Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een nieuwe high-end game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jorrz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 11:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal vooral gebruikt worden voor gamen en streamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget rond de 2500-3000. Exclusief monitor(s)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb niks om mee te nemen, wel kijk ik naar de CPU Ryzen 9 5900x en de RX 6900XT video card. Deze zijn nog niet te koop maar komen in november/december te koop

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil er goed op kunnen gamen. Ik wil de allernieuwste games op de hoogste resoluties (4k?) kunnen spelen met de beste refresh rates en weinig/geen inputlag. Echt een hardcore game machine

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren, zoals gezegd wil ik graag de CPU Ryzen 9 5900x en de RX 6900XT video card

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de computer niet al te veel lawaai maakt. Maar er moet niet "bezuinigd" worden op onderdelen. Het moet gewoon van hoge kwaliteit zijn om de beste prestaties uit de PC te halen. Dus niet een high end CPU en videokaart en de rest dan allemaal net niet. Het moet gewoon goede kwaliteit zijn en prestaties opleveren.

Ga je overklokken?
ik weet niet wat dit is maar ik wil graag het beste uit mijn PC halen

Wat verwacht je van ons?
Wat zou voor mij de beste PC zijn? een vriend heeft mij al met wat onderdelen geholpen, wellicht kunnen jullie daar aan toevoegen of kijken of dit inderdaad een goede build voor mijn zou zijn en waarom wel/niet. Graag jullie (deskundige) hulp. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-F Gaming€ 235,05€ 235,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li PC-O11D XL ROG Certified Zwart€ 199,90€ 199,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 113,50€ 113,50
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo, 120mm€ 12,95€ 12,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 38,52€ 38,52
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC€ 191,56€ 191,56
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 121,05€ 121,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.516,93

[ Voor 7% gewijzigd door Jorrz op 10-11-2020 11:47 . Reden: wenslijst aangepast ]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Grotendeels is het een prima pc, maar ik snap de keuze niet voor een 12 core processor. Neem de 5600x. Op hoge resoluties (4k) is de processor veel minder belangrijk dan de videokaart.

Neem daarbij een betere voeding. 750W is dan ruim voldoende:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt
pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart

• Jorrz
Dat is op aanraden geweest van een vriend van mij. Ik ben iemand die graag altijd het beste en het nieuwste wilt dus die zal daarom wel die processor hebben gekozen haha. Wat is het verschil dan met de 5600x? is die veel sneller/langzamer dan 5900x? Een goede processor vind ik ook wel belangrijk als ik wil multi tasken bijvoorbeeld.

Is de voeding niet goed? waarom zou 750w beter zijn? sorry hoor, heb er heel weinig kennis van :)

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:26
Djarune schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:37:
Grotendeels is het een prima pc, maar ik snap de keuze niet voor een 12 core processor. Neem de 5600x. Op hoge resoluties (4k) is de processor veel minder belangrijk dan de videokaart.

Neem daarbij een betere voeding. 750W is dan ruim voldoende:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt
pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart
Voor een 6900XT wordt een voeding aangeraden van minimaal 850W: https://www.cnet.com/news...t-4k-gaming-start-at-579/. De 6900XT is standaard 300W, maar het is nog niet bekend wat AIB partners gaan doen. Op dit moment zijn ze in gesprek met AMD om te kijken of ze custom versies van de 6900XT kunnen gaan verkopen. Misschien kan een 750W voeding wel, maar ik zou zelf kijken of je een kaart van AMD wil of iets van de AIB partners.

Qua processor zou ik zelf eerder naar een 5600X of een 5800X neigen.

@Jorrz Een 5600X is een 6 core processor, een 5900X is een 12 core processor. Als je op 4k gamet, dan ben je meer afhankelijk van de videokaart in plaats van de processor. Ryzen 5000 preview: reviews: AMD Ryzen 5000 (Zen 3) - Zo gaat AMD óók in games Intel voorbij. Misschien komt het artikel wat ingewikkeld over, maar het is wel leuk om je even erin te verdiepen :)

[ Voor 9% gewijzigd door RobinNL op 30-10-2020 15:11 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jorrz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:01:
Dat is op aanraden geweest van een vriend van mij. Ik ben iemand die graag altijd het beste en het nieuwste wilt dus die zal daarom wel die processor hebben gekozen haha. Wat is het verschil dan met de 5600x? is die veel sneller/langzamer dan 5900x? Een goede processor vind ik ook wel belangrijk als ik wil multi tasken bijvoorbeeld.

