Kapotjeplov schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:33:
[...]
Het kan snel gaan. Eén reply geleden was een VPN-server nog het online equivalent van een bivakmuts en nu stelt het opeens helemaal niets meer voor en doet het niets op het gebied van anonimisering/privacy/veiligheid. Oké. Als een VPN met andere woorden niet zoveel voorstelt en de gebruiker ervan doodeenvoudig te traceren is, dan is dus ook geen enkele reden om de gebruikers ervan te weren van je site/winkel. Fijn dat we het daarover eens zijn.
Jouw woorden, niet de mijne, ik zei dat een VPN niet 1 simpele oplossing is. Gevalletje "elke auto heeft wielen er aan zitten maar niet elk wiel zit aan een auto..."
Een IP-adres volstaat technisch, dus ook een IP-adres van een VPN-server. Geen enkele reden waarom een bedrijf mijn persoonlijke IP-adres zou moeten hebben. Nul.
Precies hierom wordt je dan ook geblokkeerd; je kan niet aangeven waarom je jouw IP adres zo graag wilt verbergen en dat komt op marktplaats nogal verdacht over. Ik ga er vanuit dat je niet naar Marktplaats gaat om op te lichten, maar het staat wel raar natuurlijk.
Verder bestaat er niet zoiets als een 'persoonlijk IP adres', vandaar dat ik zo duidelijk stelde dat een VPN niet een simpele 'alles oplossing' is, je lijkt een hoop van dezelfde misvattingen te hebben die ik al eerder refereerde met dat de gemiddelde VPN gebruiker niet genoeg kennis van de techniek heeft om te begrijpen wat ze exact verbergen met een VPN, wat ze juist meer laten opvallen en hoe ze alsnog getracked worden.
Een IP is nooit aan een persoon gekoppeld, maar aan een netwerk. Zo zou het IP wat jij thuis krijgt van jouw provider gekoppeld zijn aan Ziggo/KPN/... Daar staat niet jouw naam, adres/locatie of andere privacy gevoelige informatie in. Jij verbergt met de VPN dus dat je klant van bijv. Ziggo bent.
In plaats daarvan kom je met een IP van een netwerk wat in verband gebracht wordt met NordVPN en dus vaak misbruikt wordt (door andere NordVPN gebruikers, niet door jou), je valt nu dus al gauw meer op...
De tracking gebeurt op basis van javascript, tracking pixels, jouw account waar je alsnog op inlogt en DNS om maar een paar van de meest populaire en makkelijke methoden te noemen. Edit: Vergat cookies

Geen van deze methoden is volledig afhankelijk van jouw IP en kan er prima omheen werken dat jij via NordVPN verbindt.
Dus ipv dat Kapotjeplov via IP 31.151.13.37 (Ziggo) verbindt zit je nu via bijv. 103.120.66.35 (PT. SUITEN INOVASI SUKSES) uit Indonesië, een IP wat door NordVPN gebruikt kan worden.
Als jij vandaag vanaf een indonesisch IP verbindt en morgen vanaf een Belgisch IP zou ik dat opmerkelijk vinden, jij niet?
Dus ik stel je de vraag opnieuw: denk je dat Tweakers je niet kan tracken? (Serieuze vraag, no offense intended) en zo ja/nee: hoe denk je dat NordVPN daarin een rol speelt (of geen rol speelt)?
Beide vragen zijn serieus, want ik heb het idee dat je een aantal misvattingen hebt over VPNs en waar (en hoe) ze jouw privacy
kunnen beschermen en dus ook wanneer ze dat
niet kunnen.
Fixing things to the breaking point...