PC Verouderd. Opzoek naar nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00bart00
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-04-2021
Mijn vraag
Ik wil graag de beste optie hebben voor een nieuwe videokaart maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken. Wat zou je mij aanraden aan te schaffen? Ik denk zelf aan een nieuwe videokaart omdat een cpu niet makkelijk te vervangen is. En ik denk dat ik beter me geld in een nieuwe videokaart kan stoppen dan een cpu. Ook raakt mijn CPU best vaak oververhit de laatste tijd (Denk zelf aan de thermal paste vervangen zit er al ruim 8 jaar op). Wat voor thermal paste kan hiervoor gebruikt worden en nog evt tips/tricks?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Asus P8Z68-V LX
CPU: intel core i7-2600 cpu @ 3.40ghz
GPU: Nvidea GTX-550 ti
RAM: 8gb
650watt voeding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G
Alleen weet ik dus niet of deze ook geschikt is voor mijn moederbord en of ik evt aanpassingen daarvoor moet maken?

Met vriendelijke groet,
Bart

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Wat is je budget? De GTX 1660 Super bottleneckt flink op een i7 2600 (een processor die bijna 10 jaar geleden is gelanceerd) met 8GB RAM. Dat is het niet waard. Je zult toch binnenkort een nieuwe pc moeten nemen of op de 2e hands markt moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:09
Om met je laatste vraag te beginnen: een GTX 1660 is geschikt voor jouw moederbord. Zolang een moederbord beschikt over een PCI-e x16 slot moet dat lukken.

Verder sluit ik me aan bij @Djarune, je kan denk ik beter van de gelegenheid gebruik maken om je CPU, moederbord en RAM ook te upgraden. Mijn vorige systeem heb ik jaren lang gedraaid met een i5 2500K (zelfde gen als jouw i7), met uiteindelijk een GTX1070 en daar bottelneckte de CPU aanzienlijk (ook met overclock naar 5GHz). Met een overclock kun je dit proberen te compenseren, maar aangezien je schrijft dat je CPU nu al oververhit lijkt me dat geen goed idee. Een nieuwe CPU koeler zou hierbij wellicht kunnen helpen. Echter, ik denk dat je systeem dusdanig verouderd is dat de aanschaf van nieuwe basiscomponenten je veel meer gaat helpen dan alleen een nieuwe GPU.

Waar gebruik je je pc eigenlijk voor? Ik ga er namelijk vanuit door het voor gamen is. Als dat inderdaad zo is, op wat voor monitor game je (qua resolutie en refresh rate)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00bart00
Oke bedankt voor jullie advies. Aangezien mijn budget zal ik nu eerst een nieuwe gpu halen. En over een paar maandjes een gehele nieuwe rig. Ik gebruik hem idd voor gamen. De refresh rate is 1mz en 1920x1080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hideoshi
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:09
Ik heb enkele maanden terug een gelijkaardige upgrade gedaan.
Had een i5 2500k met AMD 6950 gpu, 8GB ram.

Ik heb 2de hands een GTX970 en 8GB ram bijgekocht voor een prikje en kan vlotjes Warzone en BF V draaien momenteel :)
Als je echt nieuw wilt zou ik eerder voor een 1650 gaan, zoals eerder gezegd wordt je cpu serieuze bottleneck met 1660.

Als je CPU echt te warm wordt best de koeler even checken eventueel vervangen of nieuwe pasta erop. Welke pasta op zich maakt minder uit gezien je toch niet overclockt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:09
00bart00 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:01:
Oke bedankt voor jullie advies. Aangezien mijn budget zal ik nu eerst een nieuwe gpu halen. En over een paar maandjes een gehele nieuwe rig. Ik gebruik hem idd voor gamen. De refresh rate is 1mz en 1920x1080.
Voor 1080p lijkt die 1660 mij wel prima.

De 1mz waar jij op doelt is denk ik 1ms, voor de response time (hoe lang het duurt voor je monitor om 'van kleur te veranderen'). De refresh rate wordt uitgedrukt in hertz (Hz). Waarschijnlijk is je scherm 60 Hz (grof gezegd standaard voor niet-gaming monitoren). Dat betekent dat je scherm 60 keer per seconde ververst. Dit is waar het aantal frames per seconde (fps) belangrijk wordt. Als je scherm 60 Hz is en je hebt minder dan 60 fps, kan je namelijk last krijgen van screen tearing, doordat je monitor vaker refresht dan dat ie frames van je GPU geleverd krijgt. Als je systeem meer dan 60 fps levert is er niet zo veel aan de hand, je scherm kan er immers maar 60 van die frames per seconde weergeven.

Stel: je hebt een high refresh rate monitor van bijv. 144 Hz, dan ga je in principe last krijgen van screen tearing (tenzij je G-sync of freesync hebt). Als je dus zo een scherm hebt is het meer aan te raden om sneller te upgraden, omdat je anders te weinig fps haalt. Bij een monitor van 60 Hz is dat wat minder belangrijk, omdat je daar in principe wel snel aankomt op jouw resolutie met een 1660.

Edit: Ten opzichte van mijn vorige post heb ik even over het hoofd gezien dat je een i7-2600 en geen i7-2600K hebt. Met de niet K variant kun je in principe niet overclocken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hompu op 30-10-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00bart00
Bedankt allemaal voor de super snelle reacties, tof!
Ik heb eergister een 1660 super erin gezet. En ja die bottleneckt behoorlijk cpu draait nu 100%. Hebben jullie goeie tips om een goeie deal te vinden voor een upgrade kit?

Moederbord + CPU (evt koeler?) + 16gb ram. (ik heb al een basic cooler de stilte maakt me vrij weinig uit hoor hem toch al nauwelijks verder weinig verstand van coolers.)

Ik heb namenlijk al een koeler en me cpu is niet meer oververhit (hij draait nu zelfs op turbo 4ghz en coolt prima) was een kwestie van nieuwe pasta. Na 8 jaar was de oude pasta niet meer goed. het was niet eens meer pasta noemswaardig, nu 50 graden cooler!xD

[ Voor 15% gewijzigd door 00bart00 op 03-11-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
00bart00 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:46:

Moederbord + CPU (evt koeler?) + 16gb ram. (ik heb al een basic cooler de stilte maakt me vrij weinig uit hoor hem toch al nauwelijks verder weinig verstand van coolers.)
Budget?

Welk merk en type voeding heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 03-11-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00bart00
650W HM ADATA zegt dat genoeg?

zo goed en goedkoop mogelijk 16gb ram? en las dat een ryzen 3600 een goede combi is voor een 1660 super.

[ Voor 69% gewijzigd door 00bart00 op 03-11-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
00bart00 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:52:
zo goed en goedkoop mogelijk 16gb ram? en las dat een ryzen 3600 een goede combi is voor een 1660 super.
Voor 1080p zou ik een Intel 10400F nemen. G.Skill Aegis is goedkoop ram.
Pagina: 1