Is de voeding niet goed? waarom zou 750w beter zijn? sorry hoor, heb er heel weinig kennis van :)
Ryzen 5600X lijkt beter te scoren voor gamen dan i9-10900k, dus lijkt mij dat de beste optie.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/10/RYzen-5-5600X-PassMark-850x604.png

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jorrz
@RobinNL Wat doet dat dan precies? wat is het verschil of het voordeel van het hebben van meer cores? dus 12 cores tegenover 8 cores of 6 cores?
De videokaart is voor mij dus erg belangrijk als ik het goed begrijp? Wat is op dit moment de beste of een goede videokaart voor mij? als alternatief op RX6900 XT Video Card

• Jorrz
@Hackus Bedankt, die kwam ik net ook tegen. Daar hebben ze de 5900x denk ik nog niet in meegenomen aangezien die nog niet te koop is? de 5800x bijvoorbeeld wel? Wat zou nou het verschil zijn tussen bijvoorbeeld de 5600x en de 5800x behalve dat 5800x dus 2 cores meer heeft?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jorrz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:15:
@Hackus Bedankt, die kwam ik net ook tegen. Daar hebben ze de 5900x denk ik nog niet in meegenomen aangezien die nog niet te koop is? de 5800x bijvoorbeeld wel? Wat zou nou het verschil zijn tussen bijvoorbeeld de 5600x en de 5800x behalve dat 5800x dus 2 cores meer heeft?
Heb je deze toen niet gezien ? https://videocardz.com/ne...5950x-cpu-z-scores-leaked
:P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
RobinNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:04:
Voor een 6900XT wordt een voeding aangeraden van minimaal 850W: https://www.cnet.com/news...t-4k-gaming-start-at-579/. De 6900XT is standaard 300W, maar het is nog niet bekend wat AIB partners gaan doen. Op dit moment zijn ze in gesprek met AMD om te kijken of ze custom versies van de 6900XT kunnen gaan verkopen. Misschien kan een 750W voeding wel, maar ik zou zelf kijken of je een kaart van AMD wil of iets van de AIB partners.
Je zegt het eigenlijk zelf al. De FE is ongeveer 300W. Laten we zeggen dat een AIB versie 350W gebruikt. Dan hebben we nog 400W over voor systeem, headroom en pieken. Een 5600x systeem excl. videokaart is ongeveer 150W. Ik denk dat een 650W multirail voeding met aparte rail voor GPU ook echt voldoende is.

@Jorrz12 cores is alleen interessant bij zware multicore taken. Games vallen daar niet onder. Ga je nog andere dingen doen met je hardcore gaming machine? Anders kun je beter het geld in je zak houden en sparen voor de volgende GPU upgrade.

Verwijderd

Die phanteks is een prima budget behuizing, maarre: als je het beste van het beste wil, dan mag er, zo veronderstel ik, best ook een wat meer premium kas bij?

Bijvoorbeeld, de lian li o11 rog: pricewatch: Lian Li PC-O11D XL ROG Certified Zwart
Je moet dan nog wel je eigen ventilatoren aanschaffen, maar dan heb je echt een premium kast die aan de top zit met ventilatiegaten en voor het showen van je aanwinst.

Dan kan je er gelijk ook een meer premium cpu koeler in stoppen (de phanteks heeft daar geen ruimte voor), zoals de noctua d15se: pricewatch: Noctua NH-D15 SE-AM4

of de be quiet! dark rock pro 4 (of was het 4 pro? ;) ) : pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Dat is geen overbodige luxe as je gaat overklokken of de boel wat stiller wilt houden.

Alternatief voor dat laatste zou ook waterkoeling kunnen zijn (is die dure kast toevallig ook zeer geschikt voor), maar daar weet ik niet zo veel van.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2020 15:30 ]

• Jorrz
@Hackus Had ik toen inderdaad nog niet gezien haha, nu wel :) bedankt

@Djarune Ik wil er 2 monitoren op aansluiten en als ik dan 1 monitor gebruik voor gamen wil ik mijn andere monitor wel probleemloos kunnen gebruiken voor muziek/netflix/twitch etc. zonder problemen

@Verwijderd Daar mag zeker wat meer premium spul bij, die kas was meer even snel uitgezocht om de boel compleet te maken. Mooie voorbeelden geef je, ik zal er eens wat dieper in duiken :)
Naar wat voor ventilatoren zou ik dan moeten kijken bij zo'n kast?

