Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 15:34
Dag allen,

Zat net te gamen, voor het eerst sinds lange tijd weer eens via Displayport èn HDMI tegelijkertijd in duplicate screen mode. Ineens sluit mn pc af en gaat hij niet meer aan. Ik heb meteen de kast open gemaakt en rook een verbrande lucht, niks heftigs, maar toch. Ik heb al gelezen dat het de PSU kan zijn, maar het kan ook het moederbord zijn. Dit type moederbord is al een keer gefried geweest 3 jaar geleden toen ik hem nieuw kocht. Ik heb toen een nieuwe opgestuurd gekregen. Het gaat om een MSI Z370 Tomahawk.

Als ik nu de power er op laat staan en de pc aan wil zetten, brandt het ethernet lampje, alle rgb verlichting op het MB, flitsen mijn RGB ramsticks, een usb lamp achter in de pc en een klein faulty lampje rechts naast de Ram slots. Jaar terug heb ik mijn pc aangesloten na 4 maanden weggeweest te zijn, toen brande dat zelfde lampje en ging die niet aan. Ik heb toen stof verwijderd en vervolgens startte die gewoon weer.

Mijn syteem:
corsair vs550 80plus psu
z370 tomahawk
16gb corsair vengeance 3000mhz
evga gtx 980ti sc acx 2.0
i5 8400

Iemand identieke ervaringen? Onlangs ook stofgezogen in de kast, het was ook geen rookwalm die er uit kwam, maar gewoon een electrisch verband luchtje. Wat is jullie advies om als eerst te proberen?

Thanks in advance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:41
Kan ook zijn dat de voeding in het verleden ervoor heeft gezorgd dat je moederbord doorbrandde. Het is en blijft natuurlijk een goedkope voeding. Het feit dat dit voor een tweede keer gebeurt doet mij vermoeden dat de voeding de boosdoener is.

Ik zou beginnen met de voeding te vervangen. Alle standoffs zitten wel in de kast neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Standoffs? Zijn dat simpelweg alle schroeven die het moederbord vastzetten aan de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

spacekever schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:12:
Standoffs? Zijn dat simpelweg alle schroeven die het moederbord vastzetten aan de kast?
Stand-Off's zijn de spacers welke er voor zorgen dat je je MoBo op de juiste afstand vast kunt zetten in de kast middels de bijgeleverde schroeven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ga er wel vanuit dat hij de afstandhouders onder zijn moederbord heeft zitten. Anders had hij wel aangeven dat hij bezig was met zelfbouw, terwijl hij aan het gamen was. Het is echt niet zo dat die dingen opeens na een tijdje sluiting gaan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2020 23:19 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
AW_Bos schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:19:
Ik ga er wel vanuit dat hij de afstandhouders onder zijn moederbord heeft zitten. Anders had hij wel aangeven dat hij bezig was met zelfbouw, terwijl hij aan het gamen was. Het is echt niet zo dat die dingen opeens na een tijdje sluiting gaan maken.
Thanks, dit dacht ik dus ook. Moederbord zit gewoon nog netjes op zijn plek, pc heeft ook nooit gekke smakkers gemaakt oid. Maar oke, voeding als eerste proberen dus. Thanks voor jullie antwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door spacekever op 29-10-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 21:20
Heb je al zonder videocard opgestart?
Ik zou die er uit halen , de onboard card van intel via het moederbord proberen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
beascob schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:30:
Heb je al zonder videocard opgestart?
Ik zou die er uit halen , de onboard card van intel via het moederbord proberen.
Hmmm, heb hem er nu uit, nu start hij een seconde langer op dan alleen het flitsen van wat ik eerder noemde... Betekent dit dat er meer vermogen naar het MoBo gaat doordat de GPU er nu niet in zit?

[ Voor 15% gewijzigd door spacekever op 29-10-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
Waarom zo'n waardeloze voeding voor dit systeem? Zet daar eerst maar eens een veel betere in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Wat zegt de handleiding over het debug lampje?

Koop eerst een nieuwe voeding, dan 1 ramstick gebruiken, geen videokaart gebruiken. Alle USB sticks /apparatuur er even uit halen. (Ook muis en toetsenbord)
Als hij dan goed opstart kan je er de 2e ramstick erin doen, vervolgens de videokaart.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 30-10-2020 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
99ruud99 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:39:
Wat zegt de handleiding over het debug lampje?

Koop eerst een nieuwe voeding, dan 1 ramstick gebruiken, geen videokaart gebruiken. Alle USB sticks /apparatuur er even uit halen. (Ook muis en toetsenbord)
Als hij dan goed opstart kan je er de 2e ramstick erin doen, vervolgens de videokaart.
Oke veel nieuwe informatie. Handleiding zegt over de lampjes die knipperen bij het niet opstarten:
CPU - indicates CPU is not detected or fail.
DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.

