Marktplaats blokkade op rouleerende ziggo ip adressen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.465 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik heb de laatste tijd veel problemen met marktplaats.
Ik heb meerdere accounts omdat ik er niet zo van hou dat andere kunnen zien wat ik allemaal te koop heb staan. Gebruik eigenlijk altijd ziggo en niet mijn VPN verbinding (het was al snel duidelijk dat ze de VPN verbinding niet vertrouwen. Dus let er echt op dat ik de VPN uit het staan)
Maar de laatste tijd wordt de ene na de andere account geblokkeerd.
Niet omdat ik iets "verdachts" doe maar omdat ze de verbinding verdacht vinden.

Weet iemand waar marktplaats op triggert om je verbinding als verdacht aan te merken?
Het maakt ze verder niet uit dat jij geen "verdachte" dingen doet. Maar je account die al
jaren geen klachten krijgt. En veel goede recensies heeft ben je wel voor altijd kwijt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Meerdere accounts is sowieso al verdacht, dus begrijp marktplaats zeer goed dat zij dat ook verdacht vinden, staat vast ook ergens in hun AV dat dit niet mag.
Waar marktplaats op triggert/naar kijkt zal alleen marktplaats zelf weten, verder neigt het al gauw naar omzeilen van beveiliging wat nou niet echt een goed doel is...
Verder heb je dus wel een paar keer de VPN gebruikt (om te testen), dus ook dat zal marktplaats interessant vinden dat een aantal accounts steeds vanuit allerlei bekende VPN IPs gebruikt worden en vanaf een gezamelijk Ziggo IP... Heeft aardig wat patronen van een oplichter (niet een beschuldiging, maar voor marktplaats zal het er gewoon op lijken).

Zou zeggen eerlijker zaken doen, hoef je ook niet meerdere accounts te gebruiken om dingen stiekem te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door RGAT op 30-10-2020 16:22 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds een paar maanden wordt er aggregatie in de cookies bijgehouden, mogelijk dat ze zo detecteren dat er meerdere accounts op 1 systeem gebruikt worden. Persoonlijk vind ik het goed dat ze dat tegengaan, kan mij niet indenken dat je meer dan 2 accounts (pc gebruikt door meerdere personen) nodig zou moeten hebben bij normaal gebruik.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:31
Kan me inderdaad voorstellen dat Marktplaats dit soort gedrag niet vertrouwt en dus je accounts blokkeert. Vooral als je meerdere keren per dag / week op verschillende accounts inlogt kan dat nogal verdacht overkomen in de ogen van Marktplaats.

Oplossing is dus om maar één account te gebruiken zoals 99% van de Nederlanders dat doet.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Nou doe ik veel via marktplaats
En ik zie meerdere met veel accounts. ( en ik snap dit want ik doe het zelf ook)

Maar waarom vinden ze een roulerend ziggo IP adres verdacht?
Ik denk dat veel mensen roulerende Ziggo IP adressen hebben
Worden die dan allemaal als "Verdacht" gezien?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:53:
Ik denk dat veel mensen roulerende Ziggo IP adressen hebben
Worden die dan allemaal als "Verdacht" gezien?
Wow. Negeer je nou alle reacties die er gepost zijn en blijf je maar vasthouden aan het IP adres verhaal?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoezo heb je een roulerend IP bij ziggo ? Mij lijkt juist het tegenovergestelde.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Ziggo geeft geen vaste ip adressen uit.
Ziggo hotspot is zo wie zo geen vast ip adres.
Dat betekend dat je standaard al niet altijd het zelfde adres hebt
Als je met je telefoon op stap ben dan veranderd ook je ip steeds.

En jaap nee ik negeer de antwoorden niet.
Maar ik vind het hebben van meerdere accounts niet verdacht. Het mag ook gewoon van marktplaats
Alleen het aanbieden van de zelfde advertentie op meerdere accounts mag niet.

Dus dan blijft de IP wissel op 1 account over als "verdacht"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ok ik ga even flauw doen:
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:45:
Ziggo geeft geen vaste ip adressen uit.
Ok
sowieso
Dat betekend dat je standaard al niet altijd het zelfde adres hebt
betekent
Als je met je telefoon op stap ben dan veranderd ook je ip steeds.
verandert
En jaap nee ik negeer de antwoorden niet.
Hmmm... toch wel.
Maar ik vind het hebben van meerdere accounts niet verdacht. Het mag ook gewoon van marktplaats
Wat je vindt is irrelevant, wat het gedrag van Marktplaats verklaart is relevant.
Alleen het aanbieden van de zelfde advertentie op meerdere accounts mag niet.
Ok
Dus dan blijft de IP wissel op 1 account over als "verdacht"
Nee

