Website openen met VBA vanuit Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11
Mijn vraag
In heb een Excel sheet waarin ik de productie van mijn zonnepanelen vastleg. De data kan ik met een macro eenvoudig uit een .csv bestand halen dat via een app die hoort bij de omvormers in een Windowsmap terecht komt. Nu wil ik naast de productie in kWh ook de zonnestraling in kWh registreren. Die reken ik terug van Joules per cm² naar kWh/m². De data van de voor mij relevante KNMI weerstations haal ik dagelijks via een handmatige selectie op van de Website van KNMI. De gegeven worden aangeleverd in .csv fomat.
Die lees ik in met een macro's die ik daar voor gemaakt heb. Ook het maken en bijwerken van (draai)tabellen en grafieken gaat allemaal met macro's (met hier en daar ingebouwde controle stops).

De kers op de taart zou nu zijn om ook het ophalen van de data voor een groot deel te automatiseren. Dat wil zeggen de juiste webpagina met een druk op de knop openen van uit Excel en vervolgens de juiste datasets downloaden naar de map Downloads op de Windows laptop. Vanaf dat punt lukt alles al automatisch met al werkende macro modules.

Om een beetje inzicht te krijgen in de syntax heb ik een stukje macro opgenomen, maar daar heb ik steeds een link voor nodig die wordt opgehaald uit een Cel in Excel. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
Sub Macro2()

Range("P1").Select
    Selection.Hyperlinks(1).Follow NewWindow:=False, AddHistory:=True

End Sub
In Cel P1 staat dan een hyperlink naar de pagina die ik wil open.
Ik wil de link liever hard programmeren in de VBA macro, maar ik krijg dat tot nu toe niet voor elkaar.
Ik heb al gezocht op Google en wel dingen gevonden, maar die hebben allemaal nog betrekking op InternetExplorer (IE). Maar dat wordt door steeds meer websites niet meer ondersteund. Ik werk nu dan ook veel meer met Edge of desnoods met Chrome.
Ik draai Windows 10 en Excel 2010. Ja ik weet het, oud en binnenkort niet meer ondersteund, maar het werkt voor mij.

Wie kan mij helpen met het stukje code voor het openen van een website (of om meer precies te zijn een webpagina)?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Haal je dat toevallig van projects.knmi.nl?

Daar staat rechtsboven ook deze link: https://www.knmi.nl/kenni...ophalen-vanuit-een-script

En dat in combinatie met dit stukje script: https://stackoverflow.com/a/52903455 zou je volgens mij in staat moeten stellen het relevante bestand te downloaden (of direct in je code te kunnen verwerken)

Zoals je het omschrijft klinkt het een beetje als screenscrapen en ik denk dat het met deze invalshoek wat gemakkelijker zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
waal70 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 03:01:
Haal je dat toevallig van projects.knmi.nl?

Daar staat rechtsboven ook deze link: https://www.knmi.nl/kenni...ophalen-vanuit-een-script

En dat in combinatie met dit stukje script: https://stackoverflow.com/a/52903455 zou je volgens mij in staat moeten stellen het relevante bestand te downloaden (of direct in je code te kunnen verwerken)

Zoals je het omschrijft klinkt het een beetje als screenscrapen en ik denk dat het met deze invalshoek wat gemakkelijker zal gaan.
Thanks!
Ja, ik haal gegevens van KNMI, maar ook van Meteo (die zijn vaak bijna life, KNMI is altijd een dag vertraging).
Die pagina had ik dus inderdaad zelf al gevonden. Maar er moet nog iets tussen in volgens mij. De inhoud van die andere link ga ik een goed bestuderen en hoop dat ik hem begrijp. Er moet nog ergens een adres ingevoerd worden van de website en dat zie ik nog niet een twee drie. ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:20
Ik ben niet zo handig met Power Query, maar volgens mij moet dat hiermee lukken. Ik heb wel eens de top 250 van imdb gedownload. Die tabel, van de website, kun je vervolgens vernieuwen in Excel met PQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Roodey schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:11:
Ik ben niet zo handig met Power Query, maar volgens mij moet dat hiermee lukken. Ik heb wel eens de top 250 van imdb gedownload. Die tabel, van de website, kun je vervolgens vernieuwen in Excel met PQ.
Power Query kende ik nog niet. Meteen maar even opgehaald en geïnstalleerd voordat de 2010 versie van het net gehaald wordt ;)