Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Gisteren kreeg ik een brief binnen die ik al een beetje zag aankomen. Maar was toch een beetje verbaasd over de exacte inhoud.

Ik werk in het openbaar vervoer. Een sector die redelijk hard geraakt is door de corona crisis. Volgens mijn arbeidsovereenkomst krijg ik naast mijn salaris elk jaar een bonus van twee maandloon. Max 50% op basis van bedrijfsresultaat en max 50% op basis van persoonlijke doelstellingen.

In de brief stond dat naast de 50% voor het bedrijfsresultaat (waar ik me helemaal in kan komen) ook de 50% over de persoonlijke doelstellingen over 2020 niet zal worden uitgekeerd.

Daar verbaasde ik mij een beetje over dat dit eenzijdig zo besloten kan worden. Wat mij nog meer verbaasde is een andere zin die er in stond "Over het jaar 2021 en verder zijn we aan het nadenken over een herijking van ons beloningsbeleid".

De bonusstructuur was voor mij de beweegreden om het gestelde loon te accepteren. En nu wordt er eenzijdig besloten om het helemaal overhoop te gooien zonder dat ik gehoord wordt. Dat wringt een beetje bij mij.

Het besluit komt volgens de brief vanuit de Raad van Bestuur. Denk niet dat de ondernemingsraad hierin gehoord is (niet dat ik daar veel vertrouwen in zou hebben, die zijn er voornamelijk voor de chauffeurs en stewards en die vallen onder de Cao).

Mijn vraag is, mag dit zomaar?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Die vraag kan niemand hier goed beantwoorden. De meeste bonusregelingen die ik heb gelezen bevatten een zin waarin de totale bonus en uitkering daarvan onderhevig is aan managementbesluit ongeacht de toezeggingen zoals jij aangeeft. Kortom, dat zou betekenen dat al is het bedrijfsresultaat geweldig en jij hebt al je doelstellingen gehaald, het management toch de vrijheid heeft om niks uit te keren

De vraag is dus: hoe is je bonus exact contractueel vastgelegd :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Gezien de opbouw van de bonus is het erg wrang dat ook het deel van de persoonlijke targets niet wordt uitgekeerd.

Maar: vermoedelijk zit er een eenzijdig wijzigingsbeding aan de bonus (check je AO en CAO). En een zwaarwegend bedrijfsbelang is er ook.

Dan zou je nog een juridische route kunnen zoeken in de hoek van zorgplicht of zelfs misleiding, maar werkgevers worden helaas niet tegen dezelfde lat gelegd als aanbieders van financiele diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Staat het zwart wit in je overeenkomst? Zo ja: geef inderdaad de letterlijke bewoording. Zo nee: hoeveel jaar achter elkaar heb je het al gekregen, kan je het als verworven recht zien? Check ook toch of er een OK is van de OR.

(Los daarvan: sja het zijn uitzonderlijke tijden.. Het kan door een redelijkheidstoets komen denk ik).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 30-10-2020 10:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Contact opnemen met je vakbond, je rechtsbijstand, of het Juridisch Loket. Je bent waarschijnlijk niet de enige die hier pissed off over is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Jeoh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:40:
Contact opnemen met je vakbond, je rechtsbijstand, of het Juridisch Loket. Je bent waarschijnlijk niet de enige die hier pissed off over is.
Ik zou er niet gelijk met een gestrekt been in gaan. Ga eerst eens checken bij de OR bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Net even het archief ingedoken en mijn arbeidsovereenkomst er bij gehaald. Is redelijk dicht gespijkerd zie ik.

De directie bepaald inderdaad. En er staat expliciet dat het nimmer als verworven recht beschouwd kan worden.

Het stoort mij voornamelijk de manier waarop. Hoef verder gelukkig niet op een houtje te bijten. 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Mwoah. Don't really care. Denk dat ze mij harder nodig hebben dan ik hun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:57:
Net even het archief ingedoken en mijn arbeidsovereenkomst er bij gehaald. Is redelijk dicht gespijkerd zie ik.

De directie bepaald inderdaad.
Helaas - en slim van ze. (Leermomentje voor een volgende arbeidsovk om daar op te letten en evt. over te onderhandelen)
En er staat expliciet dat het nimmer als verworven recht beschouwd kan worden.
Hmm. a) slim. b) is dat er elk jaar ook bij gezegd, als je al vele jaren er werkt? Anders zou ik alsnog stellen dat het een verworven recht kan worden.
Het stoort mij voornamelijk de manier waarop. Hoef verder gelukkig niet op een houtje te bijten. 😅
Ah principekwestie, die kan ik begrijpen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

We Are Borg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Ik zou er niet gelijk met een gestrekt been in gaan. Ga eerst eens checken bij de OR bijvoorbeeld
Dit is niet met een gestrekt been in gaan, dit is puur om te bepalen wat je mogelijkheden zijn. Maar aangezien het in het contract is dichtgetimmerd, zit er weinig op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik heb zelf ook een les geleerd bij het indienst treden van dit bedrijf, er zou een jaarlijkse bonus zijn, echter na 2 weken in dienst kreeg ik van mijn collega te horen dat ze dat al 5 jaar niet meer gedaan hadden.....