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RGAT schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:21:
staat vast ook ergens in hun AV dat dit niet mag.
Ik zie het niet staan. Ik zou dus contact opnemen met Marktplaats om de blokkade te laten opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Vervelent he die spel vouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
GlowMouse schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Ik zie het niet staan. Ik zou dus contact opnemen met Marktplaats om de blokkade te laten opheffen.
Dat weigeren ze. Omdat de verbinding "verdacht" is.
Ik probeer te achterhalen waarom ze dat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Dat weigeren ze. Omdat de verbinding "verdacht" is.
Ik probeer te achterhalen waarom ze dat vinden.
Dan wordt het tijd om je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen (als die dit niet uitsluiten onder zakelijk gebruik) of anders zelf een advocaat in te huren. Dit blogartikel gaat over een heel andere situatie, maar geeft wel aan dat het in de praktijk soms heel lastig is om zonder procedure erachter te komen waarom je account wordt geblokkeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door GlowMouse op 30-10-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Hm inderdaad, had verwacht dat het er wel in zou staan, maaar goed Marktplaats zal het wel gooien op:
Marktplaats kan deze maatregelen ook treffen indien u op onredelijke wijze gebruik maakt van de Website, bijvoorbeeld indien uw gebruik andere Gebruikers hindert of de goede werking van de Website verstoort
Waarbij 'deze maatregelen' o.a. refereert naar:
a. Marktplaats kan de desbetreffende Gebruiker uitsluiten van de diensten van Marktplaats of bepaalde functionaliteiten voor deze Gebruiker beperken.
Dus ja, de blokkade laten opheffen omdat marktplaats niet direct mag bannen voor het gebruik van meerdere accounts en dan direct weer geblokkeerd worden omdat Marktplaats wel mag blokkeren bij onredelijk gebruik waar meerdere accounts zeer makkelijk onder te zien valt :P

TS: Ander handelsplatform gebruiken waar je wel meerdere accounts mag hebben (tip: V&A hier staat het ook niet toe, die onredelijke mods hier toch ook! >:) ), zelf een marktplaats site starten of stoppen met meerdere accounts en VPNs te gebruiken op marktplaats en ze over een tijdje vriendelijk te vragen opnieuw te overwegen...

Overigens zijn Ziggo IP adressen inderdaad niet statisch, dat betekent niet dat ze constant rouleren, dat hangt volledig van gebruik, regio en de stand van de maan af, waar je in het ene huis >15 jaar nog vanaf Casema-tijd hetzelfde IP hebt zie ik het bij anderen eens per jaar wijzigen, niet echt 'roulerend' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44
Meerdere accounts is ook verdacht, daar wordt volop misbruik van gemaakt zoals jezelf positieve reviews geven of op zaken nep biedingen te doen om te prijs omhoog te drukken, of denk eens aan meer spullen te koop zetten waar je anders voor betalen moet omdat je de limiet overschrijdt.

Maar heb je ze al gebeld?
Overgens 2 accounts kan ik nog begrijpen maar veel meer wordt ook veelal misbruik van gemaakt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Bellen. Dat kan niet als je niet zakelijk bent. Je mag het doen met twitter. Of met de chat bot om vervolgens doorgeschakeld te worden naar een "echt" persoon. Die je dan de reactie kopie past dat je verbinding verdacht is. Als je dan vraagt om uitleg krijg je als antwoord "daar kunnen wij niet verder op in gaan. Fijne dag nog" en weg zijn ze :)

Ik zal mijn leven beteren. Ziggo hotspot (die ik gebruik omdat er dan een snellere verbinding tot stand komt dan ik normaal heb) niet meer gebruiken. En mij beperken tot 3 accounts :)
Oh en altijd in een privé venster zodat er geen cookies aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:45:
Gebruik je dan hotspots? Ik weet niet of ze dit (kunnen) detecteren maar dit op zich zou men wel eens verdacht kunnen vinden. Als ik oplichter was zou ik ook liever een hotspot gebruiken dan mijn eigen verbinding.

(Al is een Ziggo hotspot dan wellicht niet de meest handige, aangezien je daar inloggevens voor gebruikt en dit waarschijnlijk wel naar een persoon te herleiden is)
Dat het niet is verboden, wil niet zeggen dat het niet verdacht is. Als ik heel de dag bij jou voor de deur in mijn auto zit, is dat niet verboden, maar vind jij het wellicht toch wel verdacht?

Het zal uiteindelijk een optelsom zijn van meerdere zaken (gebruik meerdere accounts, wellicht te relateren aan VPN gebruik in het verleden, wellicht gebruik van hotspots).

