Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Waarom zijn veel munten onderverdeeld in centen? Het lijkt dan veel logischer om, net zoals bijvoorbeeld met de yen, de waarde zo klein te maken, dat verdere onderverdeling niet zinvol is.

Nou zijn munten ontstaan terwijl ruilhandel nog heel gewoon was. En ze werden al snel van edelmetaal gemaakt, zoals goud. Een gouden munt met een waarde van 1 <vul hier de soort munt in>, was al snel waardevol genoeg om een heel huis met een lapje grond van te kopen.

Nou is de waarde van die valuta ondertussen flink afgenomen. Ze bestaan ook niet meer uit goud. Maar een hedendaagse gouden munt heeft al snel een waarde van een paar duizend Euro, puur voor de hoeveelheid goud die het bevat. Niet genoeg on een huis van te kopen, maar toch aanzienlijk.

Nou lijkt dat een stuk minder praktisch dan die yen, als je iets goedkoops wilt kopen. Het lijkt wel een Bitcoin met een veel vastere waarde. Maar daar kun je ook gewoon mee betalen, zolang het maar elektronisch gebeurt.

Psychologisch gezien zijn zulke dure munten heel interessant. Het laat de mensen veel meer nadenken over de waarde van dingen, zoals hun salaris en de prijs van dat huis. Je legt de lat hoog, om het zo maar eens te zeggen. En eigenlijk maken ze het makkelijker on ook kleine bedragen te betalen, omdat je toch al met fracties werkt.

Maar aan de andere kant maakt zo'n dure munt het moeilijker om dingen contant te betalen. Want als je het al zo makkelijk kan opdelen, moet je dan ook hele kleine muntjes maken. Zoals een honderdduizendste. En een munt met een nominatie van 1 is dan misschien niet zo groot en zwaar, hij is wel zwaarder en groter dan een bankbiljet.

Toch hebben zulke munten een heel groot voordeel: stabiliteit. Het is weer een goudstandaard. En alhoewel de huidige valuta het veel makkelijker maken om ze te verhandelen en manipuleren, is het maar de vraag of je dat wel wilt.

Ok, het is natuurlijk heel fijn als je hypotheek steeds minder waard word, maar het is maar de vraag of je inkomen in hetzelfde tempo blijft stijgen. En je spaargeld en investeringen worden ook minder waard.

Aan de andere kant maken zulke munten het heel moeilijk om gigantische hoeveelheden geld te verzamelen. Er is bijvoorbeeld veel te weinig goud om daar al het huidige geld voor om te ruilen. Maar is dat wel zo erg?

Al dat geld dat zo gemakkelijk te manipuleren en verzamelen is, wordt namelijk uit de feitelijke economie gehaald en alleen gebruikt om zichzelf op een computerscherm te vermenigvuldigen. En daar hebben uiteindelijk maar heel weinig mensen baat bij.

Geld dat moeilijker te manipuleren en te verhandelen is, vermindert dus de ongelijkheid en verbetert de economie. En er is niets op tegen om elektronisch in fracties te handelen, zolang je beseft dat die munten uiteindelijk van eigenaar moeten wisselen en het aantal daarvan beperkt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

...wait...whut?

Je begint over of centen wel nodig zijn en vervolgens komt er een heel verhaal over de intrinsieke waarde van geld en of dat gekoppeld zou moeten zijn aan de hoeveelheid goud die er is...?

Geld, chartaal of giraal, is niets meer of minder dan een ‘I owe you’-briefje, waarvan iedereen het eens is over de waarde. Zolang dat het geval blijft, is het niet nodig om daadwerkelijk goud aan te houden om het geld ‘te dekken’.

Wat wil je precies bereiken met je ts want dit is materie die je op elke economische studie uit en te na voorgeschoteld krijgt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Frank, ik denk dat je rond middernacht beter bij je toetsenbord vandaan kan blijven want je verhaal gaat alle kanten op en je bent het meermaals niet met jezelf eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Muntjes zijn goed. Rammelt zo lekker in de spaarpot, geeft je het gevoel dat je toch wat geld hebt.