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:13
RobinNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:04:

Voor een 6900XT wordt een voeding aangeraden van minimaal 850W
Ja, aangeraden door de fabrikant. Die gaan altijd extreem veilig en dus onnodig hoog zitten met het aangeraden wattage. Want als je minder aanraadt en de argeloze consument koopt de allergoedkoopste voeding van dat wattage en heeft ook nog eens 24 HDD's in een RAID array in dezelfde machine zitten dan zou het wel eens mis kunnen gaan.

Maar in de praktijk kan je gewoon prima af met minder Watt en kan je beter een iets "kleinere" voeding van goede kwaliteit kopen dan een matige met meer Watt.

@Jorrz een voeding met meer Watt is duurder (bij hetzelfde kwaliteitsniveau) en meestal iets minder zuinig. Die verschillen zijn niet zo groot, dus het is geen ramp als je een te zware voeding koopt. Maar het is nergens voor nodig. De voedingen in het lijstje dat @Djarune aanraadt zijn allemaal prima en meer dan krachtig genoeg voor jouw wensen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:23:
Die phanteks is een prima budget behuizing, maarre: als je het beste van het beste wil, dan mag er, zo veronderstel ik, best ook een wat meer premium kas bij?

Bijvoorbeeld, de lian li o11 rog: pricewatch: Lian Li PC-O11D XL ROG Certified Zwart
Je moet dan nog wel je eigen ventilatoren aanschaffen, maar dan heb je echt een premium kast die aan de top zit met ventilatiegaten en voor het showen van je aanwinst.

Dan kan je er gelijk ook een meer premium cpu koeler in stoppen (de phanteks heeft daar geen ruimte voor), zoals de noctua d15se: pricewatch: Noctua NH-D15 SE-AM4

of de be quiet! dark rock pro 4 (of was het 4 pro? ;) ) : pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Dat is geen overbodige luxe as je gaat overklokken of de boel wat stiller wilt houden.

Alternatief voor dat laatste zou ook waterkoeling kunnen zijn (is die dure kast toevallig ook zeer geschikt voor), maar daar weet ik niet zo veel van.
Of premium met RGB pricewatch: Zalman CNPS20X

• Djarune
In zo'n Lian Li kast zou ik eerder een 360mm AIO met RGB nemen. Er passen heel veel fans in namelijk:
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
en dan nog eens 360mm aan casefans:
pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm

Krijg je dit effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YZi7qKyhJK3tATUwNeKOIdBfvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxV8NCH5EOCQV5yCn9dQPSOk.png?f=fotoalbum_large

Dan wel zonder de verticale videokaart, want dat is slecht voor de airflow

[ Voor 32% gewijzigd door Djarune op 30-10-2020 15:39 ]

• Jorrz
@Hackus @Verwijderd die voorbeelden die jullie geven van dat premium spul is veel mooier inderdaad dan wat ik had uitgekozen. Hoe zoek ik op die premium spullen dat het ook nog allemaal past?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:35:
In zo'n Lian Li kast zou ik eerder een 360mm AIO met RGB nemen. Er passen heel veel fans in namelijk:
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
en dan nog eens 360mm aan casefans:
pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm

Krijg je dit effect:

[Afbeelding]
pricewatch: Corsair iCUE H150i Elite Capellix Liquid CPU Cooler, 360 mm
Dit is Premium Water

• Djarune
Tom's Hardware vindt dat een waardig alternatief met een half sterretje minder ;)

edit: ik heb altijd problemen met linken naar Tom's Hardware. Dit is de correcte link: https://www.tomshardware....t-cpu-coolers,4181-2.html

[ Voor 21% gewijzigd door Djarune op 30-10-2020 15:45 ]

• Jorrz
@Djarune Pohh dat is wel verdomd mooi he.. Kan je die RGB kleuren ook stilzetten op 1 bepaalde kleur eigenlijk?
Ik neig nu wel naar zo'n Lian Li kast :)

• Djarune
Jorrz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:41:
@Djarune Pohh dat is wel verdomd mooi he.. Kan je die RGB kleuren ook stilzetten op 1 bepaalde kleur eigenlijk?
Ik neig nu wel naar zo'n Lian Li kast :)
ja je kan alles aanpassen, regenboogjes, 2 kleurtjes gradient, 1 kleur, stroboscope, enzovoort

• Jorrz
@Djarune Echt mooi spul. Als ik zo'n Lian Li kast wil moet ik dus wel apart daar een goede (premium :) ) CPU koeler bij kopen, en nog 3 case fans? (want die worden niet meegeleverd?)