Het gebruiken van Ziggo met een dynamisch IP is op zich niet de reden dat je account geblokkeerd werd. Dan hadden er wel meer mensen last van.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:37:
En mij beperken tot 3 accounts :)
Oh en altijd in een privé venster zodat er geen cookies aanwezig zijn.
Dan heb je nog maar 2 potentieel verdachte zaken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Nou als je op internet leest dan zijn er ook best veel mensen die er last van hebben. Mensen hebben 15 jaar lang een account. En ineens vindt marktplaats het verdacht. En dag account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Vraag voor de gene die marktplaats gebruiken

Hebben jullie dan niet het idee dat alles via 1 account aanbieding soms niet handig is?
Als ik bijvoorbeeld 2 dure dingen wil verkopen. Producten die je gewoon op kan halen. Geen Iphone ofzo :)
Verspreid ik dat over 2 accounts. Je hoeft maar op alle advertenties te klikken en je weet wat iemand in huis heeft.

Dat is de reden dat ik meerdere accounts heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:54

De Nelis

en anders maar niet...

B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:48:
Vraag voor de gene die marktplaats gebruiken

Hebben jullie dan niet het idee dat alles via 1 account aanbieding soms niet handig is?
Als ik bijvoorbeeld 2 dure dingen wil verkopen. Producten die je gewoon op kan halen. Geen Iphone ofzo :)
Verspreid ik dat over 2 accounts. Je hoeft maar op alle advertenties te klikken en je weet wat iemand in huis heeft.

Dat is de reden dat ik meerdere accounts heb :)
Maar je hebt je adresgegevens er toch niet op staan neem ik aan, althans je zegt eerder zakelijk dus misschien wel? Kijk een andere naam gebruiken kan ik nog bijkomen in zo'n geval, maar meerdere accounts omdat mensen wellicht bij je langs kunnen komen om je spullen gratis op te halen vind ik dan wat ver gaan.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:48:
Je hoeft maar op alle advertenties te klikken en je weet wat iemand in huis heeft.
Dat is handig toch? Ik weet niet wat voor soort artikelen je verkoopt maar misschien is een koper wel in meerdere artikelen geïnteresseerd. :)

Als koper vind ik het handig zodat ik de verkoper een beetje in kan schatten. Ik hoef geen laptop te kopen van een "particulier" die er 20 te koop heeft staan zeg maar. Maar haal gerust een kookplaat op bij iemand die daarnaast een magnetron, oven en koelkast aanbiedt (oftewel, waarbij het verhaal in de advertentie, "te koop wegens vervanging keuken", lijkt te kloppen). Maar ja daar heb jij als verkoper wellicht geen boodschap aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Ik heb geen zakelijk account.

Nee maar aangezien ze het op moeten halen is het vrij makkelijk een afspraak te maken.
Adres gegevens worden gedeeld. En weten dan wel waar je woont.

Misschien ver gezocht. Maar er zit een hoop tuig op marktplaats.

En eigenlijk geef ik nu antwoord op mijn eigen vraag :)

@Xander Dat snap ik. En dat is ook handig. Maar ik heb liever minder kopers. Dan een inbraak in huis.

Maar goed. Dat is dus de reden dat ik meerdere accounts heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Xander schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

Als koper vind ik het handig zodat ik de verkoper een beetje in kan schatten. Ik hoef geen laptop te kopen van een "particulier" die er 20 te koop heeft staan zeg maar. Maar haal gerust een kookplaat op bij iemand die daarnaast een magnetron, oven en koelkast aanbiedt (oftewel, waarbij het verhaal in de advertentie, "te koop wegens vervanging keuken", lijkt te kloppen). Maar ja daar heb jij als verkoper wellicht geen boodschap aan. :+
Dit dus.
Ik kijk ook altijd naar de eventuele andere advertenties, zodat ik kan inschatten, dat ik niet met een handelaar te maken heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:37:
Bellen. Dat kan niet als je niet zakelijk bent.
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
@De Nelis Idd. Ik heb geen zakelijk account, dus kan niet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:22:
Oh snap ik las die 2e niet niet 8)7 sorry, niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:11
B2B2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:22:
Misschien dan een zakelijk account nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Voor die 4 keer in de maand dat ik wat aanbied is dat niet echt nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotjeplov
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05-2024
Marktplaats voert -zoals zoveel sites/bedrijven tegenwoordig- een oorlog tegen VPN-gebruikers. Wilde zelf enkele weken geleden ook weer eens een account aanmaken. Na deze per SMS-code te hebben geverifieerd: *instablock*. Navraag bij de klantenservice (nou ja, 'service'....) leerde mij dat mijn IP-adres (NordVPN) in het verleden betrokken was geweest bij verdachte advertenties. Dus dan blokkeer je als bedrijf gewoon iedereen die van die VPN-server gebruik maakt. Logisch. 8)7

Amazon, Twilio, eBay: zelfde verhaal: instant-block na een account te hebben aangemaakt. En dan het lef hebben om 'veiligheidsredenen' als argument te gebruiken. Het is immers precies vanwege 'veiligheidsredenen' dat ik überhaupt een VPN-server gebruik tegen het almaar toenemende stalkingsgedrag en data-verzamelen van dergelijke sites en bedrijven.

