Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn vriendin kijkt vaak films en series op Netflix.
Als ik even meekijk zie ik vaak bij de series en ook wel bij veel films dat het beeld korrelig is.
Als ik op internet zoek dan is dit film grain.
Misschien dat ik daar gevoelig voor ben, maar ik kan daar echt niet naar kijken.
Het valt mij namelijk zo erg op dat ik er afgeleid door raak.
Dit merk ik vaak bij een buiten scene waar een blauwe lucht te zien is.
Is dit ergens uit te zetten of hebben de makers dat expres gedaan.
Dit is bij zowel oudere als nieuwe films/series.
Nu heb ik een Samsung 4K tv, maar op deze manier is er weinig 4K aan als het beeld 'graining' heb.
Hebben jullie hier ook last van of is dit ergens te verminderen?
Ik heb al gespeeld met de scherpte, maar dit geeft geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 12:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dit is helaas 'normaal', en komt door de compressie van Netflix. Uncompressed 4K HDR gaat wel richting de 80mbit/s, dat kunnen de meeste internetverbindingen niet echt aan en zou bovendien een zeer hoge druk op de netwerk infra betekenen. Volgens mij krijg je Netflix 4K in iets van 16mbit/s binnen.

Edit: even in mijn collectie gekeken. 4K BluRay van de film 1917 is een stream (incl. audio-streams) van ruim 88mbit/s.. Puur de beeld-stream is goed voor 70mbit/s, en een goede audio (Atmos) stream is ook goed voor bijna 4mbit/s.

[ Voor 28% gewijzigd door Kuusj op 30-10-2020 12:36 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-05 00:27
Vaak zit er wel een noisereduction instelling op je TV, maar dat heeft de neiging de scherpte wat terug te brengen. Ook kan het zorgen voor wat onrustiger beeld, maar meten is weten :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hoe krijg je nou weer film grain door compressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

apis29 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:48:
Hoe krijg je nou weer film grain door compressie?
Waarschijnlijk bedoelt TS geen film grain, maar gewoon noise.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ik dacht dat het film grain heette.
Omschrijven is lastig.
Je ziet namelijk allemaal bewegende korrels in beeld.
Dit zag je vaak bij oudere films.
Ik zal eens een foto ervan maken.
Sommige computer spellen hebben dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Waarschijnlijk bedoelt TS geen film grain, maar gewoon noise.
Noise is wat anders, net als bij analoge TV is dat storing in je signaal wat zichtbaar is.

Blokjes in beeld, hoe groot ook, wordt veroorzaakt door compressie. Óf men heeft het zo gefilmd, dat schijnt ook hip te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Foto's maken is lastig, maar denk dat het op onderstaande foto's wel goed te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QlpThxTnoffsd_T08CVqZBTiVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSHQn8XfxbdgdHAmyuVjoc3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRs5sHihpD-RHI62grATjWCrRMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzK0Hh1DdpehvlBUJFpkyaFW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDfDlXJP3Jk1K1Krv5hCqwbHtXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbXFgiRT5uLhCfsIdlXMui5c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Dit zijn meer compression artifacts. Dit valt niet uit te zetten en is ook niet met opzet gedaan door de filmmakers, maar is het nadeel van een lage bitrate van Netflix.

Hoe ver zit je van je tv af en hoe groot is de tv? Ik zit zelf zo'n 4 meter van een 65"-tv, en mij valt het niet vaak op als ik Netflix kijk (soms wel).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
0108daniel schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:31:

Dit is bij zowel oudere als nieuwe films/series.
Doe eens een paar voorbeelden van films en movies. Ook de tijd erbij wanneer het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Iron fist is de serie.
De tijd is gewoon de hele serie.
Ik weet niet of dit te maken heb met een bitrate van Netflix.
Ik zit 3 meter van de TV vandaan en heb ook 65 inch.
Nu kijkt mijn vriendin een film die Zodiac heet, daar is het beeld weer haarscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
0108daniel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:11:

Ik wel. Dat heeft het.
Ik zit 3 meter van de TV vandaan en heb ook 65 inch.
3 meter van een 65" tv af zitten is ook wel beetje op het randje. Als de bron goed genoeg is, dan kan het, maar afhankelijk van de film/serie/Netflix (lees: bitrate), kan dat dus soms ook gewoon te dichtbij zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

... en zet ook al je beeldverbeteraars uit op je tv. En kunstmatige verscherping. Sommige samsung tvs moet je de scherpte op 0 (ja, nul) instellen om juist een pixel-perfect plaatje te krijgen. 8)7
Koppel voor de grap een laptop aan je tv en zie hoe vreselijk je tv dingen kan verkrachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Het lijkt erop alsof je TV ook iets te graag corrigeert. Kijk eens of je hier wat kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je geeft niet aan wat voor internet verbinding je hebt. Als de snelheid te laag is gaat de kwaliteit ook omlaag.
Ik zie zelf ook wel eens wat compressie, of grain zoals jij het zegt. Maar niet op een manier dat ik er echt last van heb (maar dat verschilt natuurlijk ook van persoon tot persoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Probeer het eens met een Google Chromecast oid. Sommige TV apps zijn niet al te best voor Netflix.
Als het goed is kan je ergens de stats in Netflix aanzetten en kan je ook ff de bitrate van de stream checken.

[ Voor 36% gewijzigd door CyberMania op 31-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
0108daniel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:11:
Iron fist is de serie.
De tijd is gewoon de hele serie.
Heb even gekeken voor je. Het is inderdaad enigzins grainy . Op jou foto's lijkt het heel erg, maar die zijn volgens mij genomen op 10 centimeter afstand. En dan valt alles extra op

Dolby Vision. Bitrate 15,5 Mbps wat voor DV en Netflix normaal is

Oled C8 55 inch kijkafstand 2,5 meter

Mijn conclusie is dat het zo hoort. Vergeet ook niet dat Iron Fist ook digitaal geremasterd is en er bewust grain wordt toegevoegd

[ Voor 20% gewijzigd door NoahAmber op 01-11-2020 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 16:03
Bij redelijk wat Netflix Original series wordt bewust grain toegevoegd, super irritant inderdaad.

En dat heeft niets met compression artifacts te maken, die zijn er ook, maar dat is echt iets anders dan de toegevoegde grain.
Pagina: 1