• Djarune
Jorrz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:51:
@Djarune Echt mooi spul. Als ik zo'n Lian Li kast wil moet ik dus wel apart daar een goede (premium :) ) CPU koeler bij kopen, en nog 3 case fans? (want die worden niet meegeleverd?)
Ja. Een waterkoeler (aio) zoals hierboven genoemd wordt + nog 3 casefans. Niet alleen vanwege koeling, maar ook voor de looks

Verwijderd

Met het oog op:

> Het zou fijn zijn als de computer niet al te veel lawaai maakt.

iets dat daar compleet tegenin lijkt te gaan: meer en grotere (waar mogelijk) fans.

Voor volledige luchtkoeling: 2*140mm in de bodem, 2*120mm voor het zijpaneel, 1*120mm in de achterkant en 1*140mm in de bovenkant (achterin).
Dit levert verse lucht van de onderkant voor de video kaart, verse lucht van het zijpaneel voor de cpu (dat door de cpu koeler wordt aangezogen), warmte wordt voor een groot deel weggevoerd door de fans aan de achterkant.

Voor de optie met aio (waterkoeler voor cpu): 4*140mm, twee onder, twee boven, en de radiator met fans in het zijpaneel. Dus ook hier worden zowel de cpu als videokaart gekoeld door verse lucht, met nette afvoer van de warmte naar boven. Extra stroming naar de achterkant van de kast is in dit geval niet nodig.

Het voordeel van zoveel en grotere fans is dat je ze dan veel langzamer kan laten draaien (aangestuurd door het moederbord, dus let op dat er ofwel genoeg fan-headers zijn, ofwel dat er een apart kastje voor de fan aansturing bij moet) voor het zelfde koel resultaat, wat minder geluid oplevert. Bovendien wordt de toonhoogte van trager draaiende en/of grotere fans vaak als minder hinderlijk ervaren.

Wat het merk fans betreft: Noctua heeft een bijzondere reputatie van hoge kwaliteit met bescheiden geluidsproductie opgebouwd, maar heeft een schreeuwerige esthetiek voor de fijnproevers onder de mensen die niks om de looks geven. Recentelijk hebben ze met chromax.black versies iets hierin toegegeven aan de mensen die wel smaak hebben, maar rgb verlichting zal je bij een ander merk moeten zoeken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2020 16:59 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:45:
Voor volledige luchtkoeling: 2*140mm in de bodem, 2*120mm voor het zijpaneel, 1*120mm in de achterkant en 1*140mm in de bovenkant (achterin).
Dit levert verse lucht van de onderkant voor de video kaart, verse lucht van het zijpaneel voor de cpu (dat door de cpu koeler wordt aangezogen), warmte wordt voor een groot deel weggevoerd door de fans aan de achterkant.
Is het niet onlogisch om er meer lucht in te pompen dan je afvoert? Dan heb je de afvoer vents alsnog hoge rpm draaien en geluid produceren. In mijn hoofd is het logischer om evenveel uitblazende als inzuigende ventilatoren te hebben.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Verwijderd

Overdruk (meer lucht erin blazen dan eruit wordt gezogen) is redelijk gebruikelijk voor pc koeling; warme lucht die niet wordt afgevoerd door de ventilatoren vindt dan vanzelf haar weg naar buiten door de andere spleten en gaten van de kast.

• Jorrz
hallo, hier ben ik weer.
Ik heb mijn Ryzen5900x inmiddels alweer een paar dagen in huis.
Volgende week ga ik klaarzitten voor de Radeon 6800XT.

Er schoten mij nog wat vragen te binnen; ik wil beginnen met bestellen van al dat mooie spul. Echter schoot mij ineens de vraag binnen (domme vraag wellicht) of ik met zo'n Lian Li kast ook een internetkabel aan mn PC kan hangen? dus kan ik via de kabel met internet verbinden of alleen via WI-FI? Of ligt dat bijvoorbeeld weer aan het moederbord?
Ook was ik voor de watergekoelde optie aan het kijken naar die 140mm casefans, deze worden geloof ik bijna alleen per 3 verkocht, klopt dat? ik heb er boven 2 en onder 2 nodig geloof ik?

Ik heb mijn wenslijst aangepast. Is dit zo een goede build en ben ik nu nog dingen vergeten?

[ Voor 6% gewijzigd door Jorrz op 10-11-2020 11:40 ]

Pagina: 1