Enige juiste oplossing: geen gebruik maken van de diensten van deze bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Nouja het is niet gemakkelijk om al die fraudeurs en DoSsers en weet-ik-wat buiten de deur te houden dus ik snap wel dat je dan de ip-ranges van VPN providers gaat blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:30:
Marktplaats voert -zoals zoveel sites/bedrijven tegenwoordig- een oorlog tegen VPN-gebruikers. Wilde zelf enkele weken geleden ook weer eens een account aanmaken. Na deze per SMS-code te hebben geverifieerd: *instablock*. Navraag bij de klantenservice (nou ja, 'service'....) leerde mij dat mijn IP-adres (NordVPN) in het verleden betrokken was geweest bij verdachte advertenties. Dus dan blokkeer je als bedrijf gewoon iedereen die van die VPN-server gebruik maakt. Logisch. 8)7

Amazon, Twilio, eBay: zelfde verhaal: instant-block na een account te hebben aangemaakt. En dan het lef hebben om 'veiligheidsredenen' als argument te gebruiken. Het is immers precies vanwege 'veiligheidsredenen' dat ik überhaupt een VPN-server gebruik tegen het almaar toenemende stalkingsgedrag en data-verzamelen van dergelijke sites en bedrijven.

Typische reden om via zo'n VPN zaken te doen op marktplaats is oplichten, hetzelfde als dat de typische winkel (wanneer ze weer open mogen) klanten die met een bivakmuts op de winkel inlopen vriendelijk de deur zullen wijzen.
Om dan kwaad op marktplaats te worden zegt een hoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotjeplov
RGAT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:39:
[...]

Typische reden om via zo'n VPN zaken te doen op marktplaats is oplichten, hetzelfde als dat de typische winkel (wanneer ze weer open mogen) klanten die met een bivakmuts op de winkel inlopen vriendelijk de deur zullen wijzen.
Om dan kwaad op marktplaats te worden zegt een hoop :+
Zelden zulke onzin gehoord. Wanneer ik een brood bij de warme bakker koop gaat mijn IP-adres of telefoonnummer hem ook niets aan. Geen bakker die mij een vers gesneden bruin zal weigeren wanneer ik hem deze gegevens niet overhandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:28:
[...]

Zelden zulke onzin gehoord. Wanneer ik een brood bij de warme bakker koop gaat mijn IP-adres of telefoonnummer hem ook niets aan. Geen bakker die mij een vers gesneden bruin zal weigeren wanneer ik hem deze gegevens niet overhandig.
Marktplaats/Ebay levert jou een (gratis!) dienst waar voorwaardes aan vast zitten, maar ze hebben ook de plicht jou te beschermen tegen fraude e/o misbruik. Zij moeten dan veelvuldig geconstateerd hebben dat er met IP reeksen van, in dit geval de VPN dienst, veel fraude en misbruikt is gepleegd en zo doende hebben ze deze, ter bescherming van eigen en anderen, geblokkeerd.

Dat gezegd hebbende, die bakker beschermd niet alleen zijn eigen bedrijf door mensen te weigeren met een bivakmuts op, maar ook de klanten die in zijn winkel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:28:
[...]

Nee want de warme bakker is ook geen website maar een fysieke winkel, geen verrassing dus dat die niet je IP adres wilt weten.
Maar als jij daar met een bivakmuts op gaat staan 'om je privacy te beschermen', je wilt immers niet dat mensen weten dat jij brood koopt, kijken mensen je opeens raar aan...
Jouw gezicht heeft (hopelijk ;)) niet je volledige naam erop geschreven staan, net zoals jouw IP adres, online wil jij dat verbergen door een VPN te gebruiken, offline verberg je jouw gezicht door een bivakmuts maar is het ineens een probleem :+

Draai het eens om: een hoop oplichters gebruiken een VPN, waarom gebruik jij een VPN om legitieme zaken te doen? De (ver)koper krijgt je naam of gezicht te zien (afhankelijk van verzenden of ophalen/brengen) dus waarom ben je bang dat Marktplaats je echte IP ziet? Vandaar de vergelijking met de bivakmuts bij de bakker; je bent jezelf aan het vermommen in een situatie waar het het nodige wantrouwen opwekt en bent dan verrast als de eigenaar (die bakker of marktplaats) je eruit schopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotjeplov
RGAT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:17:
[...]