Ik neem nooit meer een salaris aan met de gedachte dat een bonus dat wel zal gaan aanvullen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18
Wowhead schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:46:
Ik heb zelf ook een les geleerd bij het indienst treden van dit bedrijf, er zou een jaarlijkse bonus zijn, echter na 2 weken in dienst kreeg ik van mijn collega te horen dat ze dat al 5 jaar niet meer gedaan hadden.....

Ik neem nooit meer een salaris aan met de gedachte dat een bonus dat wel zal gaan aanvullen....
Lekker begin van een arbeidsverhouding, een werkgever die je wat voorspiegelt waarvan hij weet dat het een dode letter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
cryptapix schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Lekker begin van een arbeidsverhouding, een werkgever die je wat voorspiegelt waarvan hij weet dat het een dode letter is.
Ja erg lullig.... Ook dat er carrière gemaakt kon worden maar mijn collega die het zelfde doet zit al ruim 10 jaar het zelfde te doen...

Ik ga dus ook niet harder lopen dan dat het moet hier. Buiten dat heb ik het wel erg naar me zin dusver hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 16:47
Wowhead schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Ja erg lullig.... Ook dat er carrière gemaakt kon worden maar mijn collega die het zelfde doet zit al ruim 10 jaar het zelfde te doen...

Ik ga dus ook niet harder lopen dan dat het moet hier. Buiten dat heb ik het wel erg naar me zin dusver hier.
Daar kan je natuurlijk geen conclusies aan verbinden. Ik zie vaak zat dat medewerkers klagen, maar zelf niet hun mond opentrekken om iets met hun carrière te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wowhead schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

als je juist wat harder loopt dan 'moet' dan is de kans op carrière maken over t algemeen juist wat groter (ook al zijn er bedrijven waar dit niet gezien/gewaardeerd wordt, dan is t te overwegen om elders hard te gaan lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 11:26

Ik ben bij een vorig werkgever akkoord gegaan met een aanzienlijk minder salaris om dan na een proefperiode van een half jaar de rest te krijgen (ik zou bij de werkgever ervoor meer dan marktconform gehad hebben, onzin). Je raad het al, na een half jaar vanuit het niets opens allemaal rare argumenten dat ik die verhoging niet zou krijgen.

Uiteraard sloegen die argumenten kant nog wal dus kreeg ik na een discussie alsnog de verhoging. Maar als je niet zo sterk in je schoenen staat heb je een probleem natuurlijk.

Uiteraard een paar maanden later mijn ontslagbrief ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:29
Icey schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Ik ben bij een vorig werkgever akkoord gegaan met een aanzienlijk minder salaris om dan na een proefperiode van een half jaar de rest te krijgen (ik zou bij de werkgever ervoor meer dan marktconform gehad hebben, onzin). Je raad het al, na een half jaar vanuit het niets opens allemaal rare argumenten dat ik die verhoging niet zou krijgen.

Uiteraard sloegen die argumenten kant nog wal dus kreeg ik na een discussie alsnog de verhoging. Maar als je niet zo sterk in je schoenen staat heb je een probleem natuurlijk.

Uiteraard een paar maanden later mijn ontslagbrief ingeleverd.
Ook wel eens meegemaakt inderdaad. Na een half jaar een uur uitleg waarom het hem toch niet ging worden. Na de uitleg van hun kant aangeven dat het een mooi verhaal was, maar dat wij daar bij in dienst treding gewoon afspraken over hadden gemaakt.
Na veel zuchten en puffen wordt de verhoging toch goed gekeurd, maar dat verstoort voor mij gelijk compleet de arbeidsverhouding.
Het verhaal met de bonus was daar hetzelfde, prachtig mooi verhaal bij contract onderhandelingen, maar bij uitkeer van de bonus komt er een "management factor" overheen waardoor je net een keer uit eten kan bij de Mac.

Was er een paar maanden later ook weer verdwenen.

On topic is het verhaal van een bonus in de praktijk nooit een recht en zal iedere werkgever er onderuit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 15:36
Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:22:
(..)

De bonusstructuur was voor mij de beweegreden om het gestelde loon te accepteren.

Les geleerd?

A. een bonus is een meevaller zolang deze niet als vast recht (en zonder allerlei uitzonderingen) opgenomen is in de arbeidsovereenkomst.
B. Ga nooit akkoord met een salaris vanwege een bonus of ander extraatje/budget/loon in cash. Tenzij je een verkoper bent die op provisiebasis werkt, zorg je gewoon voor een zo hoog mogelijk basissalaris. Die extra ophogingen kunnen zelfs ook buiten beschouwing gelaten worden voor pensioen of uitkering, dus snijd je jezelf op de lange termijn ook in je vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achja, dit is ook het hele idee van een bonus.
Eigelijk zal ik er zelf ook niet een al te grote drama van maken maar eerder blij zijn dat je gewoon werkt hebt. We leveren allemaal wel wat in in deze tijd van Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:22

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb bij Sogeti al geleerd dat een bonus nooit gegarandeerd is.. Daar stopte (ik praat over 2006/2007) je “eigen” geld in een mandje en aan dr hand van je inzet kon dat tot 200% worden beloond.. Fanatiek en vol zelfvertrouwen als ik was dat hele mandje tot de Max gevuld met mijn brutoloon. Elke maand 200% want ik had altijd inzet inc overuren. Totdat Sogeti aan de knoppen ging draaien..

