Enkelglas voordeur isolatie verbeteren, voorzetraam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:47
Onze voordeur laat iedere winter veel kou door, ik zou dit nu graag gaan aanpakken.

De deur zelf is net als het huis uit de jaren 70. Vergelijkbaar met deze deur alleen boven en onder een semi-tranparante glasplaat. De deurrubbers heb ik vervangen bij het schilderwerk vorig jaar en die sluiten nu goed af. De brievenbus heeft ook een klep aan de binnenzijde en een 'harige gleuf...'? :P

Hoe is de isolatie van die ruiten te verbeteren. Een zwaar gordijn werkt maar is niet handig/fraai. Een voorzetraam geen ervaring mee, lijkt mij wel wat maar ergens maak ik me zorgen over het ontstaan van condens tussen enkelglas en voorzetraam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8unGdKxGgKcgSJujLlkX6U8rEb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SilsqjCxOsHBImbQoTY9Zp3S.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Michiel193 op 06-11-2020 15:25)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Kan daar geen dubbelglas in? Mits wat aanpassing van de glaslatten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Kan daar geen dubbelglas in? Mits wat aanpassing van de glaslatten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Goeie... ik heb wel eens geinformeerd dat bleek toen niet mogelijk te zijn door volgens mij het gewicht. Ik zal hier nog eens naar informeren bij een lokale glashandel.

[ Voor 3% gewijzigd door Michiel193 op 30-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22
Is prijs heel belangrijk voor je? Je hebt vacuüm glas daar kan je misschien ook naar kijken heeft hogere waarde zelfs dan tripel glas. Is wel erg duur heb er persoonlijk ook geen ervaring mee.
https://www.fineoglass.eu...NJ_feabx1HMRoCBPoQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:23
Als je deur er zo uitziet gaat door het hout ook nogal wat warmte verloren, een plaat pur/pir ofzo tegen de binnenkant, afgewerkt met een triplex plaat helpt ook veel. De plaat plak je op de deur en de triplex er weer op.
Fineo is een mooie oplossing, maar heeft een minimum prijs per ruit. En is duurder dan 3 dubbel glas.
Het vreemde is dat er heel veel deuren te koop zijn zoals op de foto, maar geen van allen geisoleerd zijn. Ik heb zelf een deur laten maken door een timmerbedrijf. De basis is dan een deur van Jongeneel die als sandwich is opgebouwd en dus een laag pir van binnen heeft. Aan de buitenzijde is lijstwerk gemaakt zodat ie er wer klassiek uitziet. En de hal is niet meer koud, zelf zonder dat de radiator aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Gezien de deur vrij "stijlvol" is vermoed ik dat je het glas eigenlijk wilt houden zoals het is. Dik gordijn pak 'm beet een halve meter verder de gang in geen optie? Zodat je de deur mooi vrijhoud, en een warmte/lucht buffer creëert?

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een voorzetraam resulteerd eigenlijk altijd alsnog in erg matige isolatie, maar al veel beter dan geen voorzetraam. Mooiste is de hele deur te vervangen. Het hout stelt ook weinig voor qua isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Waarom vervang je de deur niet voor een kunststof exemplaar? Je kunt ze in alle soorten krijgen, ik heb een soortgelijke als op de foto in kunststof gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Een kunststof voordeur is voor nu iets te kostbaar. Weten nog niet hoe lang we hier blijven wonen.

Qua isolatie van het hout, het is een standaard hardhouten deur en kozijn. Wat de isolatiewaarde daarvan is is mij onbekend.

Ik hoef geen A+++ geïsoleerde deur er van te maken maar het vervangen van het glas of een voorzetraam is een makkelijke/voordelige manier met naar ik verwacht voldoende effect.

Lees de volgende isolatiewaarde kom voor hardhout meranti ook waardes van 1,6 tegen

Enkelglas 5,8
Houten kozijn 2,4
Dubbelglas 2,8
HR++ 1,1

https://www.takkenkamp-isolatie.nl/kennisbank/u-waarde/

[ Voor 20% gewijzigd door Michiel193 op 01-11-2020 11:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michiel193
Inmiddels een glaszetter op bezoek gehad, gekozen voor hr++ glas 4-13-canale in de voordeur en HR++ glas in raamkozijn en raam voorzijde in 4-13-4.
Pagina: 1