RD en RC waarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Van de week is hier de vloer geïsoleerd met isolatiefolie. In de offerte die ik heb getekend staat een Rd van 3,67 vermeld. Op de foto die ik heb gemaakt van de folie staat echter een Rd van 3,52 vermeld.

Helaas pas na de installatie opgemerkt dat dit niet in lijn lag met de offerte. Heb hier een mail gestuurd naar de installatie partij. Als antwoord kreeg ik het volgende:
Betreft de RD-waarde.
Ik zie dat dit in de factuur goed staat vermeld maar dat er in de offerte een typefout is gemaakt.
U stuurt een foto toe met hierop RD-waarde: 3,52 op de factuur staat als het goed is een RC-waarde vermeld van 3,67 (dit had ook op de offerte moeten staan)
Een RD-waarde is anders dan een RC-waarde. Een RD-waarde van 3,52 is gelijkwaardig aan een RC-waarde van 3,67.
Dit is correct. Op de factuur staat inderdaad RC 3,67 en niet RD 3,67. De factuur heb ik echter pas na de installatie ontvangen.

Mijn vraag nu is 2-ledig.
1 ) klopt het dat Rd 3,52 gelijkwaardig is aan 3,67 RC?
2 ) Zouden jullie deze uitleg accepteren of toch een compensatie willen? Ik voel me toch een beetje in het ootje genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:47
Hangt van de constructie af. Rc is de gecombineerde isolatiewaarde van de hele constructie, RD is de isolatiewaarde van Aken het isolatiemateriaal. Op het isolatiemateriaal kunnen ze uiteraard alleen de RD waarde zetten.

Het lijkt mij dat dit verhaal dus wel klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07

Theo

moederbord

Ik zie ook niks raars; het ene is de (bijv) 12 cm EPS die onder de vloer zit; de andere waarde is de gecombineerde isolatie van de het EPS en de materialen in/van de vloer zelf. Gezien de constructiematerialen van je vloer niet echt goede isolatoren zijn (beton?) zullen de Rc en de Rd dus redelijk bij elkaar in de buurt liggen.

Dan het verschil tussen een Rc waarde van 3.52 en 3.67. Stel het zal om je dak gaan waar het warmteverlies meer is dan in een vloer. En stel het gaat om 50 vierkante meter. En je stookt warmer dan gemiddeld in NL waarmee je 3.000 graaddagen per jaar stookt.

Met een R waarde van 3.52 gaat er jaarlijks zo'n 1.022 kWh aan warmte via het dak weg. Ofwel 113.6 kuub aan gas. Verhoog je de R waarde naar 3.67 dan is het therische verlies 981 kWh per jaar; zo'n 109 kuub gas. Het scheelt dus in dit voorbeeld 4.6 kuub gas op jaarbasis tussen een R waarde van 3.52 en 3.67; ofwel een kleine 0.1 kuub gas per jaar per vierkante meter. Hierbij moet de noot gemaakt worden dat het warmteverlies door het dak sterker is dan door de vloer waarmee het daadwerkelijke verschil minder dan 0.04 kuub gas per jaar per vierkante meter aan geïsoleerde vloer zou zijn.

Dus stel je hebt een vloer van 75 vierkante meter dan heb je het over een verschil van zo'n 3 kuub gas per jaar dat je extra kwijt bent vanwege de 'slechtere' isolatie. Ofwel, zo'n 2 euro per jaar aan kosten. Mijn inziens niet de moeite waard.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Dank voor de duidelijke antwoorden. Ga me niet inspannen voor een compensatie omdat het verlies vrijwel nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Is dat van die folie waarvan de praktijktest maar de helft van de geclaimde Rd aangeeft..?

1) Nee, zoals gezegd is Rc is het totaal, dus hele vloer meerekenen. Als je tussen de balken isoleert is je Rc veelal lager dan de Rd van je isolatiemateriaal. Als je het sluitend onder de hele vloer hebt is je Rc juist hoger dan alleen de Rd van het isolatiemateriaal.

2) Die uitleg slaat eigenlijk nergens op. Verschil tussen 3,52 en 3,67 is natuurlijk nihiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Theo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:42:
Ik zie ook niks raars; het ene is de (bijv) 12 cm EPS die onder de vloer zit; de andere waarde is de gecombineerde isolatie van de het EPS en de materialen in/van de vloer zelf. Gezien de constructiematerialen van je vloer niet echt goede isolatoren zijn (beton?) zullen de Rc en de Rd dus redelijk bij elkaar in de buurt liggen.

Dan het verschil tussen een Rc waarde van 3.52 en 3.67. Stel het zal om je dak gaan waar het warmteverlies meer is dan in een vloer. En stel het gaat om 50 vierkante meter. En je stookt warmer dan gemiddeld in NL waarmee je 3.000 graaddagen per jaar stookt.

Met een R waarde van 3.52 gaat er jaarlijks zo'n 1.022 kWh aan warmte via het dak weg. Ofwel 113.6 kuub aan gas. Verhoog je de R waarde naar 3.67 dan is het therische verlies 981 kWh per jaar; zo'n 109 kuub gas. Het scheelt dus in dit voorbeeld 4.6 kuub gas op jaarbasis tussen een R waarde van 3.52 en 3.67; ofwel een kleine 0.1 kuub gas per jaar per vierkante meter. Hierbij moet de noot gemaakt worden dat het warmteverlies door het dak sterker is dan door de vloer waarmee het daadwerkelijke verschil minder dan 0.04 kuub gas per jaar per vierkante meter aan geïsoleerde vloer zou zijn.

Dus stel je hebt een vloer van 75 vierkante meter dan heb je het over een verschil van zo'n 3 kuub gas per jaar dat je extra kwijt bent vanwege de 'slechtere' isolatie. Ofwel, zo'n 2 euro per jaar aan kosten. Mijn inziens niet de moeite waard.
Met dan weer de kanttekening dat je met vloerverwarming wel weer meer verlies door de vloer hebt dan door het dak (met dezelfde isolatiewaarde) ivm geleiding.
Pagina: 1