Sindsdien vertrouw ik bonussen niet meer en beschouw ik het puur als extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:31

Rmg

Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:57:

Het stoort mij voornamelijk de manier waarop.
Ben wel benieuwd hoe het volgens jou wel had gemoeten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:53
Dit doen ze trouwens hoogstwaarschijnlijk om bepaalde overheidssteun te kunnen behouden. Daar is vaak een voorwaarde dat er geen bonussen en dividenden mogen worden uitgekeerd, anders zal er gekort worden op bijvoorbeeld NOW of betalingsregelingen bij de Belastingdienst waar jouw werkgever nu aanspraak op maakt.

Overigens wel rijkelijk laat om er nu mee te komen want dit was ergens in mei al bekend.

Verder heb ik me niet verdiept in jouw werkgever, maar het kan dus best zo zijn dat als ze dit uit gaan keren de continuïteit van de onderneming in het geding komt. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door doomtech op 31-10-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Niet online
In tijden dat bedrijven het moeilijk hebben is het wel logisch dat targets niet gehaald worden. Heb je je persoonlijke doelstellingen wel allemaal netjes gehaald? Dan zou je nog eventueel in overleg kunnen.

Hangt ook wel af hoe je werkgever ervoor staat. Als die serieus in de problemen zit, kan ik me voorstellen dat het voor iedereen billijk is om af te zien van bonussen dan mensen te moeten ontslaan.

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
doomtech schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:27:
Dit doen ze trouwens hoogstwaarschijnlijk om bepaalde overheidssteun te kunnen behouden. Daar is vaak een voorwaarde dat er geen bonussen en dividenden mogen worden uitgekeerd, anders zal er gekort worden op bijvoorbeeld NOW of betalingsregelingen bij de Belastingdienst waar jouw werkgever nu aanspraak op maakt.

Overigens wel rijkelijk laat om er nu mee te komen want dit was ergens in mei al bekend.

Verder heb ik me niet verdiept in jouw werkgever, maar het kan dus best zo zijn dat als ze dit uit gaan keren de continuïteit van de onderneming in het geding komt. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden.
Dat geldt niet voor normaal personeel alleen voor bonussen aan bestuur en directie.
van het UWV:
Keer geen winstuitkering en bonussen uit aan aandeelhouders, bestuur en directie, en koop geen eigen aandelen. [...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:13
Dit moet besproken zijn met de OR. Maar als het alternatief failliet gaan is (en dus jou moeten ontslaan). Ja dan mag best het een en ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
Dit moet besproken zijn met de OR.
Hangt er ernstig van af. Zodra iets over individuen gaat, of individuele medewerkers/contracten/prestaties van die medewerkers gaat, dan is het bijna per definitie niet voor de OR. Gezien de omschrijving, lijkt het daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Batavia schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:13:
[...]

Dit moet besproken zijn met de OR. Maar als het alternatief failliet gaan is (en dus jou moeten ontslaan). Ja dan mag best het een en ander
Het is een openbaar vervoers bedrijf. Er moet heel wat gebeuren voordat zo iets failliet gaat.

Het is expliciet een keuze van de RbB. Ook zij ontzeggen hun hun eigen bonus (hoewel je daar nog minder medelijden mee moet hebben dan onder getekende. 😅.)

Ik ben voornemens om mijn bezwaren wel op tafel te gooien. En dat ik nu niet een meerwaarde zie in mijn huidige contractvorm. Dan kan ik beter onder de Cao vallen. Daar heb je voordelen zoals een sloot extra verlof dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:13
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:10:
[...]

Het is een openbaar vervoers bedrijf. Er moet heel wat gebeuren voordat zo iets failliet gaat.

Het is expliciet een keuze van de RbB. Ook zij ontzeggen hun hun eigen bonus (hoewel je daar nog minder medelijden mee moet hebben dan onder getekende. 😅.)

Ik ben voornemens om mijn bezwaren wel op tafel te gooien. En dat ik nu niet een meerwaarde zie in mijn huidige contractvorm. Dan kan ik beter onder de Cao vallen. Daar heb je voordelen zoals een sloot extra verlof dagen.
Natuurlijk is het expliciet een keuze van de RvB. Dat is hun taak. Waken voor een gezonde bedrijfsvoering. Sterker nog als ze niks doen dan kan je ze verantwoordelijk houden voor wanbestuur

Wat niet wilt zeggen dat als jij een aart contract hebt dat niet onder de CAO valt je niet gewoon bezwaar kan maken. Maar het is dan wel afhankelijk van hoe je precies aangeslagen bent of je daar veel kans maakt.
Pagina: 1