Nee want de warme bakker is ook geen website maar een fysieke winkel, geen verrassing dus dat die niet je IP adres wilt weten.
Maar als jij daar met een bivakmuts op gaat staan 'om je privacy te beschermen', je wilt immers niet dat mensen weten dat jij brood koopt, kijken mensen je opeens raar aan...
Jouw gezicht heeft (hopelijk ;)) niet je volledige naam erop geschreven staan, net zoals jouw IP adres, online wil jij dat verbergen door een VPN te gebruiken, offline verberg je jouw gezicht door een bivakmuts maar is het ineens een probleem :+

Draai het eens om: een hoop oplichters gebruiken een VPN, waarom gebruik jij een VPN om legitieme zaken te doen? De (ver)koper krijgt je naam of gezicht te zien (afhankelijk van verzenden of ophalen/brengen) dus waarom ben je bang dat Marktplaats je echte IP ziet? Vandaar de vergelijking met de bivakmuts bij de bakker; je bent jezelf aan het vermommen in een situatie waar het het nodige wantrouwen opwekt en bent dan verrast als de eigenaar (die bakker of marktplaats) je eruit schopt...
Fysieke winkel of online is niet relevant: mijn IP-adres (of telefoonnummer) gaat helemaal niemand wat aan. Waarom we opeens allerlei privé-informatie moeten overhandigen wanneer de winkel niet van steen maar van pixels is ontgaat mij volledig.

En het 'waarom ben je bang dat' of 'wat heb je te verbergen' argument is echt een dooddoener. Ik ben niet bang, maar het gaat een bedrijf gewoon helemaal niets aan. Jij post hier ook onder een nick. Ben je bang? Heb je iets te verbergen? Waarschijnlijk niet, maar jouw daadwerkelijke info gaat niemand behalve jou iets aan. Een VPN-server 'vermomt' mij voorts niet, maar is slechts een (inmiddels noodzakelijke) bescherming tegen opdringerige bedrijven en websites die er met mijn privégegevens vandoor gaan en deze verhandelen aan derden. Het blokkeren van complete IP-reeksen omdat deze ook gebruikt worden door oplichters riekt nogal naar postcode-discriminatie uit het postordertijdperk waarbij mensen woonachtig in 'verkeerde' postcodes rücksichtslos geweerd werden omdat in deze gebieden veel wanbetalers woonden.

De overgrote meerderheid van de VPN-gebruikers gebruikt VPN voor zijn/haar eigen veiligheid/privacy, niet om criminele motieven. Net zo als de meerderheid van de bezitters van een snelle Audi deze gebruikt om zich te verplaatsen van punt A naar punt B en niet om de bolide met 160 km/u in een pinautomaat te boren. En met het almaar groeiende aantal VPN-gebruikers snijdt Marktplaats enkel zichzelf in de vingers,al heb ik niet het idee dat men daar van wakker ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:56:
[...]

Fysieke winkel of online is niet relevant: mijn IP-adres (of telefoonnummer) gaat helemaal niemand wat aan. Waarom we opeens allerlei privé-informatie moeten overhandigen wanneer de winkel niet van steen maar van pixels is ontgaat mij volledig.

En het 'waarom ben je bang dat' of 'wat heb je te verbergen' argument is echt een dooddoener. Ik ben niet bang, maar het gaat een bedrijf gewoon helemaal niets aan. Jij post hier ook onder een nick. Ben je bang? Heb je iets te verbergen? Waarschijnlijk niet, maar jouw daadwerkelijke info gaat niemand behalve jou iets aan. Een VPN-server 'vermomt' mij voorts niet, maar is slechts een (inmiddels noodzakelijke) bescherming tegen opdringerige bedrijven en websites die er met mijn privégegevens vandoor gaan en deze verhandelen aan derden. Het blokkeren van complete IP-reeksen omdat deze ook gebruikt worden door oplichters riekt nogal naar postcode-discriminatie uit het postordertijdperk waarbij mensen woonachtig in 'verkeerde' postcodes rücksichtslos geweerd werden omdat in deze gebieden veel wanbetalers woonden.

