad aan zichzelf als particulier (of aan zijn vrouw). Een paar dagen later verkoopt hij de auto voor veel geld aan zijn autobedrijf terug. Daarmee heeft hij geld vanuit zijn bedrijf naar zijn privévermogen verplaatst, zonder dat hij daarover als particulier belasting betaalt en zonder dat er lastige vragen worden gesteld hoe hij dat geld heeft verdiend. Als hij nu nog wat extra autobedrijven toevoegt aan de keten, kan de auto telkens doorschuiven van handelaar naar handelaar, waarbij de verkoopprijs van de auto telkens wijzigt. Als die bedrijfjes eigendom zijn van dezelfde eigenaar, kan hij op deze manier de auto gebruiken om bij een van die bedrijfjes contant (zwart) geld in ontvangst te nemen en met verkopen dat geld te verplaatsen naar zijn privérekening. Als hij dat met meerdere auto’s doet, kan hij zo flinke sommen geld witwassen.

Natuurlijk zijn er heel veel andere trucs denkbaar, maar volgens mij is het doorschuiven geen zuivere koffie. Niet omdat er wat met de auto aan de hand is, maar omdat er een systematisch plannetje achter zit om die auto telkens te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wat zei de garage waar de uitdraai is gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:47
Let op, op de RDW die staat ook het volgende:
"Aantal eigenaren privé / zakelijk
Aantal keren dat het voertuig in de afgelopen 9 jaar geregistreerd is geweest op naam van een Nederlands persoon, bedrijf of instantie. Eerdere registraties worden niet meegeteld."

Dus ouder dan 9 jaar wordt door de RDW niet gezien. Dat kan een deel van het verschil verklaren, viel me laatst ook op bij een auto daarna deze verklaring op de RDW site gevonden. Verder denk ik dat de RDW korte registraties niet mee telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hier dezelfde ervaring met vorige leaseauto. 1 zakelijk eigenaar en 0 privé volgens RDW.
Datum eerste toelating: 2016
Datum tenaamstelling: 2020
Vervaldatum APK: 2022

Kan niet kloppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 31-10-2020 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:15:
Hier dezelfde ervaring met vorige leaseauto. 1 zakelijk eigenaar en 0 privé volgens RDW.
Datum eerste toelating: 2016
Datum tenaamstelling: 2020
Vervaldatum APK: 2022

Kan niet kloppen.
Dat is import.

@Anoniem: 258387 Een auto met deze history zou ik lekker laten staan. Bedenk waarom korte termijn eigenaar, en niet kunnen verkoper. wissel van garagehouders is vaak onderling. zodat je niet lagere tijd de zelfde auto op de plas/showroom hebt staan.

2006 en 80dkm ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Hackus
Hoe bedoel je import? Van 2016 tot 2020 heb ik ermee gereden in Nederland. De leasemaatschapij was eigenaar (=zakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:21:
@Hackus
Hoe bedoel je import? Van 2016 tot 2020 heb ik ermee gereden in Nederland. De leasemaatschapij was eigenaar (=zakelijk).
Wat klopt er dan niet ?

auto van 2016 was 4j lease, en dan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hackus schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Wat klopt er dan niet ?

auto van 2016 was 4j lease, en dan ?
Wat er in 2020 is gebeurt weet ik niet, de auto moest ik inleveren. Maar de tenaamstelling is gewijzigd, maar er is geen nieuwe eigenaar, dat klopt toch niet? Immers nieuwe naam = nieuwe eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

Wat er in 2020 is gebeurt weet ik niet, de auto moest ik inleveren. Maar de tenaamstelling is gewijzigd, maar er is geen nieuwe eigenaar, dat klopt toch niet? Immers nieuwe naam = nieuwe eigenaar.
Autobedrijf telt niet als eigenaar. Hij komt dan in de handelsvoorraad, dat is geen tenaamstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Dat is import.

@Anoniem: 258387 Een auto met deze history zou ik lekker laten staan. Bedenk waarom korte termijn eigenaar, en niet kunnen verkoper. wissel van garagehouders is vaak onderling. zodat je niet lagere tijd de zelfde auto op de plas/showroom hebt staan.

2006 en 80dkm ?
Ik ben bij de garage geweest en de garagehouder heeft aangegeven de auto verschillende keren op zijn eigen naam te hebben overgeschreven en weet terug naar de handelsvoorraad. Dit omdat hij er af en toe mee naar het buitenland wilde en dat kon niet op groene platen.

Ik heb de auto bekeken en die zag er verder prima uit. Bij echt hard optrekken trilt de auto wel, maar ik heb ook in een 2018 glc 65amg gereden en die deed dat ook.
Bij gewoon rustig rijden is er niks aan de hand. Daarnaast is het geen nieuwe auto en zal het vermogen regelmatig zijn aangesproken en onderdelen misschien sneller slijten.

80k km klopt, er zit een autopas bij. Het is een origineel Nederlandse auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Ik ben bij de garage geweest en de garagehouder heeft aangegeven de auto verschillende keren op zijn eigen naam te hebben overgeschreven en weet terug naar de handelsvoorraad. Dit omdat hij er af en toe mee naar het buitenland wilde en dat kon niet op groene platen.

Ik heb de auto bekeken en die zag er verder prima uit. Bij echt hard optrekken trilt de auto wel, maar ik heb ook in een 2018 glc 65amg gereden en die deed dat ook.
Bij gewoon rustig rijden is er niks aan de hand. Daarnaast is het geen nieuwe auto en zal het vermogen regelmatig zijn aangesproken en onderdelen misschien sneller slijten.

80k km klopt, er zit een autopas bij. Het is een origineel Nederlandse auto.
Gaat mij hoofdzakelijk om termijn van particuliere eigenaren

Pagina: 1