[ Voor 81% gewijzigd door sypie op 30-10-2020 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-09 19:01
Sorry ik kan je niet hoger dan een 2 (uit 10) geven voor je epistel. Veel woorden gebruikt maar ik denk niet dat je zelf snapt wat je nou eigenlijk wil vertellen. Laat staan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zie maar 1 oplossing.
Tijd voor de Zimbabwaanse dollar.
Briefjes van 100 Miljard en gaan :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik volg het niet, sorry ;)

Maar voor een interessant stukje geschiedenis qua munteenheden in historisch perspectief, inclusief de ruwe (edelmetale) waarde in de munt versus de afgesproken waarde verwijs ik graag door naar het Numismatische museum in Ahtene.
Zie ook Wikipedia: Numismatic Museum of Athens

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ik zeg niet dat het realistisch is, maar het zou wel veel problemen oplossen. Banken kunnen bijvoorbeeld geen geld meer maken. Het is meer een geldachtenexperiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SymbolicFrank schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:56:
Ik zeg niet dat het realistisch is, maar het zou wel veel problemen oplossen.
:D Wat zou wel veel problemen oplossen? Ik snap er niets van wat je nou eigenlijk voorstelt en/of wilt bediscussiëren :?
SymbolicFrank schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:56:Banken kunnen bijvoorbeeld geen geld meer maken. Het is meer een geldachtenexperiment.
Geen idee wat je hier mee bedoelt, maar aangezien je zelf de link met de Yen legt zal ik je uit de droom halen: Japan drukt al tijden behoorlijk wat geld bij ;)

[ Voor 35% gewijzigd door naitsoezn op 30-10-2020 09:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

SymbolicFrank schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:56:
Ik zeg niet dat het realistisch is, maar het zou wel veel problemen oplossen. Banken kunnen bijvoorbeeld geen geld meer maken. Het is meer een geldachtenexperiment.
Dan ben je terug op de goudstandaard van de jaren 60.
Dat is nu niet echt een experiment.

Verder snap ik je hele punt niet, je wilt alleen nog maar grotere geld eenheden want die geven mensen minder snel uit ?

Hoe wil je dat dan doen met een brood kopen als je alleen nog maar munten van 15E hebt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38
Ik snap er ook niks van; hoe kan een dergelijke grotere muntsoort de ongelijkheid en economie verbeteren. De ongelijkheid wordt alleen nog maar groter lijkt me (alle goedkopere producten worden aanzienlijk duurder omdat je geen kleinere muntstukken hebt) en als je beter na denkt of je je geld wel moet uitgeven dan stop je dus minder terug in de economie en verslechterd die. Nog niet te spreken hoeveel banken ons dan gaan rekenen om alle klompen goud te stallen (die ze vervolgens ook niet meer kunnen verhandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
"De virtuele economie" is hier al regelmatig voorbij gekomen. Dat is al het geld dat alleen gebruikt wordt om meer geld te maken. Er komen geen producten of diensten meer aan te pas. En om dat proces te versnellen, leen je meer geld.

Al dit geld verdwijnt uit de economie. Het vergroot de ongelijkheid en maakt zaken doen steeds duurder voor de burgers en het MKB. De enige bedrijven die hier voordeel bij hebben zijn de banken en beleggingsmaatschappijen. En die banken verdienen hier meer aan dan aan het uitlenen van geld.

Om dit op te lossen, wil je dus minimaal de hoeveelheid geld beperken. Een soort goudstandaard. Maar je wil het ook moeilijker maken om dat geld te verzamelen. Een fysieke munt doet dat beter dan een getal in de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Met deze onduidelijke topicstart en vraagstelling heeft dit topic geen discussiewaarde. Op slot dus.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.