De overgrote meerderheid van de VPN-gebruikers gebruikt VPN voor zijn/haar eigen veiligheid/privacy, niet om criminele motieven. Net zo als de meerderheid van de bezitters van een snelle Audi deze gebruikt om zich te verplaatsen van punt A naar punt B en niet om de bolide met 160 km/u in een pinautomaat te boren. En met het almaar groeiende aantal VPN-gebruikers snijdt Marktplaats enkel zichzelf in de vingers,al heb ik niet het idee dat men daar van wakker ligt.
Ik post hier onder een nick ja, maar Tweakers ziet gewoon mijn IP dus je voorbeeld helpt je niet echt daar ;)
De overgrote meerderheid van de VPN-gebruikers gebruikt VPN omdat ze denken dat als je het knopje aanklikt je ineens anoniem en veilig bent om daarna over die VPN alsnog bij facebook in te loggen... (Of bij Tweakers........) Vraag maar aan de gemiddelde VPN gebruiker wat een IP adres is, hoe daar een locatie aan gekoppeld zit en hoe de meest gebruikte vormen van tracking ook prima werken terwijl je constant van IP veranderd...

Waarom jouw IP adres iemand wat aan gaat is vrij simpel... Het internet kan je uitleggen aan de hand van het OSI model, laag 3 is waar de IP addressen werken en die zijn gewoon nodig om data de juiste kant op te sturen, is dus een technische eis voor het internet.

Overigens gebeuren de meeste pinautomaatkraken inderdaad niet met sportieve auto's maar met een gasfles tegenwoordig, dus inderdaad niet de meerderheid van de Audi's :+

Leg nou eens uit, waarom gebruik je concreet een VPN, hoe maakt dat volgens jou jezelf anoniem/privacyveilig en hoe heb ik mijn privacy verloren aan Tweakers door geen VPN te gebruiken? Ben ik nu bekend bij Tweakers? (Hoop het, krijg ik misschien zo'n mooie mok :D).
Je lijkt te denken dat als jij een VPN gebruikt bedrijven niet meer jouw gegevens kunnen verhandelen, ik zal je verklappen dat Tweakers je prima weet te volgen (iets met account en tracking ;)) en dat je VPN daar niets in verhinderd.

Ik ben absoluut voor privacy, maar iedere keer dat doorslaan met VPN wat niet helpt en in veel gevallen zelfs je meer doet opvallen... Een VPN is niet een magische 'doe maak mij anoniem knop' Dat doe je door een flink stuk meer filters, plugins en vooral: javascript uitschakelen maar dan ziet het internet er ineens een stuk kaler en kapot uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

Croga

The Unreasonable Man

RGAT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:07:
Ik ben absoluut voor privacy, maar iedere keer dat doorslaan met VPN wat niet helpt en in veel gevallen zelfs je meer doet opvallen... Een VPN is niet een magische 'doe maak mij anoniem knop' Dat doe je door een flink stuk meer filters, plugins en vooral: javascript uitschakelen maar dan ziet het internet er ineens een stuk kaler en kapot uit.
Dit. Heel veel dit....

Een VPN is net zoiets als weigeren de GPS coördinaten van je huis te geven maar vervolgens wel een foto geven waar de straatnaam en het huisnummer duidelijk zichtbaar is en daar bij vertellen in welke stad je woont, wat je telefoonnummer is en hoe je heet. Eventueel nog met jet BSN nummer er bij.

Een VPN bied geen *enkele* bescherming tegen de privacy-vretende grootmachten. Helemaal niets. Nul. Nada. Zilch. Zip. Bubkus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nou doe ik veel via marktplaats
En ik zie meerdere met veel accounts. ( en ik snap dit want ik doe het zelf ook)
B2B2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:10:
Voor die 4 keer in de maand dat ik wat aanbied is dat niet echt nodig denk ik.
Ik heb zo het gevoel dat het verhaal niet helemaal compleet is. Wat doe je op Marktplaats dan precies dat geen oplichting is, niet zakelijk is, waar je een veelvoud van accounts voor nodig hebt en wat uiteraard geheel onterecht Marktplaats doet triggeren op een kwalijk account?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotjeplov
Leg nou eens uit, waarom gebruik je concreet een VPN, hoe maakt dat volgens jou jezelf anoniem/privacyveilig en hoe heb ik mijn privacy verloren aan Tweakers door geen VPN te gebruiken? Ben ik nu bekend bij Tweakers? (Hoop het, krijg ik misschien zo'n mooie mok :D).
Je lijkt te denken dat als jij een VPN gebruikt bedrijven niet meer jouw gegevens kunnen verhandelen, ik zal je verklappen dat Tweakers je prima weet te volgen (iets met account en tracking ;)) en dat je VPN daar niets in verhinderd.

Het kan snel gaan. Eén reply geleden was een VPN-server nog het online equivalent van een bivakmuts en nu stelt het opeens helemaal niets meer voor en doet het niets op het gebied van anonimisering/privacy/veiligheid. Oké. Als een VPN met andere woorden niet zoveel voorstelt en de gebruiker ervan doodeenvoudig te traceren is, dan is dus ook geen enkele reden om de gebruikers ervan te weren van je site/winkel. Fijn dat we het daarover eens zijn.
Waarom jouw IP adres iemand wat aan gaat is vrij simpel... Het internet kan je uitleggen aan de hand van het OSI model, laag 3 is waar de IP addressen werken en die zijn gewoon nodig om data de juiste kant op te sturen, is dus een technische eis voor het internet.
Een IP-adres volstaat technisch, dus ook een IP-adres van een VPN-server. Geen enkele reden waarom een bedrijf mijn persoonlijke IP-adres zou moeten hebben. Nul.