1e keer opnieuw opstarten: Ik heb hem nu gestart zonder gpu, 1 ramstick in slot A2 (beiden sticks werken in slot A2). De pc gaat nu aan. Opvallend is dat met 1 ramstick hij ineens in lage resolutie opstart waar hij bij de andere dat niet deed.

2e keer: Heb hem nu met beiden ramsticks in slot a2 en b2 aan de praat gekregen. Kreeg wel eerst een melding op mn monitor met Ram failure en dat het via setup opgelost moest worden. Toen ging dat scherm ineens weg en startte hij op naar windows, met beiden ramsticks dus. Beiden ook zichtbaar in windows. Heb hem nog een keer opgetart en doet het nog steeds.

3e keer: met ramsticks en gpu. Hij start niet op. Het CPU debug lampje flitst.

4e keer: met ramsticks en gpu in ander slot, hij start weer niet op.. CPU debug lampje flitst.

5e keer: Heb een oude GTX760 er in gehangen en hij doet het gewoon weer.

Conclusie? Videokaart kapoet? :O

[ Voor 3% gewijzigd door spacekever op 30-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

StarWing

Huh ?!?

Of je voeding kan niet genoeg vermogen leveren.
Dit kan enigszins de brandlucht verklaren. Ik zou proberen met een nieuwe, degelijke voeding.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
StarWing schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:10:
Of je voeding kan niet genoeg vermogen leveren.
Dit kan enigszins de brandlucht verklaren. Ik zou proberen met een nieuwe, degelijke voeding.
Kan dit zomaar ineens? Met deze tool (https://outervision.com/power-supply-calculator) heb ik toen berekend, en kom ik uit op 423 watt. Dan kan het toch niet ineens zo zijn dat hij meer dan 125 watt aan vermogen verloren heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

StarWing

Huh ?!?

Wel als je "ineens" een brandgeur opmerk, dit kan een effect zijn van een overlijdende voeding.
Sowieso zou ik m'n pc niet meer aanzetten zonder de voeding te vervangen.
Zeker niet gezien de history die je aanhaalt.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
StarWing schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:22:
Wel als je "ineens" een brandgeur opmerk, dit kan een effect zijn van een overlijdende voeding.
Hmm. Oke dan ga ik de voeding vervangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:41
spacekever schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Kan dit zomaar ineens? Met deze tool (https://outervision.com/power-supply-calculator) heb ik toen berekend, en kom ik uit op 423 watt. Dan kan het toch niet ineens zo zijn dat hij meer dan 125 watt aan vermogen verloren heeft?
Zo'n calculator kan je beter met een korreltje zout nemen. Er zijn veel meer dingen die uitmaken. De kwaliteit van de onderdelen in de voeding, hoeveel deze voeding op de 12v rails kan leveren, hoe deze omgaat met pieken. Een voeding is meer dan alleen een opgegeven wattage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
spacekever schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Een voeding verliest geen vermogen. De spanning en/of ripple gaat out of spec als de voeding defect raakt. Mogelijk dat het met de GTX 970 nog net wel goed gaat en met de 980 Ti net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 21:20
mooi, zo troubleshooten.
Check eerst of je videokaart nog leeft. in een ander systeem.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
beascob schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:44:
mooi, zo troubleshooten.
Check eerst of je videokaart nog leeft. in een ander systeem.
Net mn videokaart getest in een anders systeem, faulty debug lampje aan op MoBo, geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Uszka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Een voeding verliest geen vermogen. De spanning en/of ripple gaat out of spec als de voeding defect raakt. Mogelijk dat het met de GTX 970 nog net wel goed gaat en met de 980 Ti net niet.
Oke thanks voor deze info, dit wist ik niet. In ieder geval is mn videokaart kapot. Ik ga beiden vervangen heb ik besloten. Kan ik er nu wel vanuit gaan dat de brandlucht van de GPU kwam en dat mijn PSU nog ''goed'' is? Dan kan ik mijn pc iig gebruiken voorlopig met de GTX760 die ik nog had.

