Sinds kort ben ik bezig met het verbouwen van mijn kamer. Ik kwam tegen 1 probleem bij het installeren van mijn combinatie schakelaar (stopcontact + lichtschakelaar). Van origine was dit alleen een lichtschakelaar, alleen wilde ik er een combinatie van maken. Het probleem is: uit de muur komen maar 2 draden (bruin + zwart), maar volgens de handleiding en veel zoeken op google, zie ik dat ik 3 draden nodig heb (bruin + zwart + BLAUW). Mijn vraag is, is het mogelijk om deze combinatie schakelaar aan te sluiten, zonder een blauwe draad? Of wat zou anders een oplossing zijn? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt
Vraag
Alle reacties
Je zou een blauwe kabel kunnen trekken van de lamp naar de combinatie schakelaar?
[ Voor 39% gewijzigd door Lelletje op 30-10-2020 10:09 ]
Anoniem: 39993
Vanuit de centraaldoos een blauwe draad trekken. Die centraaldoos zit doorgaans boven de plafondlamp.
Een beetje een domme vraag misschien, maar is het makkelijk om zelf een draad te trekken of heb ik daar een elektricien voor nodig?
Dat is geheel situatie-afhankelijk. In geval van een centraaldoossysteem en een leiding met weinig bochten is het een makkelijk klusje. Oude draad als trekdraad gebruiken, nieuwe draden in de juiste kleuren daar aan vast maken en trekken maar.
Zitten er veel bochten in, zit er vuil in de leiding of zit er een sokje van de leiding in wand of plafond los dan wordt het lastiger.
Heb je geen centraaldoossysteem maar nog lasdoosjes op willekeurige plaatsen in het plafond, dan is een extra draad een uitdaging.
Zitten er veel bochten in, zit er vuil in de leiding of zit er een sokje van de leiding in wand of plafond los dan wordt het lastiger.
Heb je geen centraaldoossysteem maar nog lasdoosjes op willekeurige plaatsen in het plafond, dan is een extra draad een uitdaging.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
@Ivow85 tiept sneller dan ik, dus veel info staat er al, maar ik had zin om even te tekenen, dus post dit bericht toch 
/f/image/jhRZ4jS65V3EdvxawMK3AQEB.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat er moet gebeuren.
Als je enigszins handig bent is dit makkelijk zelf te doen. Wat ik aanraad is om geheel nieuwe draden te trekken, omdat je niet weet hoe de situatie _in_ de buis is, en als je gaat klooien met draden bij bestaande draden trekken, je misschien wel de mantel kapot trekt van het oude draad. Geen goed idee.
Veel bouwmarkten hebben ook kortere stukken, dan hoef je geen 100m rollen te kopen
. Je hebt voor je wandcontactdoos bruin, blauw en geel/groen nodig (2,5 mm2), en zwart (1,5 mm2)is de schakeldraad voor de lamp.
Je kunt dan alle draden op 1 na uit de buis trekken, en dan in die laatste draad aan 1 kant een lus maken, en en nieuwe draden daaraan vast maken. Dan kan je met de oude draad de nieuwe in de buis trekken en voila, je kabels liggen.
In de centraaldoos vastmaken met lasklemmen, en in het stopcontact in de combinatieschakelaar en klaar.
En misschien wil je voordat je dit doet de groep in de meterkast uitzetten
/f/image/jhRZ4jS65V3EdvxawMK3AQEB.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat er moet gebeuren.
Als je enigszins handig bent is dit makkelijk zelf te doen. Wat ik aanraad is om geheel nieuwe draden te trekken, omdat je niet weet hoe de situatie _in_ de buis is, en als je gaat klooien met draden bij bestaande draden trekken, je misschien wel de mantel kapot trekt van het oude draad. Geen goed idee.
Veel bouwmarkten hebben ook kortere stukken, dan hoef je geen 100m rollen te kopen
Je kunt dan alle draden op 1 na uit de buis trekken, en dan in die laatste draad aan 1 kant een lus maken, en en nieuwe draden daaraan vast maken. Dan kan je met de oude draad de nieuwe in de buis trekken en voila, je kabels liggen.
In de centraaldoos vastmaken met lasklemmen, en in het stopcontact in de combinatieschakelaar en klaar.
En misschien wil je voordat je dit doet de groep in de meterkast uitzetten
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Pagina: 1