[ Voor 6% gewijzigd door Kapotjeplov op 27-04-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:33:
[...]

Het kan snel gaan. Eén reply geleden was een VPN-server nog het online equivalent van een bivakmuts en nu stelt het opeens helemaal niets meer voor en doet het niets op het gebied van anonimisering/privacy/veiligheid. Oké. Als een VPN met andere woorden niet zoveel voorstelt en de gebruiker ervan doodeenvoudig te traceren is, dan is dus ook geen enkele reden om de gebruikers ervan te weren van je site/winkel. Fijn dat we het daarover eens zijn.
Jouw woorden, niet de mijne, ik zei dat een VPN niet 1 simpele oplossing is. Gevalletje "elke auto heeft wielen er aan zitten maar niet elk wiel zit aan een auto..."
Een IP-adres volstaat technisch, dus ook een IP-adres van een VPN-server. Geen enkele reden waarom een bedrijf mijn persoonlijke IP-adres zou moeten hebben. Nul.
Precies hierom wordt je dan ook geblokkeerd; je kan niet aangeven waarom je jouw IP adres zo graag wilt verbergen en dat komt op marktplaats nogal verdacht over. Ik ga er vanuit dat je niet naar Marktplaats gaat om op te lichten, maar het staat wel raar natuurlijk.

Verder bestaat er niet zoiets als een 'persoonlijk IP adres', vandaar dat ik zo duidelijk stelde dat een VPN niet een simpele 'alles oplossing' is, je lijkt een hoop van dezelfde misvattingen te hebben die ik al eerder refereerde met dat de gemiddelde VPN gebruiker niet genoeg kennis van de techniek heeft om te begrijpen wat ze exact verbergen met een VPN, wat ze juist meer laten opvallen en hoe ze alsnog getracked worden.

Een IP is nooit aan een persoon gekoppeld, maar aan een netwerk. Zo zou het IP wat jij thuis krijgt van jouw provider gekoppeld zijn aan Ziggo/KPN/... Daar staat niet jouw naam, adres/locatie of andere privacy gevoelige informatie in. Jij verbergt met de VPN dus dat je klant van bijv. Ziggo bent.
In plaats daarvan kom je met een IP van een netwerk wat in verband gebracht wordt met NordVPN en dus vaak misbruikt wordt (door andere NordVPN gebruikers, niet door jou), je valt nu dus al gauw meer op...
De tracking gebeurt op basis van javascript, tracking pixels, jouw account waar je alsnog op inlogt en DNS om maar een paar van de meest populaire en makkelijke methoden te noemen. Edit: Vergat cookies :+ Geen van deze methoden is volledig afhankelijk van jouw IP en kan er prima omheen werken dat jij via NordVPN verbindt.

Dus ipv dat Kapotjeplov via IP 31.151.13.37 (Ziggo) verbindt zit je nu via bijv. 103.120.66.35 (PT. SUITEN INOVASI SUKSES) uit Indonesië, een IP wat door NordVPN gebruikt kan worden.

Als jij vandaag vanaf een indonesisch IP verbindt en morgen vanaf een Belgisch IP zou ik dat opmerkelijk vinden, jij niet?

Dus ik stel je de vraag opnieuw: denk je dat Tweakers je niet kan tracken? (Serieuze vraag, no offense intended) en zo ja/nee: hoe denk je dat NordVPN daarin een rol speelt (of geen rol speelt)?

Beide vragen zijn serieus, want ik heb het idee dat je een aantal misvattingen hebt over VPNs en waar (en hoe) ze jouw privacy kunnen beschermen en dus ook wanneer ze dat niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotjeplov
RGAT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:13:
[...]
Jouw woorden, niet de mijne, ik zei dat een VPN niet 1 simpele oplossing is. Gevalletje "elke auto heeft wielen er aan zitten maar niet elk wiel zit aan een auto..."
[...]

Precies hierom wordt je dan ook geblokkeerd; je kan niet aangeven waarom je jouw IP adres zo graag wilt verbergen en dat komt op marktplaats nogal verdacht over. Ik ga er vanuit dat je niet naar Marktplaats gaat om op te lichten, maar het staat wel raar natuurlijk.

