Nieuwe videokaart start soms niet op tijdens de bios.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Heb van de week een nieuwe video kaart gekocht MSI Radeon RX 5500 XT Mech 8G OC hij moet mij oude Nvidea 660 ti vervangen.

Tijdens het plaatsen en tijdens de eerste reboot geen problemen. Heb in Windows alle drivers geinstalleerd en aantal games gespeeld.

De volgende dag begonnen de problemen.
Ik wou de pc opstarten ik kreeg alleen piep toon te horen ik zag dat de mainbord alleen bezig was met rebooten. Na dat ik alles van de stroom had gehaald was alles normaal en starten de pc normaal en kon zonder problemen in Windows werken.

Ik heb gemerkt als de pc van de stroom gehaald wordt bij mij zit er een schakelaar tussen. Dit problemen geeft bij kortstondig geen stroom doet de pc lang over het opstarten. En na een paar uur geeft hij alleen een lange piep en bij alles van de stroom af halen werkt alles weer.

Heb al geprobeerd om de bios te resetten en de oude kaart erin en weer de nieuwe erin. En een bios update.

Zal het probleem aan de video kaart liggen dat het een garantie geval wordt? Of ligt het eventueel aan de moederbord?

Mij spec zijn:
Asus Maximus IV Gene-Z, S1155, Z68, 4xDD
Intel Core i5-2500K, 3.30GHz, 6MB, HD300
8GB werkgeheugen
Voeding 750 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:11
Wat voor een voeding heb je precies? Merk en type. Moederbord en videokaart zouden prima samen moeten gaan zonder BIOS update.

Bedoel je dat je een stekkerdoos ertussen heb zitten die problemen geeft?

[ Voor 23% gewijzigd door lamaa1 op 30-10-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
lamaa1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:43:
Wat voor een voeding heb je precies? Merk en type. Moederbord en videokaart zouden prima samen moeten gaan zonder BIOS update.

Bedoel je dat je een stekkerdoos ertussen heb zitten die problemen geeft?
De voeding is een Corsair Gold AX750.

Ik heb een stopcontact schakelaar maar dit is het niet omdat ik zonder schakelaar dit ook heb geprobeerd en geeft ook problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Alle kabels er goed in? Zowel op de kaart als voeding? Zit de kaart goed op het moederbord? Zo ja, heb je de mogelijkheid om je oude videokaart terug te plaatsen? Gaat het probleem weg zal ik eerst kijken als je de nieuwe kan laten omruilen, heb je dan nogsteeds het probleem zal ik pas kijken naar de voeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ben helaas niks wijzer.
Na ongeveer 6 min de pc uit hebben gezet duurt het soms 2 minuten voor dat de pc opstart en de bios post te zien krijg. Bij een nieuwe herstart start deze zonder probleem door.

De oude video kaart terug gezet en geeft geen problemen.

Het lijkt mij geen voeding probleem. Als de pc is opgestart de kaart naar behoren werkt. Zelf in games bij zware belasting is er geen probleem.

De probleem komt alleen voor bij een koude start.

Kan helaas niet testen op een andere pc heb een vervanger aan gevraagd. Heb sterk het vermoeden dat het de nieuwe video kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:37
Evertt schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:17:

Ik heb gemerkt als de pc van de stroom gehaald wordt bij mij zit er een schakelaar tussen. Dit problemen geeft bij kortstondig geen stroom doet de pc lang over het opstarten. En na een paar uur geeft hij alleen een lange piep en bij alles van de stroom af halen werkt alles weer.
Doe je na gebruik altijd de stroom uitschakelen naar de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Uszka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:03:
[...]

Doe je na gebruik altijd de stroom uitschakelen naar de voeding?
Bij elke keer als de computer uit gaat. Gaat de stopcontact schakelaar op uit en is alles uit zoals monitor en de speakers.

Ik zie daar geen probleem in omdat dit jaren goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Evertt schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Bij elke keer als de computer uit gaat. Gaat de stopcontact schakelaar op uit en is alles uit zoals monitor en de speakers.

Ik zie daar geen probleem in omdat dit jaren goed gaat.
Dat sloopt je voeding na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Uszka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Dat sloopt je voeding na verloop van tijd.
Verklaar je nader. Het is hetzelfde als de stekker uit de stopcontact halen na dat de pc is uit geschakeld of e schakelaar achter de voeding uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 30-10-2020 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Evertt schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Verklaar je nader. Het is hetzelfde als de stekker uit de stopcontact halen na dat de pc is uit geschakeld.
Dat is dus ook niet goed. Condensators in de voeding kunnen er niet goed tegen dagelijks geheel ontladen te worden. De volgende keer moeten ze weer opgeladen worden en dat gaat steeds langer duren totdat je de problemen ervaart die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Uszka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Dat is dus ook niet goed. Condensators in de voeding kunnen er niet goed tegen dagelijks geheel ontladen te worden. De volgende keer moeten ze weer opgeladen worden en dat gaat steeds langer duren totdat je de problemen ervaart die je nu hebt.
Bij mij weten zijn condensator wel bestemd om te ontladen.
Dan zal alle apparaten die voeding hebben en een uit knop deze problemen ook hebben.

Maar ik kan dit fout hebben.

Je kan als je wil condensator gebruiken als een batterij. Maar is niet haalbaar omdat ze snel leeg lopen.

Het is wel zo dat 2005 condensators op de markt zijn gekomen van slechte kwaliteit. Omdat deze slecht zijn gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vergelijkbare problemen komen regelmatig voorbij met vrijwel altijd de voeding als oorzaak en soms het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@Uszka
Sorry ik ken het probleem hier niet in.

Dan wil je eigenlijk vertellen dat alles wat een voeding heeft aan moet blijven staan. Zoals pc's audio verstekkers,3d printers en meer apparaten met een voeding.
En niet bij elke gebruik de spanning moet worden uitgezet door middel door een schakelaar of een stekker eruit.
Ik gebruik al jaren een schakelaar er tussen en ken ook mensen die het ook zo hebben En misschien forum leden ook.En nooit problemen mee hebben. En het is een veilige idee om alles spanning loos te hebben en je heb geen sluipverbruik.

Als de computer wordt uitgeschakeld staat er alleen nog 5 volt op en geen 12 volt. Jouw bewering klopt helaas niet.

Maar dan is mij probleem niet opgelost ik heb een paar keer de pc in Windows opnieuw opgestart soms start hij door en soms ook niet. En het lijkt dat de probleem nu steeds vaker voorkomt dan eerst.
Maandag komt mij vervanger binnen.
Heb de oude video erin gezet en geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb van de week de vervanger ontvangen. Na een paar keer te hebben opgestart kwam hetzelfde probleem weer voor.

Ik moest verder zoeken ik had al zo iets mij moederbord is te oud.

De probleem heb ik gevonden in GPU-Z melde dat de kaart PCI Express x8 4.0 terwijl de kaart in de x16 poort zat. De oude kaart 660ti gaf mooi x16 2.0 aan.
De Amd Radeon 5500xt heeft een PCI Express x16 4.0 ik ga er wel uit dat deze kaart wel terug kan naar 3.0 maar niet naar 2.0 wat mij moederbord heeft en terug gaat naar x8 4.0. En zo de boot lang duurt.
Maar dan blijft de vraag waarom start het systeem soms weleens op en soms niet.

Al wil ik op dit moment niet veel investeren in een nieuwe pc.
Besloten om te kijken naar een andere kaart dat is de Nvidia GeForce GTX 1660 super geworden van MSI. Geeft mooi PCI Express x16 2.0 aan.

Weet niet of dit een bekend probleem is.
Pagina: 1