[ Voor 16% gewijzigd door spacekever op 30-10-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Uit mijn ervaring blijft zo'n brandgeur nog een behoorlijke tijd hangen dicht bij de veroorzakende elektronica. Ik zou eens goed aan al je componenten ruiken (kan gewoon met de computer uit) om te zoeken waar die lucht vandaan kwam. Het kan opzich best zijn dat je voeding "vermogen heeft verloren", als het juiste component op de juiste manier kapot is gegaan kan het best dat de spanning keihard inkakt bij bepaalde loads. Dat zou bijvoorbeeld als gevolg kunnen hebben dat je denkt dat je videokaart kapot is, terwijl het misschien alleen maar je voeding is. Maar het kan van alles zijn. Zoek eerst de brandlucht maar eens op, die komt niet nergens vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
DataGhost schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:27:
Uit mijn ervaring blijft zo'n brandgeur nog een behoorlijke tijd hangen dicht bij de veroorzakende elektronica. Ik zou eens goed aan al je componenten ruiken (kan gewoon met de computer uit) om te zoeken waar die lucht vandaan kwam. Het kan opzich best zijn dat je voeding "vermogen heeft verloren", als het juiste component op de juiste manier kapot is gegaan kan het best dat de spanning keihard inkakt bij bepaalde loads. Dat zou bijvoorbeeld als gevolg kunnen hebben dat je denkt dat je videokaart kapot is, terwijl het misschien alleen maar je voeding is. Maar het kan van alles zijn. Zoek eerst de brandlucht maar eens op, die komt niet nergens vandaan.
Ik ga eens ff lekker snuffelen aan de componenten, maar mijn videokaart heb ik zojuist getest in een systeem van een maat van me, daar deed hij het ook niet meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Dan is het wel waarschijnlijk dat 'ie kapot is ja. Dat verwacht ik overigens ook wel als je voeding het begeven heeft. Het hoeft natuurlijk niet, maar de kans is groot dat een stervende voeding even een flinke bult spanning door de rest van je computer jast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
DataGhost schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:51:
Dan is het wel waarschijnlijk dat 'ie kapot is ja. Dat verwacht ik overigens ook wel als je voeding het begeven heeft. Het hoeft natuurlijk niet, maar de kans is groot dat een stervende voeding even een flinke bult spanning door de rest van je computer jast.
Heb net aan de PSU en GPU geroken. De PSU ruikt naar niks, de GPU heeft echt een sterke lucht van een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
StarWing schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:22:
Ik heb net aan de PSU en GPU geroken, de GPU ruikt sterk verbrand, de PSU ruikt gewoon gezond. Kan ik mijn PC wel blijven gebruiken op deze manier? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
spacekever schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

en dat mijn PSU nog ''goed'' is?
Tja, wat is goed. VS550 is niet goed voor een systeem gebaseerd op 8e gen Intel. Dat stelt eisen aan een voeding waar een VS550 niet aan kan voldoen. De voeding kan prima de oorzaak zijn dat je videokaart nu kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
lamaa1 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:09:
Kan ook zijn dat de voeding in het verleden ervoor heeft gezorgd dat je moederbord doorbrandde. Het is en blijft natuurlijk een goedkope voeding. Het feit dat dit voor een tweede keer gebeurt doet mij vermoeden dat de voeding de boosdoener is.

Ik zou beginnen met de voeding te vervangen. Alle standoffs zitten wel in de kast neem ik aan?
Ik ben even terug gaan bladeren in mijn vorige topics over mijn verbrande moederbord, toen ging het toch om een andere voeding. Dit is dus toch pas de eerste keer dat er iets met deze VS550 gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Uszka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Tja, wat is goed. VS550 is niet goed voor een systeem gebaseerd op 8e gen Intel. Dat stelt eisen aan een voeding waar een VS550 niet aan kan voldoen. De voeding kan prima de oorzaak zijn dat je videokaart nu kapot is.
Ik zie nu dat het om een VS550 80plus gaat. Dus toch wel eentje met certificering. Sorry voor de onduidelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
spacekever schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:09:
[...]

Ik zie nu dat het om een VS550 80plus gaat. Dus toch wel eentje met certificering. Sorry voor de onduidelijkheden.
80 Plus certificaat zegt globaal iets over de efficiëntie, helemaal niets over kwaliteit en verdere prestaties. Het is gewoon een waardeloos ding voor zo'n systeem. Double forward met groepsregulatie wil je gewoon niet hebben met een (voormalig) high-end videokaart en alles van Intel vanaf 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Uszka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

80 Plus certificaat zegt globaal iets over de efficiëntie, helemaal niets over kwaliteit en verdere prestaties. Het is gewoon een waardeloos ding voor zo'n systeem. Double forward met groepsregulatie wil je gewoon niet hebben met een (voormalig) high-end videokaart en alles van Intel vanaf 2013.
Ik lees inderdaad dat het echt een slecht apparaat is die VS550. De reviews waren prima en heb me er toen ook niet verder in verdiept, zeer zonde. 8)7 Ongelofelijk eigenlijk dan dat ze die dingen zo de markt op slingeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:41
Schroef de kast open. Gebruik je neus.
Doorgefikte elektronica blijft wat stinken ook al is het een week geleden gebeurd.

Vermoed dat de geur het sterkste is rondom de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
osmosis schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:49:
Schroef de kast open. Gebruik je neus.
Doorgefikte elektronica blijft wat stinken ook al is het een week geleden gebeurd.

Vermoed dat de geur het sterkste is rondom de voeding.
Al gedaan, voeding ruikt normaal. GPU stinkt naar verbrande onderdelen.
Pagina: 1