Verder bestaat er niet zoiets als een 'persoonlijk IP adres', vandaar dat ik zo duidelijk stelde dat een VPN niet een simpele 'alles oplossing' is, je lijkt een hoop van dezelfde misvattingen te hebben die ik al eerder refereerde met dat de gemiddelde VPN gebruiker niet genoeg kennis van de techniek heeft om te begrijpen wat ze exact verbergen met een VPN, wat ze juist meer laten opvallen en hoe ze alsnog getracked worden.

Een IP is nooit aan een persoon gekoppeld, maar aan een netwerk. Zo zou het IP wat jij thuis krijgt van jouw provider gekoppeld zijn aan Ziggo/KPN/... Daar staat niet jouw naam, adres/locatie of andere privacy gevoelige informatie in. Jij verbergt met de VPN dus dat je klant van bijv. Ziggo bent.
In plaats daarvan kom je met een IP van een netwerk wat in verband gebracht wordt met NordVPN en dus vaak misbruikt wordt (door andere NordVPN gebruikers, niet door jou), je valt nu dus al gauw meer op...
De tracking gebeurt op basis van javascript, tracking pixels, jouw account waar je alsnog op inlogt en DNS om maar een paar van de meest populaire en makkelijke methoden te noemen. Edit: Vergat cookies :+ Geen van deze methoden is volledig afhankelijk van jouw IP en kan er prima omheen werken dat jij via NordVPN verbindt.

Dus ipv dat Kapotjeplov via IP 31.151.13.37 (Ziggo) verbindt zit je nu via bijv. 103.120.66.35 (PT. SUITEN INOVASI SUKSES) uit Indonesië, een IP wat door NordVPN gebruikt kan worden.

Als jij vandaag vanaf een indonesisch IP verbindt en morgen vanaf een Belgisch IP zou ik dat opmerkelijk vinden, jij niet?

Dus ik stel je de vraag opnieuw: denk je dat Tweakers je niet kan tracken? (Serieuze vraag, no offense intended) en zo ja/nee: hoe denk je dat NordVPN daarin een rol speelt (of geen rol speelt)?

Beide vragen zijn serieus, want ik heb het idee dat je een aantal misvattingen hebt over VPNs en waar (en hoe) ze jouw privacy kunnen beschermen en dus ook wanneer ze dat niet kunnen.
No offense taken.

Ik heb niet de illusie dat bedrijven/websites mij niet (kunnen) tracken, maar ik maak het hen wel graag zo moeilijk mogelijk. Het treurige is dat ik as we speak al 10 Firefox-addons gebruik alleen om datadiefstal/tracking tegen te gaan. Addons die het gebruik van meerdere sites al vrijwel onmogelijk maken.

Waarom ik een VPN gebruik. Meerdere redenen: allereerst omdat ik driekwart van mijn tijd in het buitenland werk/woon en daar ook nog eens veel van openbare netwerken gebruik maak. Voor de encryptie, omzeilen van mega-irritante geo-blocks, extra schild tegen hackers, anonimiteit, inloggen op m'n bedrijfsnetwerk en ja, zelfs de incidentele download via The Pirate Bay (foei!)

Marktplaats, eBay, Amazon....zomaar een drietal sites waar ik al ruim 15 jaar gebruik van maak. Hadden nooit iets anders van je nodig dan voor het maken van een account dan een e-mailadres. En VPN? Geen enkel probleem. Nu anno 2021 willen diezelfde sites nog net je organen en je pincode niet. Je kunt al bijna nergens meer een account aanmaken zonder je mobiele telefoonnummer te geven. Allemaal met de drogreden van 'veiligheid' terwijl het in werkelijkheid gewoon gaat om het binnenharken van zoveel mogelijk persoonlijke data. Het internet wordt er op die manier niet leuker op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:11
Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:30:
Of geen vpn te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je niet zonder VPN naar een bepaalde site durft te gaan dan kan je inderdaad beter die site mijden. Je wilt dan al helemaal geen betaalgegevens achterlaten, denk ik dan. En leven zonder Marktplaats kan best.

offtopic:
Al kan een dergelijke site prima verkeer via VPN toestaan - door juist eerst via andere kanalen te verifieren dat het een echt en net persoon is. Zoals al handel gedaan hebben, icm. 2FA voor alle logins.

De gemiddelde shady VPN kan je overigens een stuk minder anoniem maken aangezien je al je verkeer via de ene partij laat lopen.

Advies: zet zelf een VPN-server op. Met een eigen IP-adres. Win-win: je komt door de grote vuurmuur, en je wordt niet geblokkeerd.

Maar goed, het gaat al lang niet meer over de vorig jaar al beantwoorde originele vraag. Ik sluit dit maar, een welles-nietes gaat alleen slecht zijn voor bloeddruk :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.